Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Karabin eller 'normal' Remington 7600 ?
#1
Hej,

Er igang med at finde frem til min næste riffel, som primært vil skulle bruges til drivjagt.

Jeg er blevet inspireret af en tidligere tråd om drivjagtsriffel, og er stort set blevet enig med mig selv om at det skal være en Rem. 7600 i 30-06.

Meeen...

Skal jeg vælge 18,5" eller 22" løb ? Hvor meget betyder de 10cm forskel for træfsikkerhed/kuglens hastighed mv. ? Jeg er ikke ligefrem lille af bygning(192cm), så dét taler måske for 22" ?

Samtidig er jeg også interesseret i at den KAN bruges på lidt længere hold, hvis behovet skulle opstå på en jagt, så hvis pibelængden betyder meget i den forbindelse, falder valget nok på 22".

Gode råd/kommentarer søges [Big Grin]

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
En .30-06 fungerer klart bedst i et 22" løb. Alternativt kan du lige så godt vælge en .308'er.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Ok, det var klar tale, tak Smile
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

En .30-06 fungerer klart bedst i et 22" løb. Alternativt kan du lige så godt vælge en .308'er.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Helt enig. Jeg vil dog så vælge den korte i 308. Den ekstra energi du får ved en 30-06 i 22" pibe er kun noget værd på de afstande, som den nævnte riffel ikke skal bruges eller har præcision til.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Jeg vil absolut vælge den "lange" udgave af 30-06 til drivjagt, hvilket giver mulighed for at udnytte det ekstra krudt 30-06 hylster kan rumme, i forhold til 308.

Det er fordi jeg mener, at 308 er lige på underkanten til drivjagt.

Den ekstra energi man kan hive ud af en 30-06 skal bruges til at drive de tunge kugler, hvilket man burde vælge til drivjagt, og ikke til at skyde på langt hold.
30-06 er bedre til drivjagt end 308.

Men som tidligere skrivet, hvis den "korte" udgave, så kan det lige så godt være 308, da den skyder som regl bedre, og ammo er lidt billigere til 308.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#6
plus at dit sving ikke bliver bedre med en kort, let pibe. normalt er det nemmere at skyde godt med lidt mere vægt foran

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Men som tidligere skrivet, hvis den "korte" udgave, så kan det lige så godt være 308, da den skyder som regl bedre, og ammo er lidt billigere til 308.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk



Patronpriser og jagt har ikke noget med hinanden at gøre, da jagten altid er meget dyrere end patronerne.

Såfremt du vil bruge hylstervolumen til at drive højere projektil vægt er jeg ikke uenig. Men prøv at se en energi tabel for de 2 patroner, der er ikke meget forskel.

Så hvis hjerter siger kort så tag 308, siger hjertet og hjernen lang så tag 30-06. Men ikke udfra at bruge den fladere kuglebane, for det er præcisionen ikke til i den nævnte riffel(selv om det er fra den rigtige fabrik)

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Patronpriser og jagt har ikke noget med hinanden at gøre, da jagten altid er meget dyrere end patronerne.

NEJ, men patronpriser og træning har noget med hinanden at gøre, for de fleste. Og træning og jagt har meget med hinanden at gøre, for allesammen.

Såfremt du vil bruge hylstervolumen til at drive højere projektil vægt er jeg ikke uenig. Men prøv at se en energi tabel for de 2 patroner, der er ikke meget forskel.

De der energitabeller er for så vidt ok, men de giver absolut ikke udtryk for, hvordan to projektiler med forskellige vægte og konstruktioner opfører sig i dyrekroppen, selv om de har næsten same energi.
Jeg skrev, at 30-06 er bedre til drivjagt, ud fra de erfaringer i forbindelsen mad drivjagt jeg personligt har, med de to kalibre. Det udsagn er IKKE baseret på ballistiske tabeller.

Så hvis hjerter siger kort så tag 308, siger hjertet og hjernen lang så tag 30-06. Men ikke udfra at bruge den fladere kuglebane, for det er præcisionen ikke til i den nævnte riffel(selv om det er fra den rigtige fabrik)

Det med præcisionen og hastigheden kan man vel ikke rigtgt vide før man har prøvet det i den pågældende riffel.

Men hermed vil jeg også give 308 komp ret i, at der er ikke stor forskel på de to, og 308 kan sagtens bruges til det meste

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Tak for de uddybende kommentarer [Big Grin]

Da jeg forventer at det nok mest vil være de ret skudstærke vildsvin der skal jages, så er jeg nok mest til 30.06, og dermed det lange løb.

Jeg har også fået et godt tilbud på den 'lange', så det passer sammen [Smile]

Kan man i øvrigt ikke skyde på mellem 100-150 meter med denne riffel ? Ikke aafgørende, da jeg har en anden riffel, men det kan gøre at jeg dropper 3X forstørrelse til aimpointen...

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
Jeg har en af de gamle 760'ere i .30-06. Den laver femskudsgrupper omkring 4 cm med Norma Oryx på 100 meter. I modsætning til halvautomaterne har den fritliggende pibe - præcisionen er slet ikke tosset til praktisk jagt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)