Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Natkikkert til jagt i fx. Sverige ?
#1
Hej,

Der har været lange tråde om kikkerter og lysgennemstrømning til natjagt på fx. vildsvin.

Hvad med at bruge en rigtig natkikkert ? Er de lovlige i udlandet(sverige, polen mv) ?

Se fx.: http://www.kikkertgrossisten.dk/product.asp?product=170&sub=0&page=1

Forholdsvist billig, men noget værd ???

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Nej Sverige har præcis de samme love/restriktioner vedr. jagt med kunstigt lys og optisk elektronik, som vi har i Danmark.
D.v.s. at NV ikke er lovligt til jagt i Sverige.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#3
Citat:quote:

Nej Sverige har præcis de samme love/restriktioner vedr. jagt med kunstigt lys og optisk elektronik, som vi har i Danmark


Fedt at høre ID, så er der da sket noget mens jeg har været væk [Big Grin]

Jeg vidste slet ikke at man nu må bruge kunstigt lys til eftersøgning af anskudt vildt i danmark !!

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Ok, uden tilladelse til brug i udlandet er det jo et ligegyldigt produkt...

Sjovt det sælges i DK ?

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Nej Sverige har præcis de samme love/restriktioner vedr. jagt med kunstigt lys og optisk elektronik, som vi har i Danmark


Fedt at høre ID, så er der da sket noget mens jeg har været væk [Big Grin]

Jeg vidste slet ikke at man nu må bruge kunstigt lys til eftersøgning af anskudt vildt i danmark !!
Juridisk er eftersøgning ikke jagt i Sverige. Der er det tilladt at anvende slugs, kunstigt lys og andet som er no-go på alimindelig jagt.
mvh Lars

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
På messen i Odense stod sælgerne rigtigt og udbredte sig om fordelen ved NV på grisejagt i Polen, Tyskland og Sverige. De så helt forskrækkede ud, da jeg sagde til dem, at den form for vildledende rådgivning kunne sende deres intetanende kunder direkte i spjældet. [}Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Det er desværre hverken første eller sidste gang, at der udbydes produkter med tilhørende salgstale der, hvis ført ud i livet, bringer kunderne direkte i konflikt med loven.

Jeg mindes en TV udsendelse (DR?) for ca. 1 år siden, hvor selv velrenoverede firmaer solgte alverdens elektriske halsbånd, man da sagtens lige kunne bruge til at holde sin hund inde på grunden med. Flere af firmaerne vel vidende, at det betragtes som dyrplageri.

Som en kuriøsitet kan det nævnes at det var tilladt at importere og sælge produktet til brug på får (tror jeg), men det var ulovligt at anvende det på disse [:o)]

Det eneste man kan gøre er vel at, meddele ejeren af en given butik om hans mangelfulde sælgere og hvis det ikke hjælper, ligge sine penge et mere seriøst sted.

Mvh.
Anders
Svar
#8
Der er en væsentlig forskel ahsv, NV er ulovlige til jagt - elektriske halsbånd til hunde, er ikke ulovlige.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#9
Vi har solgt en del NV-riffelsigter og gør ALTID opmærksom på (når vi snakker med køber) at de er ulovlige til jagt, men kan bruges til eftersøg visse steder.Desuden er det jo op til folk, at sætte sig ind i gældende lovgivning. Ukendskab til loven er ingen undskyldning.
Desværre kan man godt have den opfattelse, at folk idag skal have fortalt alting, og ikke gider sætte sig ind i tingene. Og sælgere er ikke altid vidende nok (eller ønsker ikke at være det)
Så jeg kan fuldt ud tilslutte mig ovennævnte.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#10
halløj Bigfoot
nu vi er ved emnet: sælger du også andet end gen. 1 ?.
jeg mener ikke sigtekikkert, men alm, dog helst toøjet.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Hej Bigfoot: Du er vel bekendt med Våbenloven §1 9):

Men ellers kommer den her:

Citat:quote:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.


Og så lige § 2:
Citat:quote:

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a og b.

Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom.


Man skal dog ikke betale for tilladelse til Optiske lysforstærkende sigtemidler

Citat:quote:

§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:

3) tilladelser til lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr,


Alt sammen taget herfra: https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=105326

salg af Lysforstærkende kikkerter, der er udformet så de kan monteres på et våben er ulovligt uden tilladelse, ligesom besiddelse er ulovlig, uden tilladelse.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Ja JRexA, det er jeg bekendt med.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#13
Hej ID

Jeg kan ikke se den væsentlige forskel, du må uddybe [Smile]

Såvidt jeg ser og er informeret (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl), så er:

1) Det er muligt at erhverve NV-riffelsigter i DK, men det er ulovligt at benytte disse.
2) Det var/er muligt at erhverve elektriske halsbånd, men det er ulovligt at benytte disse!

I øvrigt mener jeg klart at du tager fejl omkring lovligheden af elektriske dressurhalsbånd og for lige at sætte tryk på den sætning citerer jeg dyreværnslovens Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd, mv. til dyr:

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:

§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

§ 2. Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.

Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.


Mvh.
Anders
Svar
#14
Hej Bigfoot

Jeg er bestemt ikke uenig i at folk selv bør sætte sig ind i de ting de render rundt og laver således, at de ikke behøver at spørge sælgeren om lovligheden at deres planlagte anvendelser af købte produkter.

På den anden side, hvis sælgeren ikke kan udtale sig kvalificeret, bør han vel, rent ud sagt svare med et simpelt: "Det ved jeg ikke, det må du selv undersøge".

For ikke længe siden anbefalede en sælger mig en bestemt fabriksladet patron til elgjagt i sverige. Anvendelsen af denne patron ville have været ulovlig og jeg priser mig lykkelig for at jeg lod tvivlen råde og spurgte dette udmærkede forum. Jeg spurgte den pågældende sælger om patronen levede op til de lovmæssige krav, han burde have svaret enten: "Nej" eller "det ved jeg ikke". I stedet fik jeg et "Ja" - hvilket jeg synes er meget skråsikkert [Smile]

Anyway, hvis bare vi kan være enige om at køber selvfølgelig har det endelige ansvar for hans handlinger, men også at sælgere, hvis de skal fremstå seriøse, har et ansvar for, hvad der kommer ud af munden på dem - så er den vist ikke længere [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#15
Bigfoot: Dvs. du sælger kun natsigtemidler til folk der kan fremvise en tilladelse til disse, i henhold til våbenloven?

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#16
Ahsv (Anders) Jeg er FULDSTÆNDIG enig. Det hedder"det må Du selv undersøge" eller endnu bedre " Det ved jeg ikke, men jeg undersøger det lige"

Ja RJexA, jeg sælger til folk, der har tilladelse.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#17
For lige at vende tråden til andet end paragraffer så fik jeg at vide på standen i odense, at man ikke måtte udsætte linserne for noget lys overhovedet. Derfor synes jeg heller ikke den vil være speciel smart hvis der kommer en gris forbi lige omkring solopgang/nedgang.?!

Helt generelt mener jeg at vi er jægere og ikke kommandosoldater! Derfor er min helt klare holdning også at sådan noget hører vores jægerkorps til og ikke en svinejagt!

Der er så meget kvinder ikke forstår
Der er så meget kvinder ikke forstår
Svar
#18
Citat:quote:

NV er ulovlige til jagt - elektriske halsbånd til hunde, er ikke ulovlige.

Det er de i hvert fald - både modellen "usynlig hundegård - hvor man udlægger en ledning - og modellen med "fjernbetjening".
Begge er ulovlige at anvende på hund, men lovlige på f.eks får, grise m. fl. Derfor lovlige at eje.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

1) Det er muligt at erhverve NV-riffelsigter i DK, men det er ulovligt at benytte disse.

Det er ulovligt at erhverve et NV som er beregnet til montering på en riffel, med mindre man har tilladelse til det.
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

2) Det var/er muligt at erhverve elektriske halsbånd, men det er ulovligt at benytte disse!

Jeg bøjer mig - jeg vidste ikke at disse halsbånd var ulovlige at bruge (jeg skal lige tale et par alvorsord med en jagtkammerat).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Citat:quote:

For lige at vende tråden til andet end paragraffer så fik jeg at vide på standen i odense, at man ikke måtte udsætte linserne for noget lys overhovedet. Derfor synes jeg heller ikke den vil være speciel smart hvis der kommer en gris forbi lige omkring solopgang/nedgang.?!

Den kan sagtens bruges om dagen, "klappen" skal bare være lukket foran, så er der ingen problemer.

Citat:quote:

Helt generelt mener jeg at vi er jægere og ikke kommandosoldater! Derfor er min helt klare holdning også at sådan noget hører vores jægerkorps til

Det kan man vel egentlig sige om meget jagtgrej, som bliver brugt mere og mere, men det bliver vel brugt fordi det virker!!!

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)