Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rødpunkt på haglgevær
#1
Er der nogen der har prøvet dette. Det burde da være muligt at forbedre haglvåbnet, som jo stort set ser ud som for 100 år siden ...

Per
Svar
#2
Jeg har i mange år haft en o/u med aimpoint. Kombinationen er uhyggelig effektiv! Det kræver en smule tilvænning, men er alt andet overlegent - på skumringsjagt burde det være obligatorisk. Træner man med den på lerduebanen, mener alle andre hurtigt, at det er både snyd og uetisk - det ser jeg som et godt tegn på, at det virker.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hvilken type montage bruger du ? Jeg har set at Aimpoint har en Weawer-type skinne som kan monteres på sigteskinne, men har aldrig haft en i hånden.

- og så er der lige højden på skæftet, hvordan var overgangen til rødpunkt ? (forudsat at bøsse også passsede inden sigtet blev monteret)

Per
Svar
#4
Pinligt...[:o)]

Jeg har faktisk ikke prøvet at bruge haglløbet med aimpoint!
Great Dane

Svar
#5
Spørgsmål: Nå I her taler om aimpoint, mener i så deres rødpunktssigtekikkert eller blot en rød "dut" monteret på haglsprederens sigtekorn ??
Svar
#6
Aimpoint er det svenske firma (ligger i Malmö), der i sin tid opfandt "rødpunktssigtekikkerten" uden forstørrelse - et sigte der muliggør sigtning med begge øjne fokuseret på målet. I dag findes der adskillige konkurrenter, men mig bekendt er det fortsat kun Aimpoint, der er 100% paralaksefri, hvilket er en væsentlig forudsætning for tilfredsstillende funktion på denne type sigte. At sigtet er paralaksefrit betyder, at der hvor skytten ser sigtepletten, der rammer skuddet, uanset hvor skævt han ser igennem kikkerten. Dette gør Aimpointen særdeles velegnet til kasteskuddet - point and shoot - det kan ikke blive mere simpelt.
Eneste ulempe ved en Aimpoint på et haglgevær er, at man risikerer at indøve uhensigtsmæssige anslag, da sigtet kompenserer for et dårligt anslag, der under normale omstændigheder havde afsløret sig selv for skytten, når han så ned ad sigteskinnen.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Det lyder sgu' da smart !!!! Findes der en montage, hvor kikkerten kunne af- og påmonteres uden efterfølgende indskydning og konstrueret på en sådan måde at haglgeværet også kunne benyttes traditionelt uden aimpoint ? Det sidste udelukker vel de fleste montager, såsom svingmotage m.v.

..og til Nitro, ja det er lidt af en alko-test at "hakke" sig igennem det ord (så jeg gider ikke igen, men regner med at du er med på hvilket ord jeg mener) [Big Grin]

Steen S
Svar
#8
Steen S - Normalt monterer man den bare på sigteskinnen og afmonterer den igen hvis man vil bruge haglgeværet traditionelt (det tager 2 minnutter). Om man vil monterer sigtekikkert/aimpoint igen uden at indskyde, er vel lidt et religions-spørgsmål - personligt ville jeg aldrig gøre det. Man kan også købe Collimatorer i forskellig prisklasser, dette letter genmontage en del.

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)