Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5X55 igen igen - bare i en Tikka
#1
Hej

Jeg overtalte konen til at køre et smut forbi Kr.O.Skov efter en sommerhustur ved vestkysten og det resulterede i at jeg "kom til" [8D] at erhverve mig en ganske fin Tikka Master Sporter i 6,5X55 til en yderst fornuftig pris[Big Grin][Big Grin][Wink].

Nu er det jo så ventetiden skal udnyttes mens papirerne bliver ekspederet hos Harry i Odense[}Smile]

Riflen skal primært bruges til råvildt, men jeg søger gode idéer mht. kuglevalget. Min normale skudplacering er midt over forbenet, midt mellem bringe og ryg. Mit primære krav til effekten af skuddet er KNALD og FALD - altså helst en flugtstrækning på 0 m.

Har syslet lidt med tanken om Nosler BT 120 grain, evt. Hornady's 129/140 grain SST'er eller måske den gamle Norma Vulcan.

Hvad vil virke bedst ????

Mvh Takleberry

PS: Jeg har prøvet "Search" men synes ikke lige jeg fandt hvad jeg søgte.

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Riflen skal primært bruges til råvildt, men jeg søger gode idéer mht. kuglevalget. Min normale skudplacering er midt over forbenet, midt mellem bringe og ryg. Mit primære krav til effekten af skuddet er KNALD og FALD - altså helst en flugtstrækning på 0 m.

Har syslet lidt med tanken om Nosler BT 120 grain, evt. Hornady's 129/140 grain SST'er eller måske den gamle Norma Vulcan.

Hvad vil virke bedst ????


Først et tillykke med skyderen. Jeg har længe haft et godt øje til den, men har aldrig set den i links- jeg ved ikke engang om den er lavet.
Med hensyn til kuglen har jeg været meget tilfreds med 140 gains SST i 6,5x55. Både min sommerbuk sidste år og et lam i vinter blev skudt med den. Begge faldt hvor de stod, dog med kugler placeret lidt længere bagude end det du beskriver (jeg kan godt lide bovgryde [^])). Min fornemmelse er dog at Hornady har stoppet produktionen af SST uden at have sendt Interbond på markedet endnu. SST er ihvertfald ikke tilgængelige i hverken 129 eller 140 grains hos Midway.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Har prøvet Nosler BT men syntes den lavede for meget ravage, men de døde på stedet, har du tænkt dig at skyde på bladet så må du regne med at du ikke kan bruge noget til "bovgryde". Vulcanen har jeg rigtig gode erfaringer med, har skudt over 20 bukke med den i 10.1gram ladet til 780m/s.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Hej prøv 140 grains Hornady sst. ladet med Norma MRP 47,0 grains og fænghætte cci 200. den virker hver gang og du er færdig med at lede/søge efter andre patroner, du bliver imponeret med garanti.

"Tro kan flytte bjerge... Resten flytter denne patron" [Big Grin]

MVH . Sniper2
Svar
#5
Hej Takleberry.

Jeg skudt en del råvildt med Nosler BT 120 grains, med rigtig godt resultat. Normalt en flugtafstand på indtil 40 cm. Jeg har aldrig oplevet store udgangshuller, selv ikke når begge skulderknogler har været ramt.

Nosler BT 120 grains er mit bud.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#6
Jeg har skudt en del med Sierra gameking 140 grn.. Super præcis, og dyret lægger sig på stedet!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#7
Hej Takleberry.
Tillykke med dit nye våben.
Ang. kugle valg, jeg har skudt en del råvildt med Nosler Patition i både 100, 125, og 140 grains, personlig kan jeg bedst lide den sidste. Der har været knald og fald effekt på dem alle og en udgangs hul som ikke er større end en 5ere.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#8
Citat:quote:

Min fornemmelse er dog at Hornady har stoppet produktionen af SST


https://www.hornady.com/shop/?ps_session...279807a686

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#9
Nøj... det var da fedt med al den respons [Smile]

Ja altså jeg synes da selv det er en totallækker riffel [Big Grin][8D]

Hornady lister da stadig SST'en ??? Jeg har rigtig gode erfaringer med den i kal. 270 win.

Altså jeg må erkende, at jeg da synes det er pænest med et udgangshul på ca. en femmer, men må sgu også indrømme at jeg er næsten ligeglad med tilstanden på dyret mellem udgangs-og indgangshul - bare det lægger sig med det samme.

Men hvor hårdt presser I dem så, de kære små. Har en eller anden idé om at forsøge at få dem til at rejse hjemmefra tæt på de 900 ms - eller er det for voldsomt ???

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#10
Hej og tillykke med den nye skyder.
Er selv gået væk fra SST, efter en grim oplevelse med en 308 win.
Skød den ca samme sted på ca 35-40 m afstand. Flækkede på langs ved ribbenskanten. Gik 15 m- tabte alle tarmene og gik så 15 mere, inden jeg kunne skyde den på halsen. Ville vente på Interbond.

Knæk og bræk

Michael
Svar
#11
Hej
med omtalte ladning 47,0 grains norma er farten ca 835 m/s,har desværre ikke haft den i kronografen endnu,men anvendt den i ca 4 år og sendt ca 39 stk. Råvildt til den evige hvile. Den samme ladning anvendte jeg til hornady spire point her viste kronografen 835 m/s.
Vil du højre op i fart så tror jeg det er en god ide at anvende en bondet kugle ellers er jeg bange for det bliver noget griseri, de 835 m/s er længe nok,max ladning er ikke altid lykken giver ofte et dårliger skudbilled .
Jeg laver også 308 med sst 11,6 gr fungere fint laver virkelig flot stykke arbejde og meget fint skudbilled ladet med norma 202. 43,0 grains. Min makker skød en buk på 465 gr med et halsskud på 180 m sidste år det ville han ikke have gjort hvis han ikke stolede 100 % på ammoen han gjorde det faktisk to gange samme dag [:p] MVH Sniper2
Svar
#12
Hej

Jeg har brugt både 120g Nosler bt og 140g gameking, begge med gode
resultater. Nosleren har jeg ladet til 850ms, den er helt klart min favorit. Den store kødødelæggelse har jeg ikke oplevet. Det største udgangshul jeg har set var ca 6cm, men man ser næsten altid små fragmenter inden i dyret, hvilket formentlig er årsagen til de meget korte flugtafstande, selv ved lidt dårlige skud.

BC.
Svar
#13
Hej
Til råvildt bruger jeg 6,5x55 med nosler BT 120 grain. Jeg skyder dem bag forbenet højt uden at ødelægge ryggen.....det er kald og fald uden de store udgangs huller.

Nyland
Svar
#14
Så er det en "done deal" [8D]

Jeg prøver med nogle 120 gr. nosler BT [:p]

[Image: ballistic_tip_hunting_bullet.jpg]

Så må vi se hvad Tikka'en siger til dem.

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#15
AAARRRRGGGHHHH nej ikke igen "hvadforenkugletilråvildt"[}Smile]

@Tacle,

Dem du viser der får du nok lidt svært ved at presse i kammeret.
Det er kaliber .30[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

tillykke med en rigtig riffel[Big Grin][Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Prøv denne her. Den passer bedre i piben.[Wink]

[Image: 65mm_ballistic_tip_hunting.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

AAARRRRGGGHHHH nej ikke igen "hvadforenkugletilråvildt"[}Smile]

@Tacle,

Dem du viser der får du nok lidt svært ved at presse i kammeret.
Det er kaliber .30[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

tillykke med en rigtig riffel[Big Grin][Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Gammeltoft hold nu op med at moppe - jeg løber over og sladrer til min psykoterapeut [Wink]

Ja gu fan..... er der mange tråde om "hvaforenkugletilgrishjortpapegøjebukbæverræv" og jeg har været næsten samtlige igennem hvor der også har været nævnt 6,5X55, men ingen af dem nævner noget om selve kugleplaceringen [:o)][Wink]

Og du skal slet ikke brokke dig - du kan bare tage din ski.. tlf. [Big Grin][8D][Wink]

Rigtig riffel og rigtig riffel.... jahh jo... havde jo egentlig bestemt mig for gud ved hvilken gang at jeg ville have en LTR, men igen irriterede jeg mig over at mine fingre ramte rembøjlestudsdimserne og den dårlige låsegang. Altså futtede jeg lidt rundt og fandt Master Sporteren. Hos en eller anden DRALF'er på Fyn [Wink] havde jeg jo haft fat i sådan et skæfte før og da jeg fik den i hænderne var jeg solgt [:p] Nu må vi så se om den kan skyde [8D]

Ja ja ved godt det var den forkerte kaliber jeg fik sat et billede ind af, men tænkte det er der sgu ingen der hænger sig i [Big Grin][8D][Wink]

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#18
Jo jo,

Har du forresten prøvet Shootistens LTR??
I så fald ville du ikke tale om dårlig låsegang[Wink]

Nå men når du nu har valgt en højeksplosiv varmint grenade i stedet for en bonded kugle til det ufatteligt skudstærke råvildt så er du også sikker på knald og fald og tillige med slipper du for at bøvle med kød....

nej nu skal jeg nok lade være med at drille.......[Big Grin]

PS: Når du nu lige får uhyret "på gaden" så kan vi jo rulle til Vingsted og lege med Tikka[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

P
S: Når du nu lige får uhyret "på gaden" så kan vi jo rulle til Vingsted og lege med Tikka[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Klart klart, den er jeg med på [:p][Big Grin]

Nu skal jeg jo lige have sparket Harry i sving og bygget noget krudt så er jeg klar...

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#20
Hej Takleberry,

Jeg har "arbejdet" en del med Nosler Ballistic Tip 100 grains projektilet i 6,5x55 patroner til ræv/råvildt og nedlagt cirka 80 stykker råvildt med denne type projektil.

Min erfaring er, at træf gennem lungerne lige bag ved bovene og højdemæssigt midt på er ganske effektivt. "Prisen" er ofte anseelige blodsamlinger og blyfragmenter spredt i brysthulen. Rent visuelt ser vildtet meget præsentabelt ud, udgangshullerne er oftest mellem 15 og 25 mm i diameter, mon ikke det er fordi projektilets ekspansion er helt overstået inden udgangen - i hvert fald ser bælgen på mikkel helt anderledes ud!

Udgangshastighederne ligger mellem 930 og 980 m/s hvilket giver en ganske fornuftig "kuglebane" på trods af en BC på kun .35 og helt sikker bidrager til "knald og fald"[Wink]... krudtet er Vith. N550 og Norma URP med udgangspunkt i den officielle ladedata.

I følge en kammerats erfaring laver Nosler BT 120 grains ofte større udgangshuller/ødelæggelse end ovennævnte - i hvert fald ved max. ladninger.

I øvrigt tillykke med Tikka'en - kunne den så skyde?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)