Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rem 700 .243 AICS nu med 20 billeder!
#1
Hej!

Så er jeg i den afsluttende fase af mit riffelpuslespil.

Jeg havde længe gået og tænkt over at bygge/få bygget en speciel riffel. I begyndelsen ville jeg tage udgangspunkt i en Mauser98 lås som der jo er masser af og så lave et rigtigt flot skæfte til. Der er jo mange fantastiske eksempler herinde på hvad de forskellige hobbysnedkere kan få ud af en riffellås og et stykke brænde

Efterhånden som jeg blev mere og mere bevidst om at jeg besidder 10 tommelfingre når der drejer sig om mere end at save et bræt over med en fukssvans ændrede jeg fokus over på en Tactical Rifle.

Beslutningen blev truffet om at det skulle være enten en .223 eller .308. Jeg havde ikke noget reelt grundlag for at vælge en af de 2 kalibre udover at de går for at være ret præcise.

Så fandenrasme om ikke Dr. Strangelove var fræk nok til at sætte en benchrest-pibe til en Remington 40XB i kal. 243 til salg.
"Kan den mon bruges i en Remington 700" tænkte jeg. Efter lidt snak frem og tilbage med Doc blev jeg enig med mig selv om at tage springet og satse på at det nok skulle gå. Mundingsdiameteren er 24,2mm så der er noget vægt i den... Inden jeg sagde ja tak læste jeg også mere indgående om .243 på www.6mmbr.com og det var nok det faktum at en .243 i mange henseender performer bedre end .308 at jeg lod mig rykke til netop .243.

Så havde jeg piben, men ingen anelse om hvor resten skulle komme fra. Jeg brugte mange timer på at gennemsøge nettet for oplysninger om de forskellige skæfters fordele og ulemper. 308Komp var behjælpelig med input omkring Choate Ultimate Sniper skæfte(som Lynge også har på sin Rem700), men også HS Precision og Bell & Carlson blev diskuteret. Der var dog ikke rigtigt nogen af skæfterne der rigtigt tændte lyset hos mig.

Jeg faldt også over Accuracy International riflerne. "Det er SÅDAN en jeg vil ha´" tænkte jeg uvidende om at der var noget der hed Accuracy International Chassis System(et skæftesystem til Remington 700). Det var først da jeg nærlæste et indlæg fra Kelle om at han havde købt et sådant skæfte før han opgraderede til The Real deal at jeg så lyset.

Efter lidt mailen frem og tilbage med Kelle - bl.a. med billeder af nogle meget ondskabsfuldt udseende rifler i et AICS-skæfte kom det frem at ID er blevet agent i DK for Accuracy International(www.accuracyinternational.dk.

Jeg fik et godt tilbud fra ID på skæftet med justerbar kindpude, en AI bi-pod, et hand-stop og en rem der ser sådan her ud:

[Image: AICS1of1.jpg]

Jeg hentede det for et par uger siden. Og jeg glæder mig som et lille barn til at få stumperne samlet.

Men, hov.... Der mangler jo lige låsen. Den er nu rar at have med når det nu skal være. En hurtig scanning på hjemmemarkedet afslørede at det er meget tæt på umuligt at opdrive en gammel Remington 700 til meget billige penge (i omegnen af 3.000 kr). Gennem International Poacher fandt jeg et par stykker i .308 og 22-250 til 5000-5500 kr, men det var stadig i overkanten syntes jeg.

Jeg kastede så blikket ud i verden og endelig lykkedes det. Ved www.hmkjakt.se fandt jeg en Remington 700 i .308 til det der svarer til 2.650 Dkr. Det skal lige siges at Sverige er EKSTREMT billige med deres Remington 700 rifler i 30.06. Typisk er prisen omkring 2500 Dkr, men jeg ledte efter og fandt altså en med kort lås endeligt!

Problemet var bare at HMKJAKT ikke ville eksportere riflen, men gerne sende den indenrigs. Jeg sendte hurtigt en PM til Høgh der gerne ville stå for eksporten af riflen op til Hatting, der skal udføre alt det våbentekniske arbejde.

Alt dette havde bestemt ikke kunnet lade sig gøre uden de mange VTF-brugeres indlæg og gode råd. Lani´s Surgeon projekt var også en stor inspiration til hvordan de enkelte dele på riflen er blevet stykket sammen.

Nu afventer jeg sådan set bare at Hatting får fingrene i riflen så han kan komme i gang med arbejdet og jeg kan komme igang med at skyde.

Kikkert: det er jeg slet ikke begyndt at tanke på endnu, så indtil videre kommer der nok en 2.5-10x56 Swarovski jagtriffelkikkert på og ikke en mere taktisk udseende kikkert med udvendige kliktårne, parallaxjustering og alt det andet uundværlige man nu kan forestille sig.

Jeg fortsætter beretningen når riflen kommer til huse.

Med venlig hilsen

Michael
Svar
#2
Hej Michael

Jeg tror godt du kan glemme alt om den riffel foreløbig....jeg snakkede med hatting i dag lige inden det sidste strøm var brugt på hans mobil.
Han har låst sig selv inde i sit nye boksrum og glemt koden på hans nye boksdør.
Lige nu står jeg og borer med et specialbor for at den stakkels mand i det mindste kan få lidt føde gennem et sugerør. [Big Grin]

Jeg har iøvrigt stået og kigget på dit skæfte op til flere gange. Fedt projekt du har gang i.

vh Torben
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

Jeg fortsætter beretningen når riflen kommer til huse.



Over 6 måneder er gået og det er vist på tide at lægge lidt billeder af projektet på...

Jeg kunne forestille mig, det færdige resultat ser fantastisk godt ud med rustfri pibe og sort skæfte...

Lidt skudgrupper ville også gøre fyldest...

Igennem dit projekt er der noget du ville ha gjort om, eller er tingene forløbet som du forestillede dig da du gik igang?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Citat:quote:

Hej Michael

Jeg tror godt du kan glemme alt om den riffel foreløbig....jeg snakkede med hatting i dag lige inden det sidste strøm var brugt på hans mobil.
Han har låst sig selv inde i sit nye boksrum og glemt koden på hans nye boksdør.
Lige nu står jeg og borer med et specialbor for at den stakkels mand i det mindste kan få lidt føde gennem et sugerør.

Jeg har iøvrigt stået og kigget på dit skæft op til flere gange. Fedt projekt du har gang i.

vh Torben


Det er da lige så interessant om manden er kommet ud ad sit boksrum, eller bliver han stadig fodret gennem et sugerør??? Det er måske årsagen til, at vi ikke har hørt mere til projektet [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#5
hej
da jeg ikke har modtaget låsen fra sverige endnu er der ikke sket meget.........andet end jeg er kommet ud af boksen igen[Big Grin][}Smile]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Hej Michael, det ser spændende ud, hvad kommer der på af aftræk ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#7
Hej alle!

Offer-riflen kommer til DK i næste uge - og jeg er meget spændt på resultatet! Jeg har haft flere overvejelser omkring aftræk... Og har ladet mig overbevise af Hatting for længe siden at han nok skal få tunet det standardaftræk så det kommer til at virke som det skal.

Jeg har absolut ingen langdistanceerfaring(ikke en gang 200 mt på bane), så det bliver sgu spændende at få livet projektet op igen.

Jeg har købt en Leupold MK4 6,5-20x50 med Illumineret TMR-sigte så det burde se lækkert nok ud på riflen...

Jeg skynder mig alt det jeg kan og få taget nogle flere billeder!

Mvh

Michael
Svar
#8
UPDATE!

Så har den svenske (og noget mere spinkle udgave[Wink]) julemand været hos Hatting! Der er blevet droppet 1 stk Remington 700 i kal. .308 af hos ham og Hatting har selv været så overmodig at love riflen færdig i år 2009!!

Mon ikke jeg kan lokke hatting til at knipse et par billeder undervejs så dette projekt også kan blive dokumenteret godt.

Fortsættelse følger.....
Svar
#9
bare rolig
jeg har købt noget maling i 66 pink lady[Big Grin]

så du også kan få en flot riffel

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#10
Jeg tror lige mit hjerte sprange en 4-5 slag over....
Svar
#11
Hej Otterup
Jeg glæder mig til at se dit færdige projekt, skal du ud og skyde et par feltskydninger i år, jeg startede så småt sidste år, og havde det sjovt.

who dares wins
who dares wins
Svar
#12
Hej IP!
Det havde jeg slet ikke overvejet endnu. Jeg har ikke engang overværet en feltskydning, så det er mit erfaringsniveau. Men det skulle da nok kunne lade sig gøre.
Hatting arbejder i øjeblikket på sagen og hvis alt går vel er der en riffel til mig i slutningen af næste uge. Jeg kigger forbi hos jer når er klar til det.
Mvh
Michael
Svar
#13
Hvaaaaa er den snart færdig, så man kan se dyret :-)

Mvh.

Kelle
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Kelle

Hvaaaaa er den snart færdig, så man kan se dyret :-)

Mvh.

Kelle



Har set de usamlede stumper.
Der går rygter om at riffel inkl. optik er samlet, så lad os få et
billede med det hele[Wink]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
I prikker sgu da også til min dårlige samvittighed. Planen var at lave en billedserie i aften i både samlet og usamlet stand.

Fortsættelse følger!
Svar
#16
Nice....

Mvh.

Kelle
Svar
#17
Så er jeg kommet så vidt at jeg kan dokumentere den sidste del af projektet. I skrivende stund har jeg kun affyret 7-8 patroner i kal. .308 med den, så de skydemæssige egenskaber kan jeg endnu ikke sige noget om. Jeg ved dog at aftrækket er rigtigt lækkert.

Skæftet alene kan ses ovenfor i det første indlæg, så jeg springer til det færdige resultat af anstrengelserne:

[Image: Rem700AICS25of28.jpg]
Piben, der ligger nedenfor riflen er den originale .308 pibe, der sad på offerriflen. Hatting har lavet et smart system af de 2 værktøjer, der også ses på billedet så jeg frit kan skifte mellem den tunge .243 pibe og den lettere og mere hårdtslående .308 pibe, hvis jagtformen kræver det.

Men lad os spole lidt tilbage så vi kan se hvordan systemet ser ud med den originale pibe på:

[Image: Rem700AICS3of28.jpg]

[Image: Rem700AICS4of28.jpg]
Basen jeg har monteret er en Leupold QR 1-piece base. Hatting har monteret en "Tactical Bolt Knob" i eloxeret aluminium(kan købes på hans webshop) så det passer ind i stilen på riflen.

Er piben fritliggende?

[Image: Rem700AICS6of28.jpg]
Det vil jeg mene!

[Image: Rem700AICS7of28.jpg]
Den originale Bi-pod passer lige ind i forenden af skæftet og kan løsnes med et simpelt tryk på en knap

[Image: Rem700AICS8of28.jpg]
Til brug ved stående skydning har jeg monteret dette håndstop. Ligeledes købt gennem www.accuracyinternational.dk.

[Image: Rem700AICS26of28.jpg]
Skæftet er med justerbar kindpude, men det får jeg nu ikke brug for med den Leupold Mk4 6,5-20x50 kikkert, der sidder på nu. Der skal kinden helt ned til skæftet for at se igennem den.

[Image: Rem700AICS27of28.jpg]
Bagkappen kan løsnes men en unbrakonøgle.....

[Image: Rem700AICS28of28.jpg]
..... og mellemlægsskiver kan fjernes for at tilpasse skæftelængden efter eksempelvis beklædning eller kropsbygning.

Men lad os komme igang med at få sat den tungere pibe på....

[Image: Rem700AICS12of28.jpg]
Forreste unbrakoskrue løsnes....

[Image: Rem700AICS13of28.jpg]
... bagerste unbrakoskrue løsnes...

[Image: Rem700AICS11of28.jpg]
Og så er låsestolen løsnet fra skæftet og kan løftes op så let som ingenting.

Så skal værktøjet/skruestikken(en Barrel Vice) som Hatting har lavet, sættes fast på løbet:

[Image: Rem700AICS14of28.jpg]
Bemærk at der er fræst et spor i piben så skruestikken presser ind mod en plan flade. Det samme type spor er fræst i den rustfri pibe.

[Image: Rem700AICS15of28.jpg]
Det anden stykke værktøj lirkes på plads....

[Image: Rem700AICS16of28.jpg]
....og skydes ind i åbningen.

Så er det kun at applikere en passende mængde armkræfter og skrue låsestol fra piben. Piece of cake!

[Image: Rem700AICS20of28.jpg]
Den tynde pibe er løsnet og den anden pibe er klar til at blive skruet på.

[Image: Rem700AICS22of28.jpg]
Der er med 2 kørnerprikker(Hatting havde en hel spand af dem) markeret hvor hårdt man skal skrue låsestolen og piben sammen. Kørnerprikkerne skal være ud for hinanden - så passer pengene...

[Image: Rem700AICS23of28.jpg]
Det er ikke nødvendigt at male med #066 Pink Lady(M@X´s foretrukne øjenskygge) for at kende forskel på de 2 piber....

Så er der kun at løfte låsestolen tilbage på plads i skæftet, spænde de 2 unbrakoskruer og voila!

Er piben stadig fritliggende?

[Image: Rem700AICS24of28.jpg]
Ja da - masser af plads!

Jeg har lige vejet riflen med den tunge pibe på. 7 kilo inkl kikkert. Det er lige i overkanten til stående skydning, men jeg tror ikke at rekylen bliver en faktor når jeg sender nogle .243 bønner ned ad banen eller ud over marken efter de krager, der sidder længst væk.

En venlig sjæl har tilbudt at assistere med at udvikle nogle passende ladninger, og så glæder undertegnede sig ellers til turen til Ulfsborg den 15/3

Kan dette accepteres af de herrer og damer som passende dokumentation? Skyderesultater fremlægges senere.

Der er sikkert nogen, der vil spørge til økonomien i det her og her er regnestykket:

Riffel, brugt:.............Kr. 3.000,-
Pibe, brugt(som ny)...Kr. 2.500,-
Skæfte, nyt:.............Kr. 5.800,-
Bi-Pod, brugt:...........Kr. 800,-
Håndstop, nyt:.........Kr. 400,-
Base, ny:................Kr. 340,-
Montage, ny:...........Kr. 350,-
Alumina cover, Ny:.....Kr. 500,-
Kikkert, ny:..............Kr. 9.000,-
Bolt Knob, monteret.....Kr. 855,-
Bøssemager, gammel....Kr. 1.475,-
Samlet pris:.........Kr. 25.020,-

Det er mange penge, men det har været rigtigt sjovt at støve de forskellige dele op, og så betyder økonomoien ikke så meget i sidste ende.

Nu ser jeg bare frem til at få noget tid til at få affyret kanonen!

Mvh

Michael
Svar
#18
RESPEKT[:I]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

RESPEKT[:I]



Mange tak[Big Grin]
Svar
#20
Hej Michael

Tillykke med den. Fed skyder[Big Grin]

K&B

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)