Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drivjagtsriffel????
#1
savner nogen der har erfaringer med drivjagt. hvilken type riffel kan anbefales?
Svar
#2
Mange vil nok sige en riffel i kal 9,3x62, jeg har personligt købt en 338 win mag til formålet med en docter holo sigte. Var så sent som i dag ude og skyde den ind, så den er klar til en masse omgange på hjortebanen. Jeg kunne holde en 15 skudsgruppe indenfor 7 cm på 100 meter. det er hvis nok ok med en holo sigte på 100 m[Big Grin]

Nyland
Svar
#3
Hvis jeg skulle ud og investere i én riffel, kun til drivjagt, så blev det en Browning BAR i 9,3 x 62

Det er en velafprøvet model, der gør et godt job.

Den ville blive monteret med et rødpunktsigte af en eller anden slags, alternativt en Swarovski 1-6 x 24 eller 1,7-10 x 42 kikkert på.

Men smager det, så koster det ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Jeg har ikke erfaring med drivjagt, men et ukenventionelt valg, som f.eks. en Marlin 1895 Guide Gun i 45/70.(ca. 2100 joule) .450 Marlin(ca. 4200 joule) , eller den customiserede Alaskan Co-Pilot i .50 Alaskan (ca. 5700 Joule)[:p]
http://www.wildwestguns.com/CoPilot_And_...ifles.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Blaser i 300 win. mag eller 338 win. mag. Og så en 1,5 - 6 *42 zeiss rødpunkt.

Over halvdelen på mit drivjagthold har mere eller mindre den kombination. Og vi

har alle hovedet i behold, endnu[Big Grin][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by cepture

savner nogen der har erfaringer med drivjagt. hvilken type riffel kan anbefales?



En god bøjlespænder i .45-70cal eller en dobbeltriffel...glem alt om cylindelåsrifler[Big Grin]

Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#7
Du skriver ikke hvor drivjagten skal foregå. Hvis det er i udlandet, kan jeg ikke se, at der er noget, som - rent teknisk - kan konkurrere med en halvautomat. Jeg har arvet en Heckler & Koch, som desværre er lidt defekt lige nu, men som jeg har store forventninger til, hvis jeg kan få den til at fungere efter hensigten. Alternativt, hvis driveriet også skal foregå herhjemme, ville jeg nok drømme om en Blaser og købe en Tikka Battue Lite.

Umage gir' mage.
Svar
#8
Hvis vi snakker lever action hvad med Browning BLR? De står på brownings hjemmeside og laves i 300wm.

Ellers en hvilken som helst riffel i en potent kaliber, med rødpointssigte eller egnet sigtekikkert.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Jeg kan ikke se at det er et problem med en alm lås det kræver bare at man lære sit våben og lære at repeterer skæfte længden skal passe.
Jeg vil anbefale 9,3x62 den cal har fuld effekt selv i et kort løb.
Jeg ser en del der skyder på bane som køber en automat i cal 300 wm og med kort pibe på 50 cm, men måler man hastighed på dem så er de nede på 800ms og så er det jo som at effekten er ved at være væk så kan men lige så godt skyde med ,308 win .
Svar
#10
En Browning BLR er en LÆKKER hurtigt repeterende Lever.

Ligger klart højt på min Savleliste [:p][Big Grin] Specielt i Take Down udgaven.

http://www.browning.com/products/catalog...=034015177

[Image: 034015l.jpg]
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Steyr Scout!

Helst i 376Steyr...

Det fungerer perfekt med den originale Scout Leupold på 2,5x

Lær at skyde med begge øjne åbne

Det virker!

Lidt mere fleksibelt er det nok med en .308 Scout og en af de bedre drivjagtskikkerter, hvis man ikke kan "tåle" skubbet fra 376'eren

.308 Scouten tillader også det vigtigste, nemlig Træning-Træning-Træning...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Dengang jeg stod med mit helt hye jagttegn som 16 årig blev jeg udstyret med en gammel Mossberg haglkanon med ladegreb. Idéen med det var at lærer mig at jeg skulle ramme med det første skud, og alene bruge det andet som fangst skud.

Som instruktør på elgbanen ser jeg flere skytter der skyder bedre med andet skud - altså i løb og ikke det stillestående første skud - fordi de har hovedparten af deres fokus på at nu skal der repeteres.

Hvor vil jeg så hen med dette. Jo efter min mening skal 99 % af fokus være på at få det første skud til at sidde rigtigt. Her skal der masser af træning til, og så kan man ellers spæde til med optimale sigtemidler og sikre sig ammo med god virkning i målet. Når man så er færdige med det så kan man begynde at bekrymre sig om at kunne sætte andet skud hurtigt efter det første. Og hvis det er super vigtigt at kunne gøre det på den hurtigste måde, så er der ikke noget der er hurtigere end en halvautomat. Hvis en sådan ikke må benyttes kan man jo gå til en rettrækker eller andet i den dur. Men indtil man er færdig med at få første skud på plads så er der mere at vinde ved at arbejde med det end ved at gå fra en cylinderlås til en rettrækker.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Den hurtigste repeterriffel i verden er en Remington 7600 pump-action. Den er desuden billig i anskaffelse, kan modificeres efter smag (også til rimelige penge) og forsynes med ekstramagasiner til både 4 og 10 skud. Af og til er der produceret en serie i .35 Whelen. Ellers er standardkaliberet .30-06.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Jeg har selv lige købt en riffel kun til drivjagt. Det blev en Benelli halvautomat. Der er indkøbt ekstra 10 skuds magasin, så med en pløk i kammeret er der 11 skud til rådighed, så har selv jeg chance for at få ram på et eller andet i kugleregnen, den repeterer næsten lige så hurtigt som en B..... Der er selvfølgelig også magasiner med mindre kapasitet så loven kan overholdes hvor man kommer hen. Der er monteret en Leupold 3-9x40 & en Aimpoint i en bulegenerator fra EAV så man kan være klar til lidt af hvert.[:p]
[Image: Benelli.jpg?t=1207236492]
Det er nok ikke verdens mest præcise riffel, men den er sjov at skyde med, og i kampens hede er den ekstreme præcision vel heller ikke så vigtig.

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#15
Flot gulv du har Mugge[Big Grin]
Hvad er egenspredningen på sådan en fætter[?]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Flot gulv du har Mugge[Big Grin]



Det er osse hans kone der har selv har ligget på det......[:I]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Køb du dig en Marlin 45/70 og sørg for at få en ny ,den har samme låsestol som deres 444 og klarer op til 42000Psi . Men det kræver at du kan tåle rekylen [B)][B)][Wink]

JrexA med 51,5 grains VV N133 og en 400 grains kugle trækker du 4750 joule[Big Grin][Big Grin] og der er stadigvæk et grain tilbage til Max ladning.[^].

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Nu også med 45/70.
Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#18
Citat:quote:

Steyr Scout!

Helst i 376Steyr...

Det fungerer perfekt med den originale Scout Leupold på 2,5x

Lær at skyde med begge øjne åbne

Det virker!

Lidt mere fleksibelt er det nok med en .308 Scout og en af de bedre drivjagtskikkerter, hvis man ikke kan "tåle" skubbet fra 376'eren

.308 Scouten tillader også det vigtigste, nemlig Træning-Træning-Træning...


Eller en af hver. Så kan du træne meget med .308´eren og lidt med 376´eren, og så tage .376´eren med på jagt når det er alvor for alvor.

Det er da min plan.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Citat:quote:

MuggeBig Griner er selvfølgelig også magasiner med mindre kapasitet så loven kan overholdes hvor man kommer hen.


Bare møgirriterende at det ikke er nok til at gøre en halvautomat lovlig i DK. Det dér me at magasinet skal svejses eller nittes fast er groteskt.

Det er den eneste grund til at jeg ikke kigger efter en halvautomat når jeg overvejer en drivjagtriffel, for jeg har ikke guld nok til at anskaffe en anden specielt til brug i DK [V]

BLiver nok til en Remington 7600, som jo er relativt billig...

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

BLiver nok til en Remington 7600, som jo er relativt billig...



Remington 7600:
http://www.butik-michaelsjagt.dk/product.asp?product=532&sub=0&page=2

Steyr Scout:
http://www.butik-michaelsjagt.dk/product.asp?product=356&sub=0&page=2

Marlin 45/70:
http://www.butik-michaelsjagt.dk/product.asp?product=1143&sub=0&page=1

Sauer 303:
http://www.butik-michaelsjagt.dk/product.asp?product=843&sub=0&page=1

Benelli Argo(den er LÆKKER!):
http://www.egun.de/market/item.php?id=1729518

Browning Bar:
http://www.egun.de/market/item.php?id=1730064

Heckler & Kock:
http://www.egun.de/market/item.php?id=1709217

Som en lille kommentar, der ikke går på funktionalitet - så er den Benelli bare FED at se på....

Mvh

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)