Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Økonomi - ny riffel
#1
På bagrund af de sidste års massive stigninger på messing og bly er jeg ved at spekulere på 6. riffelkøb - gud bedre det [Wink]
cal. 223 er som jeg ser det ved at blive populært dels på baggrund af det militære brug, men også i skytteforeningsregi bla. i Norge og Sverige, at der kan være økonomi i at anskaffe sig dette kaliber til jagtfelt (begrundelse: træningsammu er en hel del billigere) - jeg ved dog godt, at de flyver af [}Smile] i blæsevejr på eks. 300 m)

Træningsammu til det gode kaliber 6,5x55 er jo ved at nå de gamle priser for jagtammu - og da jeg er offentlig ansat er jeg nødt til også at se på økonomien - ondskabsfulde kunne så sige, at jeg bare kan sælge en af mine rifler og så køb dyr ammu for den... og så at sige skyde den op. Men det VIL JEG IKKE... [Wink]
Hvad siger panelet? er jeg den eneste der tænker sådan om ammu.
Jeg fik også tanken om jeg så kunne "nøjes" med en Tikka Varmint i 223 med tyk pibe velvidende at magasinet, aftrækket og montage ikke er på Sakoniveau [^]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#2
Nej Nej Halvauto du kan da ikke nøjes med en Tikka, du har jo set lyset så du skal vælge en sako 85 varmint[Wink]

Jeg har faktisk selv haft de samme tanker om at købe en 223 til skydning under 200 meter.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#3
Jeg har lige købt en .223, og er glad for den, og selvom jeg ikke ligefrem er rekylskræk, så er det da også i længen mere behageligt at træne mest med de små kalibre [Big Grin]

Prisen for ammo er naturligvis også ok, men sammenlignet med fx. 30-06 træningsammo, er der ikke STOR forskel på priserne.

Bemærk også at der ikke er det samme udvalg af forskellige kugletyper som i de 'kedelige' kalibre.

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Nej Nej Halvauto du kan da ikke nøjes med en Tikka, du har jo set lyset så du skal vælge en sako 85 varmint[Wink]

Jeg har faktisk selv haft de samme tanker om at købe en 223 til skydning under 200 meter.

Mvh. Jakob



Jeg er ved at få min 223(og det er altså nummer 2, der ryger ud af samlingen) bygget om hos Hatting.

Som du skriver er den ikke meget bevendt efter 200 meter. Den er for vindfølsom.
Og den har slet ikke den medfødte præcision, som I er vant til fra 6,5x55 eller 308. Der skal arbejdes meget mere med ladningerne før det bliver godt.

Økonomien i projektet er nok heller ikke super.
Projektilerne er lidt billigere, men ikke meget.
Den bruger lidt mindre krudt.
Gænghætter er vel det samme.
Hylstre ? De fåes nok billigere til en 6,5x55

Men hvis i leder efter en undskyldning for at købe en riffel mere, skal jeg ikke ødelægge drømmene.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
.223 er ikke tilladt til jagtfeltskydning.....

Minimum 6mm, beklager

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#6
@Lani,

Det er den da i hvert fald. Siden hvornår er .223 ikke lovlig til råvildt?

Jeg citerer hermed fra Dansk Jægerforbunds Håndbog for Jagtfeltskydning:

"Anvendte våben og kalibre/patroner skal til enhver tid opfylde gældende lovgivning vedr. beskydning af råvildt" citat slut.

Hjemmeladeren

Born to hunt - forced to work
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Til NSK skydninger er mindste kaliber .257 men der er mig bekendt aldrig blevet udelukket nogen med for lille kaliber.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Nå, ja jeg mente nu det var minimum .243, der kan man bare se.
Jeg tænkte også på NSK skydninger. hmm, gik egentligt ud fra at det samme var gældende for JF skydninger, der tog jeg åbenbart fejl.

Beklager.

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#9
Tak for deltagelse....

Det kan godt være at løsningen så bliver, at jeg opgraderes til hjemmelader, og så kan genbruge messing. For jeg synes ikke det er fedt at sende mange skud af sted til 6 kr. stykket
Troede faktisk at en 223 havde en god præcision under normale skydeforhold[?]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#10
Jeg har købt en Remington 700 LTR i .223 med den tykke pibe og den er bragende præcis.

20 skud uden problemer inden for en gammel 5 krone. og det er vel at mærke lige så hurtigt jeg kunne lade.

Gir 2.85 for spids skarp til den så den er væsentligt billigere end min spidsskarp til min 30.06

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#11
Citat:quote:

20 skud uden problemer inden for en gammel 5 krone. og det er vel at mærke lige så hurtigt jeg kunne lade.



Du ønsker åbenbart ikke at beholde den præcision særlig længe kan jeg se..[:p]
Hvorfor ikke bare være lidt tålmodig og skyde 5 skuds grupper med lidt kølepause ind imellem..?
Svar
#12
Må give Stef_H ret - .223R er meget præcis - i hvertfald i de riler jeg har afprøvet - og det har kun været med fabriksamm... de sidste grupper jeg har skudt har været med Lapua 55 gr. SP, Remington 55 gr. SP og S&B 55 gr. FMJ...de er nævnt i orden efter hvor præcise de er - så kan I selv gætte hvad der fungerer bedst. Dermed ikke sagt at S&B FMJ ikke gør det godt - for det gør de!!! alle grupper på nær den sidste kunne dækkes af en 1-krone...S&B måtte jeg have en 2-krone op ad lommen for at dæke. Der var så også tale om 5 skud! Det er ok på 100 meter, så om .223 har en medfødt evne til at være upræcis det skal jeg være usagt, men det gælder ikke for min 700 LTR!!! (og heller ikke for en Sauer 202 jeg kender til - eller en Blaser for den sags skyld...eller Tikka og Sako - det går også strygende...ok jeg tror I har fanget pointen [Big Grin] )

J
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Citat:quote:

20 skud uden problemer inden for en gammel 5 krone. og det er vel at mærke lige så hurtigt jeg kunne lade.



Du ønsker åbenbart ikke at beholde den præcision særlig længe kan jeg se..[:p]



Grunden til at der blev skudt 20 af på en kort tid var simpelthen for at prøve om den ville begynde og sprede når den blev lun. Men da LTR en med en Match pibe så sker det bare ikke. Og det skal siges at de også er skudt med S&B FMJ.

[/quote]
Hvorfor ikke bare være lidt tålmodig og skyde 5 skuds grupper med lidt kølepause ind imellem..?
[/quote]

Hvis jeg skyder 5 skuds grupper så ligger S&B's FMJ også inden for en 2 krone. og Remington Accutip 55gr og REmington SPS Corelokt inden for samme 1 krone.

Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#14
hej halvautomat.[Smile]
Jeg havde præsis samme overvejelser som dig sidste år.Jeg var rundt og kigge og vupti så var jeg pludselig ejer af en ny winchester 70 coyote stainless i cal 223 rem.[8D][8D][8D]
Jeg må sige, at efter der blev pillet ved aftrækket, kører den bare perfekt.Den elsker specielt rem UMC som kan fås under 3 kr, hvis man køber nok.Jeg har fodret den med hornady 55 gr v-max,remington umc 50 HP og 55 grains spids, sako gamehead 55gr, winchester usa 55 grains spids, lapua 55 grains,og remington 55 gr. psp.
Jeg må sige jeg er lidt imponeret over at med så mange forskellige slags ammo. skyder den, den dårligste 3-skudsgruppe 28 mm på 100 meter fra bænk.[Smile]
Når man så tager den ud af bænken er det altså en drøm at skyde med en hel dag.[Smile]
Køb du blot en 223 rem til samlingen, det vil du garanteret ikke fortryde.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Mvh mogens
Svar
#15
Min rem 700 police i 223 skyder meget bedre end 20 skud i en fem-krone
på 100 meter. Men det er bare ikke godt nok når den skal længere ud.

Prøv at kigge i Normas ballistik program og se lidt på vindafdrift.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Min rem 700 police i 223 skyder meget bedre end 20 skud i en fem-krone
på 100 meter. Men det er bare ikke godt nok når den skal længere ud.


Er de 20 skud så skudt inden for MAX 10 min?

SteF.

Prøv at kigge i Normas ballistik program og se lidt på vindafdrift.

VH Søren

Big Green for ever



Nu også med
Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss diavari 3-12x56 u lys. :-(
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#17
Nu har jeg ikke taget tid og går generelt ikke ind for at jabbe skudene afsted.

Kuglen er 68 grains bthp fra hornady og en max ladning med 140.

Jeg har aldrig skudt 20 skud sådan bare i et hul, men flere gange skudt 3 fire-skuds grupper på ca 5 min. med spredning mellem 15-20 mm (C-C).
Enkelte nede på 10 mm.

Bedste nogen sinde, med vidner, er 5 skud på 15 mm(C-C) på 200 meter, med den billigste rem UMC HP patron. Hvis man kender den internationale 200 meter skive så sad de i den øverste halvdel af den inderste ring. Det var i vindstille og perfekt dagslys i ryggen.

Så mit point er ikke at 223 ikke kan skyde godt. Men når man bevæger sig længere ud begynder vindafdriften at tage for godt ved, og det er ikke nok de sidder tæt, de skal også sidde der hvor man peger.

Ovenstående bliver ikke gentaget, da riflen snart er mere egnet til
projektiler med højere BC.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Er det ikke lidt pointen i at være en dygtig rifleskytte , at kunne sin ballistik ...
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Ovenstående bliver ikke gentaget, da riflen snart er mere egnet til
projektiler med højere BC.

VH Søren

Big Green for ever



Hvordan og til hvilket kaliber bliver din Remington bygget om?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by gamekeeper

Er det ikke lidt pointen i at være en dygtig rifleskytte , at kunne sin ballistik ...



Jo men hvor kuglefald kan læres næsten udenad, er vindafdrift en del sværere. Og jo mindre den maximale afdrift er jo lettere er det at
jo mindre bliver usikkerheden.

Et eksempel hvis vindafdrift efter tabel er 10 cm på en given afstand og jeg har svært ved at vurdere vinden kan træfpunkt ligge op til 10 cm til den ene side, hvor skal jeg så holde ?. Er afdriften nu kun det halve så holder jeg bare 2,5 cm op mod vinden og vil stadig lave et godt skud hvis alt andet går godt.

Den laves om til en 260 rem BC på 140 grains a-max er 0,54 og det er i den slappe ende, med en berger VLD er den på 0,64(desværre nok lidt for lang til magasin).Med en lapua 8 gram er bc 0,547 og hastigheden kommer snilt over 2800 fod

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)