Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lampe til montering på riffel
#1
Jeg står og har fået en alletiders vildsvinejagt i Sverige! Jeg har dog aldrig før været afsted og i den forbindelse mangler jeg en del erfaring! Jeg vil gerne have en lampe til montering på min riffel, men hvilke skal jeg vælge?? Jeg vil meget gerne høre, hvilke erfaringer i forskellige ang emnet!

På forhånd mange tak.

Mvh

Nikkelmand
Svar
#2
Hej Nikkelmand [Smile]

Jeg har dette sæt til min riffel, http://www.iversen-import.dk/product.asp?product=3617&sub=1041&page=1 jeg har ikke brugt det særligt meget endnu, men kvaliteten og lysstyrken er rigtig god! kan klart anbefales.

Vh
Morten

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako 75 Finnlight 7 MM Rem. Mag. M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Burris Quad 3-9 x 32
Beretta 686 WO 12/76
Baikal MP 153 12/89
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#3
pas lige på at træfpunkt som regel ændres, når du monterer mere vægt på løbet.
på min kammerats remington er det 10 cm / 100 meter

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Lige en fodnote:

Sidder lampen på riflen under jagten er straframmen for "grovt jaktbrott" i Sverige 6 mdr's fængsel og en kæmpe bøde. Mange tror, at det faktum at jagtreglerne er mere liberale i Sverige også giver sig udtryk i større eftergivenhed i forhold til overtrædelser. Dette er ikke tilfældet - tværtimod!

Det er IKKE lovligt at anvende hverken kunstigt lys eller lysforstærkende sigte under jagt i Sverige. Det må anvendes til eftersøgning af anskudt vildt, men som gæstejæger kan det blive lidt vanskeligt at forklare sig ud af situationen, hvis udstyret sidder på den eneste riffel man har med....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
For mig er lamper noget man bruger til eftersøgning. Jeg sidder efter vildsvin op til

fuldmåne og/ eller når der ligger sne. Har du en kvalli kikkert med belyst trådkors

er det rigeligt. Til eftersøgning køber du en kraftig lampe som du kan holde fast

under forskæftet. Og gør dig selv den tjeneste, at vente med at eftersøge 30 min efter

du har skudt[Wink]Jeg har set mennesker og hunde blive ordnet af en keiler. Ikke noget

smukt syn. Knæk og bræk med jagten, er slet ikke misundelig[Big Grin][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#6
Ja lys er forbudt - men køb en rigtig kikkert med "lys" i [^]
Eftersøgning er en helt anden historie - men kan undgåes hvis du kun skyder når de står med bredsiden til - du må kun se 2 ben (forben og bagben skal skygge for hinanden....

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#7
Jeg takker mange gange for besvarelserne. Jeg var ikke klar over det var imod lovgivningen, at bruge en lyskilde under jagt i Sverige. Jeg har hørt om mange der bruger diverse lamper under vildsvinejagten!! Jeg har en zeiss 3-12x56 uden lys på den ene riffel og en S&B 2-10x50 på den anden! Hvilke kaliber vil i forslå jeg bruger? Overvejer at investere i en 300 wm, hvilke riffel vil i foreslå??
Svar
#8
9,3x62 er et godt valg - den sikrer dig gennemskud med en stor diam.
Ca. halvdelen af svinene har den "ide" at de vil løbe nogle meter efter skuddet - derfor er de nemme at finde hvis man har blodspor...

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#9
Tillad mig at "stjæle" tråden lidt:

Lygten skal selvfølgelig ikke hænges på piben, den skal monteres i den UIT rail der sidder på undersiden af forskæftet.

Er der nogen af de ærede forummedlemmer der kan anvise et link til, hvor en god lygte med UIT-montering kan indkøbes ?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Nikkelmand

Jeg takker mange gange for besvarelserne. Jeg var ikke klar over det var imod lovgivningen, at bruge en lyskilde under jagt i Sverige. Jeg har hørt om mange der bruger diverse lamper under vildsvinejagten!! Jeg har en zeiss 3-12x56 uden lys på den ene riffel og en S&B 2-10x50 på den anden! Hvilke kaliber vil i forslå jeg bruger? Overvejer at investere i en 300 wm, hvilke riffel vil i foreslå??



300wm er en fortrinlig kaliber til svin og alt andet. Bare pas på med at du ikke

skyder med for hårde kugler på svin. Hullerne lukker utroligt hurtigt pga fedtlaget.

Hvis du gør dig det til en vane at skyde lige foran forbenet, og midt på, så går de

normalt ned i knaldet[xx(]Et udgangshul med en diameter på min 5 cm vil ikke lukke

helt til, og du vil finde svinet. Hvad riffelvalg angår, tør jeg ikke komme med mit

bud. Jeg har det så dejlig fredeligt på vtf for tiden[Smile]men jeg er sikker på at

Buba tør[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Knæk og bræk, og lad os høre når du har skudt dit 1. svin

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#11
lige foran forbenet, og midt på
jeg vil nu hellere midt på skulderbladet eller lige bagved

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Tror Prethom ville gerne ha' sagt:

KØB DIG EN BLASER, OG SKYD I LUNGERNE OG GERNE HØJT, HVIS DE SKAL DØ HURTIGT.

Jeg siger:

Køb dig en riffel af god kvalitet,efter dit eget smag og behov, og ikke desto mindre, pengepung.

Kaliber: Alt fra 7 mm og over er rigeligt til svin, bare du vælger den rigtige kugle.

Skyd dem højt i lungen, hvis de skal dø hurtigt, lige som alt andet vildt.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#13
altså Buba,
lad nu være med at komme med et indlæg der ikke kan modsiges[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Sorry!

Men jeg har da nævnt Blaser!

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)