Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SAKO 75 vs SAKO 85
#1
Hej alle!

Jeg har efterhånden læst mange rosende indlæg om Sako's rifler især Sako 75, men også de ældre modeller. I går havde jeg for første gang både en 75'er og en 85'er i hænderne hos Kr. O. Skov. Umiddelbart kunne jeg ikke se nogen kvalitetsmæssig forbedring. Det nye design er, som vi tidligere har debateret, nærmere Tikka T3 og det amerikanske marked. Da jeg stod med begge våben, var det faktisk Sako 75, som føltes mest robust. Imidlertid har jeg ingen nævneværdig erfaring med Sako rifler, men det er der helt sikkert andre, der har.
Mit spørgsmål er nu:
- Er der nogen der har erfaringer med Sako 85?
- Og evt kan sammenligne med Sako 75?
- Er produktionen af Sako 75 helt ophørt?
- Hvilken riffel giver mest value-for-money?

Med andre ord er den nye 85'er et bedre køb end 75'eren i forhold til almindeligt europæisk jagtbrug og feltskydning.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
- Jeg købte en Sako 85 for et lille år siden. Den største forskel i forhold til 75`ern er at låsegangen er forbedret. Særligt på de længere låse (IV, V/M, L) syntes jeg at man mærker forskel. Sako 85`ern er forsynet med controlled cartridge feed, det fungerer, og så er det jo godt. Sako 85 er alt efter model nogle få 100g lettere. For modellen jeg har købt, er det kun 100g, der adskiller den i vægt fra den tilsvarende model i Sako 75. En anden fordel der bør fremhæves, er at magasinet på 85`ern, er fastgjort, så den skal påvirkes med et tryk, samtidig med at der trykkes på magasinudløseren. Det gør det svære at tabe magasinet ved et uheld. Præcisionen mener jeg også er forbedret en lille smule, jeg tror det skyldes, at låsestolen på Sako 85 er fastspændt til skæftet på et par plastik mellemlæg, der virker som en form for bedding.

- Jeg mener at 85 er et bedre køb!

- Ja produktionen af Sako 75 er ophørt.

Hvis jeg skulle give et råd ved køb af Sako 85 ”så køb et med ret skæfte af amerikansk type, ikke en Bavarian. Det rette skæfte optager rekylen bedre efter min smag, men det er naturligvis individuelt hvad man foretrækker.

Hilsen JM

[Image: Sako85.jpg]
Svar
#3
Jeg har 85' er stående i skabet.
Jeg kun sige god for dem, den ene er en bavarian i 6,5 x 55, der er ingen problem med skæfte udformningen og rekyle.

Nyland
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)