Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vindafdrift - forklaring udbedes
#1
Jeg har i en tidligere tråd fået oplyst, at "hurtigere" salonpatroner har en større vindafdrift end "langsommere". Hvad er forklaringen på det?

Umiddelbart ville jeg mene, at hurtigere flugt = kortere tid til målet = mindre mulighed for vinden til at skubbe = mindre vindafdrift.

Nu er det jo ofte sådan, at højhastighedspatroner har lettere kugler end patroner med normal hastighed. Er det her hunden ligger begravet?

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Hej Lundgaard

I den her artikel er der en forklaring:
http://www.gunsandammomag.com/ammunition/subsonic_100507/index.html

Jeg skal ikke kunne sige om den er rigtig, men den lyder da meget "klog".

Mvh Thomas

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#3
Vindafdrift er kun afhængig af 3 ting:

1: Projektilets ballistiske coefficient også kaldet BC
2: Flyvetiden til målet
3: Vindhastighedens vektor vinkelret på flugtretningen.

Langt det meste salonammo har projektiler med en ret lille BC og generelt har High Velocity 22LR ammo lettere projektiler og dermed lidt ringere BC end standard .22LR ammo
Om det så modvirkes af den kortere flyvetid til målet afhænger af omstændighederne.

Mine erfaringer med 22LR ammo har fået mig til at anvende dyrt match .22LR ammo som er subsonisk vd mundingen for at undgå stabilitetsproblemer i "transitions-zonen" hvor projektilet går fra supersonisk til subsonisk hastighed, da det giver ringe præcision på langt hold.
Efter en del skydning på afstande ud til ca. 150 m med .22LR har jeg konstateret at det KAN lade sig gøre at lære at kompensere for vinden, og så er det glimrende træning til "rigtig" langdistance med "centerfire"
Jeg har ikke fundet nogen .22LR high velocity der har haft ordentlig præcicion og ensartethed til skydning over 100 m.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Det jeg har fået forklaret er, at på en Subsonic kugle, der påvirker sidevinden kun projektilet.

På en Supersonisk Kugle, der påvirker sidevinden både projektilet OG chokkeglen.

Dette gør at et Supersonisk projektil har en væsentlig større overflade for vindpåvirkningen, end et Subsonisk projektil.

Dette bør også kunne ses i, at BC for et salonriffelprojektil ændrer sig voldsomt, når hastigheden bliver Supersonisk.
Jeg har dog ikke set BC opgivet for supersoniske salonprojektiler.

Man kan finde en række Std. Vel, der benytter samme kuglevægt som High-Speed(40 grains) Hyper-Vel er dog oftest med noget lettere kugler.

For at få mindre vindafvisning med salonkugler, der skal man IMO enten benytte Std. Vel, eller .22WMR patroner med tunge kugler.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Tak for jeres input. Jeg må jo nok konstatere, at uanset hvad forklaringen er, så må man "tilbage" til subsoniske patroner, hvis man vil have maksimal præcision og minimal vindafdrift.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#6
Hvis een .22lrpatron har en højere hastighed en en anden , og de affyres samtidig mod det samme mål og de udsættes for den samme sidevind, vil den hurtigste afvige mest pga. at den flytter sig mere på den samme tid, derfor også en større afvigelse.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)