Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
223R
#1
Er der nogle 223R ejer som kan tale for eller imod denne kaliber.Har en 30-06 til resten og snart også en 9,3x62.Så jeg syntes at jeg at jeg mangler en lille kaliber til samlingen og det eneste krav jeg har er at den skal kunne skyde råvildt,ræv og gæs.

Hvordan har denne kaliber det med at skyde på lange hold. dvs. 300m. Er den præcis nok.?

Kuglevægten...Går den ikke fra 3,2g til 6,5g ? Er lidt i tvivl.
Svar
#2
Hej bbs

Fin kaliber, men hvad skal du bruge den til??

Jeg har en SAKO 75 i 223R som primært er købt til råvildt og ræv. Til det formål ser jeg ikke lige behov for at skyde på 300m. Jeg har skudt lidt på 200m (træning) og med den rette ammunition er spredningen lav.

Hvis råvildt er målet, så få den endelig med en stigning, så den kan stabilisere de tunge kugler 60-70 grains. Hvis det er varmintskydning så skal du måske gå efter de lidt lettere kugler!

Mvh.

Jørgen
Svar
#3
Hej Bbs
kaliberen er fin til råvildt og det der er mindre. Med hensyn til kuglevægten, så er 6,5 meget højt sat, da det kommer an på er stigningen i riffelpiben på den riffle du vil købe. Min kammerats 223R fra tikka, har en stigning der gør at den maks kan skyde med 55 grains kugler (ca 3,6 gram) - de nye tikka modeller har en lavere stigning og kan derfor bære tungere kugler.
55 grains er iøvrigt rigeligt til at dræbe et rådyr, da V0 på disse patroner ligger omkring 900 m/s eller mere
mvh

Jesper
Svar
#4
Du skal sikre dig at den riffel du køber kan "tumle" de tunge kugler.

Tikka T3 fåes fx. i to udgaver een til tunge og een til lette kugler.
Den til de tunge har 8" stigning og kan tackle de tungeste kugler i 223.

Men men men, der er ikke mange ekspedienter i butikkerne der er klar over at den findes i to udgaver og jeg vil godt vædde en flødekage på at de ser lettere forvirret ud når du begynder at snakke om 8" eller 12" stigning.
Svar
#5
Ok tak for det... Ja det med stigningen er jo ikke helt ligegyldigt,hvis man vi skyde med "tunge" kugler.Min plan var at bruge den til rådyr og ræv.
Svar
#6
Hej

Jeg har en Remington seven i kal .223 og den er mindre en min salonriffel og skyder rigtig fint - tre skud på en tokrone på hundrede meter. Den kan tumle kugler på 60 grain.

Den vejer ingenting og er meget kort og handy. Dejlig sommerriffel.

Mvh.

Lars
Svar
#7
Jeg har en Remington 700 i .223 og den skyder ikke godt med 60grs kugler (Nosler Partisipation[Wink])

Hvilke 60grainere har du prøvet?

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
tikka T3 lite med 8 tommer stigning: skyder udmærket med 60 gr Hornady sp

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Jeg ville nu helst have en som kan skyde med de tunde kugler,har dog ikke prøvet nogle endnu.Jeg havde tænkt mig at købe en tikka T3 i varmint eller tactical udgaven.
Svar
#10
Jeg kan altså ikke rigtigt forstå det der med at købe en "for lille" kaliber, og så presse den ud over hvad den er egnet til.

Misforstå mig ret. Jeg mener ikke 223 rem generelt er for lille, men hvis du vil have 6,5 gram bragt ud på 300 meter, så tror jeg du skal op i 6 mm. projektiler.

Der er både "kedelige" og mere spændende måder at løse det på. Det mest oplagte er jo en velskydende 243 Win. Hvis du lader selv kan du vælge 6mm PPC eller 6 mm BR. Jeg har selv drømt om en Sako i kaliber 6 mm PPC for at få noget som kan fintunes til en helt uhyggelig præcision, men jeg har aldrig lige fået gjort alvor af det.

Det kan også tænkes at du allerede har besluttet dig for at det skal være en 223. Det er også helt fint, men så skal du nok lige justere dine forventninger til hvilken projektilvægt du kan håndtere.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg har en Remington 700 i .223 og den skyder ikke godt med 60grs kugler (Nosler Partisipation[Wink])

Hvilke 60grainere har du prøvet?

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]


Max..jeg aldrig fik en Nosler Partition kugle skyde god,måske et godt jagten kugle men den er ikke nøjagtig for mig....Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by heb

Du skal sikre dig at den riffel du køber kan "tumle" de tunge kugler.

Tikka T3 fåes fx. i to udgaver een til tunge og een til lette kugler.
Den til de tunge har 8" stigning og kan tackle de tungeste kugler i 223.

Men men men, der er ikke mange ekspedienter i butikkerne der er klar over at den findes i to udgaver og jeg vil godt vædde en flødekage på at de ser lettere forvirret ud når du begynder at snakke om 8" eller 12" stigning.



Det bør måske nævnes, at Sako også fremstiller 223R med 8” og 12” stigning, men det er jo godt nok ”samme firma”.

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#13
lasse....Jeg har også overvejet en 243W,men nej det skal være en 223R og jeg kan nu også godt leve med at skyde med 4-5 grams kugler.For skal jeg have en tung kugle ud på 300m kan jeg jo bare skyde med min 30-06.

Jeg har som sagt overvejet en T3 i tacital udgave også montere bi-pod på den. Men har hørt rygter om at forskæftet kan være for blødt til bi-pods,forstået sådan at skæftet kan nå at røre piben.Var lige nede forbi den lokale våbenpusher idag og prøve at have sådan en fætter i hånden og forskæftet føltes faktisk blødt.Er der nogle som har erfaring med det.
Svar
#14
Hej igen

Min Sako skyder rigtig godt med 70 grains Speer (trekløver på 100 m[Wink] ).

Noget af det eneste jeg aldrig har fundet en tilfredsstillende ladning med er Nosler Partition 60 gr. Kender flere der har haft bøvl med det projektil - Kender faktisk ingen som har fundet en god ladning....

Mvh.

Jørgen
Svar
#15
Citat:quote:

Min Sako skyder rigtig godt med 70 grains Speer (trekløver på 100 m ).



Er det denne her fra Speer du mener ved ikke om der er andre...

http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=126472

Hvis det er den - hvordan virker den så på råvildt??? Jeg har overvejet at lade den til min .223'er...

J
Svar
#16
JEG HAR EN SAKO 75 I CAL 223 REM. MED 1-14 I STINING. HAR SKUDT LIDT RÅDYR OG ET PAR RÆVE MED DEN. BRUGER BARENS TSX 53 GR. DE VIRKER FINT, OGSÅ PÅ 200 METER..[Big Grin]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#17
Hvis din Sako i kal. 223 er med den originale pibe har den 8" eller 12" stigning. 14" stigning forekommer kun på 222Rem og 22-250

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Jeg har en Tikka Varmint i cal. 6,5x55. Skæftet minder meget om Tactical'en. Dog har sidst nævnte nogle ekstra features. En ting der er helt sikkert er, at de har ikke gjort skæftet bløderen på deres tactical... skæftet på min Varmint fungerer fint - også med bipods på. Det er rigeligt stift!! Skulle det blive et problem, at piben rører skæftet ved montering af bipods, er det noget forhandleren bør udbedre uden at tage penge for det. En sådan riffel er jo beregnet til at have monteret bipods!!! Jeg ville ikke tøve 2 sekunder med at købe den. Men vær opmærksom på, at du betaler mange penge for justerbar kindpude, rem-studs på siden og manganbelagt metal... overvej om ikke du kan leve med en Alm. varmint og så smid pengene efter optiken. Som alternativ skulle du lige kigge på Remington 700 LTR, der fås til 9.000 kr. Super præcis, lille, handy, matchpibe, fluted og et lækkert, stift skæfte fra HS-precision. Den kan ses her:

http://www.remingtonle.com/rifles/700pltr.htm

Den fås også i en ny udgave der hedder XCR Compact Tactical... kan ses her:

http://www.remington.com/products/firear...ctical.asp

J
Svar
#19
Hej Jamo

Du har ganske ret det er SPEER 70 Grain Semi-Spitzer jeg bruger - Jeg har kun skudt 2 bukke med dem, så grundlaget er lidt tyndt. Begge havde udgangshulle på størrelse med en 2 krone og begrænset kødødelæggelse. Det er bestemt en kugle jeg fortsætter med.

Mvh.

Jørgen

Riflen er med 8" stigning, så det går fint.
Svar
#20
Hej JSC!

Super - Den må jeg prøve på et tidspunkt - har du nogle ladedata, og hvilke hylstre bruger du?

Jeg har selv en Remington 700 LTR med 1:9" stigning, så den burde kunne klare 70 grains...

Jamo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)