Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Rustfri riffel"
#1
Hej forum.[Smile]
Som i kan se i en anden tråd er jeg ved at overveje en stainless riffel. Jeg kom i den forbindelse til at tænke på om der er stor forskel i de forskellige fabrikanters evne til at modstå vind og vejr?
Der er jo ikke meget ved at købe en sako til jagt i dårligt vejr, hvis den ruster alligevel. Er der nogen her på forummet, som kan anbefale et eller flere fabrikater, der ikke ruster selv efter en lang våd jagtrejse?[8D]
Svar
#2
Er det ikke sådan at al metal ruster....
Her på vestkysten forekommer det mig, at selv rustfrit stål ruster ...
Så man slipper ikke for at give olie .. og piben skal jo have en omgang indvendig alligevel så fordelene er vel til at overse... Jeg synes at have hørt, at hårdheden af stålet er mindre på rustfri piber (holder til færre skud) og det var vel ikke nogen tilfældighed, at de piber der på et tidspunkt blev tilbagekaldt var rustfrie - der var faktisk enda nogle få som fik bananskraludførelse.....

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#3
Sako's rusttræge piber går for at være i ualmindelig god kvalitet. Jeg har selv en Sako 75 S/S. Den har oplevet lidt af hvert, og jeg har aldrig set det mindste til noget der kunne minde om rust.

Jeg ved godt at det var samme fabrikant, der på et tidspunkt havde lidt problemer med nogle piber, der gerne ville springe - men jeg tror altså, at den ged ER barberet.

Med venlig hilsen

Michael Johansen
Svar
#4
Hej UL!

Remington hævder, at deres Trinyte-overfladebehandling af rusttræge rifler er markedets bedste. Om det stemmer eller ej, tør jeg ikke sige.
Under alle omstændigheder skal riflen, som halvauto skriver, renses med jævne mellemrum. Der kan således aldrig blive tale om en vedligeholdelsesfri riffel.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Rustfrie piber kan under givne omstændigheder "ruste" dog ikke mere end at det kan fjernes meget nemt.
Har selv set eksempler herpå. Også med sako/tikka!!

At de generelt skulle holde til færre skud ved jeg nu ikke????
Imidlertid ses der en tendens at folk skyder meget og har brug for på kort tid at afgive rigtigt mange skud vælger rustfrie piber.

Vil du have en rustfast riffel så køb éen, længere er den ikke.
Den ER langt hen ad vejen lettere at vedligeholde.
Og så har den jo tillige den kæmpe fordel at skaftet på sådan en brugsgenstand i mange tilfælde er lavet af diverse kompositmaterialer og derfor er vedligeholdelsesfrit[^]

Mht. de sako piber der blev tilbagekaldt så blev dette gjort pga, en fejl i det materiale fabrikken havde fået leveret.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Rustfrie piber kan under givne omstændigheder "ruste" dog ikke mere end at det kan fjernes meget nemt.
Har selv set eksempler herpå. Også med sako/tikka!!

At de generelt skulle holde til færre skud ved jeg nu ikke????
Imidlertid ses der en tendens at folk skyder meget og har brug for på kort tid at afgive rigtigt mange skud vælger rustfrie piber.

Vil du have en rustfast riffel så køb éen, længere er den ikke.
Den ER langt hen ad vejen lettere at vedligeholde.
Og så har den jo tillige den kæmpe fordel at skaftet på sådan en brugsgenstand i mange tilfælde er lavet af diverse kompositmaterialer og derfor er vedligeholdelsesfrit[^]

Mht. de sako piber der blev tilbagekaldt så blev dette gjort pga, en fejl i det materiale fabrikken havde fået leveret.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Jeg må sige mig enig med Gammeltoft, har selv jaget på havet omkring Nordkapp i 7 år efter hundredevis af sæler. Har altid brugt enten en Sako SS eller en forniklet BRNO 601 med rustfast Krieger pibe. Har en enkelt gang oplevet små 1x1mm store rustpletter på Sakoen efter 3 lange dage på havet med masser af saltvand i båden (åben båd). Ikke værre end at de kunne gnubbes af med en tøjklud med lidt olie. En kammerat havde på det tidspunkt en Tikka med blå pibe. Han voksede og olierede flere gange på turen og alligevel var piben ikke blå da vi kom i land, den var rød[Big Grin] Han skiftede til en rustfri riffel også og har siden ikke kæmpet mod rustproblemer..
Samtidig må jeg sige, at jeg ikke har oplevet at SS piber holder til færre skud end blå piber. Mange siger modsat at SS holder bedre (brændes ikke af så let - tåler bedre varmskydning som Gammeltoft antyder ovenfor). Så har vi igen ignorantens propaganda med at blå piber holder længst... Ved ikke helt hvad jeg skal tro. Krieger meddeler, at de ikke kan påvise forskel i holdbarhed mellem SS og CrMo piber. Geoffrey Kolbe hos Border Barrels siger det samme. Dan Lilja meddeler, at piber der skyder med hotte kalibre og med bløde kugler som alm. tombak/kobberbelagte projektiler eller kugler med "driving bands" vil holde længst i rustfri stål, men at blåt stål holder bedst ved homogene kugler (uden driving bands) dvs hårde kugler..

Ingen tvivl er der dog om, at rifler i rustfast stål med syntetisk skæfte er et meget mere vedligeholdelsesfrit "arbejdsjern". Det er mit foretrukne til sæljagt samt til jagt i våde omgivelser hvor pudsning ikke kan prioriteres hver dag..
Svar
#7
Min første rusttræge riffel var en Ruger M77 Mark II med støbt plastik skæfte med Rugerlogo i relief så stort som en underkop på kolben. Jeg importerede selv riflen omkring 1990.

Den riffel var med på elgjagt i ugevis uden nogen form for kærlig opmærksomhed fra min side. Den blev allerhøjest tørret op ad en radiator eller i et tørreskab sammen med tøj og støvler. Da den efter 10 års tjeneste blev skilt ad for at komme i et laminatskæfte var der et par overfladiske røde pletter på undersiden af låsestolen. Disse kunne fjernes med en negl.

Samme erfaringer har jeg siden haft med Sako, Remington og Marlin. Jeg gider ikke at rejse nogen steder hen, hvor der er risiko for regn i dagevis, med andet end plastik og rustfrit stål. Jeg tager på jagtrejse for at gå på jagt - ikke for at rense og oliere.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Jeg har nu haft min rusttræge Tikka 695 siden 1999 og det er ikke småting den er blevet udsat for i både DK - Sverige - Norge -Skotland og Tyskland. For at være helt ærlig, så er det nok tæt på at jeg har været et svin med den[V] Som Høgh´s er den blot blevet tørret op af radiatoren. Olie har den nok kun fået en gang om året[^][:o)]
De små rustpletter der har været, har fået en tur med ståluld, sovset ind i olie og har ståluld ikke været ved hånden, har jeg brugt en plastik grydesvamp[^]
Jeg gider ikke at gøre riffel ren når jeg er i udlandet. Jeg er taget afsted for at gå på jagt sove og spise[8D]
Galvaniserede kanoner er et mirakel[Big Grin][Big Grin]

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#9
Hej.[Smile]
Det lader til ,at jeg ikke kan leve uden en regnvejrsskyder.[8D]
Det stiller mig dog i et mindre dilemma: Jeg har en sako 75 i 243 win den skyder udemærket, men er med sort pibe.[:I]
Jeg har også en sako 75 lux i 7mm rem, som jeg ikke rigtig kan nænne at tage med, hvis det rigtig regner(gør det dog alligevel)
Hvilken riffel ville i skifte? Personligt ville jeg nok bytte 7mm væk og få en stainless, men så står jeg tilbage med en 243, som jeg af andre årsager ikke er tilfreds med?[B)]
Den "nemme" løsning kunne selvfølgelig Være at købe 2 nye, men det tillader finanserne ikke rigtig.
Jeg har jo også et projekt vedr.17rem kørende med gammeltoft, som ikke er færdigbehandlet endnu.[8D]
Svar
#10
Plastik kolber skal dog holdes væk fra ekstreme kuldegrader...

Håber på at rede mig et Sako projekt... den var på moskusjagt i omkring -50C, og den(Kolben) knækkede ved skudafgivelse [xx(]

(Venter fortsat på fotos af skaden)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Det var med sikkerhed ikke et McMillan skæfte[Big Grin]

Den almindelige plasttype anvendt til de originale skæfter kan være lidt for ringe til de kuldegrader.

@Ultra light,

jeg ville vælge at sætte en rustfast pibe på og lægge systemet i et McMillan (eller lignende) skæfte, da den "sorte" lås ikke har st stor risiko for at komme til at gå træls.
De rustfaste kan let komme til at køre rigtig træls hvis de bliver brugt hårdt, så du skal ikke være så ked af dine sorte låse.
Har selv af samme grund ladet den sorte udgave være donorsystem til de sidste 2 jeg har bygget til mig selv[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Kan du ikek ryste et par billeder ud af ærmet?[Big Grin]

mvh

rekylling

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#13
Hej.
@Gammeltoft.
Hvor intens skal man træne hvis den rusttræge kommer til at gå træls?

Jeg synes projektet falder lidt ved siden af, hvis man stadig beholder sin "sorte" lås til sin nye allweather riffel.Så er der jo stadig god grobund for rust?
Jeg har en winchester coyote stainless med sort lås og det er jeg ikke så imponeret over.Den ser vældig godt ud, men en allweather bliver den aldrig!!
Svar
#14
Hej,

det er selvfølgelig individuelt, hvordan man fysisk håndterer riflen.

Jeg har set en del der har skudt en enkelt sæson og afgivet måske 500 skud, som gik så dårligt i låsen at de skulle poleres ret omfattende.
Andre bemærker det aldrig fordi de måske afgiver få skud og andre der betjener låsen meget forsigtigt.

En anden lås som er mange gange mere stabil er den gamle tikka 590/595/690/695.
Der kan du ikke endgang fremprovokere rivning bevidst.
Så hvad det angår er det en væsentligt bedre lås.
Men den kan desværre ikke lades ovenfra[V]

Mht at bibeholde den sorte lås har jeg personligt hellere have en lås der ikke "river" og så smøre den godt ind før en jagttur.
På min 300wm er det kun bruneringen der er håndslidt.
Selv efter 14 dage i bjergene med periodevist dårligt vejr var der ikke antydninger til rust.
Men man kunne selvfølgelig få overfladebehandlet låsen.....
Det tror jeg at jeg vil prøve med min 308win i løbet af sommeren, bare for at se om det virker.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Plastik kolber skal dog holdes væk fra ekstreme kuldegrader...


Excuse me?????



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Hej.[Smile]
Vedr. våbensprængning af tikka/sako er der nogle våbennr.man skal være opmærksom på, når man køber brugt? Jeg antager, at de få nye som står ved div forhandlere ikke er så gamle, at de ikke er tilbagekaldt! Men hvad med de brugte??[8)]

@Gammeltoft
Ang.Låsen er det da lidt træls hvis det er for hver 500 skud eller mindre.Det kunne nok godt gå i 7mm rem, men planen er jo med tiden at få fingre i en 6,5x55 eller lignende til råvildt i stedet for 243 win og så er 500 skud jo ikke så meget!!Det med poleringen er vel ikke en så voldsom dyr operation eller hvad??[Wink]

Jeg vil da helst have en sako, da jeg så bare kan flytte kikkerten over, men det kan da være man bliver nødt til at se efter en winchester/remington i stedet for??[B)]
Svar
#17
@Ultra light,

Nu skal det ikke tages bogstaveligt med præcis 500 skud, men det afhænger i høj grad af om du repeterer hårdt eller blødt, hvis man kan kalde det, det....

@ID,
Det er simpel materialekendskab at nogle plasttyper ER ekstremt skrøbelige i kolde omgivelser, det er MEGET nemt at finde ud af. Prøv at studere http://www.plastcenter.dk/
Man skal bare være sikker på at hvis man vil anvende et eller andet plastmateriale i kolde omgivelser at det ikke ligger inden for de skrøbelige grupper.
Det er simpel materialekendskab.
At generalisere og påstå at plast, generelt ikke tåler kulde ER forkert[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Hmm, jeg tror jeg dribler til bording i morgen og ser hvad han har. [Big Grin][Big Grin]
I hører nærmere!![8D]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Det er simpel materialekendskab at nogle plasttyper ER ekstremt skrøbelige i kolde omgivelser............

Det er jeg helt på det rene med, men det er for pokker da ikke disse typer man bruger til riffelskæfter????



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Nu ved jeg ikke hvilke plasttyper der anvendes specifikt til de enkelte fabrikaters skæfter.
Oftest er det en komposit, altså en blanding af en eller flere plasttyper der anvenders som binder af fibre.
Det plasten egentligt bare gør, er at holde en fast afstand mellem de små fibre (glas- eller kulfibre).
Det er således dette blandingsforhold der giver fornemmelsen af "stivhed" i skæftet. Det er egentlig bare et spørgsmål om simpel statik.

Man kan sagtens anvende en plasttype der måske ikke så godt tåler kulde men den samlede temperaturgrænse flyttes i kraft af det iblandede materiales egenskaber.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)