Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 202
#1
Hej ja nu er det vist min tur til at skrive en lille historie.
Jeg har haft problemer med Sauer 202 også nogle af de farlige mener jeg . Jeg var til skydning i Ulfborg sidste sommer vejret var ikke så godt det stod ned men vi fik dog skudt .. Da jeg klemte på aftrækkeren lød der et lille klik men ingen skud jeg holdt stadig på skiven rørte bundstykket og skuddet gik af ,ikke så fedt syntes jeg jeg var ikke den eneste der havde de problemer den dag ..
Jeg kontaktede så den våbenhandel jeg havde kåbt våbnet men de kendte ikke til problemet , jeg gav ikke op, og ringede jævnigt til dem og for ca 14 dage siden blev det vist til for mange opkald jeg kom i kontakt med en våbenmekaniker i samme hus og jeg fortalte ham om problemet sagde han at det kendte han godt ,og der var skidt i aftrækket han var rar og ville gerne hjælpe mig, men jeg skulle regne med at problemet ikke forsvinde men st jeg skulle regne med at rengører aftræk for hver 200 til 400 skud . Det kan jeg ikke bruge til noget og har solgt min riffel.
Men men men det løser jo ikk at der er noget galt med Sauer 202. der er ikke nogle der vil gører noget ved problemet .
Jeg er bange for at der ikke bliver gjort noget før der sker en ulykke.
Jeg har ikke noget i mod Sauer 202 er eller andre Rifler men vil lige opfordre folk til at tænke sig om en ekstre gang inden de køber en sådan riffel.......
Svar
#2
Hej igen
Det har været op før at Saur har det problem. En STR 200 kan også få den funktionsfejl. Så det er rigtigt, at man skal sørge for rengøring af aftrækkerdelene. Som jeg har forstået det, så er det sand og kobberrester fra udtrækkerens kontakt med hylsteret som forårsager problemet.

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#3
Hej Forum.
Jeg er ny her, men vil gerne give mine erfaring med, ang. Sauer 202.
Jeg er selv ejer af en 202 og har aldrig selv oplevet dette problem, men det er klart at riflen skal holdes grundigt rengjort for snavs af den ene eller den art.
Det som jeg har erfaret, (ikke på min egen) er at nogle har oplevet at deres Sauer 202 har klikket eller ligesom givet en forsinket tænding. Dette er selfølgelig utilfredsstillende og flere har ikke kunnet få løst problemmet ved deres våbenhandler, selvom deres rifler var nye eller forholdsvis nye.
Det som jeg har prøvet at gøre ved disse problem-Sauer er at rengøre bundstykket for fedt eller noget parafin-lignende som sidder på flere metal dele, og gør at slagdtiften går for trægt.
Prøv at kog bundstykket i olie eller noget som kan opløse dette parafin-fedt. Dette har i flere tilfælde hjulpet og så er det jo skønt at eje en Sauer 202 som skyder hvergang man trykker på aftrækkeren.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#4
Ja men jeg har også været glad for min Sauer den har skudt godt , men jeg mener ikke det kan passe at de ikke kan tåle at blive brugt. Jeg har vasket aftræk og bundstykke ud i en hvid plast beholder for at se om der var skidt i og ja det var der men ingen metal kun støv. Hvad med en tur til Afrika eller en skydning i det vestjyske med lidt blæsevejr kan det passe at man giver 13 til 16000kr for et stykke værktøj som ikke kan tåle at blive brugt.[?]
Svar
#5
Hej Allan,
Det er vist indiskutabelt, at det problem, du har haft, forekommer på 202 og at årsagen skal søges i snask og snavs i låsen. Jeg har én ven, der oplevede præcis det, du beskriver, med en Otterup af den rigtige årgang (han skiftede til 202) og én der oplevede noget lignende med en ny Tikka (han skiftede også til 202).

Det er ikke et isoleret Sauer problem, og en del af forklaringen skal nok søges i, at Sauer har moslet 202'eren effektivt ind på det danske marked og der er solgt godt og vel et par stykker af dem de seneste år.

Jeg tror, det er et problem der kan optræde på de fleste rifler, men 202'eren er nok en kende mere disponeret for lidelsen end gennemsnittet.

Som Halvaut. skriver har problemet været debatteret en del, bl.al:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...5s,problem

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...02,problem

/bundgaard
Svar
#6
Nu lyder det jo som at jeg ikke passer mine våben men det kan sku ikke passe at de skal skilles ad i alle små dele hver gang men tænker på at skulle ud og skyde . At Sauer er kommet godt ind på det dk marked ja det er korrekt men stadig er der et problem, når dem det sælger Sauer siger at de ikke kender til noget problemet det er jo en lodret løgn . Problemet er jo kendt . Jeg har skrevet til Steen fra huntersmagasin han har haft kontakt til Sauer og de kender ikke Problemet og det er jo klart hvis de ikke får det at vide hos dem som forhandler deres våben . Jeg har også skrevet til Jæger og¨håber st de har nosser nok til at skrive det læserbrev jeg har sendt dem . jeg tror bare det bliver dysset ned for ellers er der måske ikke så mange der køber Sauer før problemet er blevet løst..
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by allan 2

Det kan jeg ikke bruge til noget og har solgt min riffel.
Men men men det løser jo ikk at der er noget galt med Sauer 202. der er ikke nogle der vil gører noget ved problemet .



@allan 2

Jeg håber da at du har gjort den nye ejer opmærksom på at riflen er fejlbehæftet. Eller har sagt det til den forhandler der har taget den i bytte.
Jeg vil i hvert fald forlange pengene tilbage, hvis jeg privat hat købt en riffel ved dig og du ikke har oplyst at den er defekt.
Hvis du har givet den i bytte hos en forhandler uden at oplyse om fejlen, så har du snydt forhandleren. Han skal jo give garanti når han sælger den videre og det kommer til at koste ham penge.
Ikke så sært at forhandlere bliver beskyldt for at tage for meget for brugte våben, hvis de osse skal sikre sig mod sælgere der bevidst fortier at de giver et defekt våben i bytte.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg ved at forhandleren ved det, da jeg har forsøgt at få ham til at løse problemet i gennen et halv år . jeg er ikke ude på at snyde nogle skal i lige vide. Jeg ville også meget gerne have beholdt min Sauer, men ville ikke gører det når den ikke kunne laves .
Svar
#9
Tro mig . Det kan laves af en rigtig bøssemager........

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Allan

Jeg forstår godt at du ikke vil ha' den pågældende riffel, og du har naturligvis intet gjort galt i at give den i bytte til forhandleren. Man kan ikke lade være med at føle med den næste kunde, der køber de, men det er sådan set ikke dit problem.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Det kan ogsaa have noget med at gore hvordan du renser riflen.
Brug ALTID en boreguide til at forhindre olie kommer i aftrakkerhuset, og saa sprojt Brake kleen i aftrakkeren (det er noget ligende tetraklorkulstof i spraydaase). Det fjerner al olie i aftrakkerhuset, og saa lad vare med at komme nogen olie af nogen art ind i og omkring aftrakkeren.

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
Jeg købte en Sauer 202 i oktober sidste år og jeg har nu skudt ca. 500 skud,desværre de fleste på skydebane[Big Grin] Jeg er fuldt ud tilfreds med den og jeg har absolut ikke oplevede nogle former for problemer. Men når jeg sidder og læser i denne her tråd,så bliver jeg da en smule betænkelig,da jeg aldrig har hørt om det problem som bliver omtalt.

Til jer som har oplevet de problemer....Er det "bare" bundstykke og aftrækkerhuset i skiller af og renser.? Er der evt. en som har et link til en splittegning til sådan en sauer, eller er det til at se sig ud af når man får skilt det af.Det skulle jo helst gerne samles korrekt igen.Eller går i direkte til jeres våbenmekker og lader ham ordne det.Jeg har jo trods alt stadigvæk 4.5 års garanti.
Svar
#13
Jeg har en Sauer 200 (forgængeren for 202)
Den har jeg haft i godt 21 år og skudt i omegnen af 15.000 skud med.
Jeg har oplevet det samme problem, men kun 4-5 gange i alle årene.
Årsagen skyldes skidt i bundstykket. Hvis man skiller bundstykket af en gang om året (eller måske for hvert 500 skud afhængigt af hvilke forhold riflen har været udsat for), renser det og smører ind i et tyndt lag olie, så er der ikke noget problem!
Når man så alligevel har adskildt bundstykket, så SKAL man kontrollere de to rørstifter i slagstiften. De holder ikke evigt, og hvis de knækker kan der opstå en farlig situation (skuddet kan gå af er der nogle der påstår). Udskiftning af rørstifterne til massive stålstifter har løst det problem hos mig.
Selve aftrækkerhuset skal naturligvis også holdes rent, men jeg har aldrig oplevet problemer der kan henføres til dette.

Kai

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...avatar.gif[/IMG]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#14
På jagtformidling.dk er Sauer ejerne vist ikke helt enige i at der kan opstå problemer med en Sauer.

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthr...ad_id=1537
Svar
#15
På jagtformidling.dk er Sauer ejerne vist ikke helt enige i at der kan opstå problemer med en Sauer.
jeg tror ikke du skal forvente de helt store guldkorn der, men de er da pyssenyssede med den seriøse replikbox[Big Grin].
selv SafariHolger er skredet da han åbenbart ikke harmonerede med den
nye kvindelige moderator ( lige så morsom læsning som Blasersiderne herinde)[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
Jeg har oplevet problemet med en Sauer 200 STR [Sad!]
Du aner ikke hvor kuglen går hen.
Det er meget ubehageligt.

Men rengøring med trykluft gør underværker [Wink]

JPL
JPL
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Jeg har oplevet problemet med en Sauer 200 STR [Sad!]
Du aner ikke hvor kuglen går hen.
Det er meget ubehageligt.

Men rengøring med trykluft gør underværker [Wink]

JPL



Du har sg'u ramt en guldåre.
Tag patent på ideen med at medbringe en mini tryktank hvergang du går på jagt med din sauer, så for hver skud, så giver du den et bette pust med trykluften, og vupti så er en sauer ikke spor spændende[xx(] mere.
Herefter sælger du ideen til fabrikken i Ekernförde, mod et mindre beløb i royalty pr leveret bøsse.

Det kan godt ske det kræver lidt overtalelse, for såvidt jeg har fået oplyst, så har fabrikken ALDRIG hørt om problemet (ups her var måske også en indtjeningsmulighed for Oticon[Wink])

Gad egentligt nok vide om denne periodiske døvhed, er et fællestræk for preusiske våbenfabrikker[Big Grin]

jbn
Svar
#18
UPS..
Indlægget skulle have været postet under tråden "luftbøsser for hørehæmmede" [Smile]
I mit tilfælde var det ikke på jagt men i en terrænskydningskonkurrence.
Sauer HAR eller KAN HAVE sådanne nykker.
Jeg troede heller ikke på det, indtil oplevelsen.

JPL
JPL
Svar
#19
Det er fanme øv bøv, at det her kommer frem, nu hvor jeg lige har brugt en halv livs løn på sådan en skyder[V]

mvh Thomas
ps. Er der nogen der kan huske hvem den danske importør af Sauer er[?]
Sauer Custom
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Det er fanme øv bøv, at det her kommer frem, nu hvor jeg lige har brugt en halv livs løn på sådan en skyder[V]

mvh Thomas
ps. Er der nogen der kan huske hvem den danske importør af Sauer er[?]



Nu er det 4 år siden jeg købte en 202 og jeg har aldrig haft funktions fejl på den. Jeg er rigtig glad for min 202, så vil da tro du også bliver det.

Checkede lige normark, det var i hvert ikke dem.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)