Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Træningsammunition/jagt til 338 Win Mag.
#1
Har lige brændt en æske 338 Win mag af på skydebanen idag (20 stk), og har absolut et massiv trang til at få skudt noget mere med riflen[Big Grin][Big Grin]

Men prisen [}Smile]

Den er skide sjov at skyde med, men 380,- kr. for en æske NORMA jagtmatch er måske lige i overkanten sådan til "bare for sjov"!

Er der nogen gode ideer til hvor man kan købe billig trænings/jagtammunition til "dyret" ??

Var lige inde på http://www.vapex.se og finde træningsammu til 295 svenske kr., men man kan vel ikke få sendt det her til uden en hulens bunke tilladelser ??

Ps. Jeg har ingen ideer om at blive hjemmelader - konen mener at jeg har krudt nok i forvejen[|)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#2
Jeg har det lidt svært med folk der brokker sig over ammunitionspriser. De samme mennesker køber ofte jagtrejser til 10.000vis af kroner og mange køber uden at blinke en bil der taber 50.000 kroner i værdi det første år.
Her på egnen er det nærmere reglen end undtagelsen at der sidder en kikkert til 12-15.000 kroner på riflen, men at give 19 kr for en kvalitetspatron - det er sgu for meget.

Nå, Asbjoern - du er nok nødt til at finde en hjemmelader i din omgangskreds.............
eller sælge riflen og købe en 6,5 træls...

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg har det lidt svært med folk der brokker sig over ammunitionspriser. De samme mennesker køber ofte jagtrejser til 10.000vis af kroner og mange køber uden at blinke en bil der taber 50.000 kroner i værdi det første år.
Her på egnen er det nærmere reglen end undtagelsen at der sidder en kikkert til 12-15.000 kroner på riflen, men at give 19 kr for en kvalitetspatron - det er sgu for meget.

Nå, Asbjoern - du er nok nødt til at finde en hjemmelader i din omgangskreds.............
eller sælge riflen og købe en 6,5 træls...

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Hæ, hæ - jeg sad faktisk og tænkte på præcis det samme efter at jeg havde sendt mit indlæg[:I][:I]

Du har jo ret i at de 19 kr stykket ikke er noget at sammenligne med i forhold til den jagtleje jeg lige har betalt, og brunst-turen til Ungarn til sommer, og kronhjorteturen til Polen til oktober, og så videre, og så videre....[Big Grin]

Men jeg brokker mig vel egentlig heller ikke rigtig over priserne (det var i hvert fald ikke ment sådan...) - jeg kunne bare godt tænke mig at de var lidt billigere.......[Wink]

Ps. Jeg har en 6,5x55 til grundtræningen og ammu til 2-3 kr stykket.... og jeg synes ikke at den er spor træls.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#4
Nå okay.

Hvor er din smertegrænse med hensyn til pris? Ofte får man jo kun det man betaler for og du har jo netop valgt en kaliber der er vanskelig at finde god og billig træningsammo til.

PS: Træls i betydningen "effektiv, men ikke særlig spændende"

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Nå okay.

Hvor er din smertegrænse med hensyn til pris? Ofte får man jo kun det man betaler for og du har jo netop valgt en kaliber der er vanskelig at finde god og billig træningsammo til.

PS: Træls i betydningen "effektiv, men ikke særlig spændende"

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Min smertegrænse..... tjae hvis kvaliteten følger prisen har jeg vel ikke rigtig nogen smertegrænse.

I dette tilfælde hænger det også lidt sammen med, at jeg måske ikke rigtig er helt tifreds med spredningen på Normas jagtmatch i kaliberen - ikke hvis man skal sammenligne den med min 6,5´er i samme type.

Det behøver jo selvfølgelig ikke være ammu´en, men umiddelbart er der i mine amatør-øjne ikke noget andet der ligefrem springer i øjnene.....[:I]

Jeg ville gerne skyde betydeligt mere krudt igennem riflen da jeg ikke rigtig har denne tillidsfølelse til 338´eren som jeg f.eks har til min 6,5´træels[Wink]

Jeg vil lige indskyde at begge rifler er Tikka model 595, så de er stort set identiske, men alligevel har jeg ikke denne følelse af at kende våbenet og stole på det, som jeg har med min 6,5´er[|)][|)]

Det burde kunne kurreres med flere træningsskud - bl.a. derfor min forespørgsel om billig ammu.[Smile][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#6
Citat:quote:

Jeg har det lidt svært med folk der brokker sig over ammunitionspriser. De samme mennesker køber ofte jagtrejser til 10.000vis af kroner og mange køber uden at blinke en bil der taber 50.000 kroner i værdi det første år.
Her på egnen er det nærmere reglen end undtagelsen at der sidder en kikkert til 12-15.000 kroner på riflen, men at give 19 kr for en kvalitetspatron - det er sgu for meget.


Hvis du mener til jagt er jeg enig med dig, men til træning....

Jeg er ofte på skydebanen og brænder 50 stk. 338LM af på et par timer.
Nu kan jeg ikke købe en patron til 19kr, men skal derimod gi' 45kr. stykket for spidsskarp.
Dvs. 2250kr + baneleje for sådan et par timer.
Selv til de omtalte 19kr. løber det op i en tusse.
Hvis jeg ikke var hjemmelader havde jeg IKKE råd til den nye bil, eller den dyre kikkert der sidder på riflen.
Svar
#7
OK TRG-S!

Du falder så lidt uden for kategori.Omvendt skulle du ikke have købt en kaliber du ikke har råd til at skyde med..AV AV AV [B)]
Nej det er da en fed kaliber du har og hvis jeg havde adgang til en laaaaang skydebane anskaffede jeg nok osse en.

Når jeg siger billig mener jeg egentlig dårlig/spredende ammunition.

Hvis ellers patronen skyder godt nok og er billig er det da helt fint. Jeg mener bare at træning med upræcis ammunition er værdiløs. Du aner ikke om det er dig eller ammunitionen der satte skuddet helt derude i kanten. Så det kan jeg ikke bruge til noget.



--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Jeg mener bare at træning med upræcis ammunition er værdiløs. Du aner ikke om det er dig eller ammunitionen der satte skuddet helt derude i kanten. Så det kan jeg ikke bruge til noget.


Helt enig. Ammunition der skyder dårligt i mine rifler gider jeg ikke engang spilde min tid på at brænde af.
Det kan jeg intet bruge til.
Svar
#9
Hejsa.

Genladning er vejen frem.... Har lige tjekket lidt priser ved Rex.

Projektiler:
Hornady SP fåes fra 2,50 til 3,00 alt efter vægt. (alm. Blødnæset)
Nosler Partion koster omkring 10,00 kr. (Kvalitetsprojektil til alt jagt på større vildtarter)

Krudt:
Har ikke tjekket ladetabeller men vil tro der skal afsættes ca 3-4 kr.

Fænghætte:

Fænghætter koster ca. 0,25 kr.

Kostpris for en patron er altså fra ca. 6 kr og op af afhænging af projektilet, hvis man har hylstre...
Svar
#10
380 for 20 styk norma jagt match... så er du også blevet ribbet. Min lokale våbenpusher sælger dem til 325 og det er nogen han skaffer specielt hjem til mig. Korsholm sælger dem til 300 kr kassen(der står godt nok 340 eller sådan noget på kassen men jeg skulle ikke engang presse dem for at få rabbet. Sælgeren forslog det selv). Så er vi nede i 15 kr per skud. Ultra light snakker om bording har 100 skud hornady til 1250 kr. Så er vi nede i 12,5 kr per skyd. Vist enda blød næset. Hvis du skal under 12,5kr per skud tror jeg du skal være hjemmelader.

Ps. Max med den rate jeg er ved at brænde ammunition af i autist kalibre så er en tur til skotland forholdvis billig. Selv min dyreste kikkert er billigere end et års forbrug af ammunition. Og kikkerten holder trods alt længere end ammunitionen [Big Grin]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by taby

Hejsa.

Genladning er vejen frem.... Har lige tjekket lidt priser ved Rex.

Projektiler:
Hornady SP fåes fra 2,50 til 3,00 alt efter vægt. (alm. Blødnæset)
Nosler Partion koster omkring 10,00 kr. (Kvalitetsprojektil til alt jagt på større vildtarter)

Krudt:
Har ikke tjekket ladetabeller men vil tro der skal afsættes ca 3-4 kr.

Fænghætte:

Fænghætter koster ca. 0,25 kr.

Kostpris for en patron er altså fra ca. 6 kr og op af afhænging af projektilet, hvis man har hylstre...



Ja den lugter lidt af genladning. Konen mener som sagt bare at jeg har krudt nok i huset[V][V]

Jeg må se om der ikke er nogen i min omgangskreds som kender en med 338´er tendenser og er hjemmelader[:I]

Jeg skal faktisk have 338´eren med til Polen til efteråret, og se om det ikke kunne blive til en enkelt lille kronhjort[Smile][Smile]

Nosler Partition er vel at foretrække frem for Hornady til det formål??

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#12
Tror egentlig en hornady IL i 250grs vil være en fin kugle til kondyr.
Jeg bruger selv hornady til træning, men startede med A-frame til jagt.
Jeg har en 250grs A-frame, der har været tværs gennem en Eland, uden at ramme knogler, på ca. 200m. Den er ikke ekspanderet ret meget. Dette fik mig til at skifte til Nosler Partition til jagt, hvilket jeg har været fint tilfreds med. Nosleren ekspanderer altid hurtigt, og beholder bagstykket intakt - også ved skud på ganske korte hold.
Jeg tror partition er den bedste til 338Win mag hastigheder, da den er lidt blød fortil.
- Men det er nok mere religion en videnskab.

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)