Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gammel SAKO FINNBEAR
#1
Jeg har gået og drømt lidt om en riffel i 280AI, som all-round riffel sådan til det meste, undtagen rådyr.

Til det formål købte jeg en meget billig og noget skrammet SAKO FINNBEAR fra 1967, en af de helt gamle med 3 låseknaster. Kaliberet var 3006, et kaliber jeg aldrig har haft noget tilovers for, men det var jo ligemeget, da den skulle pibes om.

Sådan lidt af nysgerrighed rensede jeg piben, købte en æske S&B, satte en kikkert på og drog på skydebanen.

Her er det dilemmaet kommer. Den gamle dame skød den ene treskudsgruppe efter den anden, hvor alle tre huller overlappede hinanden. Det var godt nok på 50m, men alligevel.

Hvad gør jeg nu? River jeg piben af, eller skal jeg beholde den som den er?

Mvh Søren
Svar
#2
hej keldsen
følg dit hjerte

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
En riffel der skyder godt med S&B?
Piben må være skæv[Big Grin]
Svar
#4
Citat:quote:

Sådan lidt af nysgerrighed rensede jeg piben, købte en æske S&B, satte en kikkert på og drog på skydebanen.



Det var der det gik galt. Man skal ikke undersøge noget hvis man ikke skal bruge resultatet til noget [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hvad med at sælge riflen efter den glimrende reklame du har lavet, og så starte forfra på dit oprindelige projekt med en anden lås. Ellers strip den, 30-06´ere er der jo nok af.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Boller og selleri skyder ad h...... til, + riflen skyder ad h...... til. Da - og - giver + må det være eneste forklaring på trekløverne.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Prøv at gå ud på 1oo eller endnu bedre 200 meter! Du får ikke et sandfærdigt billede på 50 meter, og måske det kan retfærdiggøre en ompibnig.
Man skal da aldrig stoppe en undersøgelse, før man får det resultat man ønsker!!!

Umage gir' mage.
Svar
#7
Citat:quote:

Man skal da aldrig stoppe en undersøgelse, før man får det resultat man ønsker!!!


Det er nok rigtigt. Jeg tror jeg prøver med nogle patroner af bedre kvalitet, og så på 100m.

Så skyder den forhåbentlig af h.... til, så jeg kan komme videre i mit projekt.[Big Grin]

Mvh Søren
Svar
#8
Hæ hæ hæ - det er ikke første gang en af de gamle Sako'er giver selv de mest moderne præsicionsrifler kam til håret..
Det er skam set før. [^]

JPL
JPL
Svar
#9
Har selv slagtet en L61R i 30/06 der skød godt og konverteret til 375 HH udført af NP Nielsen- har ikke fortrudt det. Den nye pibe skyder endnu bedre. Men hvorfor ikke finde en lås der passer i længde til 280 AI og gemme din L61R til en magnum custom drøm. Sako handler bl.a om lås der passer til patronstørrelse ellers kan man lige så godt købe en Sauer, Tikka, S&L etc

Jeg har gået og drømt lidt om en riffel i 280AI, som all-round riffel sådan til det meste, undtagen rådyr.

Til det formål købte jeg en meget billig og noget skrammet SAKO FINNBEAR fra 1967, en af de helt gamle med 3 låseknaster. Kaliberet var 3006, et kaliber jeg aldrig har haft noget tilovers for, men det var jo ligemeget, da den skulle pibes om.

Sådan lidt af nysgerrighed rensede jeg piben, købte en æske S&B, satte en kikkert på og drog på skydebanen.

Her er det dilemmaet kommer. Den gamle dame skød den ene treskudsgruppe efter den anden, hvor alle tre huller overlappede hinanden. Det var godt nok på 50m, men alligevel.

Hvad gør jeg nu? River jeg piben af, eller skal jeg beholde den som den er?

Mvh Søren
[/quote]
Svar
#10
Jeg er faldet lidt til ro igen - N.P. har lovet jeg får den gamle pibe med hjem igen, så kan jeg sove med den om natten og sætte den i igen, hvis jeg fortryder[Big Grin].

Gordon: 280AI er samme hylster som 3006 - så jeg tror det bliver svært at finde en lås, der passer bedre.
Rent faktisk mener jeg, at L61R er lidt for kort til en 375HH, selvom den har været lavet i dette kaliber. Udkasteråbningen på en L61R passer i længde til en uafskudt patron i 3006/300Win mag klassen, hvorimod en uafskudt 375HH er for lang til åbningen. På SAKO 75, har man taget konsekvensen og lavet magnumlåsen (nr. V) længere.
Uanset hvad, så er 280AI/3006 for lang til L579 låsen - så der er ikke så meget at gøre.[Wink]

Mvh Søren

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)