Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10,75x68 Mauser
#1
Nu skal mit "storthulienpibepåenmauserlås"-projekt igang. Jeg er mest hooked på ovennævnte kaliber da det indebærer mindst ændringer på min M98 (hvad ellers [Big Grin]) lås

Er der nogen der har en idé om hvor en pibe i 10,75x68 Mauser kan skaffes og hvad sådan en fætter koster.

Andre gode forslag til et "storthulienpibepåenmauserlås" modtages gerne, men en betingelse er, at det skal være baseret på et bælteløst hylster, at kaliberet skal være over .400 og det skal kunne fungere i en standard mauserlås.

358nm@dralf.dk
Svar
#2
.404 Jeffery eller .500 Jeffery! Førstnævnte ka' du købe Norma-hylstre til!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
404 / 500 Jeffrey, nej tak [xx(]. En 10,75x68 passer i en 98'er af ubestemmelig herkomst [Big Grin] uden at der skal foretages voldsomme ændringer i systemet og en 347 / 350 grains prop med en v0 omkring 650 m/s er godt nok til mig [^] og måske en enkelt grissebasse [Big Grin] [:p]

358nm@dralf.dk
Svar
#4
Hej Nitro

Var det ikke nemmere med en som er færdigbagt....

http://www.blocket.se/view/4418178.htm?c...c=1&city=0
[Image: 33-33849281733.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Rekylskræk

Ikke noget 10,75 til mig [V] der er "lidt" dimensionsforskelle [}Smile] på piber og kugler der gør det lidt for spændende og en custompibe til en "for sjov skyder" er lidt for meget for en næsten skotte.

Efter kyndig og tålmodig vejledning fra M@X går opgaven nu på at finde en .416 patron i stedet.

Opgaven består i al sin enkelhed på at finde en kaliber 416 patron der kan være i en mauser 98 med få ændringer og frem for alt skal patronen være konstrueret til et fornuftigt arbejdstryk. Ikke noget 416 rem mag [xx(] eller 30-378 wby [xx(] trykniveau.

Jeg har lidt kig på .416 Taylor. Er der nogen der kender noget til den ?

358nm@dralf.dk



Hej Rekylskræææk.

Der er jo ganske mange muligheder for at lave din helt egen kaliber når du kun er bunden af patronlængden. Husk blot, at har du en "original" M 98 lås, er magasinlængden 83,5 mm. Har du derimod en civil lås, f. eks. en FN lås, er magasinlændgden lidt større.
Da M@X er involvert, velsagtens sammen med WSM, er der uanede muligheder hvad angår valg af basishylster.
Min egen erfaring med 375 ras er dog, at du skal passe på ikke at lave skulderen for stejl, lige som hylstret gerne på være en smule konisk. Det gør patronfødningen meget lettere.

Knæk og bræk med dit nye projekt.

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#6
Moderne patroner kræver ofte moderne fødning (læs: pushfeed)[Wink]
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Moderne patroner kræver ofte moderne fødning (læs: pushfeed)[Wink]
Søren



Hej WSM

Moderne og moderne.

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at den gode Mauser først opfandt/udviklede systemet med kontrolleret patronfødning efter at han havde kasserede push feed systemet.

Med venlig hilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#8
Ok, min uvidenhed skyldes nok min unge alder[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Søren, snart 40!!!
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Her er den da!!
[Wink]http://www.gunsamerica.com/guns/976548474.htm
Kaliberet er da ihvertfald[:p]
Svar
#10
10,75 x 68 Mauser igen..igen.

Har "fundet" en gammel Mauser i 10,75 x 68. Så lagt så godt. Den er lidt af en klude kaliber - min 9,3x62 er mæsten lige så god.

Jeg fandt følgende, http://www.african-hunter.com/reloading_...effery.htm.
My .404 started out life in 1928 as an original ‘Type A’ Oberndorf Mauser in 10.75x68mm. It was used to shoot an elephant in Tu1i in about 1973. The shot was a frontal brain shot, which knocked down the animal, but it immediately got up and made off to Botswana with great enthusiasm. It was then decided that the conversion to 10.75x73mm, also known as the .404 Jeffrey, was in order. This is a relatively easy job, theoretically! The barrel is left in place and the chamber is reamed out for the larger lengthened and the feed ramp has to be modified for the longer cartridge. This involves removing metal from the receiver ring, which if not done properly can weaken the action. When buying a converted rifle, have this checked by a competent gunsmith.

Her er så spørgsmålene: kan en 10,75x68 laves om til .404 Rimless, 404 Rigby el. 404 Jeffery (det sidste er jo mulig)?

Er der 2 kugle diametre gemt i 10,75/.404?

Ja, det er stadig den forbandede bøffel der spøger!

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
Kugle diameteren er .423" som omregnet er 10,75mm. Det er meget svært at modificere rampen på en 98er uden at svække den og jeg vil i stedet anbefale en 416 Taylor i stedet. Den er født til en 98er lås.

På den anden side tror jeg ikke at forskellen på en 10,75 X 68 og 10,75 X 73 (404 jeffery) er så stor at bøflen mærker forskel.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

10,75 x 68 Mauser igen..igen.

Har "fundet" en gammel Mauser i 10,75 x 68. Så lagt så godt. Den er lidt af en klude kaliber - min 9,3x62 er mæsten lige så god.

Jeg fandt følgende, http://www.african-hunter.com/reloading_...effery.htm.
My .404 started out life in 1928 as an original ‘Type A’ Oberndorf Mauser in 10.75x68mm. It was used to shoot an elephant in Tu1i in about 1973. The shot was a frontal brain shot, which knocked down the animal, but it immediately got up and made off to Botswana with great enthusiasm. It was then decided that the conversion to 10.75x73mm, also known as the .404 Jeffrey, was in order. This is a relatively easy job, theoretically! The barrel is left in place and the chamber is reamed out for the larger lengthened and the feed ramp has to be modified for the longer cartridge. This involves removing metal from the receiver ring, which if not done properly can weaken the action. When buying a converted rifle, have this checked by a competent gunsmith.
Her er så spørgsmålene: kan en 10,75x68 laves om til .404 Rimless, 404 Rigby el. 404 Jeffery (det sidste er jo mulig)?
Er der 2 kugle diametre gemt i 10,75/.404?
Ja, det er stadig den forbandede bøffel der spøger!
Mvh. Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!



originalt var 10.75x68 .424" i diameter hvor .404 Jeffery er .423" i diameter...men det skulle ikke gøre nogen som helst forskel...

10.75x68 var ikke populær i africa (læs John Taylor), da en 347 grain kugle IKKe havde nok penetration...specielt i forhold til .404 jeffery.
Hvorfor for du ikke lavet en .404 Jeffery fra bunden af, frem for at "ødelægge" en fin ældre herre af en Mauser??.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#13
I hunters house der står et par stykker altså hele rifler og de er fine. Men det lyder da spændende. 416 tylor eller hoffmann
mener ik der bælte på dem.
Svar
#14
416 Taylor har bælte. Hylsteret er et .458 WM der kalibreres ned.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Ups......hvad skete der her!

Nå, grunden til ændringen fra 10,75 til .404 var bare at få lidt mere E0 og meget mere vigtigt, at holde 8-kants profilet på piben af den gamle Mauser.

MAX: Jeg ved godt at 416 Taylor er som skabt til M98 - så er det jo bare at krybe til korset[Big Grin]. Det er bare sådan en fin gammel Mauser riffel (til næsten ingen penge[Big Grin][Big Grin][Big Grin]).

RWS lader .404 Rimless, hvad er det for en størrelse?

Tænke-box en gang til.

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
404 Jeffery og 404 Rimles er den samme patron

/416nimrod
/416nimrod

Svar
#17
der var ellers en stor artikel om .400 tembo (10,16 mm)som er baseret på et .404 jeffry hylster
i vapen tidningen nr 2.

mvh
aleksander
Born to HUNT forced to work
Svar
#18
Anbefaler sterkt 10,75x68... Jeg lader Woodleighs 347 grs til ca 650 m/s og da er rekylen ikke det minste problem. Skyter lett 20 skudd liggende [Wink] Min Mauser er fra rundt 1912, med Bobergstokk og en Swarovski 4x32 i 4-fots hakemontasje.

[IMG]file:///C:/Documents%20and%20Settings/Ivar/Desktop/Mauser%2010,75%20005.jpg[/IMG]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by tikka93x62
10.75x68 var ikke populær i africa (læs John Taylor), da en 347 grain kugle IKKe havde nok penetration...specielt i forhold til .404 jeffery.



Citat:quote:

Originally posted by Aya xxv
Anbefaler sterkt 10,75x68... Jeg lader Woodleighs 347 grs til ca 650 m/s og da er rekylen ikke det minste problem. Skyter lett 20 skudd liggende Min Mauser er fra rundt 1912, med Bobergstokk og en Swarovski 4x32 i 4-fots hakemontasje.



Hvis tanken er bøffel så bør man nok gå op i en 400 gr (som Barnes vist skulle have fremstillet) for at få en 'sectional density' større end 0,30 der er den konventionelle visdom. På den anden side vil sættedybden (pga max længden i standardlåsen) bevirke at det sikkert bliver svært at presse 10,75x68 - 400gr op over de 5400J som er krævet nogle steder.[Sad]

osterwald
[img=left]http://i31.photobucket.com/albums/c384/osterwald/Leopard.jpg[/img=left]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Citat:quote:

Originally posted by tikka93x62
10.75x68 var ikke populær i africa (læs John Taylor), da en 347 grain kugle IKKe havde nok penetration...specielt i forhold til .404 jeffery.



Citat:quote:

Originally posted by Aya xxv
Anbefaler sterkt 10,75x68... Jeg lader Woodleighs 347 grs til ca 650 m/s og da er rekylen ikke det minste problem. Skyter lett 20 skudd liggende Min Mauser er fra rundt 1912, med Bobergstokk og en Swarovski 4x32 i 4-fots hakemontasje.



Hvis tanken er bøffel så bør man nok gå op i en 400 gr (som Barnes vist skulle have fremstillet) for at få en 'sectional density' større end 0,30 der er den konventionelle visdom. På den anden side vil sættedybden (pga max længden i standardlåsen) bevirke at det sikkert bliver svært at presse 10,75x68 - 400gr op over de 5400J som er krævet nogle steder.[Sad]

osterwald


Jeg har ikke som mål å jakte bøffel innen de nærmeste årene, men til elg bør den jo duge
Ellers skyldes vel John Taylors syn på 10,75'en først og fremst dårlige kuler. Harald Wolf har skrevet en god artikkel om 10,75'en der han har gode erfaringer på både bøffel i Afrika og vannbøffel i Asia med Woodleighkulene. 5400J kan nok bli et problem ja..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)