Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wildcat??
#1
Jeg har set ordet nævnt flere steder og syntes ikke rigtig jeg kan finde ud af hvad det ord dækker over.

Er der nogen der kan forklare en som mig hvad det betyder??

SteF.

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
En wildcat er et udtryk der bruges om en patron der ikke salges hos forhandleren, men som er en variant af en saakaldt parent case som F.eks en .243 Win can blive fireformed til en .243 Ackley Improved.
Ved fireforming saa affyrer du en .243 i en riffel der har faaet kammeret boret ud til Ackley. DVS kammeret i dette tilfalde er udboret saaledes at hylster vaggene ar mere lodret og skulderen skubbet frem og har en skarpere vinkel. Slut resultatet er en patron med samme kaliber, samme hylsterlangde, men storre krudt rumfang der giver storre udgangshastighed med tilhorende anslagskraft.
Der er mange patroner der egner sig udemarket til at blive omformet til en Ackly saa som .22-250 .243, 6mm Rem, .30-06, .223 Andre wildcats er F.eks 6-284 omlavet fra en .284 eller en 6-250, en .22-250 der er udvidet til 6mm. Prov at Google .243 Ackley, saa vil du sikkert se forskellen paa patronerne. En anden fordel ved at gaa til Ackley er at patron hylstrene holder langere, strakker sig ikke, og har et lavere tryk mod bundstykket i affyrings ojeblikket.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
En wildcat er en patron som er udtænkt af en amatørballistiker i modsætning til de patroner der udvikles og fremstilles af fabrikkerne.

Da .308 win. kom frem var der f.eks. flere der lavede en wildcat ved at nedkalibrere hylsterhalsen til at acceptere et 6 mm. projektil, Winchester så potentialet i den konstruktion og satte den i produktion som kalber .243 Win

Der er flere af de patroner som er i produktion i dag der er startet som wildcats. Den nemmeste måde at konstruere en wildcat på er at tage en eksisterende patron, og så nedkalibrere den, så man får en fladtskydende "hidsigprop", deraf sikkert navnet.

Det er ikke alle wilcats der er lige heldige. Man kan nemt få lavet en "barrel burner" der slider piben op før man overhovedet får indskudt riflen.

Edit: Nå, så var der en anden der svarede mens jeg skrev. Det gør nu ikke noget, der er ingen modsætning mellem svarene, de supplerer bare hinanden[Smile]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Et link:

http://www.6mmbr.com/243Win.html

Mvh

Michael
Svar
#5
Aha... Dvs det er egentligt eksperimenterende hjemmeladere der prøver ting af, og så er der nogle af producenterne der tar dem til sig og serie producerer siden hen.

Er det primært små kalibre man drejer hylstrene ned til eller kan man gøre et ex. .308 Win til et større kaliber ??

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#6
Citat:quote:

Er det primært små kalibre man drejer hylstrene ned til eller kan man gøre et ex. .308 Win til et større kaliber ??


Ja da,f.eks 8-08,Det er en .308'er der er necket op til 8 mm.
Der findes også store wildcats-f.eks 416 Taylor,det er et 458 Win Mag hylster der er necket ned til .416

Og der findes mange mange flere,se feks på denne side:

http://www.reloadersnest.com/index.asp

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

Aha... Dvs det er egentligt eksperimenterende hjemmeladere der prøver ting af, og så er der nogle af producenterne der tar dem til sig og serie producerer siden hen.

Er det primært små kalibre man drejer hylstrene ned til eller kan man gøre et ex. .308 Win til et større kaliber ??

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(



Jeps fx er 308 necket op til 338 kaldet 338-08, indtil federal kaldte den 338 Federal og gjorde den til en Saami godkendt patron, hvilket vil sige at der nu er standard den skal holde sig indenfor.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
358 Win er også en afart af 308, blot med en .35-kugle i

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Hvad har man af fordele med en Wildcat?

Er det en af de der "fordi man kan" man laver sådan nogle ??

Hvad jeg kan forstå de steder jeg har kigget er det kugler der blir trykket ud i en gevaldig fart, og så ville jeg mene (uden at jeg skal gøre mig klog) at den vil gøre mere skade end godt. Kan også se at der er meget delte meninger herinde om det skal være en langsom tung kugle eller en hurtig let.

Kan forstå det til Varmint og lign, men ikke til råvildt m. m.

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#10
SteF_H

Ja, for det forste er der jo WOW effekten naar du moder op med saadan en gob, for det andet er der jo det, og jeg er decideret varmintjager, at med min .243AI skyder jeg ground hogs paa mere end 600 m afstand, endelig kan du ved at lave din riffel til en Ackley som F.eks en .22-250 og med en pibe med en 1:9 twist skyde 70 grain VLD (very low drag) projektiler der overgaar alt andet i det kaliber paa den anden side af 350 m. Der er forlanget hylster levetid og lavere tryk mod bundstykket.
Til almindelig raavildt jagt i DK ser jeg ingen fordel, og saalange I har den fordrejede indstilling om forsvalige skudafstande....helst under 200m ja, saa spar pengene og kob mere ammunition. But if you want to push the envelope.....................Nemli'
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
Det er måske lidt off topic Hogmeister men persoligt synes jeg ikke der er meget jagt over at nedlægge en buk på afstande der er ret meget over 150m.Det er for mig rent skydning idet selve pürchen er en stor del af jagtglæden, og den går ligesom lidt fløjten for mig når man nedlægger bukke på store afstande.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Jammen Tony vi snakker heller ikke om bukke, men om varmints saa som en ground hog (Murmeldyr)...........Jeg har ogsaa drevet buejagt og forstaar udemarket godt hvad det vil sige at purche sig ind paa et dyr saa tat som muligt, det er jo sporten, derefter kan et fjols jo sagtens skyde det. I varmint jagt er det lige det modsatte, at nedlagge varminten paa saa lang afstand som muligt............helt op til 1000meter med det rette vaaben som 6-284 eller 6.5-284. Og drabt, det bliver det sgu..........i skraldet. Det er ogsaa derfor jeg ikke driver storvildtjagt........tank blot en elefant, tror du ikke jeg kunne ramme den?? Det kan enhver, men sat du et maal paa storrelse med en olflaske ud paa 600 meter og se om de kan ramme den, saa er vi straks i en hel anden kategori, og det er der jeg vil vare.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

Hvad har man af fordele med en Wildcat?

Er det en af de der "fordi man kan" man laver sådan nogle ??

Hvad jeg kan forstå de steder jeg har kigget er det kugler der blir trykket ud i en gevaldig fart, og så ville jeg mene (uden at jeg skal gøre mig klog) at den vil gøre mere skade end godt. Kan også se at der er meget delte meninger herinde om det skal være en langsom tung kugle eller en hurtig let.

Kan forstå det til Varmint og lign, men ikke til råvildt m. m.

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(



Nu handler wildcats ikke kun om at opnå højere hastigheder og fladere kuglebaner. 338-08 eksemplet er et bevis. Men det er da korrekt at de fleste wildcats går den vej.

vedrørende varmints på lange hold.

Man skal lige huske, inden den danske standard fordømmelse af skydning på langehold indfinder sig, at varmints skydes med nærmest eksplosive projektiler og et dårligt træf i et ben stadig sender fragmenter i resten af kroppen. Derfor er der oftest tale om one shot-one kill eller rent forbi.
Man kan med andre ord ikke sammenligne med skydningen på større vildt, hvor et mindre heldigt skud ofte vil medføre anskydning fordi vildtet krop holder til meget mere.

Men jeg er da ikke uenig i at det er mere skydning end jagt. Men at skyde en gris på 50 meter fra en kasse 5 meter over jorden stiller vel heller ikke krav om de store jagtlige kvalifikationer ?
Selvom dette af mange anses som rigtig god jagt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)