Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka t3 Lite
#1
Hej
Jeg er tæt på at købe en Tikka t3 Lite i kal.30.06.
Nu har jeg så læst Jens pertos anmeldelse af den og historier om krudtgas i ansigtet, afrevne tommelfingre og lignende. Er det en svag riffel, som man bør holde sig fra. hvor stor er faren for udstrømmende krudtgas. jeg agter under alle omstændigheder at anvende skydebriller på banen. Er der nogen der har erfaring med Tikkaen i 30.06? hvordan er den at skyde med og hvor slem er rekylen. egentlig er jeg lidt af en kylling, selvom jeg er et kæmpe brød.

Mvh Peterr
Svar
#2
Hej Peterr

Jeg har aldrig prøvet at skyde med riflen, jeg har dog netop stået og befølt den og den kunne jeg godt blive venner med [Big Grin]

Men det lyder mærkeligt i mine ører, at du på den ene side erklærer dig som en rekylling og på den anden side vil købe en "lite" - hvorfor? Hvis du ikke er begejstret for rekyl så køb dog en "normalvægtig" riffel [Smile]

Det er ren "here-say", men jeg har ladet mig fortælle at lite rifler i 30.06 deler gode prygl ud [Smile]. Jeg passer ind imellem banen ude på kalvebod og antallet af mennesker, der sidder og lider samtidig med, at de ikke kan ramme en ladeport er foruroligende højt! Så mit råd er: Køb først og fremmest en riffel, du synes er behagelig at skyde med.

Mvh.
Anders
Svar
#3
Hej Peterr

Du skal være fin med fabrik T-3 riflen og ammuntion,men brug et par af skydebriller ,et godt praksis på skydingbanen.
Hvis du er bekymet med 30-06 size(rekyle og støj)købt en 25-06 ,270 eller 6.5x55.[Wink]....du skal være et bedre skyder med et mindre rekylen riffel....just my 2 cents...Eric

Happiness is.....venison and eggs for breakfast.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#4
Jeg har liten i 7mm Rem Mag. Det er en mindre kaliber men hårde ladet. Rekylen er ret markant, påtrods af jeg har monteret en bipod på ca. 900gram og en forholdsvis tung Zeiss kikkert på ca 500 gram. Jeg er utroligt glad for de 9cm øjenafstand min Zeiss kikkert har. Jeg overvejer at få indstalleret kickstop, ikke så meget pga jeg ikke kan skyde med den men mere fordi det vil gøre det lidt mere behageligt.

Min råd er når du selv nævner du er en rekyl-kylling få dig en tungere riffel. Fx tikka varmint?

Og hvis du er en rekyl-kylling hvorfor vil du så have en 30-06 når 6,5x55 og 308win kan præcis det samme?

Ps. jeg er ikke selv rekyl-rekylling men jeg nyder nu heller ikke at mine rifler sparker som en hest...!

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Som Robert De Niros figur siger i filmen 'Ronin': "If in doubt, there is no doubt".

Hvis jeg var dig, så ville jeg købe en lidt tungere riffel i et lidt lettere kaliber, enten 6.5x55 eller 308 win. Der er vitterligt ingen grund til at spolerer ens skydning, allerede inden man er kommet ordentligt igang.

Noget helt andet er hvad du skal bruge den til? Hvis det f.eks. kun er anstands og purschejagt på råvildt (og får den sagsskyld lidt større dyr) burde de to nævnte kalibre være alt rigeligt.

Bortset fra det, tror jeg det er en fin riffel.

Med venlig hilsen en der hellere ikke er helt glad for rekyl.

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#6
For resten... Glemte at nævne at udover rekylen er jeg rigtigt godt tilfreds med min t3 lite [:p] Men har nu heller ikke nået at skyde mere en 50 skud med den.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Hej

Jeg har selv lige skiftet fra 6,5x55(tikka 690) til 30.06 (sako 75)
Jeg var meget spændt på "sparket" jeg syntes ikke der er den store forskel. Men sakoen er jo også en lidt tungere riffel.
Hvis du vil have en sako har nystrøm og krabbe sako 75 lux på tilbud (der kan nok godt handles lidt) Det lykkes mig.
Jeg har skudt 50 skud lige efter hinanden uden at det har givet problemer med skulderen. jeg er ellers ikke helt vild med rekyl.
Svar
#8
Da jeg skulle ud og købe min 338 win mag var jeg da også i tvivl om rekylen, men insisterede på at prøve den i forretningen UDEN kikkert!!
Hvis du kan håndtere rekylen uden kikkert, så bliver rekylen kun mindre når kikkerten kommer på[Wink]

Hvis du er i tvivl - så køb en mindre kaliber eller en tungere riffel[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#9
@Peterr

Du skriver det jo selv.... altså ingen riffel "light" i 30.06 til dig.
Hvis du skal have en 30.06 - så køb den i varmint udgave (tyk pibe) men hvorfor ikke bare en 308w - det er lidt mere behagelig at skyde med, og har kort lås.

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#10
Asbjoern min holdning er en anden end din. Hvis man skal finde ud af om den er noget, så skal der være kikkert på når man prøver den.

Rekylen bliver mindre med kikkert, ja, men til gengæld har du ikke 5-11cm til et flækket øjenbryn alt efter hvilken kikker du vælger.

Der er vel næsten et kilo fra en sako 75 til en t3 lite?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
hvorfor ikke bare en 308w - det er lidt mere behagelig at skyde med, og har kort lås.


T3 laves kun med en længde lås [Wink].
Ellers er jeg enig med de andre. Tungere riffel og/eller mindre kaliber.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Asbjoern min holdning er en anden end din. Hvis man skal finde ud af om den er noget, så skal der være kikkert på når man prøver den.

Rekylen bliver mindre med kikkert, ja, men til gengæld har du ikke 5-11cm til et flækket øjenbryn alt efter hvilken kikker du vælger.

Der er vel næsten et kilo fra en sako 75 til en t3 lite?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?



...... det er også derfor jeg holder mig til Leopold - lang øjeafstand[Big Grin][Big Grin]

Men jeg er i princippet enig med dig, problemet er bare at der i butikkerne jo sjældent er monteret kikkerter på når man snakker nye rifler, og nu blev der spurgt om rekylehåndtering[Wink]

Og risikoen for at få kikkerten i panden kan jo justeres ret meget i valg af kikkert, montage, skydestilling osv.
Når jeg træner liggende skydning med min 6,5´træls, så har jeg da en enkelt gang ligget for langt fremme med hovedet - men det var så også fordi jeg ikke tænkte mig om i den pågældende situation[B)][B)][B)]

Ps. Så for nyligt Steen Andersens "Safari for alvor" hvor han får kikkerten fra sin 500 Nitro ekspress i panden - utroligt at han kan holde sig på benene[B)][B)][B)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#13
Hej Peterr

Jeg har idag skudt de første skud med min nye T3 Hunter 30.06 og den cal. vil jeg bestemt ikke købe i en Lite.

Den sparker og larmer, men bestemt ikke mere end man kan vende sig til...

Mvh Eske, ny riffel-skytte med lidt ondt i skuldren.

Ps. Til rutinerede: Jeg vidste godt at 30.06 er voldsom i forhold til f.eks. 6,5x55, men jeg satser på én cal. i første omgang. (og jeg ved godt at det ikke kommer til at holde stik i længden)
Svar
#14
Tak for svarene, jeg har meddelt forhandleren at jeg fortryder. jeg havde nok bare en forestilling om at plastik ville være praktisk og at, med de fantasier jeg har om at trave de svenske vildmarker igennnem, ville en let allroundriffel være sagen. i øvrigt bliver jeg mere og utålmodig, skydebanen åbner på onsdag!!

mvh Peterr

ps. Tak for et fantastisk forum
Svar
#15
peterr du må lige fortælle hvad du vælger i stedet for. Det er altid sjovt at høre hvad andre får puttet i våbenskabet[:p]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#16
Ja, men når jeg så har dummet mig, vil jeg have 100% opbakning, ellers holder jeg det hemmeligt.

mvh Peterr.
Svar
#17
Citat:quote:

Ja, men når jeg så har dummet mig, vil jeg have 100% opbakning, ellers holder jeg det hemmeligt.


Bare rolig vi skal nok bakke dig 100% op i at du har dummet dig [Big Grin]

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Jeg skyder selv med en Mannlicher Schönauer M72 fuldskæftet i 30-06.
Den vejer ifølge badevægten 3.8kg med kikkert.

Jeg synes at den sparker pænt, men det er først ubehageligt efter omkring 40-50 skud. (180 grains S&B discount ammo)

Heroppe, der har vægten på udstyret en del betydning. At skulle slæbe 2 kg ekstra over en top på 1200 meter, det koster noget sved... Og på jagten, der mærker jeg slet ikke rekylen, det er kun på banen/træningen at den efter min mening har væsentlig betydning.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Så har jeg købt en riffel hos den lokale bøssemager.
Det er en Whitworth fra for længe siden. Der er ny S&L pibe og nyt S&L aftræk.Piben er embedded i glasfiber. Den kostede 4950kr og jeg fik en Bushnell Elite 3-9x 40 til 3000 kr.

Mvh Peter
Svar
#20
Hvilken kaliber[?]Det er måske lidt sent[:I] men Østjysk har tilbud på Tikka hunter i 270win den er ikke værre end 3006.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)