Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skab til opbevaring af krudt m.v
#1
Hej!

jeg ved det har været oppe at vende før, men jeg er ikke blevet klogere. Hvilke skabe bruger I til opbevaring af krudt og fænghæter. Jeg har jo et skafor blå godkendt våbenskab. Kan værdiskabene fra Harald Nyborg anvendes eller skal man ud og finde et skab, der specifikt er godkendt til opbevaring af eksplosivstoffer??? Hvad gør I?

Jeg fandt en lang tråd om emnet, men den stoppede meget pludseligt i 2007...

Håber I kan hjælpe med et nogenlunde entydigt svar...selvom det formentlig ikke findes [Sad!]
Svar
#2
Hejsa
Jeg bruger ligesom du, et skafor blå mærket våbenskab til krudt og fænghætter. Jeg spurgte den lokale Sherif om hvad de krævede, så jeg går ud fra t det de siger også er korrekt.
mvh

Jesper
Svar
#3
Ja det skulle man tro - men det de siger i øst kan være diamentralt modsat af, hvad de siger i vest!

Men derudover tror jeg ikke man går helt galt i byen med din løsning...bortset fra eksplosionsfaren ved brand!!! Fordæmningen i sådan et skab er jo enorm, så det kommer til at sige BANG!!! [B)]

Jeg har spørgsmål mere - hvor strikse er sherifferne m.h.t. de 1½ meters fri lofthøjde fra arbejdsbordet??? Ligegyldigt hvad jeg gør, så kommer jeg til at sidde på gulvet, hvis det skal opfyldes i mit hjem, skur osv. Det er et gammelt hus, hvor der ikke er ret højt til loftet!

J.
Svar
#4
Det er en længere udredning.
Rent faktisk er der uklare regler om hvad der gælder.

I lovgivningen står der kun "godkendt skab" ... dvs. det nævnes ikke hvilken godkendelse der sigtes til.
Andre steder i lovgivningen, hvor der stilles krav om godkendte skabe er den specifikke godkendelse nævnt - f.eks. skafor blå eller skafor rød etc.... men i lige netop tilfældet her, er ingen godkendelse nævnt.

I DDS manualer er beskrevet et skab i 22 mm krydsfiner, som kan boltes fast og med en svag side, som blæser ud, hvis der opbygges tryk. Denne model er også under overvejelse....

Jeg har p.t. stadigvæk (efter snart 1½ år) et brev til behandling i Beredskabsstyrelsen, som har rundet Jægerforbundets jurister, justitsministeriet omkring netop dit spørgsmål. I det første års tid bed jeg dem lidt i haserne og fik da også besked en gang imellem at nu var det sendt til høring eller behandling hos den eller den myndighed - men jeg har ikke fået svar endnu.

Alle herinde er de første der får nyheden, så snart jeg får svar...[Smile]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Citat:quote:

I lovgivningen står der kun "godkendt skab"

Der står "Godkendt til opbevaring af eksplosivstof" og det er Skafor blå ikke.
Svar
#6
I følge de regler der sandsynligvis træder i kraft den 1.7.08 er skafor blå i orden.

mvh Peterr
Svar
#7
Her er forslaget til høring.
http://borger.dk/forside/lovgivning/hoe ... =998000079

mvh Peterr
Svar
#8
http://borger.dk/forside/lovgivning/hoe ... =998000079
Svar
#9
Det beklager jeg. Adressen er rigtig, men den vil ikke understrege det sidste? Så skriv den af.

mvh Peterr
Svar
#10
http://borger.dk/forside/lovgivning/hoeringsportalen/faktaside?p_hoeringid=998000079

Den her skulle virke

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Citat:quote:

Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boli-ger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere perso-ner har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mæng-de udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lo-kalet skal have en brandmodstands-evne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.


Umuliggør dette citat fra udkastet ikke opbevaring af krudt i private hjem.

Mvh Søren
Svar
#12
Ikke sålænge du/I opbevare under2 kg krudt!!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#13
Det syntes jeg er rimeligt uklart beskrevet. [}Smile]
Det er lidt forvirrende, at der i et punkt indgår både en udtagelse fra- og en betingelse for et ovenstående punkt.[?]

Når man skriver vægge og døre i lokalet - henfører det normalt til sætningen lige inden.[B)]

Mvh Søren
Svar
#14
Nemlig det henviser til sætningen før " Hvis flere personer bla bla bla.

mvh Peterr.
Svar
#15
Jeg ser billedet for mig, mor sidder og lader i soveværelset, lille Per i børneværelset og far i stuen. Hvad tænker de på et jægerkollektiv?

mvh Peterr
Svar
#16
Er det korrekt, at hvis mere end to personer opbevarer krudt i ét hjem, skal det, hvis det overstiger to kilo, opbevares i et og samme lokale, med de hersens brændhæmmende vægge og døre.[?]

Mvh Søren
Svar
#17
Mit problem er, at jeg bor i et hus, hvor jeg ALDRIG vil kunne opfylde kravende m.h.t. frihøjde til loft og elinstallationer - ikke engang mit skur opfylder disse krav!

Jeg sagde til min lokale sherif, at jeg ville foretage selve ladeprocessen udendørs, da jeg ikke havde mulighed for det indendørs jf. lovens foreskrifter...hvad tror I han svarede!???

"Jamen det må du ikke...så bliver krudtet vådt og ustabilt - Du skal have et rum indendørs som JEG kan godkende, hvis du skal have en tilladelse" Det er stort set ordret hvad jeg fik at vide... Jeg spurgte ham hvor i loven det stod, at jeg ikke måtte lade udendørs - svaret var:"Sådan er det bare - du kan klage til Rigspolitischefen hvis du ikke er tilfreds". Dermed er det ikke muligt for mig at komme til at lade på min bopæl, medmindre de dispenserer fra det med el og loftshøjde i mit skur...det skal jeg så til at finde ud af nu...

J.
Svar
#18
hvorfor snakker I om 2 kg krudt?. jeg har altid hørt (og rettet mig efter[:I]) 3 kg.
og andre har tilladelse til 5 kg!!!

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
I det nye forslag er grænsen 2kg, ellers gælder der skrappere regler.

I hvilken politikreds sagde de at man ikke måtte lade udendørs?

mvh Peter
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by STROM

hvorfor snakker I om 2 kg krudt?. jeg har altid hørt (og rettet mig efter[:I]) 3 kg.
og andre har tilladelse til 5 kg!!!

mvh
Strom



Hej Strom
På mit genladnings-tilladelse står der at jeg må opbevare indtil 5 kg. krudt. [Smile] Desuden mener jeg også at der står at "krudt skal opbevares i aflåst gemme for sig" og der menes tillige, at det ikke må være i en stålskab, men en skuffe eller træskab (som er låsbart)
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)