Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagten på RIFLEN...
#1
Hej allesammen.

Jeg er omsider blevet logget på siden her, efter mange forsøg. Tak for hjælpen[Smile]

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg skal ha´ investeret i en ny riffel. Og det skal være RIFLEN! Jeg har kig på sako´s TRG, Blaser´s R93 LRS2(ved godt at Blaser ikke falder i alles smag)og sidst men ikke mindst Sauer s205 Phantom. Umiddelbart opfylder blaseren alle mine kriterier, hvad angår kaliberskift,precision etc. Sakoen og saueren er tungere og der er ikke mulighed for pibeskift uden en egentlig ombygning. Alligevel er saueren den, der står højest på listen. Jeg kan bare ikke finde noget om dens præcision etc.. Er der nogen herinde der kender til den? Læste et sted at Blaseren har en egenspredning på kun 28 mm på 300 meters afstand. Vil saueren kunne gøre det lige så godt? Og hvad med sako´en(altså hvis skytten kan[Wink]) Er der andre rifler jeg skal tage i betragtning? Jeg ville gerne ha en pibe i 6mm BR, en WSM af en slags og evt. en 6,5x55. Sidst, men ikke mindst - Jeg er ikke særligt begejstret for Blaser´ens låse system!

Håber på at få lidt gode råd. På forhånd tak.

Jeppe
Svar
#2
Hej
Kender lidt til Sauer'en, da den benytter samme piber som STR 200 (baneriffel) har jeg fået fortalt, og pibeskiftesystemet skulle være lig med 202'eren, men du skal være opmærksom på at det vil kræve mere end et bundstykke, hvis du vil have en WSM cal.

Carsten
Svar
#3
På Sauer kan du ikke gå fra std kaliber til magnum, pga at både bundstykkets udvendige diameter og den udvendige bredde og længde på magasinet er forskellig[xx(]

jbn
Svar
#4
Har du over vejet en S&L?

Duy kn se lidt om dem på http://www.schultzlarsen.com

Det er en dansk bygget riffel der også har mulighed for kaliberskifte.

Mikkel
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Jeg har i dag snakket med en anden våbenkyndig. Vedkommende fortalte om nogle problemer vedr. sauer. Noget med at bundstykket kunne falde ud, når man bar den på ryggen etc.. Jeg skulle måske overveje en specialbygget riffel. Hvor langt kan jeg komme for ca. 25 af de store? Jeg kan godt lide sako´s lås... Men igen er problemet jo kaliberskift... Hvad med Mauser´s 03 lås. Du´r den? Og så er der jo skæftet. Jeg ville gerne ha´ et syntetisk skæfte - gerne justerbart. Hvor finder jeg sådan et? Er der nogen nævneværdig forskel i præcisionen mht kikkertmontage direkte på piben(a la Blaser) kontra f.eks sako´s system hvor den er monteret på låsen? Og hvad med de adaptere til pibeskift der findes - betyder det noget præcisionsmæssigt? Nå, nok for denne gang... Tak for svarene..
Svar
#6
Andsager skrev:
Citat:quote:

Jeg har i dag snakket med en anden våbenkyndig. Vedkommende fortalte om nogle problemer vedr. sauer. Noget med at bundstykket kunne falde ud, når man bar den på ryggen etc..

Jeg havde for nogle par år siden en S&L m.97.Det var formentlig af den første serie af pågældende model (og fejlen kan være rettet siden). Den havde det samme problem med bundstykket, samt nogle andre problemer, som jeg tidligere har beskrevet her på siderne.
mvh.

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Andsager skrev:
Citat:quote:

Jeg har i dag snakket med en anden våbenkyndig. Vedkommende fortalte om nogle problemer vedr. sauer. Noget med at bundstykket kunne falde ud, når man bar den på ryggen etc..

Jeg havde for nogle par år siden en S&L m.97.Det var formentlig af den første serie af pågældende model (og fejlen kan være rettet siden). Den havde det samme problem med bundstykket, samt nogle andre problemer, som jeg tidligere har beskrevet her på siderne.
mvh.

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Knerik....Du fik dengang et svar der var meget fyldestgørende, at du vælger at drage din model 97 frem igen - giver et ikke så pænt billede af S&L....Læs lige svaret igen

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...mm,rem,mag

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#8
Jeg har bestemt ingen bad feelings i forhold til S&L generelt, men modsat er jeg ej heller gift med dem, eller for den sags skyld, andre våbenfabrikanter.
Men såvidt jeg husker, var Andsager ikke indraget i den tidligere debat, ydermere har jeg aldrig tidligere nævnt problemet med, at min riffel også tabte bundstykket, når jeg gik med den på ryggen.
Lidt af formålet med dette forum er vel, at man indrager andre i de erfaringer man selv har gjort, på godt og ondt også de "nye" der kommer til hen ad vejen?
Jeg er sikker på at S&L har så meget goodwill, både her og der, bla. i kraft af deres iøvrigt fremragende rifler, at de godt kan tåle at en bonderøv fra Jylland gentager, at han rent faktisk havde et lille problem med et af deres produkter.Det gode og ærlige svar jeg fik i den tidligere debat, sætter jeg stor pris på og det er i høj grad medvirkende til at jeg overvejer at supplere min våbengarderobe med en S&L. Blot ikke af pågældende årgang og de er formentlig stadig i omløb.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#9
Og det har du jo så ret i!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Hej Andsager.

Når du er på udkik efter "riflen" så syntes jeg du burde se på en Steyr Tactical Elite, den har en perfekt lås, fin låse gang,låse system SBS Safe Bolt System, mulighed for kaliber skifte,fåes i cal. 223 Rem, 7 mm Rem 308W, 376 syntetisk skæfte mulig hed for justering i højde og længde, 10 skuds magasin, taniferet stål overflade, picatinny reayl for kikert montage.
Der er mage muligheder for at bygge vidre på riflen, hvis du sener finder på andre ting[Big Grin]
Med venlig hilsen
Steyr Lars[Wink]
Svar
#11
Hej Knerik,
en af min gode venner havde en M 97 S&L, hvor han under en jagt stod med sikringspalen i mellem fingrene. Den faldt ganske enkelt af. Jeg tror den årgang var dårlig. Nu har de også skiftet sikring, så den ikke længere sidder på låsen.

mvh. Johannes
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by .376 Steyr

Hej allesammen.

Jeg er omsider blevet logget på siden her, efter mange forsøg. Tak for hjælpen[Smile]

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg skal ha´ investeret i en ny riffel. Og det skal være RIFLEN! Jeg har kig på sako´s TRG, Blaser´s R93 LRS2(ved godt at Blaser ikke falder i alles smag)og sidst men ikke mindst Sauer s205 Phantom. Umiddelbart opfylder blaseren alle mine kriterier, hvad angår kaliberskift,precision etc. Sakoen og saueren er tungere og der er ikke mulighed for pibeskift uden en egentlig ombygning. Alligevel er saueren den, der står højest på listen. Jeg kan bare ikke finde noget om dens præcision etc.. Er der nogen herinde der kender til den? Læste et sted at Blaseren har en egenspredning på kun 28 mm på 300 meters afstand. Vil saueren kunne gøre det lige så godt? Og hvad med sako´en(altså hvis skytten kan[Wink]) Er der andre rifler jeg skal tage i betragtning? Jeg ville gerne ha en pibe i 6mm BR, en WSM af en slags og evt. en 6,5x55. Sidst, men ikke mindst - Jeg er ikke særligt begejstret for Blaser´ens låse system!

Håber på at få lidt gode råd. På forhånd tak.

Jeppe


Svar
#13
Næææh, en kineser der kan quote.........Damn, det ender sgu' med at de overhaler os indenom!


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#14
ingen quotes herfra, men hvad skal riflen bruges til? det må også være et af de afgørende spørgsmål...

jeg fornemmer, at det drejer sig hovedsagligt om baneskydning...

præcision...

når talen kommer på den præcision, som der er nævnt her, så vil jeg gøre opmærksom på, at det vil være påkrævet at lade sine patroner selv, for at udnytte våbnets potentiale... også hvis ikke at tegnebogen skal drænes ved indkøb af dyre fabriks ammo'er...

selvgjordt er velgjordt...

måske du skulle prøve at kikke nærmere på en Sauer ssg 3000... den kan også erhverves i en udgave med fiberskæfte...

den kan ikke veksle imellem alle mulige mærkelige kalibre som 22 hornet og 416, men det ville også være ødelæggende for fremtidige våbenkøb at få riflen der kan det hele...

til gengæld er det en ren skydemaskine, som ikke svigter præcisionsmæssigt...

jeg har selv kikket lidt på spøgelses saueren og er kommet til den konklusion, at der er for mange krinkelkroge der kan gribe fat i tøj og vegetation, så den er ude...

om saueren kan tabe bundstykket? jeg ved, at der var nogle fumlegængere som havde problemer med deres model 200... men det er min overbevisning, at de stadig har problemer...(fumlegængerne altså) bare med fingrene... [Big Grin]

eventuelle problemer skulle være løst med 202 modellen, men da jeg ikke har erhvervet en sådan endnu, så skal jeg ikke kunne udtale mig om det...

jeg har ikke haft nogen problemer af nogen art med min ssg 3000 endnu, men det er muligt at hvis man går på hænder med riflen over skulderen og læser op af koranen baglæns, at bundstykket glider ud...[?]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#15
Hmmmmmm, Sauer STR .........

Ja den er afprøvet under sandflugt i vestjylland med relativt ringe succes.......[xx(][xx(][xx(]

Men rent præcisionsmæssigt var der ikke noget at klage på så længe piben var kemisk ren[Sad]

Til baneskydning i solskin og tørvejr er der absolut intet at klage på.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Denne her får ret god kritik i Visier

http://www.sws2000.com

Giv dem en mail og spørg hvad de kan garantere af precission

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Og her kan du få Accuracy International Rifler

http://www.sportingservices.co.uk/special.asp

Kun GB£ 2200 i .308 eller .243, men kaliberskift osv, gøres vist ved at have en helt anden riffel....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Og her kan du få Accuracy International Rifler

http://www.sportingservices.co.uk/special.asp

Kun GB£ 2200 i .308 eller .243, men kaliberskift osv, gøres vist ved at have en helt anden riffel....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk


Sådan en har jeg til salg (.308) - send en PM hvis du er interesseret.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#19
Hej "kollega" (376Steyr[Big Grin])!!!

Virkelig præcision fås IKKE med rifler med pibe/kaliberskifte, men det skal man nu ikke være ked af... Det giver bare en god undskyldning for at have mange rifler[Big Grin]

Først og fremmest er det vel vigtigst HVAD riflen skal bruges til!

Baneskydning+jagtfelt--- 6,5x55... = masser af billig og præcis træningsammo-- nem at genlade til selv... Jeg lader med 7 grams Scenar til ca. 3,50 kr pr skud (Norma hylstre flyder overalt, sorterer man dem er de fine ) (mine giver ca. 20 mm på 200m i min N&K Sako) Skal jeg skyde på virkeligt langt hold bruger jeg Berger 140 grains VLD.. så stiger prisen til ca. 7 kr pr skud... uhadada...

Du skal da have en Steyr! hvad ellers..

En custom-bygget riffel er også værd at overveje!

Min Sako er bygget af Nystrøm og Krabbe (http://www.nystrom-krabbe-as.dk)
Jeg er ved at lave et ekstra skæfte i Carbon-fiber til Sako'en, til jagt-brug da det semi-match skæfte riflen kom med fra N&K er rasende tungt og alt for "ergonomisk" at slæbe rundt på på jagt.
[Image: BBSSako.jpg]

På denne her riffel kan jeg med en lille moment-nøgle pille skæftet af og sætte det på igen uden at ændre træfpunkt (under 10 mm ændring ved 3 "skift")

Blaserens egenspredning på de 28 mm på 300m er vist "best case" jeg har skudt en del med en Blaser i 6,5x55 med tung Match-pibe og den kunne holde ca 30 mm på 200m. Jeg har dog ikke prøvet LRS2.
Det var ikke muligt at fifle med "necksizede" hylstre for at få fintrimmet præcisionen da Blaseren ikke vil lukke på hylstre der "passer stramt" i kammeret.

Sauer 202 har jeg ingen erfaring med, ej heller S&L...

S&L production laver matchpiber til Sauer og de er præcise[8D]

Skal du have den ultimative "match/jagt/sniper" så kig på ID's AI i .308 .. Han har garanteret ikke fået skudt den helt ud[Wink]
Jeg har set AI i .308 der med trimmet ammo kunne skude 15 mm grupper på 300m [8D] meeeen, køn det er den ikke...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Skal du have den ultimative "match/jagt/sniper" så kig på ID's AI i .308 .. Han har garanteret ikke fået skudt den helt ud

Nope - ca. 600 skud. Det er dog en tung dreng at rende rundt med på jagt [xx(]
Citat:quote:

Originally posted by dravisJeg har set AI i .308 der med trimmet ammo kunne skude 15 mm grupper på 300m [8D] meeeen, køn det er den ikke...


It's the most beautiful rifle ever made [Smile]

Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)