Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06 og Barnes
#1
Har forsøgt med "search" funktionen at finde svar på mit spørgsmål. Jeg ønsker at lade min 30.06 med barnes kugler, men kan ikke finde et sted hvor det er beskrevet hvilken kuglevægt jeg skal lade med. Den skal kunne bruges til det hele, Elg - råvildt -hjort (hvis jeg engang kommer til et omr. hvor de dyr findes [:p]). Her i forumet, er der kun svar på barens kugler til en en 308 [Sad]168 gr, vil da mene at min 30.06 kan bærer en tungere kugle end 308 også med en fornuftig fart.
Svar
#2
Fidusen med Barneskugler er netop at du går en tand ned i kuglevægt og op i fart, så Barnes synes at 150gr er et godt valg til en 30.06.

Husk at visse af Barnes kuglerne er længere end dem med bly og det er en af grundene til at du ikke skal vælge de tungeste.

En 150grs. Barnes X eller TSX vil med garanti skyde igennem de vildtarter du nævner.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Sellier $ Bellot lader en 180 grains Barnes til 800m/sek i 30-06.
http://www.sellier-bellot.cz/rifle-ammun...roduct=464

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Nu bliver jeg en smule forvirret...[:0], det har da altid været "god latin", at vælge det tungest mulige projektil som riflen skyder godt med. Nu siger i 150 gr [:0]. Har indtil vider skudt med 200 gr mega, så det er da noget af en vægt reduktion. Hvorfor anbefales der 168 gr til 308...[?].
Et 150 gr projektil skal da have noget fart på for at trænge igennem skulderknoglen på en elg. Vil der ikke være risiko for enorme hæmatomer på råvildtet..[?]
sellier & bellot,har jeg ikke den store tiltro til...[}Smile]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Cal.243w

Nu bliver jeg en smule forvirret...[:0], det har da altid været "god latin", at vælge det tungest mulige projektil som riflen skyder godt med. Nu siger i 150 gr [:0]. Har indtil vider skudt med 200 gr mega, så det er da noget af en vægt reduktion. Hvorfor anbefales der 168 gr til 308...[?].
Et 150 gr projektil skal da have noget fart på for at trænge igennem skulderknoglen på en elg. Vil der ikke være risiko for enorme hæmatomer på råvildtet..[?]
sellier & bellot,har jeg ikke den store tiltro til...[}Smile]



Der gælder lidt andre spilleregler når det drejer sig om homogene kugler. Ofte vil rifler med normal stigning ikke stabilisere de tungeste kuglevægte med de (lange) homogene kugler.
Samtidig må du huske på, at homogene kugler typisk bevarer en større del af vægten efter ekspansion. Du kan derfor med fordel gå lidt ned i kuglevægt med disse og alligevel have en stor restvægt på projektilet. Du opnår fladere kuglebane og samme eller bedre dybdevirkning.
150 - 168 grs lyder absolut fornuftigt i en 30-06`er. 150 grs vil efter min erfaring være perfekt i den lille 308`er. Især også fordi mange 308`ere har 1-12" stigning mens næsten alle 30-06`ere har 1-10". Samtidig vil lange kugler stjæle meget plads i hylsteret på den i forvejen krampagtige 308`er.

Jeg har selv nylig fået en ny pibe på min riffel i kal 416 WBY med speciel kort stigning på 1-10" for netop at kunne stabilisere de tungeste homogene kugler. Normal stigning i kal. 416 er 1-14" , så det er en pibe fremstillet på specialbestilling af JENSEN Rifle Company.
Svar
#6
Når man kigger på disse kugler og skal vælge vægten så synes jeg at man kan få en god idé om hvor man skal ligge ved at se lidt på restvægten ved ekspantionstests. Der hvor jeg senest har kigget på det er til min 9,3 x 62 hvor jeg indtil nu har skudt med Mega. Et Mega projektil som nævnt ligger ofte lige over 80 % og et rent kobber fra Barnes eller PBP ligger meget tæt på 100 % restvægt. Hvis man så tager et Mega på 285 grs og trækker 20 % fra ender man på 228 grs. De Barnes jeg endte med at købe er på 250 grs. og jeg forventer at de vil kunne gennemskyde større mål end Megaen.

Ovenstående skal ikke stå alene. Man skal også kigge på terminal ballistikken. Der er jo ikke meget ved et projektil der opfører sig som et fuldkappet og ikke laver nogen synderlig sårkanal. Jeg har læst at en del har haft den form for oplevelser med Naturalis, og derfor er den ikke med i mine overvejelser (måske hvis jeg en da skal skyde på tæt hold med et meget hurtigtgående kaliber). Så vidt jeg kan se af de tests jeg har læst så gør projektilerne fra Barnes det rigtigt godt og ekspanderer fint.

Endeligt har der med de første rene kobberprojektiler været problemer med aflejring i piben. Det er dog mit indtryk at det er ved at være en saga blot - men for en sikkerhedsskyld så har jeg købt solvent...
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Hej Cal.243
Du kan evt. se den her test http://www.seahook.com/bestbullet.jpg

Hilsen
Palle

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#8
Citat:quote:

Endeligt har der med de første rene kobberprojektiler været problemer med aflejring i piben. Det er dog mit indtryk at det er ved at være en saga blot - men for en sikkerhedsskyld så har jeg købt solvent...


Korrekt, Barnes TSX og PBP griser næsten ikke..
Svar
#9
Tak for de fyldesgørende svar...jeg er virkelig blevet klogere [Smile][Smile]. Rigtig god oversigtsartikel med div. projektiler, og deres måde at ekspandere på. Lidt bekymrende med Barnes minimale ekspansion. Er der ikke risiko for at ved træf i råvildt, hvor der ikke rammes knogle, at den virker som et spidsskapt projektil og bare fiser igennem [:0]. Til min overraskelse ser jeg mit ynglingsprojektil Speer Grand Slam også er vist, den s ekspansion forklarer da hvorfor min 243 laver så fine huller og 0 m flugt afstand[Big Grin][Big Grin]
Valget bliver nok en Barnes TSX 168 gr. til min 30.06 og så bibeholder jeg GS til min 243, det bliver vist ikke bedre. Nu mangler jeg bare en ny hjemmelader, da min har fået alvorlige hjerteproblemer [Sad]
Svar
#10
Hej Cal.243

Der er lidt mere her. http://www.huntingmag.com/guns_loads/HMb...index.html

K&B [Smile]
Palle

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#11
tak endnu engang. Den sidste artikel fjernede enhver usikkerhed, det bliver Barnes TSX.....[:p][:p]. 168 gr, så kan de bare komme an - ka´ de
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)