Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
flutet pibe
#1
Hej forum

Kunne godt tænke mig og vide om der er forskel i præcisionen på en al.m Sauer pibe og en der er SL flutet. Er godt klar over en flutet har det bedre med varmen end en ikke flutet, men er lidt i tvivl om en flutet pibe ikke er mere ustabil på en skydebane end en ikke flutet, og dermed laver større skudgrupper.

Thor
Svar
#2
Du vil ikke kunne konstatere nogen forskel, der bunder i at piben er flutet.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Jeg har hørt, at f.eks. Korsholm ikke "bryder sig om" at flute en pibe længere. Jeg mener, at det har noget med uforudsigelige spændinger eller lignende at gøre - hvilket tilsyneladende medfører, at samlingen ind imellem bliver forringet. Men det er når det foretages som en efterbehandling - på fabriksfremstillede piber har jeg aldrig hørt om andet end fordele.

Umage gir' mage.
Svar
#4
Jeg har oplevet at knaptrukne piber kan ændre dimention indvendigt efter en flutning. Jeg har en rusthæmmet pibe liggende, der ikke skyder for godt. Når man skubber en filtprop igennem piben, kan man mærke at når proppen kommer til hvor flutningen begynder, så går den lettere, og når den når til det stykke før mundingen der ikke er flutet, så går den stramt igen. Jeg har aldrig skudt med piben uden flutning, men nu har den svært ved at samle grupper under 5-6 cm. Piben er en 22mm matchpibe, med 3,5mm dybe flutninger. Kaliberen er 6,5 Træls.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Min fabriks flutede b***** pibe i 6,5*55 skyder hul i hul på 100m. Og bruger ca. 3cm

på 300m. Ved ikke om det er for meget, men jeg er godt tilfreds[^][Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#6
Hej

Er ike ekspert- måske det var noget for igno[^]
Tror at der er tale om to forskellige ting. Runde piber som flutes og færdige flutede piber. Tror at spændingerne i en fluetet pibe er fjernet- problem kan opstå ved at flute en pibe som egentligt ikke er lavet til at skulle flutes.
Men som sagt- der er folk dette forum som er meget klogere.

Michael
Svar
#7
Jeg har spurgt ignoranten,
om der ville ske noget med min s&l pibe på min otterup.
Han siger at hans piber sker der ikke noget med ved flutning

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#8
Har lige lavet et praktisk forsøg med en dansk kvalitetspibe.Piben har skudt 50 skud inden indgrebet.
Piben blev lettet med 250 gram, af en r2 pindfræser og 8 stk. fluteninger.Der var hverken præcisions eller træfpunktsændringer at spore![Smile]
Jeg har indtryk af at ved knaptrukne sorte piber af tysk herkomst, er der heller ingen problemer.Har selv 3 stk. som alle skyder hæderligt.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Hej wsm hvem flutede din pibe [?]
og til hvilken pris [?]
min er jo en ret tung fætter, (19 mm ved mundingen ) [V]
så jeg overvejer at få det gjort [8D]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#10
jeg har snakket med flere der har fået sin pibe flutet og bagefter har de smidt den ind på hyllen og ikke brugt siden forde den ikke kan skyde ordenligt. precis som M@X
men har aldrigt hørt noget om de fribriks fremstillede
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#11
Behold den dog som den er - hvad vil du opnå ved at flute den.. er den for tung af bære[?]. Min S&L er også 19 mm og jeg synes den er rigtig fin af gå med.
En tungere pibe gør det nemmere at skyde præcist... både liggende og stående...

Citat:quote:

Originally posted by eske

Hej wsm hvem flutede din pibe [?]
og til hvilken pris [?]
min er jo en ret tung fætter, (19 mm ved mundingen ) [V]
så jeg overvejer at få det gjort [8D]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz



"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
hej halvautomat. Da mit skæftetræ er ret let, er der en chance for at min otterup bliver "næsetung" Så derfor overvejer jeg at flute den

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)