Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
otterup m98 ombygningprojekt UPGRADE
#21
Jeg har lavet en aftale med hatting om at han afkorter piben,
og montere baser, når jeg kommer så langt. Så er jeg sikker på at mundingen er kronet rigtigt [Smile]
Jeg spekulere i om jeg skal bukke håndtaget eller skære den af og montere en ny.
Men jeg synes ikke jeg kan finde en pæn een [V],

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#22
Hej,

Jeg havde et bundstykke magen til dit.
Jeg valgte at skære grebet af, forlænge det, bukke det,
svejse det på igen, frem med filen og tilsidst en tur
på polermask..
[Image: Sandersen.jpg]
Mvh.
Søren

Billede formindsket efter aftale
Svar
#23
Ja Tak! [Big Grin] Det er sådan den skal se ud!!! Bor du i nærheden af Silkeborg [Wink]
og kan du bestikkes [:I] Jeg er selv træmand,
så svejsegrej har jeg ikke, men file og polere, det kan jeg! [Big Grin]

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by eske

Ja Tak! [Big Grin] Det er sådan den skal se ud!!! Bor du i nærheden af Silkeborg [Wink]
og kan du bestikkes [:I] Jeg er selv træmand,
så svejsegrej har jeg ikke, men file og polere, det kan jeg! [Big Grin]

mvh Eske


Hej Eske.
Du slipper ikke af sted med kun at file og polere[Big Grin]Du kan også bruge nedstryger, forlænge,svejse og bukke.Kig den gode Sandersen over skulderen og gør ligeså. Held og lykke med projektet.
Mvh Walnut
Svar
#25
Hej Eske,

Jeg bliver nød til at skuffe dig, jeg har desværre ikke tid for tiden.
1/3 af mit huset er "raget" ned, så lige pt. leger jeg "Byggemand Bob"...
Selv mine egne projekter ligger på kraftigt standby lige nu.
Det satans køkken skulle jo gerne ind inden d. 16...!!![Big Grin]

Mvh.
Søren
Svar
#26
sandersen du har en pm

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#27
Så er træet til skæftet valgt ud.
Jeg har valgt amerikansk valnød, da riflen med sin tykke pibe er tung nok i forvejen.
Og Nej det er ikke noget "guld" fra roden, men et regulært stykke kernetræ, med et par pæne tegninger i.[Smile]
Skæfteenden og pistolgrebs bunden, bliver lavet i ibenholt, (det skrammeltræ har jeg sgu nok af [8D] )
[Image: tr0.jpg] [Image: tr01.jpg] [Image: tr02.jpg]

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#28
Hej Eske.
det med bolden der skal svejses kan jeg også klare......

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#29
Hej igen Hatting. Det er jeg slet ikke i tvivl om at du kan [Big Grin]
Meen... Da jeg er en fattig snedker,
er penge ikke det jeg har mest af [Sad]
Og der er jo rigeligt andet jeg skal have dig til at lave på den. [Big Grin]

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#30
Hej Eske.
Klogt disponeret ikke at vælge "guld" fra roden til sit første skæfteprojekt. Et så godt stykke kernetræ er heller ikke at kimse af[:p]Du kan jo næsten gratis sprælle med lidt materialer og godt håndværk, hvilket kan bidrage ikke så lidt til carismaen[8D].
Træd varsomt når du fjerner materiale.Forsøg at regne ud, hvad der kan gå galt, inden du tager næste skridt.Det mindsker risikoen for alvorlige fejl. Plag riffelsnitterne om gode råd, når du er i tvivl.
Glæder mig til at følge dit arbejde.
Mvh Walnut
Svar
#31
Hej Walnut.Jeg har fået fingrene i et eksemplar af: THE MODERN GUNSMITH VOL.1, [Wink]
hentet fra: http://stevespages.com/page7d.htm
Så har jeg ihvertfald styr på opstregningen af skæftet, til at starte med [Big Grin]
Men noget jeg er i tvivl om, er om jeg kan lave kindpuden færdig,altså højden på den,
før jeg har fundet en kikkert og fået den monteret [?]

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by eske

Hej Walnut.Jeg har fået fingrene i et eksemplar af: THE MODERN GUNSMITH VOL.1, [Wink]
Så har jeg ihvertfald styr på opstregningen af skæftet, til at starte med [Big Grin]
Men noget jeg er i tvivl om, er om jeg kan lave kindpuden færdig,altså højden på den,
før jeg har fundet en kikkert og fået den monteret [?]

mvh Eske


Hej Eske.
M.h.t. pudehøjden må jeg blive dig svar skyldig[:I] Jeg er blank på riffelskæfteområdet.Skal man have en skræddersyet pude/kikkert, skal det selvfølgelig tænkes ind. Swift og A-bolt ([:I] undskyld) ved sikkert noget, du kan bruge.
Mvh Walnut
Svar
#33
Hej ESKE. Du kan lave næsten hele skæftet færdig inden du laver kolbekammen !. Du lader bare et par cm ekstra materiale stående på kolbekammen og former den med kikkerten monteret [Wink] så skal det nok gå problemløst. God fornøjelse [Smile] , å ta´ dæ go ti. Hilsen A-bolt
Svar
#34
Hej alle [Smile] Der er een ting jeg som træmand faktisk ikke har styr på [:o)]
Hvordan vender jeg træet [?][?]
Jeg skal naturligvis have vækstretningen mod piben, for at den kan absobere mest muligt tryk,
men hvad med kernen [?]
Skal den vendes ind mod kinden eller væk [?][?][?]
Rent møbelteknisk set vil jeg mene at kernen skal vende udaf, da jeg så fjerner mest muligt af den spænding, kernen har lavet ved tørring, når træet har prøvet at "rette" årringene ud, men da jeg laver en smule cast off i skæftet, fjerner jeg jo selve kernen, ved forskæftet og risikere derved en vridning omkring hvor pistolskæftet er [V]
Eller er det skæfteteknisk omvendt,
fordi fugtindholdet med tiden bliver lidt højere end ved møbler [?][?][?]

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#35
Hmmm.... Var den for svær for pindsnitterne [?][B)]
Nå... [V]
Men JEG har fundet ud af hvordan et skæftetræ skal positioneres, hvis det skal være perfekt [^]
Eller rettere sagt, jeg ringede til Ignoranten, som var mig meget behjælpelig,
med den teoretiske forklaring på perfekt skæftetræ [:I]
Så et stort tak herfra [Big Grin]
Ved dette stykke træ som jeg har,
er jeg blevet enig om at vende kernen udaf, for at få et flot mønster.

Hatting. Nu har jeg fået riflen hjem [Big Grin]
Jeg ringer mandag, så kan vi kigge på dyret Tirsdag [8D]

Ignorant.. Mit purpleheart træ er "perfekt" skæftetræ [Wink]

Også er pingvinen kommet mig til hjælp med et par baser, som jeg får til den rigtige pris [Smile]
Man takker mange gange [Smile][Smile]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by eske

Hmmm.... Var den for svær for pindsnitterne [?][B)]
Nå... [V]
Men JEG har fundet ud af hvordan et skæftetræ skal positioneres, hvis det skal være perfekt [^]
Eller rettere sagt, jeg ringede til Ignoranten, som var mig meget behjælpelig,
med den teoretiske forklaring på perfekt skæftetræ [:I]
Så et stort tak herfra [Big Grin]
Ved dette stykke træ som jeg har,
er jeg blevet enig om at vende kernen udaf, for at få et flot mønster.

Hatting. Nu har jeg fået riflen hjem [Big Grin]
Jeg ringer mandag, så kan vi kigge på dyret Tirsdag [8D]

Ignorant.. Mit purpleheart træ er "perfekt" skæftetræ [Wink]

Også er pingvinen kommet mig til hjælp med et par baser, som jeg får til den rigtige pris [Smile]
Man takker mange gange [Smile][Smile]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz


Hej Eske
Sommetider runger det hult i Våbenværkstedet, når man spørger på hjælp. Forklaringen kan være, at vi ikke er så mange, der snitter, og at vi der gør ikke har et sikkert svar på spørgsmålet. I dit tilfælde blev jeg overvældet af dine to forskellige bud, der hver for sig begge virkede overbevisende.Pest eller colera[^]
Var iøvrigt ikke klar over, at Ignoranten beskæftiger sig med skæftning. Jeg ville som du vende den bedste/pæneste side udad.Jeg ved ikke, om der findes en teknisk forklaring på, at den ene eller den anden side skal vende udaf/ indad.
Mvh Walnut
Svar
#37
Hej Eske
Efter at have kikket på din pind[Wink], er jeg lidt i tvivl om plankebredden, hvis den kun er mellem 14-20 cm bred, er det fra et meget tynd og ungt træ, da jeg vil vurdere de højre hjørner til at være splint, og i såfald er træet kun 30 - 40 år gammelt.

Vedr din teori omkring vægt på træet, så kan den amerikanske være både markant tungere og lettere end europæisk.
Fuldstændig formidentiske riffelskæfter kan i amerikansk veje fra 600gram til 1600gram, med et gennemsnit på 900 gram, hvilket er næsten det samme som europæisk, der ved samme facon er vejet til mellem 550 og 1300 gram, dog med en normalvægt på 950gram.
På amerikansk såvel som europæisk valnød, har vækststedet enorm betydning for struktur, vægt og farve.
Amerikansk har tendens til at blive strukturmæssig "granagtig" jo længere nord-øst du kommer. Jo længere syd vest du kommer jo mere lig europæisk, hvad homogenitet angår.(dette omfatter Black American øst for Rockey Mountains)
Claro er strukturmæssigt som en mellemting mellem Black american og porøst Kaukasiskt.

Styrken er også markant anderledes struktureret i amerikansk end i europæisk.
Amerikansk er markant stærkere hvis det drejer sig om tvær brud, hvorimod den er markant lettere at flække på langs.
Lidt statistik
80-85% riffelskæfter i amerikansk
10-15% riffelskæfter i Kaukasisk(tyrkisk, iransk, syrisk, armensk)
medfører at antallet af tværsknækkede skæfter
80% kaukasisk
20% amerikansk
Langsflækkede
70% amerikansk
30%europæisk

Statistik basis 25.000 riffelskæfter produceret
35 knækkede (reklamationer og reservedelskøb)

De fleste langsflækkede er pga dårlig bedning, og overspændte skæfteskruer, der har medført at underbeslaget er blevet spændt flere mm op i træet.
Der har kun været enkelte langsflækkede pga væltede rifler

jbn
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej Eske
Efter at have kikket på din pind[Wink], er jeg lidt i tvivl om plankebredden, hvis den kun er mellem 14-20 cm bred, er det fra et meget tynd og ungt træ, da jeg vil vurdere de højre hjørner til at være splint, og i såfald er træet kun 30 - 40 år gammelt.

Vedr din teori omkring vægt på træet, så kan den amerikanske være både markant tungere og lettere end europæisk.
Fuldstændig formidentiske riffelskæfter kan i amerikansk veje fra 600gram til 1600gram, med et gennemsnit på 900 gram, hvilket er næsten det samme som europæisk, der ved samme facon er vejet til mellem 550 og 1300 gram, dog med en normalvægt på 950gram.
På amerikansk såvel som europæisk valnød, har vækststedet enorm betydning for struktur, vægt og farve.
Amerikansk har tendens til at blive strukturmæssig "granagtig" jo længere nord-øst du kommer. Jo længere syd vest du kommer jo mere lig europæisk, hvad homogenitet angår.(dette omfatter Black American øst for Rockey Mountains)
Claro er strukturmæssigt som en mellemting mellem Black american og porøst Kaukasiskt.

Styrken er også markant anderledes struktureret i amerikansk end i europæisk.
Amerikansk er markant stærkere hvis det drejer sig om tvær brud, hvorimod den er markant lettere at flække på langs.
Lidt statistik
80-85% riffelskæfter i amerikansk
10-15% riffelskæfter i Kaukasisk(tyrkisk, iransk, syrisk, armensk)
medfører at antallet af tværsknækkede skæfter
80% kaukasisk
20% amerikansk
Langsflækkede
70% amerikansk
30%europæisk

Statistik basis 25.000 riffelskæfter produceret
35 knækkede (reklamationer og reservedelskøb)

De fleste langsflækkede er pga dårlig bedning, og overspændte skæfteskruer, der har medført at underbeslaget er blevet spændt flere mm op i træet.
Der har kun været enkelte langsflækkede pga væltede rifler

jbn


Hej Ignorant
Spændende læsning. Har du relationer til branchen, eller er det almindelig interesse for valnøddetræets ve og vel, der gør, at du kan servere disse fakts.
Mvh Walnut
Svar
#39
Hej igen. Det er et 8 tommer brædt, og jeg vil give dig ret i alderen på træet.
Og ved at vende kerne udaf kan jeg liigenøjagtigt komme af med splinten,
da kernen forskyder sig opad mod kolbe enden,
så det går lige (men også kun lige) [Wink]
Det stykke jeg har er forholdsvis let, og det var en af årsagerne til at jeg valgte det [Smile]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#40
Hej Walnut. Ignoranten arbejder en meget sjældent gang imellem hos Schludder og lassen [Wink]
Så han ved sgu hvad han roder med. [Big Grin]
Og der er en forklaring på hvordan et skæfte skal vende, hvis det skal være teoretisk perfekt. [Smile]
Jeg fik hele forklaringen af ignoranten, men den er lang og kan bedst vises på et billede.
Men jeg har ikke sådan et billede [Sad]

Ignoranten er min HELT...

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)