Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka sporter
#1
Hejsa denne tråd er egentlig mindet på "Takkelberry" !
Har du prøvet din nye riffel ?
Hvordan er præcitionen ???

Hilsen Steen
Svar
#2
Jamen jo da [Big Grin] Fik den prøvet i tirsdags på Langeland. Godt nok kun på 100 m., men det var da en start.

Der var medbragt et sortiment med 120 grain Nosler BST ( V0 880 )og 140 grain SST'ere (V0 830). Nede på banen købte jeg nogle Trainer (100 grain V0 830 ) - bare for sammenligningens skyld.

Jeg fandt ret hurtigt ud af, at Tikka'en skal til læge [8D] Den lider af overvægt i aftrækket [Wink] Jeg har ikke målt det, men vil tro det ligger i området omkring 1+ kg. Så der er allerede aftalt tid, så den kan komme ned omkring de 7-800 gram [:p]
Bortset fra det, var det en fornøjelse at skyde med den. Ikke meget rekyle (det burde der heller ikke være i en riffel i 6,5x55 med en kampvægt på 5,4 kg.) og et skæfte der passer mig helt perfekt.

Selve skydningen var i starten en skuffelse. BST'erne gav grupper omkring de 5 cm. SST'erne klarede omkring de 3 cm. Trainerne også omkring de 3 cm. Jeg var faktisk begyndt at tvivle på riflen, kikkerten, mig selv osv. Altså lige indtil ULG fiskede en gammel æske med et restparti Lapua Scenar ( 123 grain V0 870 )i fabriksudgave frem fra kassen. De første 3 skud lavede et tæt trekløver - og så var jeg en glad mand igen [Big Grin] Skidtet kunne skyde [8D]

Så nu er SST'erne foreløbigt valgt som jagtammo. Jeg ville gerne finde en ladning som matcher Scenar'en i størrelse på grupperne, men SST'en kan bruges indtil videre - men det vel egentlig okay... det betyder bare flere ture på skydebanen [:p][Wink].

Fremtiden skulle så gerne bringe et par af de korte Bipods til den og et ekstra magasin eller 2 [:p]

Alt i alt er jeg en MEGET glad mand [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#3
Hej Takle

Have du tagen nogen billeder af din nye riffel og kikkerten.[Wink]

Jeg nu har to Tikka 595 venstrehåndet rifler,et .223 og 22-250,både stort rifler.[:p][Wink]

Happiness is.....venison and eggs for breakfast.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#4
@Eric: Yes - of course I've got some pictures of my new rifle [:p][Wink] I'll try and get them uploaded and posted to night when I get home from work [xx(]

Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#5
Hej Takle

OK..great!.....Eric

[Image: 35c1shy.jpg] min PETA logo
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][}Smile]

[Image: 2eek3mt.jpg]

[Image: 2eaj5dw.jpg]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#6
Citat:quote:

og så var jeg en glad mand igen Skidtet kunne skyde



HELDIGVIS-jeg var så småt ved at forberede mig på at yde pysisk førstehjælp og at tørre snot op i bilen hele vejen hjem fra Langeland....[Big Grin][Big Grin][Big Grin][}Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

HELDIGVIS-jeg var så småt ved at forberede mig på at yde pysisk førstehjælp og at tørre snot op i bilen hele vejen hjem fra Langeland....[Big Grin][Big Grin][Big Grin][}Smile]

Hilsen Ulrik



Jamen for hel.... da også - første gang man er på banen med sin nye riffel er som første gang man bliver far: Ungen skal have 5 fingre på hver hånd og 5 tæer på hver fod - først bagefter kan man finde ud af om ungen nu også ligner een [Big Grin][Wink]

Med en ny riffel, SKAL den bare skyde godt første gang, ellers får man jo aldrig noget sundt og godt riffel/skytte-forhold som er så vigtigt for at man kan udvikle sig sammen[Big Grin][8D][Wink]

Jeg var blevet rigtig tøse-sur, hvis du havde taget tudekiks med [Wink]

@Eric: That piece of cra.. camera ran out of power as I was uploading the pictures to my computer [}Smile]. I'll get back as soon I'm "powered up" [Wink]

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#8
Hvis du piller riflen ud af skæftet, er aftrækket justerbart [Big Grin]
Der sidder en lille unbraco og en kontraskrue.
Iøvrigt skyder min super med norma golden target 8,4 grams.

Hilsen Steen
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Hvis du piller riflen ud af skæftet, er aftrækket justerbart [Big Grin]
Der sidder en lille unbraco og en kontraskrue.
Iøvrigt skyder min super med norma golden target 8,4 grams.

Hilsen Steen



Takker for info'en - men den skal længere ned end 1 kg. og jeg skal være sikker på at jeg ikke får pillet ved noget, som jeg ikke burde have pillet ved, altså overlader jeg det til een som har lidt mere forstand på det end mig [8D]

Her er lidt billeder:

[Image: DSC01094.jpg]

[Image: DSC01097.jpg]

[Image: DSC01096.jpg]

[Image: DSC01098.jpg]

[Image: DSC01100.jpg]

[Image: DSC01101.jpg]

[Image: DSC01107.jpg]

Her er et billede taget gennem kikkerten. Ikke det bedste da der var en forholdsvis kraftig mirage og fotografen er en klovn med et kamera.[Big Grin]

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#10
Hmmm. ja det er så et eksempel på, at funktionalitet og æstetik ikke altid går hånd i hånd...
Men den skyder sikkert godt og så'n.
Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#11
Jeg kan godt lide den, den ser godt ud. Og så er det en TIKKA!

Tillykke med den Takle, i skal nok få det sjovt sammen.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Tillykke med Tikkaen det skal nok blive sjovt, hvad er det for noget optik du har på den.
Var det den der stod hos Almas Aalborg.
Mit aftræk fra min Varmint er også hos doktoren for at blive lettet til en 700-800gram.

Skal vi ikke se nogen skudgrupper[:p].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Hej Takle

Tak for den flot billeder af din Tikka og kikkerten.

Very nice..looks like a "keeper " to me[:p][:p]
Those Tikka's sure are good shooten rifles..

Mvh..Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Hmmm. ja det er så et eksempel på, at funktionalitet og æstetik ikke altid går hånd i hånd...



NNAAARJJJ hvordan kan du sige sådan [:0] Det er da stik modsat [Big Grin] Netop fordi det er funtionalitet af højeste klasse, bliver det da nemlig æstetisk meget smukt [8D] Det er fuldstændig som den gamle Landrover Defender. Blottet for enhver form for moderne teknisk miskmask, men kun bygget med 1 mål for øje gør den da til en klassisk skønhed.

@ Tonny: Nej den er fundet hos Kr.O Skov i Bording efter et meget venligt hint fra ophavsmanden til tråden her.

Optikken er en Optisan Viper 6-24X56, jeg egentlig havde fået af konen i julegave til min .223'er. Det var oprindeligt meningen at der skulle noget HELT andet optik på Tikka'en, men så fik jeg brev fra skattefar og det var IKKE en check, altså måtte Tikka'en nøjes med Viper'en. Det er ikke en Swarovski kikkert, og det er et pissedårligt billede jeg har fået taget igennem den, men umiddelbart er jeg meget tilfreds. Optisk set vil jeg mene den ligger meget tæt på - hvis ikke på højde med - fx. Bushnell Elite 4200. Den "klikker" i 1/8 MOA (som så til gengæld er pisseirriterende, men det er jo ikke rigtig kikkertens skyld) Såvidt jeg kunne se under indskydningen, så er den klikfast, med tydelige "klik"-lyde og fornemmelse. Det er ikke på højde med fornemmelsen med fx. en Nightforce, men det er prisen så heller ikke [Wink]Jeg har ikke lavet "boks-testen" på den endnu, da jeg først fik prøvet Scenar'ne til allersidst. Den holder også træfpunktet uanset om den står på 6, 10, 16, 20 eller 24 gange forstørrelse.

ULG prøvede den nede på banen og kan måske give en lidt mere objektiv vurdering af kvalliteten - fx. sammenlignet med hans Piphans, også i 6-24X56. ULG du må gerne være ærlig - jeg har købt både tudekiks og lommetørklæder [8D]

Der kan ses lidt mere her: http://www.mtcoptics.com/Viper_main.htm

Så jo: It's a keeper [Wink]

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#15
Citat:quote:

ULG prøvede den nede på banen og kan måske give en lidt mere objektiv vurdering af kvalliteten - fx. sammenlignet med hans Piphans, også i 6-24X56. ULG du må gerne være ærlig - jeg har købt både tudekiks og lommetørklæder


Jamen,jeg skal da nok være ærlig...... Faktisk er det en ganske udemærket kikkert(Hurtigt vurderet på skydebanen),den laver et fint skarp billede,og den virker jo klik-fast.Når man sammenligner Takleberry's kikkert med f.eks.en Swarovski i samme størrelse,så er det altså lidt svært at se,at der er så stor forskel i prisen på de to rør....
Hvordan den opfører sig efter lang tids "hårdt" brug ved vi jo af gode grunde ikke,men den virker altså rigtig fornuftig

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Hej Takleberry.

Jeg har en Tikka M695 MasterSporter magen til din, bare i kaliber 7mm Remington Magnum.
Jeg har monteret en Zeiss Diarange på den, og dét er bare noget der fungerer.

Jeg anvender en masse forskellig ammunition, afhængigt af formålet, men har erfaret at den skyder bedst med TUNGE kugler (170 grains og derover).

Bare lige et lille "pip" fra mig.

Hilsen, Per
Svar
#17
@Rystrøm: Tak for tippet. Jeg skal også ha' prøvet nogle flere kugler i den, for at se hvad den bedst kan lide - også i den tungere ende af scalaen. Jeg ved godt at Scenar'ene er lidt specielle, men når den kan skyde godt med 123 grain, så må den for fand.. da også kunne skyde godt med andre kugler i ca. samme vægtklasse.

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)