Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
opgradering af optik?
#1
Hej forum.[Smile]
Jeg går og overvejer en opgradering af mine riffelkikkerter.Jeg har 3 leupold vari-x 1 3-9x40 som jeg vil have skiftet ud med noget bedre.Jeg vil gerne have noget som passer til mine 1´ montager.
Jeg overvejer selv leupold vx3,zeiss conquest eller kahles. De kan alle fås i størrelse 3,5-10x50! som jeg mener er det bedste til mine behov![8D]
Jeg ville spørge om der var andre kikkert forslag til en sako mellem 1´montage??Hvilken af disse 3 ville i vælge?[8D]
Svar
#2
Jeg har selv lige monteret en Leupold VX-L 4.5-14x50 på min Remington LTR - den er 1" rør og er SUPER LÆKKER. Den kan monteres meget lavt grundet den "udskæring" der er i objektivet. Sigtebilledet er på trods at dette stadig fuldstændigt rundt og skarpt!

J.
Svar
#3
Det er måske ikke det smarteste at lade dine montager bestemme dit kikkert valg. Hvorfår begrænse dit valg når Rex har montager til rimelige penge. Det eneste sted jeg har 1" montager er på min salonriffel. De fleste europæiske mærker kører med 30mm som standard.
Ellers kan jeg anbefale Leupold VXIII serien, swarovski og S&B.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Smart og smart.[:I]
Tjaa, der vel ingen grund til at skifte montager medmindre man søger efter store tunge kikkerter til natjagt.Jeg har INTET behov for at se en gris midt om natten og får det heller aldrig!
Så der er efter min menig ikke nogen grund til, at jeg skulle skifte 3 optilock montager ud!
Større rørdiameter giver vel højere montager alt andet lige.[8D]
Er der nogen erfaringer med kahles i 1´rør?
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg har selv lige monteret en Leupold VX-L 4.5-14x50 på min Remington LTR - den er 1" rør og er SUPER LÆKKER. Den kan monteres meget lavt grundet den "udskæring" der er i objektivet. Sigtebilledet er på trods at dette stadig fuldstændigt rundt og skarpt!

J.



Hi Jamo,

Jeg har kigget i leupold 3.5-10x50. De Leupold er ikke optimale, begribelig en optisk fejl konstruktion[xx(]

/Wolfi
Svar
#6
Nu skrev du jo selv at du ville opgradere, hvad betyder det så?
Hvis det er til bukkejagt i danmark er du jo allerede dækket ind.
Mine første bukke blev skudt med en 4X40 Tasco, så hvilket behov har du?

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Wolfi

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg har selv lige monteret en Leupold VX-L 4.5-14x50 på min Remington LTR - den er 1" rør og er SUPER LÆKKER. Den kan monteres meget lavt grundet den "udskæring" der er i objektivet. Sigtebilledet er på trods at dette stadig fuldstændigt rundt og skarpt!

J.



Hi Jamo,

Jeg har kigget i leupold 3.5-10x50. De Leupold er ikke optimale, begribelig en optisk fejl konstruktion[xx(]

/Wolfi



@Wolfi
Forklar venligst lidt nærmere

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Hi Jamo,

Jeg har kigget i leupold 3.5-10x50. De Leupold er ikke optimale, begribelig en optisk fejl konstruktion

/Wolfi



Øhhh... ja tak!
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Citat:quote:

Hi Jamo,

Jeg har kigget i leupold 3.5-10x50. De Leupold er ikke optimale, begribelig en optisk fejl konstruktion

/Wolfi



Øhhh... ja tak!



I leupold er lysfeltet jeg kikker i ikke cirkelrund. Sådan en kikar skal jeg aldrig købe hverken til jagt eller natur.

Wolfi
Svar
#10
ikke cirkelrund????

det er det i min ny indkøbte VXIII

Mvh. Kim
med venlig hilsen
Kim
Svar
#11
@Wolfi
Jeg har 7 eller 8 Leupold kikkerter og de er alle cirkelrunde, så jeg ved ikke hvad du taler om. Du må uddybe lidt mere - ellers er det vist bare en and du kommer med.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
...det må være fis...Leupolds sigtebillede er hverken ovalt, firkantet eller rumbeformet - "it's a perfect circle"...lige så rund som alle de andre gode kikkertfabrikater. Wolfi - du må have set igennem en Leupold der netop er blevet kørt over af noget tungt...[Wink][Wink]
Svar
#13
@Wolfi
Mine 2 Leupold er også fint runde [^] og sørme også 2 tyske som også er runde [8D]
Fortrin ved Leupold..
Klikfast
Stor øjenafstand
ikke medforstørrende sigte
Pt. rigtige gode priser p.g.a dollarkursen

Eneste negative er vel, at glasset ikke er på højde med de store Tyske og en Østrisk producenter - men til jagtfelt og alm jagt er Leupold fuld tilstrækkelig

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#14
Jamo. jeg har kigget i Leupold VX-L som den du har, og lysfeltet jeg så i er ikke cirkelrund, og tro mig, det kan den ALDRIG blive med denne objektiv konstruktion . Lysfeltetcirklen (pupil)du kigger ind i er flad i bunden. Man fraråder at købe hånd kikare og sigte der har kantet lysfelt. Den Leupold du har er absolut ikke optimal i optik, en optisk fejlkonstruktion. Efterfølgende begribe jeg hvorfor ved at læse diverse handledning fra tx.gamle nife,aga. G.Vogel mf.

konstig "for mig" att man ikke her på forum ved det[?]

Wolfi
Svar
#15
1. Wolfi taler om Leopoldkikkerten med udskæring i bunden af objektivet.

2. Jeg synes den fungerer glimrende - selv om den er grim. Jeg har ikke bemærket at synsfeltet skilte sig ud fra kikkerter med rundt objektiv - jeg har dog ingen i nærheden til at tjekke det.

3. At kalde den en optisk fejlkonstruktion er helt ved siden af. Kikkerten tilbyder stor lysstyrke i kombination med lav montage og selv om det evt. sker på bekostning af en skygge i bunden af billedet, så er det en teknisk fordel, der ikke kan opnås med traditionelle kikkerter.

4. "Wolfi" - dette forum drejer sig ikke om konfrontation/provokation/slagsmål og "jeg ved mere end I gør". Det drejer sig om erfaringsudveksling - og det fungerer bedst, når det sker i en positiv ånd.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
@høgh.

1. Tak for den update. ser nu at der er nogen der har overser hvad jamo og jeg skriver om.

2. Leupold VX-L (den som vi taler om) er måske grim som du skriver, men det er så det. Tjek den lysfeltcirkel "pupil" jeg skriver om, og du ser hvad jeg skriver om, den er flad i bunden, ikke rund som en pupil.

3. Efter lærebøgerne er det en fejlkonstruktion når lysfeltcirklen i kikare og sigte ikke er rund.

4. Hvorfor skriver du det[?] må jeg ikke skrive som jeg gør[?]. Hvad gør jeg forkert[?]
Svar
#17
Fra tidligere tråd:

Blev du obs. efter et x antal af dine 50 kunder klagede, eller så du selv lyset?

Fatter ik den minste gran, herover er trijicon pop. trods nok så stort belyst arial. kanske et lysende eksempel på smag og behag er forskellig. Blænde, eller blot generende er ikke det samme for andre, som for dig, du fik kanske alle tilbage i nakken.

Fra denne tråd:

konstig "for mig" att man ikke her på forum ved det

I alle tre citater håner du dem du diskutterer med. Husk på, at dette ikke er et slagsmål, det er en venskabelig teknisk diskussion.

P.S. Hvis der forekommer kanter i synsfeltet på en traditionel kikkert så har du ret i at der er tale om en konstruktionsfejl. Leopolds kikkert er IKKE konventionel. Man har prioriteret lav montage og man har naturligvis været 100% klar på evt. bivirkninger. Altså ingen konstruktionsfejl. Du sammenligner æbler og pærer.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
Indlægget fjernet pga. bemærkninger uvedkommende for tråden og fremført i en grov personlig tone.

@Wolfi, stik fingeren i jorden og læg mærke til den ellers sobre tone der bruges på forum.
Svar
#19
Hva sørensen!

Er der en www,jaegerliv bruger der er smuttet ind på det forkerte forum[?]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Wolfi

[quote][i

Jeg blev forbandet, og er det stadig, når du, eller nogen anden sælger skraep kineser kikare 3-12x56 med lys til under 400:-
Skraep kikrare er ikke befordrende mod forebyggelse av anskydninger,
eller bevarelse for synet når okularlinse kastes bagud i ansigt på skytte.

Kikare av den prisklasse høre hjemme i Teknik Magasinets katalog,
til for brug på paintball bane, ikke til brug for jagt på levene dyr.



Så mangler vi bare at definere en nedre prisgrænse på kikkerter der anvendes til jagt på levende dyr.

TSK TSK

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)