Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 kugle til Kronvildt m.m.
#21
Nej det er en slåfejl det er 10.1gram sorry. Det er rettet i det første indlæg

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Kuglen (Vulcan) er blød, og er en almindelig blyspids ( ikke bonded )

Min holdning er, at kuglen er for blød. Jeg foretrækker til enhver tid gennemskud, og en hård kugle - der kan redde mig ud af problemerne, hvis jeg har overset en kvist eller lignende.

køb Oryx køb Oryx køb Oryx køb Oryx køb Oryx køb Oryx køb Oryx

Mvh. AB



Oryx er også en blød kugle. For blød til magnumhastigheder efter min erfaring på større vildt, ekspanderer ganske enkelt voldsomt og giver ofte ikke gennemskud. Til alm. kalibre med mere moderate hastigheder er Oryx en rigtig god kugle til gengæld som langt oftere giver gennemskud.. Samme erfaring med Woodleigh (som konstruktionsmæssigt er ganske lig Oryx)
Til magnumhastigheder har jeg bedst erfaring med Barnes TSX, Tonheim PBP, GS Custom HV, Swift A-frame, Nosler Part. Gold samt gamle Nosler partition..
Svar
#23
Hej Ulrik

Jeg deler ikke din erfaring, mht. Oryx - Jeg har brugt den i 308NM og har skudt mange forskellige arter, med denne kombination. For mig har den fungeret perfekt - hver gang.

At der skulle være tale om en blød kugle - er vist en tilsnigelse.

Det er svært at få et godt resultat, med en feks. 7 mm og 300 magnun,
ved skud til feks. råvildt på kort hold, men det gælde vist med de fleste kugler - efter min mening er det mere hastigheden der laver balladen her.

Jeg ønsker på ingen måde at være negativ - og jeg respekterer alle
andres erfaringer, men jeg stoler mest på det jeg har set med mine
egne øjne.

Feks. 3 skud i træk med nosler partition med 308 - ingen gennemskud
og alle 3 kugler var brækket midt over. De virkede fint nok, men ikke noget der ligefrem imponerer.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Hej Ulrik

Jeg deler ikke din erfaring, mht. Oryx - Jeg har brugt den i 308NM og har skudt mange forskellige arter, med denne kombination. For mig har den fungeret perfekt - hver gang.

At der skulle være tale om en blød kugle - er vist en tilsnigelse.

Det er svært at få et godt resultat, med en feks. 7 mm og 300 magnun,
ved skud til feks. råvildt på kort hold, men det gælde vist med de fleste kugler - efter min mening er det mere hastigheden der laver balladen her.

Jeg ønsker på ingen måde at være negativ - og jeg respekterer alle
andres erfaringer, men jeg stoler mest på det jeg har set med mine
egne øjne.

Feks. 3 skud i træk med nosler partition med 308 - ingen gennemskud
og alle 3 kugler var brækket midt over. De virkede fint nok, men ikke noget der ligefrem imponerer.

Mvh. AB



Kun blød i større hastigheder / tungt vildt (efter min erfaring). Jeg er ikke alene om den betragtning - se ex. artikkel i Jagt, Vildt og våben af Jørund Lien hvor han testede Oryx (i kal 280 Rem)på et større antal oryxantiloper i Namibia. Kun meget få gennemskud..
Nej jeg har haft mange iagttagelser med Oryx kuglen - mange på elgjagt i Norge. Den giver ofte ikke gennemskud i store hastigheder og på kort hold, men til gengæld en voldsom ekspanderet diameter..
Men i 9,3X62 (285 grs kuglen og snart en 325 grs også) samt i 308 samt 6,5X55 giver den oftere gennemskud.
Nosler Partition havde jeg en kammerat som havde nogle fiaskoer med for nogle år siden, som du beskrev. Må antages at være en fejl i produktionen. Nosler Partition ses jo i rigtig mange kugletests at være blandt dem som penetrerer dybest. Og altid dybere end Oryx..
Mine egne erfaringer med Nosler partition er at det er en super effektiv kugle som penetrerer dybt og fragmenterer voldsomt med den forreste del. Desværre ofte med meget blodslået kød til følge. Men effektiv det er den..
Svar
#25
Tjaaa... Jeg ville ihvertfald ikke bruge en 100 grn Ballistic Tip til råvildt i 6,5x55...

Bedst præcision opnåede jeg først ved hastigheder omkring 900 m/s og "deroppe" er en BT nærmest en god varmint-kugle...
(Men præcis... det er den!)

Jeg har hørt om en del der har haft gode erfaringer med 120 grains BT.

Selv bruger jeg 120 grains Barnes TSX til råvildtet.... moderat ladet og rimelig præcis. ca. 850 m/s
Her har der altid været gennemskud og flugtafstande under 5 m....
Der har været tale om flere skud der var mere "vinklede" end mange anser for "god tone"[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#26
Jeg har fuldstændig samme erfaring med 100g Nosler BT som dravis nævner, det er den kugle min gamle 6.5 skyder mest præcis med men det er også ved den relativ høje hastighed omkring 900m/s.
Jeg skød to bukke med den inden jeg stoppede det forsøg, de døde i knaldet men der var en uforbeholden stor kødødelæggelse. Ved bladskud var begge bove ubruglige til menneskeføde og der var fragmenter i ryg og mave, noget som jeg mener er af en hvis betydning, man bør behandle vildtet med respekt, og det indebærer for mig at man bør udnytte kødet som en værdifuld resource.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#27
Angående nosler bt i cal 6.5-55 kan jeg ikke anbefale 100 gr.da den ekspanderer alt for voldsomt ud fra mine erfaringer.Jeg anvender 120gr BT ladet med 47gr.norma n204 målt v0-880m/s den er utrolig præsis i min riffel. Jeg synes dog også at kødødelægelsen er temmelig voldsom med denne kugle,derimod er flugtstrækningen meget kort 0-5 meter.Jeg bruger den i Tyskland da man må skyde efter mørkets frembrud og da er det en fordel ikke at skulle lede i en radius af 100m i buldermørke efter et dyr.Hvis jeg selv skal have stegen, som herhjemme bruger jeg Sierra 140gr gameking ladet med 48gr.MRP = 835m/s Jeg synes at den giver en god balance mellem dræbeevne og kødødelægelse.Man kan jo heller ikke lave en omelet uden at slå hul på ægget.Til større vildt kan jeg kun anbefale Lapua mega 155gr. Jeg har personlgt nedlagt adskillige elge og vildtsvin med den og der har været gennem skud på samtlige.Ladning 51 gr. MRP2-810 M/S.
Knæk og bræk
Mads
Svar
#28
Citat:quote:

Angående nosler bt i cal 6.5-55 kan jeg ikke anbefale 100 gr.da den ekspanderer alt for voldsomt ud fra mine erfaringer.Jeg anvender 120gr BT ladet med 47gr.norma n204 målt v0-880m/s den er utrolig præsis i min riffel. Jeg synes dog også at kødødelægelsen er temmelig voldsom med denne kugle,derimod er flugtstrækningen meget kort 0-5 meter.Jeg bruger den i Tyskland da man må skyde efter mørkets frembrud og da er det en fordel ikke at skulle lede i en radius af 100m i buldermørke efter et dyr.Hvis jeg selv skal have stegen, som herhjemme bruger jeg Sierra 140gr gameking ladet med 48gr.MRP = 835m/s Jeg synes at den giver en god balance mellem dræbeevne og kødødelægelse.Man kan jo heller ikke lave en omelet uden at slå hul på ægget.Til større vildt kan jeg kun anbefale Lapua mega 155gr. Jeg har personlgt nedlagt adskillige elge og vildtsvin med den og der har været gennem skud på samtlige.Ladning 51 gr. MRP2-810 M/S.
Knæk og bræk
Mads


Super indlæg! Jeg har droppet 100 grains BT - jeg kan forstå på samtlige indlæg, at den leverer et frygteligt griseri! JEg forsøger mig med 120 grains BT, og så må jeg se hvordan det tager sig ud!

Tak for hjælpen til alle!

J.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

At der skulle være tale om en blød kugle - er vist en tilsnigelse.



Norma Oryx
The Norma Oryx is the shortest bullet of all because of its relatively thin cup-type jacket and blunt tip. This is an advantage if you have a rifle with a short magazine box, for example; the bullet base does not have to be seated very deeply inside a case and will intrude less into the powder space for a given overall cartridge length. However, this short length also gives it the lowest ballistic coefficient of all the bullets I tested.

Although the bullet expanded with an unbelievably large frontal diameter at ultra high impact velocity, it also penetrated the least of the group. Even so, the bonded bullet maintains its integrity and retains a very high percentage of weight. Generally, the bullet expands with four petals and even at normal velocity produces a good-size frontal area to transmit a maximum amount of shock to an animal. While the bullet expands almost to its base under ultra high impact velocity, under normal impact velocity it retains a considerable shank length and weight.
samt se side 2 på:
http://www.huntingmag.com/guns_loads/HMb...ndex1.html

Oryxen ER BLØD I MAGNUMHASTIGHEDER!!!!!!!
Svar
#30
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=10905

- nej Oryx er ikke god ved +3000 f/s
Svar
#31
Der er jo nok ikke mange kugler, der ikke har et svagt punkt - et eller andet sted i registeret.

Som jeg læser det, fungerer Oryxen selv ved meget høj hastighed, måske ikke optimalt - men hvem lader til over fabrikshastigheden
for derefter at stikke løbet ind i siden af et dyr og trykke af.

Jeg har skudt 5 elge, fra stortyr til kalv, alle med gennemskud.

Oryxen virker altså fint for mig i 6,5 x 55, 6,5 x 284, 308NM og 9,3
x 62

Det er jo ikke fordi jeg er frelst og af den mening at oryx er det eneste der virker. Der findes masser af andre kugler, der er gode eller måske bedre.

Efter min erfaring er oryxen et rigtig godt all-round valg, som jeg uden tøven vil anbefale.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#32
hva med en barens tsx...[?] hvis de altså laver den til 6,5
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by rkn

hva med en barens tsx...[?] hvis de altså laver den til 6,5



Det gør de - i 130 grs - og dermed ikke lovlig til vildt større end råvildt[Sad!]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#34
Barnes TSX på 130 grs (eller lettere) ville fungere perfekt i 6,5mm på storvildt hvis den ellers bare var lovlig. Men sådan er det jo - regler for anslagsenergi og kuglevægt er temmelig forældede og tager ikke højde for forskellige kuglekonstruktioner.
Men i 6,5X55 vil Oryx kuglen gøre et perfekt arbejde pga den moderate hastighed der opnås.
Svar
#35
Hvordan er det lykkes dig Nusersfar at proppe 51gn MRP-2 ind bag en Lapua Mega 155gn? Og hvad med trykket? ER det bare mig eller får I også rød overtryk i jeres quickload?
Svar
#36
Det er vist bare dig [Wink] 3533bar

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#37
hmm, hvordan er dine indstillinger ift. mine mon? Hvis jeg taster 51gn MRP2 ind får jeg en overfyldning (107,3%) af hylsteret med en sættedybde på 75,5mm og får et tryk på 3803bar, hvilket ligger i det røde felt. Jeg har 250 bar i starttryk.
Svar
#38
Ang 6,5xKedelig ladninger i Qload...

I min riffel er en COL på 75,5 mm alt for kort, det sætter kuglen næsten 5 mm fra bommene.. med 80 mm giver min Qload 3532 Bar hvilket er meget moderat...

Alt efter riffel kan man jo blive tvunget til at sætte så dybt på grund af lås eller magasin..[Sad]

Med hensyn til maks trykket i 6,5x55 så er det jo sat rigeligt lavt af både CIP og især SAAMI, og 3800 Bar er 300 bar lavere end direkte sammenlignelige kalibre som f.eks 6,5x57Mauser
Jeg kan ikke forestille mig at man vil få nogen problemer helt op til 4300 Bar som er maks tryk for f.eks. 6,5x64 Brenneke,
Det eneste problem jeg kan se der er at man får noget mere tryk bagud på låsen, men det burde ikke være noget problem for moderne rifler..
Med ca 4000 Bar vil man kunne få Mega'en op på 850m/s med en 61 cm pibe.

Men hvad siger Normas tabeller om MRP2 og Oryx 155 grains?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#39
Den siger min. 48 og max 50,5 ved en COL på 74mm.

Jeg har ikke nok forstand på hvad maksimalt tryk er for diverse kalibre til at kunne udtale mig om hvor det teoretiske max tryk ligger, så derfor bruger jeg quickload til at fortælle mig det, men det kan godt være at jeg lader for forsigtigt ved at tro på quickload.

Mht. sættedybden på megakuglen, så er den i lapuas ladedata opgivet til 73mm og den ligner til forveksling fabrikspatronen. Jeg har hørt om andre som synes at 75,5mm lyder af meget til mega kuglen, så nu ved jeg da snart ikke hvad jeg skal tro.

Blackbird, kan du ikke lige fortælle mig dine værdier i quickload, det kan jo være jeg har stillet på noget jeg ikke lige kan se og derved får et højere tryk.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)