Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæv Mauser
#1
Hej

Jeg har lige monteret en kikkert på en ombygget Mauser 98. Den er alt andet end lige og kikkerten (en ældre Swarovski med stålrør) er kørt næsten helt ud i yderpositionen sideværts. Det skal lige bemærkes, at baserne sidder perfekt ifht hinanden men piben peger altså lidt til venstre [Sad] Er det noget jeg skal bekymre mig om eller holder indskydningen lige godt af den grund ?

Per
Svar
#2
Det er det evige tilbagevendende problem med gamle Mævsere.Hvis hullerne er boret er der ikke så meget du kan gøre, med mindre du har adgang til en fræsemaskine. Men indskydningen holder lige så længe som hvis baserne var parallel med piben.
Det man skal gøre hvis det er en "ny" Mævser uden huller, er at line piben op og lægge hullerne ud efter piben og det aller aller bedste er at reetablere en perfekt radius på låsestolen. De er ofte pudset ud af facon på en båndpudser, så selv om du borer hullerne det korrekte sted, så kan den ene være vippet mod vest og den anden mod øst. Så kommer kikkerten alligevel til at pege til den ene side.[xx(]

Husk på at riflen ikke er konstrueret til at sætte kikkert på og derfor er der heller ingen krav til at faconen er geometrisk korrekt på oversiden.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
en hjælp kan sommetider være at bruge Leupold baser og ringe de kan justeres i sideled!!
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

en hjælp kan sommetider være at bruge Leupold baser og ringe de kan justeres i sideled!!
Mvh.
Leif R.

The Shootist




Good point, Leif[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

en hjælp kan sommetider være at bruge Leupold baser og ringe de kan justeres i sideled!!
Mvh.
Leif R.

The Shootist



Problemet med disse montager er ofte at der er så dårlig pasning omkring skruehovederne på leupolds "kopi" af Redfields montagesystem, at justerskruerne ved bagerste ring, ofte går løse, ved mellem til kraftige kalibre og tunge kikkerte.
Førhen har jeg solgt flere hundreder af Redfields, med rimelig succes, bare det ikke var den slankede version til sauer.
Da redfield så lukkede i nogle år fortsatte jeg kortvarigt med Leupolds version, og tro mig de fleste gav problemer.[xx(]

Der findes efter min personlige mening kun et justerbart montagesystem der er dårligere,Millet

jbn
Svar
#6
Jeg har dog selv brugt Leupold's STD montage på en let 30.06 med en tung stål Swarovski i flere år uden problemer.

Men jeg har jo heller ikke problemer med Nosler Participation 9 gram i 6,5 Træls[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
De har også virket fint for mig.[Smile]
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
Man bruger vel Rød Locktite til skuerne?

Det er jo ikke meningen de skal af igen....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Det er da godt at der er nogle der ikke har haft prolemer med Leupolds version.
Det ændre dog ikke noget ved det faktum at hele genialiteten fra Redfields oprindelige design, hvor hovedet passede tæt i C udfræsningen, og derfor fik fast anlæg såsnart du spændte skruen. Denne detalie er uopnåelig ved Leupoldversionerne, fordi skruehovederne er markant mindre end C udfræsningerne, derfor er det kun et sideværts fjedrende støtte fra en 4-5 mm skrue med for langt udhæng, der holder bagerste fod på montagen.

Redfield har jeg monteret flere hundrede af, mange med højre skrue limet, og venster ulimet, så de kunne bruges som en form for svingmontage. Disse redfield har jeg aldrig fået klager over.
Derimod har der været klager over mere end halvdelen af de ca 50 sæt Leupold jeg har solgt, fordi kikkerterne ofte sad løse efter en tid. Man kunne dog blot spænde tværskruen igen, så sad kikkerten fast igen et stykke tid

jbn
Svar
#10
De gode baser:

De knap så gode baser:

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

en hjælp kan sommetider være at bruge Leupold baser og ringe de kan justeres i sideled!!
Mvh.
Leif R.

The Shootist


Også kan brug ....Millet angle lok rings med Weaver stil baser.God også for justeres i sideled..
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#12
Tak for svarene, det ender nok med at jeg må bestikke en ven og hans fræser med noget go øl. Jeg vil kun ha Weaver-baser og Leupold QR på mine skydere. Har ALRIGT haft probllemer efter jeg skiftede til det system og har egenligt aldrig rigtigt været fan af de såkaldte Standardmontager med sideskruer ...

Per
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)