Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer Sydafrika
#1
Hej

Jeg overvejer kraftigt at tage en tur på drivjagt i Sydafrika her i efteråret, hvis jeg kan finde nogle jægere som vil med.
I den forbindelse vil jeg meget gerne høre om der er nogle af forummets brugere der har erfaringer, med drivjagt i Afrika.

Jagtselskaberne lover 50-70 skudchancer på Springbuck, pr. jæger dagligt. Kan det virkelig passe[?].

Er der nogen som kan anbefale, (eller advare mod) særlige rejseselskaber.
Jeg har indhentet tilbud fra forskellige selskaber, og de ligger ret ens med priserne, men jeg kender naturligvis ikke kvaliteten af rejserne.

Håber at nogen herinde kan give et par gode råd.

Hilsen
Sonny
Svar
#2
Hvis et selvskab kan levere et produkt der er meget bedre i forhold til prisen i forhold til de andre skal man være mistænkelig. Der kan være de andre virksomheder ikke bliver drevet effiktivt nok eller at dem der lover mere end hvad prisen burde kunne fordre, lover mere end de kan holde(der kan selvfølgeligt være andre grunde). Det sidste er stort problem for så får du ikke hvad du tror du køber.

Jo mere vel renommeret firma du vælger jo bedre chance burde der også være for at du får hvad du betaler for. Tilgengæld skal du ikke regne med at få det til en god pris.

Jeg vil personligt hellere betale mere for noget jeg er sikker på bliver en god oplevelse end strides i retten om man skal have penge tilbage pga. at rejse selvskabet ikke holdte hvad det lovede

Mvh
Christensen

Ps. har aldrig været i sydafrika men dette er den måde jeg finder de selskaber jeg tager på jagt rejser med

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#3
min eneste erfaring med drivjagt i SA, var en udsendelse på DK4 hvor Steen Andersen var på driv"jagt" i et hegn på 600 ha.
hvis der placeres 3 skytter i et velfyldt hegn på denne størrelse og så driver til fods, hest og motorcykel ligner det ikke god jagt i mine øjne

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Hi Hi!!

Man kan også tage til Tivoli, og skyde nogle bamser, der er også masse af skudchancer.

Men det er ikke sikkert, at det har noget med jagt at gøre.

Der er sikkert mange steder i SA, hvor man kan nyde rigtig jagt og natur, men 60 skudchancer lyder en smule mistænkeligt, uden at jeg ved en masse om det.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Hej igen

Efter hvad jeg har hørt foregår alt jagt i Sydafrika under hegn. Sidste weekend på jagtmessen i Odense talte jeg med et par outfitters som fortalte at der kun blev jaget under hegn i Sydafrika. Tit var hegnene meget store og der var mange tilfælde hvor jægeren ikke opdagede at det var under hegn. De påstod at hvis nogen sagde de havde været i Sydafrika og jaget udenfor hegn, ville det være løgn.

Lad mig sige med det samme at jeg aldrig har væretpå jagt i Afrika, så jeg har ingen erfaringer med dette, andet end fra to uafhængelige outfitteres.

Jeg er passioneret drivjæger, og kommer på mange drivjagter her i Europa. Den sidste her i Januar med Buba gav også 5 svin.[Big Grin]
Nu forholder det sig bare sådan at der er et eller andet der trækker ved Afrika. Det med de 50-70 skudcancer pr. jæger pr. dag, udmunder sig, ifølge jagrejseselskaberne, sig i 5-20 nedlagte stk. vildt (afhægelig af skydefærdighed).
Jeg fik fortalt at der blev skudt mange vanskelige og lange skud, hvilket gjode at man fik mange forbiere.

Jeg har ingen interresse i at komme ned og blive lukket ind i en eller anden indhegning, hvor man bare skal skyde løs. Den slags "Jagt" kan man sikkert få lov til her i Danmark, når hjortefarmene skal have aflivet deres dyr til slagtning.

Men en drivjagt i noget som minder om fri natur, med hyppige, vanskelige skud, er noget jeg meget godt kunne tænke mig at prøve kræfter med.
Da jeg ikke rigtigt ved hvad jeg går ind til, ville det være rart med nogle erfaringer fra nogen som rent faktisk havde prøvet at være på en sådan jagt.

Efter at have hørt på alle mulige udtalelser om at 9,3X62 ikke kan bruges på afstande over 125m, ville det være sjovt at prøve lidt af det som man læser om i de gamle Tyske afrikaberetninger, hvor de uden betænkeligheder skød på 200-250m med dette kaliber. Jeg kender balastikken på mit våben, og på skydebanen har jeg ingen problemer med at ramme på 200m.
Ifølge outfitteren er de to mest brugte kalibre til disse jagter 22-250, og 7X64, men ingen af dem kunne se noget forkert i at bruge 9,3´ern, hvis man kan ramme. De forslog jeg kunne bruge min lille .222, men jeg mener dog selv at den er for lille til vildt på 35-50kg, og udfordringen med lange skud på bevægeligt vildt fra 9,3´ern tiltaler mig.

De selskaber jeg har kontakt til er alle velkendte selskaber. De ligger meget ens i prisen (21000-23000kr.), og de tilbyder alle et par dage med trofejagt oven i 5 dages drivjagt.

Hilsen
Sonny
Svar
#6
Nå det er dig Sonny, der gemmer sig bag brugernavnet.

Held og lykke med Afrika-projektet, håber du finder noget der kan give dig nogle gode oplavelser.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#7
Så kan jeg oplyse at jeg har valgt en rejse, som er bestilt direkte ved outfitter i Sydafrika.

Omni Hunting Safaris – Sydafrika. Sidst i aug. 2008
Jeg har venner som ved flere lejligheder har været på trofæjagt, ved disse, og har haft gode oplevelser ved dem.

Pris: 12680kr. for 5 dages ”Management hunt” og 2 dages traditionel trofæjagt, Inkl. flyrejse (Billund – Bloemfontein).
Dertil kommer trofæafgifter, som på management hunt er betydeligt billigere end normalt.
Rejsen løber op i 21-23000kr, med de vildtarter som jeg håber på at nedlægge.

Jeg ville gerne have nogen at følges med på denne jagt så, hvis nogen fra forummet er interesseret, er de velkomne til at sende en besked til mig, og jeg skal gerne komme med flere oplysninger.

Hilsen
Sonny
Svar
#8
@Bobo:
Det kommer du aldrig til at fortryde.
Jeg besøgte omni første gang i 2004,
og de er de mest jagtglade og proffesionelle
folk, jeg nogensinde har jagtet med!
Deres områder er ret enorme, med de seneste
anskaffelser ca 13.500Ha.

Knæk og bræk.

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#9
Hej

Så er en kammerat og mig selv kommet hjem fra Sydafrika. turen kan kun siges at have været fantastisk.
Der blev ikke til drivjagt, men en del "Management hunting".

Før der bliver spurt til de sedvanlige ting kan jeg lige så godt svare:
Riffel: Sauer 202 kal. 9,3X62 med kort løb (51 cm.), kugle hårdt ladet Nosler Accubond 250gr. Største skudafstand 243 meter (målt efter nedlagt Blesbuck)

Min kammerat skød med Sako 9,3X66, 286gr. Barnes X fabriksladet, og tog en Black wildebeest med en perfekt bladkugle på 333 meter, som først blev målt ud efter skuddet.

Jeg kan kun anbefale "Omni huntingsafaries", vi fik en super behandling, og de er meget jagtglade.

Her kommer så nogle billeder:

[Image: S5000794.jpg]
En ud af 10 Springbuck som jeg skød på turen.

[Image: S5000829.jpg]
Robbie og Jhonnie gav en udfordring: Skyd mindst 5 Blessbuck på 1 dag, og så grinede de, her er jeg nået til middagstid.

[Image: S5000836.jpg]
Klokken 17.30 havde jeg 6 blessbuck, og Robbie lovede, aftenen inden, at æde hovederne rå hvis jeg skød 5 eller derover, (hvilket han havde glemt alt om da de lå der).[Big Grin]

[Image: S5000842.jpg]
Black Wildebeest gik 300 meter med et perfekt brystskud på 200 meters afstand (kuglen var gået helt igennem de vitale dele og sad i bagkøllen).

[Image: S5000870.jpg]
Jeg var så heldig at få en del gode svin for.

[Image: S5000892.jpg]
Nogen siger at man kan ikke komme på jagt i Afrika uden en Impala på listen. Den her usædvanligt flotte Impala blev skudt i tæt tornekrat på ca. 80 meter.

[Image: S5000923.jpg]
Så var vi ude efter Red Hartebeest, som er svære at komme på Skudhold af.

[Image: S5000925.jpg]
Ved middagstid lå den der, skudt på Ca. 130 meter. Bubbles (hunden) Cheker lige om den nu også er død.

[Image: S5000959.jpg]
Sidste dag kom PH'erne med en ny udfordring: Skyd et Svin, en Springbuck og en Blesbuck på samme dag (de kaldte det en Sonny-Mac.Nab)
Det var sent inden jeg fik blesbucken[Big Grin] på 243 meter, og jeg var begyndt at tro det ikke ville have lykkedes. De der Blessbuck er rigtigt svære at komme på bare nogenlunde god skudafstand på!!

PH'erne var ikke begejstrede for 9,3 da vi ankom men da vi tog afsted måtte de indrømme at kalibret uden problemer når ud på 250 meter, hvis man bruger de rigtige kugler.

Jeg skød på denne tur:
10 Springbuck, 7 Blessbuck, 7 Warthog, 1 Black-Wildebeest, 1 Impala og 1 Red Hartebeest. Jeg kunne have skudt mange flere Springbuck og Warthog, men lod en del unge dyr gå.
Prisen var 28.100 Kr. inklusiv alt.

Min kammerat skød ud over de ovenævnte arter også Kudu og Oryx. Dette var fordi han havde valgt nogle dage som trofæjagt, hvor jeg foretrak "Management hunt". Efter PH'ernes mening er det en god ide at starte med nogle dage af denne type jagt når man ikke er erfaren i Afrika.

Jeg håber at folk fik lidt ud af denne lille beretning og billederne.

MVH
Sonny
Svar
#10
Hej Sonny

Stort beretning og billeder om jere Sydafrika jagt...tillykke der om et fin jagttur på Sydafrika.[:p][:p][^]

mvh..Eric

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#11
Ja Sonny, vi havde en kanon tur til Sydafrika, har bestilt 250 grains Barnes TSX, som jeg vil lade til min 9,3X66. Så er jeg klar til en ny tur til Afrika og godt fladtskydende, i forhold til caliberen.

Mvh Kay
Svar
#12
hej Bobo
det ser ud til at du har haft en kanon tur. Kan du hjælpe mig med at få kontagt med dem. evt. en mail add.
mvh
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#13
Hej River

Du kan finde kontaktoplysninger på deres hjemmeside.
Priserne skal du ikke se så meget på, bare kontakt dem og få en god pris på netop den jagt som du ønsker.

http://www.omnihuntingsafaris.com/

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#14
Hej Sonny
tak for infomation ang. jagten
vilken fly brugte da du rejste der ned og ca, prisen
mvh
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#15
Hej Kristian

Jeg bestilte på Supersaver.dk, og fløj med Cimber til Müncen, South African Airlines til Johannesborg og de samme til Bloemfontain. Jeg ringede til supersaver og spurgte om de forskellige selskaber tog våben med, og de oplyste derpå de forskellige selskaber om medbragte våben, hvilket ikke gav problemer.
Jeg fløj fra Billund og gav 6921kr. for returbilletter Billund - bloemfontain, men kom til at betale 50€ "handeling fee for weapons" da jeg skulle hjem fra Johannesborg oven i prisen.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#16
hej Bobo
tak for hjælpen
jeg er begyndt at bestille turen.
mvh
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#17
Hvad er: "Management hunt"?

mvh

Bo
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Farmer

Hvad er: "Management hunt"?

mvh

Bo


Det er selektionsjagt. Dvs afskydning af svage dyr, hundyr, dyr med dårlige trofæer eller slet og ret afskydning af en for stor bestand i forhold til terrænets bæreevne.
Det modsatte er trofæjagt, hvor man går efter modne gamle handyr med gode trofæer.
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#19
På de "manegment hunts" skød jeg flere gode trofæbærene springbukke, og en stor Warthog "keiler". Kun en gang sagde han, ved en meget stor Warthog at jeg skulle betale trofæpris hvis jeg ville skyde den, hvilket jeg så gjorde. Jeg skød ligeledes en stor Bles-buk på en sådan jagt, som jo er betydeligt billigere.
Men "manegement hunt" er kendetegnet ved at man skyder både unge, gamle og hundyr. Ved ekembelvis Wartogs skyder man for at få bestanden ned, og bliver derfor ofte bedt om at gå efter de store søer. Ved bles-buk ville de gerne have de unge skudt på grund af kødet.
Jagten kunne også foregå som drivjagt hvor man naturligvis skyder hvad der kommer for.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#20
Har du så fået trofæerne på dem du har skudt?
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)