Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kaliber valg til drivjagt i dk!
#1
Hej Folkens, jeg råder over 6,5x55 og 9,3x62.
Jeg skal flere gange på drivjagt i DK. God mulighed for Krondyr og Råvildt. hvilken af ovenstående ville I anvende og hvorfor!?

Hilsen Kasper

6,5x55 og 9,3x62
Svar
#2
Tja, begge bliver brugt på kronvildt, men 6,5 er, synes jeg, kun marginalt over det,dette skal ikke forstås nedsættende, men når du har muligheden for at bruge noget der rammer hårdere, så gør det såfremt du er i stand til at håndtere rekylen og dermed ramme ordentligt.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#3
Hvilken patron skal jeg vælge til 9,3´eren!? Jeg tænker på en kugle der ikke smadrer råvildt totalt, men som kan håndtere kronvildt!?

6,5x55 og 9,3x62
Svar
#4
Der har jeg ikke den store erfaring, jeg har skudt 1 stykke vildt, en kronkalv med 9,3.
Jeg brugte en hjemmerullet med en 286gr Mega, udgangshul som en 1krone efter at have klippet et ribben rent over, men temmelig stor blodudtrædning, det kan muligvis skyldes at dyret var stresset, det havde rendt rundt i indhegningen i et kvarters tid da jeg nåede frem.
Mon ikke den kan bruges uden at skille et rådyr totalt ad.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#5
Hej Kaspervj

Velkommen.

Jeg har selv begge kalibrer og brugt begge til drivjagt.

Der er ingen tvivl om, at jeg helst bruger 6,5'eren, men hvis det er egentlig drivjagt, hvor vildtet forventes at komme med høj fart på, har 9,3'eren det ekstra, som er rart hvis kuglen ikke sidder helt som tanken.

Tendensen går dog mod, at de fleste jagter i Dk drives knapt så hårdt som tidligere, hvorfor vildtet ofte kommer roligt eller i moderat fart.
Og er det et såkaldt "stortryk" hvor et stort areal afdrives som en kombination af driv- og trykjagt, kommer vildtet ofte meget roligt - og her foretrækker jeg 6,5-eren.
Det "værste" som kan ske, er at du må lade være med at skyde, hvis du ikke føler dig tilstrækkelig sikker.

Resultatet har ofte været, at kronvildtet går kortere (ofte faldet i skuddet) med velplacerede skud fra 6,5-eren og noget længere med træf med 9,3-eren.
Det skyldes dog hovedsageligt den noget tungere og hårdere kugle som jeg bruger til 9,3-eren (Lapua Mega 18,5 gram).
Fordelen er at råvildt kan skydes uden problemer (ingen store udgangshuller) og ulempen altså, at kronvildtet løber længere.
Men til gengæld har jeg altid haft gennemskud - både på kronvildt og svin.

Helt konkret råd:
medbring den riffel som du føler du skyder bedst med.

mvh
Korthår
Svar
#6
Mange tak for gode brugbare og ikke mindst lærerige svar. K.

6,5x55 og 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)