Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06 som allround
#1
Jens Perto hævder at 30.06 kan lades fra til alt fra krage til hjort.
Jeg er i færd med at anskaffe en riffel. Det viser sig at 30.06 tit er billigere end 6,5x55 p.g.a, efterspørgsel går jeg ud fra,men hvis den kan lades fleksibelt er man jo ude over rekylproblemer osv

mvh peter
Svar
#2
Ja

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by peterr

Jens Perto hævder at 30.06 kan lades fra til alt fra krage til hjort.
Jeg er i færd med at anskaffe en riffel. Det viser sig at 30.06 tit er billigere end 6,5x55 p.g.a, efterspørgsel går jeg ud fra,men hvis den kan lades fleksibelt er man jo ude over rekylproblemer osv

mvh peter



Men det gælder jo først fra man er hjemmelader, så hvis det er din første riffel? Udover det så betyder det at man for hver gang man skal ud og jage noget nyt skal indskyde riflen igen, det svare sådan set til hvis man har en riffel pibe til hver ting. Derfor er det praktisk lettere at have en riffel til hver ting. For når man skal på jagt efter det ene er riffel altid skudt ind med det ammunition der skal bruges til det andet.

Udover det ligger der en arbejdsindsat i at lade selv. Ved gængse kaliber er det minimalt hvad der kan spares ved hjemmeladning i forhold til fabriks ammunition, specielt ved træning ammunition.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Men det gælder jo først fra man er hjemmelader, så hvis det er din første riffel? Udover det så betyder det at man for hver gang man skal ud og jage noget nyt skal indskyde riflen igen, det svare sådan set til hvis man har en riffel pibe til hver ting. Derfor er det praktisk lettere at have en riffel til hver ting. For når man skal på jagt efter det ene er riffel altid skudt ind med det ammunition der skal bruges til det andet.

Udover det ligger der en arbejdsindsat i at lade selv. Ved gængse kaliber er det minimalt hvad der kan spares ved hjemmeladning i forhold til fabriks ammunition, specielt ved træning ammunition.

Mvh
Christensen



Mit første korte svar, var fordi manden selv havde givet resultatet.

Som dygtig hjemmelader kan man lave sammenfaldende træfpunkt på en given afstand, hvorved man undgår at skulle indskyde. (Det ser jeg som en fordel)

Du behøver ikke at skulle indskyde når først du har fundet det du vil anvende. (Det ser jeg som en fordel)

Ingen klikændring ved overgang til træningsammunition. (Det ser jeg som en fordel)

Arbejdet, som du kalder det, vil jeg benævne en lidenskab og det kan ikke gøres op i penge.

Dækningsbidraget på f.eks. en 30.06 Oryx, regnede jeg ud til, efter Korsholms gældende listepris: færdig patron kr. 27,95- hvor, hvis man lader selv er:

kugle 5,69-
Hængfætte 0,195
Krudt 1,75-
I alt 7,65- i runde tal ...

Det vil sige godt 20,- for hvert skrald

Hylstrene til 30.06 kan du finde allevegne, kurset og et billigt Lee sæt incl die, kan vel fås for 2500,-

Det vil sige at det er betalt hjem efter 123 patroner, hvis jeg ellers her regnet rigtigt, her i denne sene nattetime [^]

Fra skud nr 124 skyder man med et smil på læben, for nu er det rigtig sjov. (Det ser jeg som en fordel)

Så nej Christensen, jeg mener ikke du har helt ret ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Claxel, det vil jeg give dig ret i. Jeg skyder med 4 forskellige ladninger og vagte i min .243 og ved helt pracist hvor hver sidder, saa naar jeg skifter fra f.eks 75 gr Hornady til 55 gr Nosler saa ved jeg at jeg blot skal klikke 3 klik ned og 3 klik til venstre og den paa nul igen. Det er selvfolgelig en fordel at have target knobs (hoje tarne) paa kikkerten.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Kan man ikke klikke 3 ned og 3 til venstre uden Target Knobs???

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#7
Nej Buba - det kan man ikke [Smile] Havde der derimod været tale om fem klik ned og to til venstre stillede sagen sig anderledes.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Shit!!

Jeg må ud og få byttet de kikkerter jeg har til noget der kan klikke!

Må lige ud og presse Pia K. til lidt mere i SU,og så kan jeg klikke løs[Big Grin].

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Må lige ud og presse Pia K. til lidt mere i SU,og så kan jeg klikke løs[Big Grin].



Jeg er sikker på at den eneste støtte Pia K. ønsker at give dig er til din returbillet [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Men det gælder jo først fra man er hjemmelader, så hvis det er din første riffel? Udover det så betyder det at man for hver gang man skal ud og jage noget nyt skal indskyde riflen igen, det svare sådan set til hvis man har en riffel pibe til hver ting. Derfor er det praktisk lettere at have en riffel til hver ting. For når man skal på jagt efter det ene er riffel altid skudt ind med det ammunition der skal bruges til det andet.

Udover det ligger der en arbejdsindsat i at lade selv. Ved gængse kaliber er det minimalt hvad der kan spares ved hjemmeladning i forhold til fabriks ammunition, specielt ved træning ammunition.

Mvh
Christensen



Mit første korte svar, var fordi manden selv havde givet resultatet.

Som dygtig hjemmelader kan man lave sammenfaldende træfpunkt på en given afstand, hvorved man undgår at skulle indskyde. (Det ser jeg som en fordel)

Du behøver ikke at skulle indskyde når først du har fundet det du vil anvende. (Det ser jeg som en fordel)

Ingen klikændring ved overgang til træningsammunition. (Det ser jeg som en fordel)

Arbejdet, som du kalder det, vil jeg benævne en lidenskab og det kan ikke gøres op i penge.

Dækningsbidraget på f.eks. en 30.06 Oryx, regnede jeg ud til, efter Korsholms gældende listepris: færdig patron kr. 27,95- hvor, hvis man lader selv er:

kugle 5,69-
Hængfætte 0,195
Krudt 1,75-
I alt 7,65- i runde tal ...

Det vil sige godt 20,- for hvert skrald

Hylstrene til 30.06 kan du finde allevegne, kurset og et billigt Lee sæt incl die, kan vel fås for 2500,-

Det vil sige at det er betalt hjem efter 123 patroner, hvis jeg ellers her regnet rigtigt, her i denne sene nattetime [^]

Fra skud nr 124 skyder man med et smil på læben, for nu er det rigtig sjov. (Det ser jeg som en fordel)

Så nej Christensen, jeg mener ikke du har helt ret ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...




Claxel du vil gerne have din træning patron er den samme som den du skyder med på jagt. For mig er det fint at de sidder fint samlet. Så skal jeg bare vide hvor de sidder i forhold til min jagtpatron.

En træning patron i 30-06 koster 3,5kr? Du vil aldrig bruge bruge jagt ammunition til træning, så at du spare penge den vej synes jeg er et lidt for "tænkt" eksempel. Men det er selvfølget min holdning til emnet.

Grunden til jeg kaldte det arbejde(prøvede at finde et neutralt ord), er man skal være klar over at når man har valgt den vej, så kan man ikke lige gå ned i forreningen og få 20 skud fordi man skal på jagt i morgen. Det betyder at man skal være klar over der skal bruges noget tid på at lade, og have gjort sig klart om man vil det eller ej.

Om man vil nøjes med at klikke rundt med kikkerten må være op til en selv, og ikke prøve skyde. Jeg kan forstå i stoler på at det fungere.

Min intention var hverken at opfordre eller afskrække fra at være hjemmelader, det var ene og alene at gøre opmærksom på nogle ting man bør have gjort sig klart inden man går ud og vælger en riffel efter man vil være hjemmelader.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Jeg mente, tror jeg nok, at man må kunne lade med en ca 9 grams kugle til råvildt, med en lige så flad bane som 6,5x55? og så putte noget større i hvis man skal på "storvildtjagt".
mvh Peter
Svar
#12
Citat:quote:

Om man vil nøjes med at klikke rundt med kikkerten må være op til en selv, og ikke prøve skyde. Jeg kan forstå i stoler på at det fungere.



JA ,det fungerer hvis man har noget ordentlig grej.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Grunden til jeg kaldte det arbejde(prøvede at finde et neutralt ord), er man skal være klar over at når man har valgt den vej, så kan man ikke lige gå ned i forreningen og få 20 skud fordi man skal på jagt i morgen. Det betyder at man skal være klar over der skal bruges noget tid på at lade, og have gjort sig klart om man vil det eller ej.

Om man vil nøjes med at klikke rundt med kikkerten må være op til en selv, og ikke prøve skyde. Jeg kan forstå i stoler på at det fungere.



Jeg læser dem som, at du mener at det "sikkert" at gå ned til forhandleren og købe en æske patroner af samme mærke og type som du plejer at bruge uden at tjekke træfpunktet, men usikkert at klikke på sin kikkert mellem 2 forskellige træfpunkter/indskydningsinstillinger eller er det mig der fejlfortolker det skrevne?

Hvis jeg skulle vælge den mest sikre løsning af de 2 ovennævnte ville jeg vælge det stik modsatte, nemlig at stole på at min kikkert er klikfast. Det kræver naturligvis at man har kontrolleret at ens kikkert rent faktisk er klikfast, men det tager jeg som en selvfølge at man gør inden man kaster sig ud i den praksis.

Jeg har set forskellige træfpunkter fra pakke til pakke af ellers samme type patroner, og for at stole på at træfpunktet fra pakke til pakke er sammenfaldene bør de 2 patronæsker komme fra lot/have samme lotnr. og det ville da være noget at et sammentræf, at den lokale dealer lige ligger inde med samme lotnr. som sidste gang man købte patroner.

mvh
Steen S
Svar
#14
Nu var mit tænkte eksempel simplificeret, ved at holde mig til en kugle og i det tilfælde, en premiummodel.

Lader man så selv også træningsammunition, hvor træfpunkterne er sammenfaldende med jagtammunitionen, så er det at det bliver godt for alvor.

Her er det muligt at lade større serier, som Steen S. også foretrækker.

F.eks. i min 22-250 har jeg sammenfald på 200 meter med 50 grains og 70 grains Speer, hvorimod 55 grains Remington og 60 grains Sierra, begge slår i 11 cm til venstre og 3 cm lavere.

Jeg kan så klikke mellem de to typer, hvis jeg har lyst.

Når jeg så har brugt mit lager, skifter jeg til kun at anvende Sierra'erne, for de dur til det hele og er mest præcise.

Det er sådan noget autistisk sjov man hitter ud af hvis man vil eksperimentere lidt ... [Big Grin]

Som håndlader sparer man ikke penge, man skyder blot 3 gange så meget [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#15
Og hvis du har en ordenlig kikkert som en Leupold Vari lll, ja saa kan du klikke hele dagen lang og den returnerer altid til det samme. Jeg stoler fuldt ud paa det system, og fordelen ved de hoje taarne at man ikke forst skal skue et daksel af og have fat i en mont eller skruetrakker. Selv med samme ladning klikker jeg op og ned paa alle afstande over 200 meter od til 690m, mit langste skud (der ramte og drabte i skraldet, vel at marke)
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)