Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladning til andre
#1
Er der nogen der ved, hvor meget under max-ladning fabriksammo ligger?

Hvis man skal genlade til de nærmeste venner med samme kaliber, og ikke vil hele testproceduren igennem med 10-15 forskellige ladninger for at finde et våbens konkrete max-ladning, hvor meget under max ladning kører man så som standard?

(Mit gæt - uden at vide det er: maxladning minus 10 procent, dog aldrig under minimumsladningen......)

Hvad siger I andre gænghætter??

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Fabriksladning ligger ofte meget snært på max-ladning.
Der skal seriøs genladning til at matche mange fabriksladninger hastighedsmæssigt.

Jeg kender flere tilfælde af at Federal patroner i forniclede hylstre er ladet så hårdt at det i praksis er engangshylstre. De smider simpelthen gænghætterne.[Sad!]

Desuden bruger nogle ammunitionsfabriker krudt af en anden og mere progressiv type end det du kan købe.

Derfor er der nok ikke noget konkret svar på dit spørgsmål.[8)]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
Mød op på skydebanen
og "træf" nye venner!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hmmm.....er der nogen tommelfingerregler på helt overordnet niveau?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
NEJ

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
Mød op på skydebanen
og "træf" nye venner!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by M@X

NEJ

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
Mød op på skydebanen
og "træf" nye venner!!!!



OK OK ....godt ord igen [8D]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Ikke at det er det du spørger om, men alligevel.... Jeg vil bare lige henlede din opmærksomhed på at såfremt du genlader til venner og bekendte påtager du dig også et ansvar, hvor konsekvenserne ved et uheld kan være svære at overskue. Hvis ikke jeg er helt galt afmarcheret er din genladningstilladelse kun til genladning til eget brug, og jeg tvivler derfor på at din alm. anvarsforsikring vil dække dig i tilfælde af uheld (hvor andre har skudt med "dine" patroner).

Jeg skal ikke sige hvorvidt du skal lade til andre, der afgør du selv, men vil blot lige gøre opmærksom på ovennævnte problemstilling.

Med venlig hilsen

Steen S
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Ikke at det er det du spørger om, men alligevel.... Jeg vil bare lige henlede din opmærksomhed på at såfremt du genlader til venner og bekendte påtager du dig også et ansvar, hvor konsekvenserne ved et uheld kan være svære at overskue. Hvis ikke jeg er helt galt afmarcheret er din genladningstilladelse kun til genladning til eget brug, og jeg tvivler derfor på at din alm. anvarsforsikring vil dække dig i tilfælde af uheld (hvor andre har skudt med "dine" patroner).

Jeg skal ikke sige hvorvidt du skal lade til andre, der afgør du selv, men vil blot lige gøre opmærksom på ovennævnte problemstilling.

Med venlig hilsen

Steen S



Nemli', Steen S har fat i det væsentlige her !!!!!

Ran, kig lige på din genladningstilladelse. Jeg er overbevist om der står et eller andet med "til eget brug".

I tilfælde af personskade som følge af dine hjemmerullede, kan du glemme ALT om din ansvarsforsikring. Det går af din egen lomme. Våbnet er fuldstændig uinteressant i denne sammenhæng, det er den billigste del.

Som hjemmelader er det et irriterende og trivielt standardspørgsmål man altid får, "vil du lade for mig". Gutten der spørger tænker kun på alle de penge han kan spare og sjældent på hvor meget bøvl det kan gi' dig.

Efter min overbevisning er der kun ét svar på spørgsmålet, "vil du lade for mig" og det er "jeg synes du selv skulle få en ladetilladelse og komme i gang med en spændende hobby" (det var den pæne udgave af et NEJ, NIKS, NO WAY, IKKE I DETTE LIV, GU VIL JEG EJ ).

Så, nu er det vist ikke til at misforstå, hvad min holdning er [8D] [Wink] [^] [:I] [Big Grin]

358nm@dralf.dk



Det lyder s.g.u. da meget fornuftigt.[Smile]
Mht. tilladelsens omfang ved jeg, at man må lade til andre - men det må bare ikke være kommercielt/mod betaling. Ordlyden er så vidt jeg husker "Til privat brug" (jeg har den ikke lige tillladelsen liggende ved siden af) - men jagtkammeratens brug er jo også privat..... (Den lokale våbensherif nævnte det selv, dengang jeg var nede og ansøge om ladetilladelsen. Det var argumentet for at skrive "diverse kalibre" på tilladelsen.)[Smile]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hej Ran

Nu har jeg lige tjekket, da jeg har min egen tilladelse scannet ind, så jeg kan maile den rundt til diverse "genladningskomponent-pushere" som vil se den når man handler hos.

"Tilladelse til genopladning af ammunition til eget eller privat brug

....

pkt. 7 Erhvervsmæssig omsætning af den genopladede ammuniton er ikke tilladt"

Så du har ret i at tilladelse er til "privat brug". Spørgsmålet er nok hvordan man så tolker privat brug Om det er egen husstand eller familie og venner som falder ind under privat brug ved jeg ikke, men jeg er stadig ret overbevist om, at en alm. ansvarsforsikring ikke dækker dig, såfremt en af dine "hjemmerullede" er med i en ulykke hvor der f.eks. er sket alvorlig legemsbeskadigelse. Så det efterlader kun en til at betale et evt. erstatningskrav fra vennen eller i værste fald vennens efterladte [B)].

Mvh.

Steen S
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

@ Ran, det er da en yderst fleksibel tilladelse du har fået.

NOT...DEN FØLGER BARE REGLERNE!!

I den politikreds, hvor jeg hører til skal man medlevere en kopi at de våbentilladelse man er i besiddelse af og ønsker at genlade til.
Disse kalibre er påført ladetilladelsen og kommer der flere (andre) kalibre i skabet man ønsker at lade til, meddeler man dette til politiet, hvorefter man får en ny tilladelse.
Der er tilsyneladende "lidt" forskel på hvordan man tolker "til eget eller privat brug" i de forskellige politikredse.
Men det ændrer nu ikke meget ved det, at jeg ikke vil lade til andre [Wink] [Big Grin]
358nm@dralf.dk



Selvføjgelig må i da lade til andre...det har i jo en tilladelse til der står EGET ELLER PRIVAT BRUG.
OG Henrik du skal IKKE vise din våben tilladelse til hver enkelt kaliber.....[Sad!]

PS. min er for øvrigt gyldig til 2014 [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#10
[/quote]
Selvføjgelig må i da lade til andre...det har i jo en tilladelse til der står EGET ELLER PRIVAT BRUG.
OG Henrik du skal IKKE vise din våben tilladelse til hver enkelt kaliber.....[Sad!]

PS. min er for øvrigt gyldig til 2014 [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
[/quote]
Hej BB
Jeg synes egentlig ikke det er så interessant om vi må lade til andre eller ej. Jeg ved ikke om det eventuel er blevet ændret, men i gamle dage var hver enkelt selv ansvarlig for den ammunition man anvendte. Det vil altså sige at efter reglerne som jeg husker (de var engang) kunne man ikke juridisk gøres ansvarlig.
Men jeg kunne da godt forestille mig at der i det mindste kunne være tale om et moralsk ansvar, hvis kammeratens riffel pludselig sprang ismåstumper, for slet ikke at tale om de personskader der kan opstå. En ting tror jeg dog der vil ryge sig en tur, nemlig kammeratskabet.
Det må jo så være op til den enkelte hvorvidt man vil løbe denne risiko.

Lad som ingen ting

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#11
Jeg har været kreativ, så man kan se hvordan en sådan skal se ud.[Wink]

[Image: lastscan2.jpg]

Buskruit> Ejeren må godt nok have mange våbentilladelser.[8D]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#12
Jeg kunne også kun få til de kalibre, som jeg selv havde tiladelse til i forvejen, det er faktisk lidt dårligt at der er forskel fra politikreds til politikreds, det syntes jeg også før man har hørt mht. andre ting inden for våbenloven.

Mvh Glock
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

[red].... Jeg ved ikke om det eventuel er blevet ændret, men i gamle dage var hver enkelt selv ansvarlig for den ammunition man anvendte. Det vil altså sige at efter reglerne som jeg husker (de var engang) kunne man ikke juridisk gøres ansvarlig.
[size=3]


Jeg skal ikke kunne sige om reglerne er ændret eller ej, men på mit genladningskursus gjorde kursuslederen opmærksom på problemstillingen omkring ansvar (og det var ikke kun moralsk). Han tog dog ikke endelig stilling til problemstillingen, men henviste til at ens juridiske stilling var uklar i tilfælde af et uheld. Personligt hælder jeg mest til at du vil kunne gøres ansvarlig for en fejlladet patron, ud fra en CULPA betragtning. Umiddelbart har jeg ikke lyst til at tage chancen, men som jeg også har nævnt tidligere må det jo være op til den enkelte.

Mvh.

Steen S
Svar
#14
Husk derfor også at i ALDRIG bør tage naboens børn med ud at køre bil....

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#15
Hvis jeg skulle lade til en bekendt ville jeg insistere på at indskyde hans riffel...

osterwald

"Life is sweet at the edge of a razor." Tom Waits
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Husk derfor også at i ALDRIG bør tage naboens børn med ud at køre bil....

Hilsen BB.



Fair nok at du er uening i mit synspunkt, men er det nødvendigt at give udtryk for det på en nedladende måde ?[V]

@ Buskruit

Med risiko for at at vi efterhånden skal omdøbe forummet til våbenjuridisk forum, vil jeg aliigevel komme med en kommentar.

Jeg er enig i at du ikke kan retsforfølges for en vennetjeneste. Men jeg er ikke nær så sikker som din ven i at genladning vil blive betragtet som en vennetjeneste, idet jeg tager udgangspunkt i at den som modtager ammunitionen betaler for den (om ikke andet så afholder udg. til krudt, projektiler m.v.). Såfremt du modtager betaling vil der kunne stilles spørgsmål ved hvorvidt du har udført en vennetjeneste eller udført et stykke arbejde mod betaling (læs. er der så tale om kommerciel genladning ?).

Jeg ved ikke om ovennævnte giver mening for dig/jer, hvis ikke så bare betragt mig som en kværulant [Wink]

Mvh.

Steen S
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

@ Steen S,

Jeg opfatter det bestemt ikke som kværulanteri, men det må blive et spørgsmål om tolkning i tilfælde af en retssag, hvorvidt man betragter det som en vennetjeneste eller som "økonomisk udnyttelse af venner og bekendte" [Big Grin].

358nm@dralf.dk



100 % enig !!! [Smile]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Husk derfor også at i ALDRIG bør tage naboens børn med ud at køre bil....

Hilsen BB.



Fair nok at du er uening i mit synspunkt, men er det nødvendigt at give udtryk for det på en nedladende måde ?[V]

Jeg ved ikke om ovennævnte giver mening for dig/jer, hvis ikke så bare betragt mig som en kværulant [Wink]

Mvh.
Steen S



Nu skriver du godt nok nedladende[?][xx(]
Fair nok hvis du ikke selv tør og du må da meget undskylde mit exempel. [8)][^]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#19
Hej bøssekrudt[Big Grin][8D][Big Grin]
Kan du ikke spørge din savskæreven om det kaldes vennetjeneste, når der afregnes et kontant beløb pr patron, der ligger klart over prisen for de medgåede komponenter. Jeg hører ofte at folk kan få ladet til priser mellem 5 - 15 kr pr patron afh af kaliber. Dette af perifert bekendte, eller folk de har mødt tilfældigt på skydebanen.

Til alle i andre

Hvem er egentligt parat til at stå i en retsag overfor en enke der lugter blod. Med risiko for en stor advokatregning, og eller en uoverskuelig erstatning[?][?].

Jeg forstår udemærket at man har en brændende interesse for genladning ol. Men jeg har svært ved at se at man udsætter sig for så potentiel stor økonomisk risiko, uden en reel mulighed for en forsikringsmæssig afdækning.

Ved nærmere eftertanke minder det mig om min ungdoms naivitet og uforudseenhed når man kørte på sin ulovlige knallert. En bekendt der ved et hændeligt uheld kørte en ung kvinde ihjel, forårsagede at forældrene måtte sælge deres hus, for at betale erstatningen, fordi han var mellem 15 og 18år.[xx(]

jbn
Svar
#20
Det er faktisk en interessant diskussion, den her om genladning til andre.

Fra "hjemmeladernes hjemland" US of A, er der mange eksempler på retssager der kørt i forbindele med både materiel og personskade forårsaget af hjemmeladet ammunition.

Herhjemme i lille DK er antallet af sager meget nær 0.... og hvorfor så det???

De fleste sager af denne type bliver afvist nærmest inden de kommer for retten og årsagen er: Brugeren af den hjemmeladede ammunition HAR IKKE været ubekendt med at han/hun anvender hjemmeladet ammunition, dersom det fremgår af en aftale mellem fremstilleren og brugeren af ammunitionen, uanset om denne aftale "kun" er mundtlig.

Det er derfor brugerens EGET ansvar at han/hun affyrer ammunitionen.

Hvis hjemmeladerne har gjort "brugeren" opmærksom på at ammunitionen anvendes på eget ansvar.

Det er et gældende retsprincip i Danmark at man er ansvarlig for egen handling, når man er gjort bekendt med den risiko der kan være forbundet med handlingen.

Du kan jo heller ikke sagsøge din faldskærmsklub hvis du ikke får udløst hovedskærmen, må bruge reserven og brækker begge ben ???
Der ER en risiko ved det, du VED der er en risiko, altså er det dit eget ansvar.

Dette princip gælder naturligvis kun hvor det er muligt for brugeren selv at vurdere denne risiko. Det betyder altså at man IKKE skal genlade til nogen der ikke forstår at de selv har et ansvar.
Jeg genlader aldrig til nogen hvis de spørger mig: "nu springer min riffel vel ikke i luften med de der hjemmebryggede"

Jeg genlader heller ikke længere til ***ser-ejere[Big Grin]

Hvis jag skal lade til andre, laver jeg en mundtlig eller skriftlig aftale i vidners påhør/påsyn om at brugeren anvender den ammo jeg har ladet "på eget ansvar"
Jeg mærker også den ammo jeg lader op så jeg kan kende den igen og gøre opmærksom på/kontrollere om jeg har ladet den pågældende ammo.

Der er jo stor forskel på at bore og hakke sin Puch Maxi og så køre nogen ihjel, der har man jo foretaget sig noget ulovligt allerede inden der sker en ulykke. Kører man nogen ned i en 40-hestes brandert, ja så falder hammeren jo også.

Hvis man har den rette tilladelse, foretager man sig IKKE noget ulovligt ved at genlade til andre, og heller ikke noget uansvarligt. Derfor vil et eventuelt retsopgør i forbindelse med hjemmeladet ammunition komme til at hænge på ansvarsplacering.

"Kommerciel" genladning til andre er et mellemværende man kan få med Told og skat..[xx(][xx(] Vennetjenester er stadigvæk skattefrie, trods alt. specielt i Jylland[Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)