Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5,6x50 - er den noget værd?
#1
hej alle

jeg har forelsket mig ulykkeligt i en riffel i ovenstående kaliber. Jeg har fundet en whinchester med en megatyk matchpibe bygget af N.P. Nielsen i førnævnte kaliber. prisen ligger på omkring 7 af de lange inkl. VX1 4-12 x 40. Men er det overhovedet en kaliber der kan bruges til noget? Jeg lader selv så det er jo bare at få fat i dieset olign. så er man i gang - men er det en kaliber man skal holde sig fra? Den skal bruges til ræv og råvildt.
Svar
#2
Hej Poulsen
Jeg har ikke selv erfaring med den cal.En god kammerat har haft en bock i den cal og har skudt nogle 100 stk. råvildt den og har kun godt at sige om cal. Den er fladskydende og som regel meget præcis.
Så prøv du bare den.[Smile]

K&b
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#3
Du kan vel forvente en ydelse nogenlunde på linie med 22-250 Remington. Når den er bygget af NP, kan du også forvente en god præcision. RCBS, Forster/Bonanza og Lyman laver ladedies til kaliberet, men det er ikke et kaliber man ser hver dag, så det forhold må kunne bruges til at presse den lidt i prisen [:I].

Spændende projekt [:p]. Hvis du køber, så lad os se nogle skudgrupper og høre mere om hvad du får ud af den.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
jeg går ikke ud fra det er en halvastmatisk kaliber? hylsteret er noget længere end 223.....

men hvad er egentlig en rimelig pris for sådan en skyder, når den er pæn og vedigeholdt?
Svar
#5
halløj
når det er en riffel NP har lavet vil jeg tro at stigningen er til lette kugler: prøv at tjek det.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
hej alle

har idag været ovre ved forhandleren og skyde med den - Det er sku sukkertøj[:p] Men jeg kan ikke helt finde ud af om det er en "uddøende" kaliber og om det er til at få hylstre til hjemmeladning. Forhandleren vil smide et dieset og ca 100 hylstre oven i handlen. Diesettet er godtnok til Rand men han siger det er uden betydning....
Svar
#7
Hej Poulsen

Du skal følge dit hjerte.

Hvis du synes det er fedt at have noget som tit/altid vil være den eneste af sin art på skydebanen. Som måske bliver dyrt og krævende at forsyne med ammunition, og som derfor ikke kan give dig dage med hundredevis af skud på løbende hjort og forskellige trænings- og konkurrencesessioner, så skal du købe. Ifølge 10. udgave af "Cartridges of the world" (2003), så laver RWS og Hirtenberger fabriksammunition, så den kan da skaffes, men jeg kender ikke prisen.

Hvis du derimod netop vil træne og konkurrere en masse uden at bekymre dig om ammunitionsprisen, og uden at sidde over ladebænken i timer, så walk away, og køb dig en 223 Rem, en 308 W eller en 6,5x55.

....eller gør som vi andre fortabte hvileløse sjæle: Begge dele [^]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Hej Poulsen.

Uden at have skudt med det kaliber, tror jeg at jeg kan sige god for den. Tyskerene er glade for den- især til råvildt.

Knæk og bræk

Michael
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

hej alle

har idag været ovre ved forhandleren og skyde med den - Det er sku sukkertøj[:p] Men jeg kan ikke helt finde ud af om det er en "uddøende" kaliber og om det er til at få hylstre til hjemmeladning.


Den er ikke uddøende, den er død. Men det er lige meget hvis du kan få hylstre og et dieset.
Som Strøm skrev, så bygge NP altid med standard stigning(med mindre andet aftales) for patronen, og den er 12 eller 14 for den her også skyder du med indtil 60 grains kugler.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Hvis det er 5,6x50 R Magnum er det skam et udemærket rådyr og mindre vildt kaliber, sikkert meget bedre end .222 og også bedre end .223
så hvis det drejer sig om 5,6x50R MAGNUM er jeg da køber til diesettet.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)