Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kickstop til haglbøsse.
#1
Nu fik jeg jo læst mig frem til, at der fandtes sådanne kickstop på det danske marked. jeg har længe været irritreret på min trapper, at den hopper i førsteskuddet.

Når man skyder jagtskydning med den, så er der jo mindst 3 gange i hver side, ved double, man skal skyde 2. skud.

Jeg købte derfor den lille dims og monterede den så langt fremme i skæftet som muligt.

Nu er jeg på vej på skydebanen, så jeg kommer med en tilbagemelding, senere.

Endvidere har jeg købt nogle 21 grams trainerpatroner til første skud på bagduerne, det vil sikkert i fællesskab give et roligere skud.

kan jeg ikke vænne mig til den ændrede balance, ryger stoppet over i .375'eren.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Har overvejet noget lignende selv...

Rekylen er som sådan ikke slem (Kan da godt mærke skulderen efter 2-300 skud, meeen..), men skæftet hopper ligesom opad, så jeg får ømme kindben og "ømme gummer" i overmundes højre side efter en god dag på skydebanen....

Vil gerne høre mere om dine erfaringer....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Så er jeg vendt hjem, nogle erfaringer rigere.

Skulle lige vænne mig til den øgede bagvægt, men balancepunktet er stadig lige ved hovedbolten, så det fungerede egentlig OK.

Prøvede de 21 grams, nogle 24 grams gamebore, i den almindelige white gold udgave og så 24 grams black gold.

Her kan man virkelig mærke forskel. Med de 21 grams, hopper bøssen næsten ikke, men det er lige før man tvivler på at de kan slå duen i stykker, når man ikke får en ordentlig en på skrinet i skuddet.

Men de dur, selv til sideduerne. De 24 grams gamebore var noget heftigere, med ekstra krydderi i black-gold'en.

Har ikke prøvet andre mærker endnu, men kickstoppet virker som om det gør det mere behageligt og velovervejet at skyde doubleer.

Fik 36/40 og 38/40 i de to serier jeg skød og det var ikke patronernes skyld, at der smuttede tre bagduer, to venstreduer og en højredue [Big Grin].

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej Clax. Har du overvejet at få monteret lidt vægt ude foran[?] Da jeg skød med 682 syntes jeg at den var for røvtung. Monterede lidt bly mellem løbene. Ikke just smukt men effektivt. Men du kan jo også bare købe den perazzi, så er du ovre det problem[Big Grin][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#5
Hej Ran
Det er vel ikke Browning Cynergi du skyder med? - den med meget tyk bagkappe foroven. Den er der mange der døjer med kindbenet på - tror det skyldes at den tykke del af gummiet giver sig mest, hvorved skæftet slår op på kindbenet.
Ellers tror jeg det er dit skæfte der ikke passer ordentlig til dig.
Der skal være "fuld kontakt" mellem kind og skæfte, ellers virker det på samme måde som at holde skæftet lidt fra skulderen, så slår den jo også en hel del mere.

Mvh.
CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Citat:quote:

Hej Clax. Har du overvejet at få monteret lidt vægt ude foran Da jeg skød med 682 syntes jeg at den var for røvtung. Monterede lidt bly mellem løbene. Ikke just smukt men effektivt. Men du kan jo også bare købe den perazzi, så er du ovre det problem



Jeg har fyldt pladsen under forskæftet op med bly.

Det gjorde jeg allerede da jeg købte den, det er derfor den stadig har balancen ved hovedbolten, selvom der kom 300 gram ind i skæftet.

Skal have prøvet nogle Gyttorp, de plejer at være mere rekylesvage.

Det var da bedre at købe en dims på 300 gram til 400 kroner, end en Perazzi til 90 kilo ... [:o)]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Det var da bedre at købe en dims på 300 gram til 400 kroner, end en Perazzi til 90 kilo ... [:o)]K&B Clax [Wink]


Hvordan det [?] Det var da fint at have en Perazzi....[Wink]
eller en Kemen, eller en B25, eller.....

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#8
Citat:quote:

Hvordan det Det var da fint at have en Perazzi....
eller en Kemen, eller en B25, eller.....

MVH Anders



Så får jeg råd til at skyde nogle flere skud[Wink]

Fik lejlighed til at prøve en Blaser F3, med 30" løb i går, og det bliver ikke sådan en der bliver Mirokuens afløser.

Den hoppede mere end den.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Hej Ran
Det er vel ikke Browning Cynergi du skyder med? - den med meget tyk bagkappe foroven. Den er der mange der døjer med kindbenet på - tror det skyldes at den tykke del af gummiet giver sig mest, hvorved skæftet slår op på kindbenet.
Ellers tror jeg det er dit skæfte der ikke passer ordentlig til dig.
Der skal være "fuld kontakt" mellem kind og skæfte, ellers virker det på samme måde som at holde skæftet lidt fra skulderen, så slår den jo også en hel del mere.

Mvh.
CP



Nej, jeg skyder med Beretta Onyx...

Jeg synes netop det er når jeg har god kontakt med kinden, at jeg får en på kæbebenet.... det føles som om problemet ikke ligger i den regulære rekyl, der hovedsaligt burde være en bagudrettet kraft parallelt med løbene.

Fornemmelsen er mere at kolben banker opad. Jeg har fået rette skæftet til (kolben opad og til højre) - ved ikke om det kan have nogen betydning for om rekylen ikke længere går ret bagud... Det er muligt jeg bare skal holde lidt fastere på geværet, men det skal jo heller ikke blive krampagtigt, for det fremme næppe skydningen...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Hej igen. Rekyl i en 24 gram flugtskydningspatron[?]Hmm den er godtnok ny i min verden.

Det er da som at skyde med luftbøsse, og jeg mener det skam. Hvad gjorde i dengang vi

skød med 32 grams blypatroner, eller var i ikke født endnu[?][Big Grin] Helt seriøst så har

jeg aldrig hørt nogen klage over det før nu. Jeg kan kun følge jer hvis jeres bøsser

er så krumme at i skal dække duerne af. Personligt foretrækker jeg en ret bøsse som man

skal holde 15 cm under med. På den måde mister jeg ikke kontakt med duen i det sjældne

tilfælde, at jeg skyder forbi[Wink][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#11
Hej Don Bums
Jeg har også skudt med 32 gr. bly og mener nu helt seriøst at der er væsentlig mere rekyl at føle i visse 24 gr. stålpatroner.
Helt ærligt, hvor hurtige var "de gamle" patroner?: lidt hurtigere end en skovsnegl.
I dag hvor det er hastighed det gælder, kan der da sagtens mærkes forskel på rekylen mellem forskellige mærker patroner og dermed også hvor meget geværet giver sig = hvor hurtig man er på 2. due.

Mvh.
CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Hej igen. Rekyl i en 24 gram flugtskydningspatron[?]Hmm den er godtnok ny i min verden.

Det er da som at skyde med luftbøsse, og jeg mener det skam. Hvad gjorde i dengang vi

skød med 32 grams blypatroner, eller var i ikke født endnu[?][Big Grin] Helt seriøst så har

jeg aldrig hørt nogen klage over det før nu. Jeg kan kun følge jer hvis jeres bøsser

er så krumme at i skal dække duerne af. Personligt foretrækker jeg en ret bøsse som man

skal holde 15 cm under med. På den måde mister jeg ikke kontakt med duen i det sjældne

tilfælde, at jeg skyder forbi[Wink][Big Grin]

mvh Don Bums
[Wink]http://i216.photobucket.com/albums/cc174/prethom/snipertarget.jpg[/img]



Nu er det jo ikke den almindelige bagudrettede rekyl, som er problemet. En 24 grams patron med f.eks, 400 m/s i mundingshastighed er vel iprincippet sammenlignelig med en 12 grams kugle med 800 m/s fra en riffel... hvis eller geværet og riflen vejer det samme (Aktion=reaktion) - impulslæresætningen m*v=m*v osv.... [Wink][Wink] Den psykologiske fornemmelsen er bare en anden, fordi man ikke har en kikkert lige foran øjet, når man skyder med haglgebær...

200 riffelskud med en 30-06 på et par timer på skydebanen... så kunne du nok også mærke rekylen i på kindbenet, hvis kolben slog opad ved skudafgivelse, hvad så end årsagen måtte være... [B)]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Jeg må være et anatomisk vidunder/qvasimoto[Big Grin]ved ikke hvad der er galt, men jeg kender ikke til rekyl, hverken fra flugtskydning eller fra en dame kaliber 30.06. Uden pis så står jeg med bøssen i en strakt arm og skyder lerduer, men kun når jeg skal blære mig[Big Grin]
Lover at jeg stopper nu[Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#14
Der er forskel på geværers måde at aflevere rekylen på.

En af mine kammerater købte en Sabatti, den var direkte ondskabsfuld. Den sendte rekylen op i kindbenet, så det sang i kernehuset. Da jeg nævnte det for en gammel erfaren flugtskytte, troede han ikke på det og fik ham til at prøve den.

To skud, så var han kureret.

Så blev der høvlet af skæfteryggen, så hældningen blev negativ, det tæmmede den.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)