Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skotland, en hurtig beretning ..
#1
Her i den ”døde tid” kan man godt komme til at gå og længes meget efter noget jagt. Sådan har jeg det da ihvert fald, og ved jeg ikke er den eneste der ser bare lidt frem til d. 16/5 [:p]

Mine minder falder tit og ofte på et halvt år tilbragt primært på den skotske vestkyst. Jagt og naturmæssigt har jeg personligt kun oplevet et sted (NZ) der kan hamle op med Skotland. Et fantastisk land som man simpelthen som jæger der har oplevet det aldrig rigtig for ud af hovedet igen. Der er også lagt planer for dette efterår, selvom det er på et SU budget kan ting lade sig gøre [Big Grin] Heldigvis..
Jeg oplevede på dette halve år fortrinsvis jagt på Sika og Kronvildt, men walkup på snepper og Grouse blev også prøvet. Sidste nævnte er som flere sikkert ved ret så dyr en fugl at jage, plus bestanden var ikke så stor, så de store tal blev det ikke. Men oplevelsen står stadig fuldstændig klar, selvom det snart er halvandet år siden.
Som elev, kunne skovarbejde og lignede godt blive små træls i august hvor der ikke blev jagtet meget, så da head stalkeren inviterede på en lille walkup med to Grouse per mand siger man jo ikke nej. Lige fra morgenen tog vi af sted, på en herlig solskins dag med store forhåbninger (mine var i hvert fald). Jeg havde fået historier om hvor hurtige de små fugle var. Vi er dårligt kommet over den første hill da det buldre og brager 20 meter foran os. Op ryger 6 Grouse, men inden man overhovedet har set sig om er de længe væk. Stalkeren smiler lidt lunkent og vi trasker videre. Naturen bliver bare ved med at imponere, og i så smukke omgivelser er der svært at holde koncentrationen helt. Et skud fra den anden skytte for mig trods alt til at vågne, efter at have kigget rundt et par gange ser jeg 200 m foran skytten ræven som har snydt ham. Mikkel kan snyde selv min lollandske skovfoged morfar, og han har efterhånden set sin del og lidt til, så jeg kan godt sætte min ind i hans uheld. Selv forstår han det ikke og bander som kun skotter kan. Jeg har dårligt lagt oplevelsen fra mig da to Grouse letter lige ved.. Fumlende for jeg dog bøssen op og ser skuddet mindst 6-7 meter bag den hurtige flyver, andet skud for jeg dog kastet så langt frem at den smukke fugl går i lyngen. Sikke herlig følelse, i kender den garanteret [Smile] Ikke længe efter falder nummer to på en hill top, næsten skudt lodret nedad. Fantastisk dag, hvor vi forsatte og fandt masser af fugle.
[Image: BraceofRedGrouse.jpg]
Senere på året er det blevet Sika og Kronvildts brunst. Sikke en periode at pürche rundt i de skotske skove. Flere gange er jeg næsten hoppet en meter op i luften når hjorten fløjter, bare 50 meter inde i de tætte rød graner. Utroligt spænende dyr at jagte. Denne morgen har skytten taget mig med som en slags ikke betalende klient på ”hans eget” stykke hvor kun ham selv jager. Efter en meget lang tur delvis på ATV og til fods når vi ud til et åbent lyng område, langt ude for han øje på en yngre hjort med en ikke alt for god opsætning. Godt så, det prøves.. Efter en lang pürch når vi ind på 150 meter. Hjorten har op dette tidspunkt opdaget os, så det skal gå stærkt. Det gør det os, hvilket resultere i at det eneste lille selvsåede birketræ der næsten findes i dette område kommer imellem kuglen og hjorten, væk var han.. Senere på morgenen har tågen lagt sig tykt omkring os og det er efterhånden ikke nemt. Pludseligt (Faktisk lige så pludseligt som da i læste dette) står han der. Det vakse dyr har selvfølgeligt længe opdaget os, men bliver alligevel stående indtil jeg har fået riflen o stokken og sendt en kugle på bladet af ham. Han opdagede aldrig 270eren der ramte perfekt.

[Image: Minsika.jpg]

Der er mange andre jagt oplevelser fra det skotske højland. Både brølende kronhjorte tæt ved Loch Lomond, flere fløjtende Sika hjorte og en hav af personligheder man møder i form af klienter. Plus et kendskab til vildtet der strækker sig noget bredere end det jeg havde. Bla. Kunsten at fløjte en Sika hjort og brøle en kronhjort. Fantastiske minder…

[Image: 8pointer-Achnafad2.jpg]
Håber man kan se ham på billedet ovenover, han var bare flot.. Uhh kom nu efterår [Big Grin] Første indlæg med billeder, så i må bære over med mig hvis det ikke fungere [B)]

Søren

Evt. flere billeder findes her:
http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthr...ad_id=1675

Sauer 202 - 308 W. m. Zeiss 3-12x56 Diavari T* m. lys
Beretta Ultra Light 12/70
Studerende - eneste grund til der ikke er betydeligt flere ..
Svar
#2
Hej Søren
Flotte billeder. Kan tilslutte mig 270éren som noget nær det ideelle hjortekaliber (virker også fint på rensdyrene)[8D]

Mvh. Uvak

Remington 700 BDL LH 270Win. Leupold VXIII 3.5-10X50
Tikka T3 Varmint stainless LH 223Rem. Leupold VXIII 4.5-14X40
Anschütz 1416 LH 22Lr. Leupold Ultralight 3-9X33
Beretta 682 Gold 12/76
Remington 1100 SkeetB 12/70
Remington 870 Express 12/76
Svar
#3
Ja den virkede virkeligt godt.. Vil nu sige at 25-06 også var et herligt kaliber. Lyddæmperen er en smagssag. Men kaliberet var dejligt, med en rigtig godt effekt de gange jeg skød vildt med den.

[Image: Skotskjagtriffel25-06Small.jpg]

Sauer 202 - 308 W. m. Zeiss 3-12x56 Diavari T* m. lys
Beretta Ultra Light 12/70
Studerende - eneste grund til der ikke er betydeligt flere ..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)