Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sako optilock hvorn funker det lige?
#1
jeg er blevet rådet til at få denne montage på min tikke ved korsholm. kan nogen kloge hoveder herinde forklare mig princippet i den måde den fungerer for umiddelbart ser det bar ud til at den sidder fast vha to skinner som bider ind i låsestolen på riflen virker som om det teoretisk bare kan glide af??? erfaringer modtages meget gerne med denne montage.
Svar
#2
Korsholm har nu nok rådet dig til en Optiloc til en Tikka.

Forskellen på Sako og Tikka er at på Sakoen er svalehalesporene koniske og på Tikkaen er de lige.

Det er en af de bedste montager på markedet. Der sidder en lille tap der virker som rekylstop og så spænder man en lille klamp ind under svalehalesporet og trækker montagen fast mod den modsatte side.

Og den glider ikke af uanset kaliberen.

Ringene holder om kikkerten ved hjælp af en plastring der retter sig efter kikkertrørets retning. Kikkerten kommer til at sidde fuldstændigt uden spændinger. Enkelte har dog klaget over at extremt kraftige kalibre får kikkerten til at rutsche i ringene, men det er osse kun de allerkraftigste kalibre.

Køb du bare den. Den fås ikke meget bedre.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Svalehalesporet, der er fræst ind i låsestolen på en Sako, bliver bredere fremad. Dvs. at hvis rekylen forsøger på at flytte montagen bliver den bare kilet endnu bedre fast. Der er desuden en stift i bagerste base som passer i er spor på låsestolen, så den kan slet ikke flytte sig. Den bagerste kan i hvert fald ikke.
Det mest smarte ved Optilock er at ringene har sfæriske inderringe, så uanset hvor skæve baserne måtte være, vil der aldrig komme spændinger i kikkertrøret. De sfæriske ringe bliver låst fast hvor de nu sidder.
Desuden er kikkerten garanteret uden ridser og mærker hvis man skal sælge den senere.
Svar
#4
Kan man ikke få lov til at svare manden i fred[8D]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Svalehalesporet, der er fræst ind i låsestolen på en Sako, bliver bredere fremad. Dvs. at hvis rekylen forsøger på at flytte montagen bliver den bare kilet endnu bedre fast.Til gengæld, flytter den så også træfpunktet sideværts, hvis ikke både forreste og bagerste ring flytter sig lige meget Der er desuden en stift i bagerste base som passer i er spor på låsestolen, så den kan slet ikke flytte sig. Den bagerste kan i hvert fald ikke.
Det mest smarte ved Optilock er at ringene har sfæriske inderringe, så uanset hvor skæve baserne måtte være, vil der aldrig komme spændinger i kikkertrøret. De sfæriske ringe bliver låst fast hvor de nu sidder.
Desuden er kikkerten garanteret uden ridser og mærker hvis man skal sælge den senere.



jbn
Svar
#6
Det har du nemlig ret i, Ignorant.
Hvis noget flytter sig, er det kun den forreste og det flytter træfpunktet.
Som der blev skrevet er det kun et problem på de kraftigste kalibre og kun med tunge kikkerter.
Svar
#7
mange tak for svarene[Smile] men hvad hvis vi snakker kal 300 win mag på tikka varmint med zeiss 3-12-56 er det et problem??
Svar
#8
Citat:quote:

men hvad hvis vi snakker kal 300 win mag på tikka varmint med zeiss 3-12-56 er det et problem??

Nej. Det vil virke fint. Tikka'en har parallelle svalehalespor.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by cepture

mange tak for svarene[Smile] men hvad hvis vi snakker kal 300 win mag på tikka varmint med zeiss 3-12-56 er det et problem??



Næj!

En 300 WM er i børnehaveklassen i forhold til en .378 Winterbyøster.[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Svalehalesporet, der er fræst ind i låsestolen på en Sako, bliver bredere fremad. Dvs. at hvis rekylen forsøger på at flytte montagen bliver den bare kilet endnu bedre fast.Til gengæld, flytter den så også træfpunktet sideværts, hvis ikke både forreste og bagerste ring flytter sig lige meget Der er desuden en stift i bagerste base som passer i er spor på låsestolen, så den kan sl


Er det ikke en lidt teoretisk situation, at den forreste kikkertring skulle flytte sig fremad i et konisk spor, hvis den er spændt ordentligt fast[?] Især i betragtning af, at den bagerste kikkertring ikke flytter sig nogen steder, og dermed vil forsøge at holde fast på både kikkert og den forreste ring.

Jeg har ihvertfald ikke oplevet det på nogen af de 11 SAKOer, jeg har haft gennem tiderne.

Til gengæld lyder det mere sandsynligt, at en tung kikkert kan flytte sig i en optilock på en kraftig riffel, selvom jeg heller ikke har oplevet dette - men jeg bruger heller ikke de tungeste kikkerter[Wink].

Mvh Søren
Svar
#11
Mener der var nogen der skrev her inde de havde oplevet deres kikkert flyttede sig på deres 338 LM. Men en tredje ring skulle løse problemet.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#12
På min lette 338LM har jeg netop oplevet problemet med at forreste ring flytter sig nogle mm fremad indtil den har kilet sig urokkelig fast, og skal demonteres med en plastikhammer, selvom man har løsnet skruen.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

På min lette 338LM har jeg netop oplevet problemet med at forreste ring flytter sig nogle mm fremad indtil den har kilet sig urokkelig fast, og skal demonteres med en plastikhammer, selvom man har løsnet skruen.



Jeg tror det er Sako's hensigt at man IKKE skubber den forreste ring helt frem så den kiles fast. Derimod er udgangspunktet "midt på" den forreste del af låsestolen. Sako er nået et skridt videre end Tikka. Ved at flytte den forreste ring lidt frem eller tilbage i forhold til den bageste, kan du nemlig justere kikkerten sideværts således at trådkorset er justeret i midterstilling. Altså en sideværts korrigering.
Den bageste skal selvfølgelig altid være skubbet frem til den møder rekylstoppet og hvis man ønsker at justere sideværts, skal man osse lige huske at løsne den bageste ring så den sfæriske plastring kan "følge efter".
Så skulle problemet med at den forreste ring kiler sig fast, være løst.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Jeg havde placeret den forreste ring som Sako foreskriver, så den flugter med "ejektor porten" og IKKE helt fremme. Det sørgede den så udemærket selv for.
For eksperimentets skyld har jeg prøvet 2 forskellige Optilock montager, 2 forskellige kikkerter og at sætte nye plastikringe i.
Lige meget hjalp det.
Skruerne var desuden spændt lige til grænsen med momentnøgle.

Nu bruger jeg 3 Optilock montager på en Picatinny rail.
Det duer så til gængæld, selvom det er samme kikkert på en meget kraftigere riffel.
Svar
#15
Jeg må jo bøje mig for erfaringerne - pænt irriterende, hvis forreste ring løber. Jeg har dog ikke selv oplevet det, selv på en 416REM MAG blev den fint siddende.

Ellers kan man jo gå tilbage til de gode gamle montager, så kan begge ringe justeres sideværts, men det kan godt give lidt mærker i kikkerten.[Wink]

Citat:quote:

Nu bruger jeg 3 Optilock montager på en Picatinny rail.
Det duer så til gængæld, selvom det er samme kikkert på en meget kraftigere riffel.


Har du ikke oplevet at kikkerten "løber" i plasticringene her??

Mvh Søren
Svar
#16
Nej her løber den ikke, men her er jo også 3 ringe + ringene er fixerede på rail'en.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)