Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtloven
#1
Efter 5 min. hurtig læsning af det nye Jæger er jeg nået til side 89.
(Apportør og småkalibrede rifler)

Med interesse læser jeg at Leif Thomassen, Danmarks Jægerforbund, tolker jagtloven således at jeg må benytte min Cal.17 HMR. til Jagt.[:0]

Hmm... tænker han, og drøner ind på http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19940004105-regl finder §3 osv. Nu er jeg jo ikke jurist eller ansat hos Jægerforbundet, men mener at kunne læse øverst på siden: § 3, stk. 1, nr. 4 og 5, skal mindst være af kaliber .22 (5,5 mm).

Jeg kan ikke finde noget der hedder stk.1 [B)]

Håber der er nogen der er bedre til at tolke loven end jeg er...Hva. siger I[?]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#2
ja der har du ramt plet, min kal.22 /5,5mm
jeg tror at der en der har glemt og læse i de bøger som man til undervisning i dag ogpådet link som du har lagt ud

m.h.v en ny jæger og ny her
Svar
#3
Ifølge samme jagtlov må kal.17 anvendes til en række mindre dyr og fugle.(jeg er dog ikke helt sikker)Fortsættelse følger[xx(]
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Husmår § 3, stk. 1, nr. 4 (+ nr. 5) (Kaliber .22 (5,5 mm) og

Ilder større/kraftigere

Mink - anslagsenergi E0 mindst 180 J)

Vildkanin

Blishøne

Ænder

Vadefugle

Sølvmåge

Fiskehejre

Skarv

---------------------------------------------------------------------

Ringdue § 3, stk. 1, nr. 5 (Kaliber .22 (5,5 mm) og større/

Tyrkerdue kraftigere

Kragefugle - mundingshastighed V0 mindst 150 m/sek)

Stære

--------------------------------------------------------------------- Men til gengæld er jeg nu sikker på at jeg gættede forkert i det tidligere indlæg. Men man må undre sig, da kaliber.17 til fulde magter opgaven vedr. jagt/regulering på nævnte dyr.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#5
I kapitel 1 står der:

Stk. 5. Riflede våben, der anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 4 og 5, skal mindst være af kaliber .22 (5,5 mm).

Altså må man IKKE bruge .17 til jagt - selvom krav til kuglevægt og energi er opfyldt. Der er vist en hos Jæger, som ikke har læst hele loven[8)]

Mvh.
Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#6
Tjahhh....lovtekst er jo som sædvanligt ret kringlet.[V]
Jeg er desværre ret sikker på at ham fra jagtbladet IKKE har læst på lektien, ellers har han ikke lært at læse lovtekst.

Til de arter som er nævnt i §3, stk 1, nr.1+2+3 - er der alene krav til projektilvægt og anslagsenergi - dvs. der er ikke krav til kaliber størrelse.

Til de arter som er nævnt i §3, stk 1, nr.4 - er der krav til anslagsenergi og kaliberstørrelse jævnfør §1, stk.5.

Til de arter som er nævnt i §3, stk 1, nr.5 - er der krav til mundingshastighed og kaliberstørrelse jævnfør §1, stk.5.

Derfor......må man godt skyde en stor kronhjort med en 17REM - hvis man kan finde et projektil som er tungt nok, og kan få fart nok på til at opnå den krævede anslagsenergi[Big Grin] Det er nok umuligt[}Smile]
Man må også skyde ræv, gæs osv. med en 17REM, hvis man kan finde et projektil som er tungt nok. Jeg kender ikke kalibret godt nok, men ifølge min ladebog er det næppe muligt.[V]

I praksis er der med denne lovgivning lukket for at bruge noget som helst mindre end kaliber .22 til jagt og regulering [xx(]
Der må være nogle som mener at man gør et bedre arbejde med en kaliber 22 short, end med en 17 REM.[xx(][Sad]

Trist hvis der ofte sker fejlfortolkninger i JÆGER

Det som er godt set i dette forum, er at man hellere må skynde sig at få en riffel i minimum kaliber .400 - bare sådan for at være lidt på den sikre side[:p][:p][:p]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Tjahhh....lovtekst er jo som sædvanligt ret kringlet.[V]
Jeg er desværre ret sikker på at ham fra jagtbladet IKKE har læst på lektien, ellers har han ikke lært at læse lovtekst.

Til de arter som er nævnt i §3, stk 1, nr.1+2+3 - er der alene krav til projektilvægt og anslagsenergi - dvs. der er ikke krav til kaliber størrelse.

Til de arter som er nævnt i §3, stk 1, nr.4 - er der krav til anslagsenergi og kaliberstørrelse jævnfør §1, stk.5.

Til de arter som er nævnt i §3, stk 1, nr.5 - er der krav til mundingshastighed og kaliberstørrelse jævnfør §1, stk.5.

Derfor......må man godt skyde en stor kronhjort med en 17REM - hvis man kan finde et projektil som er tungt nok, og kan få fart nok på til at opnå den krævede anslagsenergi[Big Grin] Det er nok umuligt[}Smile]
Man må også skyde ræv, gæs osv. med en 17REM, hvis man kan finde et projektil som er tungt nok. Jeg kender ikke kalibret godt nok, men ifølge min ladebog er det næppe muligt.[V]

I praksis er der med denne lovgivning lukket for at bruge noget som helst mindre end kaliber .22 til jagt og regulering [xx(]
Der må være nogle som mener at man gør et bedre arbejde med en kaliber 22 short, end med en 17 REM.[xx(][Sad]

Trist hvis der ofte sker fejlfortolkninger i JÆGER

Det som er godt set i dette forum, er at man hellere må skynde sig at få en riffel i minimum kaliber .400 - bare sådan for at være lidt på den sikre side[:p][:p][:p]



Jeg var på et tidspunkt sidte år på besøg hos en importør for at kigge på udvalget. (Turen var aarangeret af den lokale våbenpusher).
Der kiggede jeg lidt på en 17rem riffel, så virkede ret handy og lækker....jeg overvejede om den kunne bruges til rågeregulering. Iportøren mente at kalibren var langt mere effektivt dræbende end en 22LR, men at denne kaliber desværre ikke var godkendt til jagt - ej heller regulering...

Det er jo nok deværre sådan med dette, som med det meste andet: Det tager tid, inden lovgiverne får øje på den slags ting og får dem indkorporeret i lovgivningen...jeg tror bare det er et spørgsmål om tid....hvis ellers lovgiverne opdager behovet for justering[8)]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Nu er det jo sådan at rigtigt mange af de mere end 150000 jægere i DK nærmest anser Jagtbladet for ufejlbarligt, så mon ikke der kommer til at ske noget, når rigtigt mange af dem kommer rendende til våbenhandlere for at købe, og til politiet for at få tilladelse[?]

Med den mængde tilladelser der allerede ER givet til kal.17, så bliver det nå næppe en ændring der kommer til at gå imod kal.17[:p]

Og hvad så med kaliber .204 Ruger ??? den ER da sød[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Nu er det jo sådan at rigtigt mange af de mere end 150000 jægere i DK nærmest anser Jagtbladet for ufejlbarligt, så mon ikke der kommer til at ske noget, når rigtigt mange af dem kommer rendende til våbenhandlere for at købe, og til politiet for at få tilladelse[?]

Med den mængde tilladelser der allerede ER givet til kal.17, så bliver det nå næppe en ændring der kommer til at gå imod kal.17[:p]

Og hvad så med kaliber .204 Ruger ??? den ER da sød[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Jæger bragte et dementi i seneste udgave......

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)