Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jyske jaegere soeges til nyt konsortie paa Fyn...
#1
Hejsa...

Da jeg har faaet et stoerre revir paa haanden. Kunne jeg muligvis faa brug for en 3-4 meget ansvarsbeviste og serioese jaegere til nyt konsortie paa Fyn. Planen er at lave et hygge konsortie, hvor kvaliteten gaar frem for kvantiteten! Reviret er paa 300 ha, og der forefindes en jagthytte...

De faste regler bliver:

1. Bukkejagten er kun for konsortiets medlemmer, der skydes KUN seksender bukke! Der er en buk til afskydning pr. medlem.

2. Til de fem faelles-jagter, maa hvert medlem have en gaest med!

3. Det foerste aar skydes der KUN fasan kokke, for at faa en foeling med bestanden paa reviret!

4. Der er moedepligt til de aftalte arbejdsdage.

5. Der er en vis frijagt. Aender, duer og raev paa udsoegte steder paa reviret... Dog skal der vaere ro paa reviret 4 dage foer og 4 dage efter en faellesjagt.

Planen er at vi skal vaere en 8 mand om jagten, saa der blir rigeligt med plads at boltre sig paa.

Pris maessigt vil den aarlige leje udgoere 12500.- Dkr og ved indmeldelse i konsortiet, betales der 1000.- som engangs beloeb, som bruges til ekstra Hochsitz og fodertoender mv.

Er der nogen jyske jaegere der finder dette interressant. Er de mere end velkommen til at skrive.
Alle mand er lige mht. medlemsskab og jagtleje beloeb... Dvs. ingen B-medlemskaber mv.

Mvh.

Jacob S. Jensen

Hellere skyde engang for lidt, end engang for meget!
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#2
Hej Jacob
Det lyder spændende - fornuftige regler - lige et spørgsmål:
Fællesjagter - skydes der råvildt med hagl?

Mvh.
CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Jeg tør slet ikke at lufte min evt. interesse da´ jeg jo ikke er jyde
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Hej Jacob!

Kan du fortælle lidt mere om reviret?
Findes der søer?
Hvor meget er skov/bevokset?
Foretages der udsætninger af vildt?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Hej igen...

Reviret er primaert marker, men med rigtig god randbevoksning, laehegn, remiser og saa er der omkring 40 hektar regulaer skov!
Der er 3 mindre soer hvor der vil kunne skydes aender (frijagt), og der er ogsaa anlagt kunstgrave som maa tilses af konsortiets medlemmer.

Om der skal skydes raavildt med hagl, er noget vi skal lave en afstemning om. Naar vi har faaet reviret og medlemskaberne er kommet paa plads (jeg er klar fortaler for at der ikke skydes raavildt med hagl). Men det skal jeg ikke afgoere!

Jeg ligger stadig i forhandlinger med bonden. Saa vil gi besked saa snart jeg er kommet videre i forhandlingerne.

Der er pt. ingen planer om udsaetning af fugle, da det kraever at vi faar en "fodermester".

Grunden til at vi soeger Jyder, er at vi gerne vil ha ro paa reviret og for at undgaa at en enkelt lokal mand, opsoeger revieret paa maa of faa, da dette kun vil oedelaegge jagten for de andre medlemmer!

Mvh.

Jacob S. Jensen

Mvh.

Jacob S. Jensen

Hellere skyde engang for lidt, end engang for meget!
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#6
Hej "titan"

Det lyder meget interessant, også til prisen.

Kan du ikke f.eks. finde et punkt ca. midt i reviret og sætte en markør i Google Earth? det kan jo være en "kode" og sendes til interesserede i en PM?

Hvordan har i tænkt jer at "forvalte" råvildtet?
En helt ensidig afskydning af 6-8 seksender bukke er vel ikke en reel strategi for en god råvildt satmme i området?
Hvad med riffeljagt på rå/lam i efteråret? (eller vil i overlade det til fællesjagter med hagl?)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Hej

Spændende og godt initiativ og der ligger tilsyneladen nogle fine og gode tanker bag den fremtidige jagtudøvelse.

Kunne såmænd godt være fristet[Smile], men der er for langt fra det vestlige jylland.

Men begynder man at regne lidt på afskydningen, virker det nok lidt voldsomt efter vestjyske forhold.

Skal der skydes 6-8 seksendere pr år, må vi gå ud fra at de er ca. 3 år i gennemsnit.
Skydes der så - lad os sige 6 stk. á 3 år, skal der altså være 12 bukke tilbage for at "kunststykket" også kan gentages i de følgende år. Altså for at afskydningen er bæredygtig.

D.v.s. at der konstant skal være 18 bukke på terrænnet når bukkejagten starter - vel at mærke uden at medtælle "skelbukke" som opholder sig ligeså meget eller mere på naboterrænnet.
Det synes jeg lyder af mange.[^]

Følges den anbefalede model med afskydning af ca. 1/3-del af den samlede råvildtbestand, hvoraf bukke skal udgøre ca. 30 % (1/3-del), svarer det til, at den totale råvildtbestand skal udgøre: 6 bukke x 3 x 3 = 54 dyr.
Det svarer til 1 dyr pr. ca. 5,5 ha, når terrænnet er på ca. 300 ha.

For en vestjyde lyder det som en meget tæt bestand.[:o)]

Og så er der endda kun regnet med, at 6 ud af de 8 jægere skyder en buk. Skal hver jæger skyde en buk, går regnestykket da helt galt[:0]

Derfor; er det virkelig realistisk med så tætte bestande på fyn[?] - eller bliver det lidt den gamle historie om igen[?]

mvh
Korthår
Svar
#8
SKAL MAN SKYDE EN BUK HVERT AAR HR. KORTHAAR [Wink]

Jeg nyder at faerdes i naturen, og kan sagtens bli glad paa mine konsortie medlemmers vegne naar de skyder en og jeg ikk goer. Jeg tror det er de faerreste konsortier, hvor der blir skudt en buk pr. medlem.

Mvh.

Jacob S. Jensen

Hellere skyde engang for lidt, end engang for meget!
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Titan II

SKAL MAN SKYDE EN BUK HVERT AAR HR. KORTHAAR [Wink]



Nej, nej - overhovedet ikke, men som med farvestrålende brochurer fra jagtrejsebureauer med alenlange vildtparader med nedlagte svin an mas, mener jeg, at det kan give skuffelser og på sigt en dårlig stemning, hvis forventningerne er sat forhøjt.

Svage sjæle - incl. undertegnede[8D] kunne jo forledes til at tro, at der kunne skydes det anførte antal bukke.
Der har jo også i andre indlæg været hentydninger til 6 - 8 bukke pr. år - uden, at dette har været korrigeret.
Det må vel også være rimeligt, at evt. interesserede får et realistisk indtryk af, hvor mange - eller få bukke, som terræn og bestand kan bære, at der skydes hvert år.

Min interesse bunder faktisk i en positiv og reel interesse for de bestandsforskelle, som der er i råvildtbestandene i vestjylland og på fyn.

mvh
Korthår
Svar
#10
Hejsa Korthaar...

I og med at det er et nyt revir, som jeg paataenker at leje. Kan jeg desvaerre ikke berette dig om hvor mange bukke der faerdes paa reviret.

Kan oplyse at jeg har vaeret med i et konsortie paa Fyn (Bratholleborg), hvor vi var 8 mand, reviret var paa 120 Ha. ren skov, med enkelte fodermarker. Der blev der skudt 5-6 foraars bukke, og en 9-10 stykker raavildt paa faellesjagterne. I gennmesnit er der igennem en 11 aars leje periode, blevet skudt 15 stykker raavildt aarligt paa reviret.. Hvilket dette revir aabentbart kunne baere!

Mvh.

Jacob S. Jensen

Hellere skyde engang for lidt, end engang for meget!
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#11
Det lyder ellers spændende,
men desværre er jeg fynbo....

Det måtte da ellers være interessant
med en lokal, diciplineret[Wink] mand til at
holde øje med reviret.....

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)