Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HMAK 5,56mm?
#1
Hej forum.[Smile]
Jeg er faldet over et parti HMAK 5,56mm.
Kan de egentlig bruges til en jagtriffel i cal 223 rem? Jeg har læst et eller andet sted, at man skulle passe på med trykket i militær patroner i dette kaliber? Nogen erfaringer?[Smile]
Svar
#2
UDen at være noget der bare ligner en ekspert, så faldt jeg forleden over en artikel hvor de nævnte at man skulle passe meget på med det! Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det.

Pga. højere ladning(og anden stigning i piben?) kunne trykket være 15.000psi højere i en jagtriffel ved brug af NATO 5,56 end ved normal 223 ammunition.

(Militære)Piber til brug af 5,56 skulle angiveligt være mærket med "NATO 5,56"

Derudover ER der SMÅ forskelle på 223 rem & NATO 5,56 i dimentionerne.

HÅber det hjælper, og der ikke er alt for mange fejl i ovenævnte - måske en anden kan kommentere ?

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Jeg har sikkert nævnt det før, men hiv kuglerne ud og erstat dem med 55 grains kugler, så er trykket moderat og præcisionen perfekt.

Det har en af mine venner brugt i en del år.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
De kan sagtens skydes af i en alm. jagtriffel (SAAMI .223). Et andet problem er hvor du er "faldet" over dem - de kan ikke civilt erhverves lovligt.
Kuglen vejer 62 grains.Militære piber er ikke mærket 5.56 NATO men kun med et prøvemærke, 5.56 og et serienummer.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#5
Citat:quote:

Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det


Sidste indlæg i denne her[Wink]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=11492

Men som ID skriver : De kan IKKE erhverves lovligt, du risikerer både jagttegn og tilladelse hvis du er i besiddelse af dem, sælger risikerer det der er værre.
Det kan selvfølgelig virke underligt at de ikke er til civilt salg, når man lovligt kan købe 7.62 og jeg tror at mange ikke er klar over at det er ulovligt, men jeg mener at det har noget at gøre med at forsvaret ikke kan følge med til at fremstille dem i takt med at de bliver brugt andetsteds.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#6
Jeg har ved flere lejligheder set militære 5,56mm patroner til salg ved nogle af de største våbenhandlere i Danmark.

Hvori skulle det ulovlige være. I de mængder jeg har set dem må de komme via legale ruter til det civile marked.

Der var en sag for en del år siden hvor politiet i en sag om blyhaglpatroner, konfiskerede nogle AMA patroner, men de måtte pænt udlevere dem igen.

Vis venligst lovteksten der forbyder civile at købe militært ammunition. Det synes jeg at det må kunne slå fast hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Det synes jeg lyder lidt mærkeligt, det at de ikke kan erhverves lovligt, det kan godt være, at det er mig der tager fejl.

Da jeg i sin tid arbejde i en jagt forretning og skød meget med min 30.06'er (som jeg havde dengang) skød jeg udelukket med AMA ammunition, er det ikke også militær ammunition? det er jeg da ret sikker på. Min gamle chef har stadig MASSER af 308 og 30.06 militær ammunition til og ligge, som han sælger af.

Jeg kan ikke huske hvor han købte det, men jeg kan absolut ikke forestille mig, at han købte det ulovligt.

Han har dog ikke .223 skal lige siges...

Mvh.

Kelle
Svar
#8
Citat:quote:

Det synes jeg lyder lidt mærkeligt, det at de ikke kan erhverves lovligt, det kan godt være, at det er mig der tager fejl.

Da jeg i sin tid arbejde i en jagt forretning og skød meget med min 30.06'er (som jeg havde dengang) skød jeg udelukket med AMA ammunition, er det ikke også militær ammunition? det er jeg da ret sikker på. Min gamle chef har stadig MASSER af 308 og 30.06 militær ammunition til og ligge, som han sælger af.

Jeg kan ikke huske hvor han købte det, men jeg kan absolut ikke forestille mig, at han købte det ulovligt.

Han har dog ikke .223 skal lige siges...
Mvh.
Kelle


Kelle, prøv at se mit indlæg igen[Wink]

Citat:quote:

Jeg har ved flere lejligheder set militære 5,56mm patroner til salg ved nogle af de største våbenhandlere i Danmark.

Hvori skulle det ulovlige være. I de mængder jeg har set dem må de komme via legale ruter til det civile marked.

Der var en sag for en del år siden hvor politiet i en sag om blyhaglpatroner, konfiskerede nogle AMA patroner, men de måtte pænt udlevere dem igen.

Vis venligst lovteksten der forbyder civile at købe militært ammunition. Det synes jeg at det må kunne slå fast hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

--mvh M@X.



Civile må gerne købe AMA, når forsvaret har overskud frigiver de til civil handel, i øjeblikket kniber det, mig bekendt, med at fremstille nok 5.56 pga. et par mindre bataljer andetsteds i verden[Wink], jeg har bøvl nok med at få det vi skal bruge, det er muligt at der har været frigivet til civilt salg på et tidligere tidspunkt.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#9
Ok my bad [Wink]

Mvh.

Kelle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)