Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelpleje
#1
Den helt rigtige måde at pleje en riffelgang på?
selv bruger jer Brunox på en børste, frem og tilbage ca 10 gange fra kammersiden, og derefter filtpropper til de er rene og derefter gennemtræk med brunox, og så i skabet.

Mvh Peterr
Svar
#2
Lyder som en ok fremgangsmåde! Hvis du rengør før en jagt så udelad olien i piben, da det kan være meget svært at trække den tør! Det første skud du afgiver - efter en rengøring af piben med olie - kan du ikke stole på... Træk istedet igennem med tør børste fra kammersiden nogle gange og afslut med filtpropperne... Engang eller to om året - afhængig af hvor meget du skyder (samt kaliber) kan du rengøre med BoreFoam el. Mpro7-gel - det fjerner kobber og tombak aflejringer.. J
Svar
#3
sker der ikke noget med kroningen af piben, når man trækker rensestokken frem og tilbage..[?] spørg bare, for det har jeg hørt engang.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
jo for dælan da...hvis du bruger børste el. lign så foregår det kun fra kammersiden!!! Filtpropperne tror jeg ikke kan lave nogen skade på hverken pibe eller kroning. Det der filtproppekoncept er jo netop at man sætter to på stokken og skubber igennem fra kammersiden og hereftere trækker tilbage igen. Den første filtfætter skubber snavs og skidt ud ad mundingen og ryger af når man trækker tilbage igen. Den anden der sidder på nu gør det sidste stykke arbejde...sådan da..det skal gentages nogle gange!

J.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

jo for dælan da...hvis du bruger børste el. lign så foregår det kun fra kammersiden!!!

Når nu du har skubbet børsten igennem fra kammersiden og nødvendigvis må have den tilbage igen (medmindre du vil skubbe håndtaget på rensestokken gennem piben)så må kammerbørsten komme igennem kroningen på vej tilbage så forklar mig lige hvorfor den gør mindre skade på kroningen nu end hvis den havde været denne vej først og så den modsatte vej retur [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Filtpropperne tror jeg ikke kan lave nogen skade på hverken pibe eller kroning. Det der filtproppekoncept er jo netop at man sætter to på stokken og skubber igennem fra kammersiden og hereftere trækker tilbage igen. Den første filtfætter skubber snavs og skidt ud ad mundingen og ryger af når man trækker tilbage igen. Den anden der sidder på nu gør det sidste stykke arbejde...sådan da..det skal gentages nogle gange!
J.


Ja man kan svine mange propper til på denne måde og også her vil jeg tilføje et spørgsmål: Når nu det alligevel skal gentages flere gange hvorfor så ikke køre den første filtprop frem og tilbage en 10-12 gange så den får så meget snavs med som muligt før man påsætter en frisk og gentager proceduren, det vil spare en del propper i det lange "løb" [Big Grin]
Svar
#6
Citat:quote:

Når nu du har skubbet børsten igennem fra kammersiden og nødvendigvis må have den tilbage igen (medmindre du vil skubbe håndtaget på rensestokken gennem piben)så må kammerbørsten komme igennem kroningen på vej tilbage så forklar mig lige hvorfor den gør mindre skade på kroningen nu end hvis den havde været denne vej først og så den modsatte vej retur


Øh...jeg skruer børsten af efter at have skubbet den gennem fra kammersiden - trækker rensestokken ud, skruer børsten på igen og vupti endnu engang fra kammersiden...etc...

Citat:quote:

Ja man kan svine mange propper til på denne måde og også her vil jeg tilføje et spørgsmål: Når nu det alligevel skal gentages flere gange hvorfor så ikke køre den første filtprop frem og tilbage en 10-12 gange så den får så meget snavs med som muligt før man påsætter en frisk og gentager proceduren, det vil spare en del propper i det lange "løb"


Ja det må du nok spørge om - det er jo konceptet!!! [Wink] Din metode med at køre den frem og tilbage en masse gange bruger jeg da også engang imellem når jeg bliver utålmodig. Der kan dog være en ide i at benytte "konceptet" første gang man trækker igennem efter at have puttet boregel, olie eller andre ting og sager i piben - ellers trækker man en masse skidt med ind i piben igen!!!

J.
Svar
#7
Hmmm..jeg skubber ligeledes børsten igennem og helt UD..
skruer den af, trækker lige stokken tilbage og ud, hvorefter jeg sætter børsten på igen, dette gør jeg ca 2-3 gange.

Har hørt lidt forskelligt vedr. slid på kroningen.
Nogen, at det ikke betyder noget at trække den lige tilbage igen og nogen, at det kan være skadeligt..??!!??

Nogen som kan be/afkræfte evt myter om skader eller ej i form af dårligere præcision og lign...

Thanx..
DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#8
Nu er jeg nok lidt kritisk anlagt men at en kobberbørste kan skade det hærdede stål som kroningen er lavet af er mig en gåde. en gåde som jeg er overbevist om bunder i bundløst et rygte, hvad siger forum?.
Den første beskidte prop der kommer ud af mundingen bliver også kasseret hos mig men derefter går den på genbrug indtil de er snavsede og piben er ren..
ps. jeg er mest til facts med teoretisk begrundelse.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Savage

Nu er jeg nok lidt kritisk anlagt men at en kobberbørste kan skade det hærdede stål som kroningen er lavet af er mig en gåde Det er skam også mig en gåde at kroningen er hærdet. en gåde som jeg er overbevist om bunder i bundløst et rygte, hvad siger forum?.Nej
Den første beskidte prop der kommer ud af mundingen bliver også kasseret hos mig men derefter går den på genbrug indtil de er snavsede og piben er ren..Hvordan ved du at piben er ren, når du vedbliver med at bruge snavsede propper?
ps. jeg er mest til facts med teoretisk begrundelse.Jeg begynder at tvivle [8)]



Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#10
Jeg havde en diskussion om netop dette emne omkring børsten, sidste gang jeg var på skydebanen. Der stod en sportsskytte af den slags der skyder med hulsigte og ikke er tilfreds med andet en hul i hul og derfor er tilhænger af fanatisk ren pibe mellem nærmest hvert skud.

Han påstod at have set kroninger, der nærmest var trompetformede [:0] pga. messing børsten havde været trukket igennem fra mundingsenden mange gange - selvfølgelig med forringet præcision og ødelagt til følge...

Jeg har set sportsskytter sidde og file løs med deres messingbørster som besat mellem skudserierne.... ikke noget at sige til, hvis denne form for børsterensning måske kan skade kroningen - hvis de trækker den igennem fra mundingsenden. Hans mirakelmedicin var at bruge solvent hele tiden...

Nuvel - nu er det jo dejligt med en riffel, der skyder ultra præcist, men jeg har endnu ikke mødt en jæger på skydebanen, der filer lige så meget med børsten som konkurenceskytterne. Derfor tror jeg ikke det har den store betydning for løbsstålet at du trækker børsten igennem begge veje, bare du sørger for at komme helt ud med børsten... Messingbørsten burde være blødere end stålet...

Jeg ville være mere bekymret for at påvirke/skade en af riffelgangene ved at skrue med de massive messingbøsninger som samler stokken...

I øvrigt får I kun renset den ene side af riffelgangen effektivt hvis I altid trækker børsten samme vej igennem.

I Kan selvfølgelig bade riffelgangene i solvent - men der åbenbart delte meninger om solvents skadelige effekt på en jagtriffel...

Der har i øvrigt været en tråd om emnet tidliger - prøv at bruge søgefunktionen....[Smile]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Citat:quote:

Originally posted by Savage

Nu er jeg nok lidt kritisk anlagt men at en kobberbørste kan skade det hærdede stål som kroningen er lavet af er mig en gåde Det er skam også mig en gåde at kroningen er hærdet. en gåde som jeg er overbevist om bunder i bundløst et rygte, hvad siger forum?.Nej
Den første beskidte prop der kommer ud af mundingen bliver også kasseret hos mig men derefter går den på genbrug indtil de er snavsede og piben er ren..Hvordan ved du at piben er ren, når du vedbliver med at bruge snavsede propper?
ps. jeg er mest til facts med teoretisk begrundelse.Jeg begynder at tvivle [8)]



Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead



Nu ikke nedgøre manden bette GD
Kroningen er vel lavet af det samme sejghærdede stål som resten af piben er lavet af(medmindre det er rusthæmmet automatstål[Wink])

Årsagen til at man skubber igennem fra kammerenden, er vel et ønske om at holde en retning, så selve rensestokken ikke slider på mundingen. Om man skubber børsten igennem og vender ude i fri luft, eller skruer børsten af, tvivler jeg på har nogen særlig betydning. Eventuelt kan det være negativt at skrue børsten af på vejen tilbage, da man derved kan få gevindbøsningen til at slå imod mundingen.

Vedr de rene propper, er det vel ikke umuligt at checke med en ren tilsidst.
Man kan måske også få en bedre rensning af siderne på bommen, ved både at trække frem og tilbage, da der teoretisk vil være en form for "lævirkning" når man skubber igennem en spiral.

Hvorfor tvivler du på at han ønsker en både teoretisk og factbetonet begrundelse, blot fordi han ikke ukritisk acceptere diverse "ammestuehistorier"[Wink]

jbn
Svar
#12
Mine våben bliver renset ved at jeg monterer en boreguide i kammeret. Så skubbes bronce børsten helt igennem fra kammerenden og helt ud. Så er løst skidt og krudtslam ude. Så trækker jeg baglæns igen og helt ud med den. Gentages efter behov.

Grunden til at jeg trækker baglæns er at som Ran skriver, så får jeg bedre renset på "bagsiden" af bommene.

Grunden til at jeg IKKE renser fra mundingen er at hvis man gør det, så kan man ikke undgå at "slæbe" rensestokkens skaft mod siden af mundingen. Hvis det er en messing/stål skaft, så er der et rent mekanisk slitage. Hvis det er en plastovertrukket skaft, så sætter der sig partikler i plasten og det virker abrasivt slidende på mundingen.

Broncebørsten skal virkelig bruges flittigt hvis den skal ødelægge piben ved at blive trukket baglæns, men skaftet er den "store stygge ulv"

Og husk: aldrig vend retningen på børsten midt i løbet. Filtpropper derimod kan man "file med så meget man lyster, når først man har skubbet "det løse skidt" helt ud af mundingen.

Sådan gør jeg og det har jeg ikke tænkt mig at lave om på.[8)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Damn, igno!!!!!!

Kan du så komme i seng i stedet for at gentage det jeg skriver...[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Damn, igno!!!!!!

Kan du så komme i seng i stedet for at gentage det jeg skriver...[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Ups[:I]
beklager at jeg gentog dig 10 min før du selv skrev det[Wink][8D][Big Grin]

Ps. har hun sine sager siden du ikke ligger i ske [xx(][Wink]

Os andre har jo lige påbegyndt 3. skift på maskineriet, og miss mobse beærer os ved sin samarbejdsvilje, har faktisk virket i 2 dage nu uden morgenkvalme, bare man holder hende igang hele tiden[8D]

jbn
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Mine våben bliver renset ved at jeg monterer en boreguide i kammeret. Så skubbes bronce børsten helt igennem fra kammerenden og helt ud. Så er løst skidt og krudtslam ude. Så trækker jeg baglæns igen og helt ud med den. Gentages efter behov.

Grunden til at jeg trækker baglæns er at som Ran skriver, så får jeg bedre renset på "bagsiden" af bommene.

Grunden til at jeg IKKE renser fra mundingen er at hvis man gør det, så kan man ikke undgå at "slæbe" rensestokkens skaft mod siden af mundingen. Hvis det er en messing/stål skaft, så er der et rent mekanisk slitage. Hvis det er en plastovertrukket skaft, så sætter der sig partikler i plasten og det virker abrasivt slidende på mundingen.

Broncebørsten skal virkelig bruges flittigt hvis den skal ødelægge piben ved at blive trukket baglæns, men skaftet er den "store stygge ulv"

Og husk: aldrig vend retningen på børsten midt i løbet. Filtpropper derimod kan man "file med så meget man lyster, når først man har skubbet "det løse skidt" helt ud af mundingen.

Sådan gør jeg og det har jeg ikke tænkt mig at lave om på.[8)]


Jamen det er jo også sådan det skal gøres [8]
Det er rensestokken der er den store skurk her. Det er derfor man renser fra kammerenden. Ellers ville stokken jo kontinuerligt køre på kroningen, med en uhensigtsmæssig slitage til følge. Og husk så - helt igennem. Ikke vende en bronzebørste i piben. Der er jo ingen grund til at slide mere end nødvendigt, vel ?.

JPL
JPL
Svar
#16
I bruger ingen solvent?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#17
Nej, meget sjældent. Jeg bruger "Break free" (Lynge har lidt til salg). Det var nu mere metoden med børsten jeg beskrev, men det er samme metode om du bruger solvent eller en rensende olie.
Jeg bruger kun solvent hvis der synligt er kraftige tombak belægninger og/eller piben ikke længere kan holde sammen på skuddene.

Jeg renser med olie straks jeg kommer hjem fra skydebanen/jagten og det er sjældent nødvendigt at rense yderligere.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
hvordan påføre du olien i løbet? Synes ikke rigtigt jeg har fundet en tilfredstillende metode

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#19
Som jeg skrev, så bruger jeg en boreguide og den har et hul til at putte olie på den "patch" som jeg skubber igennem låbet. Boreguiden forhindrer at der løber olie/solvent ned i magasin og aftræk.

Men det skal jo heller ikke sejle i olie....

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
nu må jeg så stille min totale ignorance/uvidenhed til skue... Hvordan fungere en boreguide og hvad er det helt præcist?

Gerne udtrykt meget pædagogisk....[:I]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)