Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
280rem
#1
Hej!er ved at få bygget en 280rem[:p]
er der nogen der har erfaring med sådan en [?]
krut tybe,kugle/kuglevægt

Mvh Moesgaard.
Svar
#2
Hej Moesgaard.

Mener at der var en artikkel i Pertou's jagtblad i forrige mdr. Oryx 10,1 grams. Meget tilfreds mand[Wink]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Moesgaard

Hej!er ved at få bygget en 280rem[:p]
er der nogen der har erfaring med sådan en [?]
krut tybe,kugle/kuglevægt

Mvh Moesgaard.



Super god kaliber - tilsvarer ca 7X64. Jørund Lien (fra bladet "JAKT") i Norge er meget begejstret for kaliberet. Det var i øvrigt hans erfaringer/tests der blev gengivet i Jagt, Vildt og Våben som ovenfor anført..
Prøv at tjekke den norske "Ladeboken" sidste udgave. Mener bestemt de har data med..
Svar
#4
Moesgaard........ Jeg have ingen erfaring med .280 ,men i 7mm Rem mag ,7mmSTW og et venner 7mm08. Alle disse patroner i min enfaring er virkelig nøjagtig med 140 gr vægt kugler,så måske start med det vægt kugler....skytte muldyrhjorten og Skovenlandet Caribou alte med 140gr kugler.[Wink]....Eric

Happiness is.....venison and eggs for breakfast.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#5
Tror jeg har læst en tæst for længe siden[^]
kan bare ikke huske,hvor/hvornår.Måske i et gammelt jæger.[?][:o)]
Nå men jeg finder nok ud af det med tiden[^][^][Big Grin]

Mvh Moesgaard.
Svar
#6
Jeg er selv ved at samle dele sammen til at få bygget en 280 AI.
De amerikanske skibenter roser 280'eren til skyerne. Personligt tror jeg det er et godt kompromis til det meste.

Se også her.
http://groups.msn.com/280RemingtonSweden...rket=sv-se

Mvh Søren
Svar
#7
@Keldsen,

det er jeg også[^]
Så må vi se om det kan komme til at skyde, men mon ikke.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Hej! vil der være ulemper med 280AI frem for 280Rem[?]
eller er det kun en fordel med AI pga større hastighed[?][:o)]

Mvh Moesgaard
Svar
#9
Det er et lidt ømtåleligt emne[Big Grin].

Mange siger at AI'eren med sin 40 graders skulder, har en tendens til at gøre repeteringen lidt problematisk. Jeg har talt med N. P. Nielsen om problemet. Han siger han har lavet flere AI'ere, og med lidt knofedt plejer det ikke at være noget problem.

Det er sjældent man får noget gratis, men hvis repeteringen virker burde det kun være en fordel med den lidt højere hastighed.
Desuden siges, at hylstrene generelt holder lidt længere, da messingflowet reduceres.

Spørgmålet er så om to kronhjorte, ramt på bladet, kan mærke forskel på 50m/s - det kan de sku nok ikke. På den anden side, så er det sjovt at have noget der ikke er helt almindelig.

Mvh Søren
Svar
#10
Hmmm,tror måske det er der vi skal hen,
kan jo godt lide tanken om lidt mere fart.[:p][:p][:o)]
selv om det nok giver et lidt større hul i bukken[xx(][xx(][V]

Men er det så slut med fabriks ammunition[?][?]

Moesgaard.
Svar
#11
Nej man kan godt affyre 280 Rem fabriksladninger i 280 AI. Bagefter har man et hylster, der er fire-formed til 280 AI.

@Gammeltoft - jeg glæder mig som et lille barn - jeg tror det bliver helt i vinkel. Læste en artikel med Chub Eastmann, hvor han nærmest skamroser 280 AI[^]. Nosler har faktisk taget 280 AI på programmet, så der er rent faktik ved at være fabriksammunition og hylstre på markedet, selvom det nok er svært at få fingre i. Såvidt jeg ved er der ikke etableret SAAMI specs for den endnu, men rygtet siger det kommer.

Mvh Søren
Svar
#12
Har jeg forstået det rigtigt,kan man skyde en 280rem i en 280AI
og stadig få præcision[?]eller er det bare for at få hylstret[?]

JA grin bare[Big Grin]men er nød til at spørge,så jeg ikke gør noget DUMT[B)][B)][:o)]

Mvh Moesgaard.
Svar
#13
Alt andet lige, kan man ikke forvente at præcisionen ved 280Rem patroner i en 280AI er helt i top.
For at opnå toppræcision, er en af forudsætningerne, at hylster og pibelinje er 100% centereret. For at opnå denne centering, er det normalt nødvendigt, at hylsteret ligger i kontakt med hele kammeret - hvilket man opnår eks. ved halskalibrering.
Dette er jo netop ikke tilfældet, når man fyrer en 280rem af i en 280 AI, her er kun bunden og hylsterhals/skulder i kontakt med kammeret (sådan lidt groft sagt).

Men dette er igen teori, for jeg har læst/hørt flere, der siger, at de har opnået fin præcision, også under fireforming. Faktisk har jeg ikke kunnet finde nogen, der har oplevet decideret dårlig præcision under fireforming.
Men igen, hvert gevær har sine preferencer.

En ting er dog sikkert - man mister lidt fart, når man fireformer - ikke meget, men der bruges lidt energi til at rette hylster ud, i stedet for at skubbe til kuglen.

Håber det oplyser lidt.

Mvh Søren
Svar
#14
Tak for svaret Kjeldsen,det var som jeg håbede på[Wink]
det bliver spændene prøve den[:p][:p]

Hilsen Moesgaard.
Svar
#15
Citat:quote:

Alt andet lige, kan man ikke forvente at præcisionen ved 280Rem patroner i en 280AI er helt i top.
For at opnå toppræcision, er en af forudsætningerne, at hylster og pibelinje er 100% centereret. For at opnå denne centering, er det normalt nødvendigt, at hylsteret ligger i kontakt med hele kammeret - hvilket man opnår eks. ved halskalibrering.


Forkert!!

Hvis en AI er kamret "rigtigt" er der, ved fireformingen, et meret let "chush fit" med standard hylstre og patronen er således centreret væsentligt bedre end en patron der er fuldkalibreret til et givent kammer.
Bagenden af patronen styres med de samme mål som standardpatronen idet den ikke udvides.

Hvis du vil have samme præsision ud af et AI formet hylster SKAL du have "nul lukkeafstand" idet du grundet den ændrede skuldervinkel ikke har samme centreringsnøjagtighed som ved f.eks en 20 graders skulder.
Du bruger således skulder konussen til at udligne det slør der nødvendigvis er i hals boringen.

Ved halskalibrering får du KUN der fulde udbytte hvis patronen efterfølgende placeres i samme position, om sin egen centerakse.
Hvis du ikke markerer dine hylstre før fireforming/affyring og bruger denne markering igen ved næste affyring, vil jeg mene halskallibrering er overvurderet i henhold til præcision.
Du vil kun opnå éen reel fordel, nemlig mindre bearbejdning af hylstrene.
Men kan man leve med det er det jo også fint.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Hej Gammeltoft

Forklar lige "Crush fit"
Er det det her - skulderen lidt tilbage fænomen.

"The 280 Ackley Improved and the 280 Remington Improved RCBS are basically the same except for shoulder angle. With the standard chamber and neck diameter of 0.318, the factory 280 Remington cartridges can be fired to produce the improved cases. The neck junction is set back 0.004" in the 280 AI chamber for a tight fit when standard 280 Remington cases are fired".

Mvh Søren
Svar
#17
Hej,

det kommer bare af engelsk, jeg ved ikke lige hvad en kort faglig dansk betegnelse er, men det er egentlig at hylsteret (fra midt skulder til bund) er en ussel smule længere end kammeret således at bundstykket lige akkurat kan lukke med en lille smule mere modstand end med et tomt kammer.
Håber det går an med denne omskrivning[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Jo det er fint forståeligt.

Men som du kan høre Moesgaard, så er der nok ingen vej udenom en AI[Wink]

Det er nu også rart med noget, der er lidt anderledes.

Mvh Søren
Svar
#19
Hej!
Nu har jeg bestemt mig for at det bliver en 280rem,
fordi jeg tror den bliver nemmere, at sælge vis jeg ikke syntes
den skyder godt nok.[Wink]
skyder den rigtigt godt,bliver den boret op til AI[:p]

Mvh Moesgaard.
Svar
#20
Ved godt at det er et stykke tid siden, men hvad er jeres erfaringer med 280’ern nu. Hvordan er den at lade til ? Hvilke ting skal man være opmærksom på ? Hvilken stigning har I valgt ? Hvorfor ikke 7X64 [?]

Jeg er meget tæt på at lave en aftale med Hatting om et nyt rør til min gamle 6.5’er (M70) og har længe haft kik på netop 280 rem. [:p]

Per
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)