Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mærkeligt problem
#1
Hej alle...

Er der nogle herinde der har haft problemer med Zeiss Classic Diavari 3x12x56 af nogen art ?

Lad mig beskrive et forløb - i må ikke tro jeg er åndsvag, under normale omstændigheder plejer jeg, at have styr på, hvad jeg går og laver:

Jeg har haft store problemer med at indskyde en af mine rifler en Tikka T3 Hunter 308 (spritny). Dette problem havde jeg i første omgang tilskrevet min træningsammo Remmington UMC 150 Gr. Efter at havde skiftet til jagtammo fik jeg og en normalvis rigtig godt skydende kollega styr på samlingen. Det spøjse kommer så, at da vi begynder at flytte samlingen ind på plads på skiven, så oplever vi egentlig, at et enkelt klik det ene øjeblik giver 3 cm og næste øjeblik 0,2 cm. Vi sætter den i skydebanens gamle bænk, for nu må det da være helt galt med os. Først sidder det hele ad h til, og næste gang sidder det OK. Riflen har på intet tidspunkt været for varm. Jeg tænker straks, NÅ det må være skydebænken, og nu er det vel i orden. Bøvlet nager mig lidt, og jeg tager for god ordens skyld ned til forhandleren, der tager mig seriøs og går med mig i skydetunnelen. Her samler han 12 skud med Remmington UMC inden for en 5'er - herefter skruer han kikkerten 10 klik væk og 10 klik tilbage både op/ned og v/h, og skuddene sidder samme sted. Han rusker og rykker lidt i kikkerten, og gør det samme en gang til. No problems tænker jeg - det er mig der er en klovn Jeg tager hjem med ro i sindet.

Jeg lader en stak Lapua Mega 150 Gr. og tager lystigt på skydebanen. Riflen samler helt fint inden for en 5'er 3 gange i træk lidt oppe i venstre side på 100m. Nå men det kører jo, jeg skruer kikkerten 3 klik til højre og 2 klik ned. Skyder igen - nu kan jeg ikke samle noget som helst, og det hele ryger rundt i alle 4 verdenshjørner. Min kollega prøver han kan heller ikke samle. Jeg er 100% på, at ammo er helt ens!.

Er der nogen der har et bud på en eventuel fejl - udover "chaufførfejl" fra min side ;-). Jeg har tænkt lidt på kikkerten - derfor mit åbningsspørgsmål.

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#2
Jeg glæder mig til at høre andres erfaringer og ikke mindst til at høre din forklaring, når du har svaret. Min egen erfaring er, at Zeiss ALDRIG svigter på netop kliksikkerheden. Man kan købe mange gode kikkerter til langt færre penge, men ingen slår Zeiss med hensyn til pålideligheden - efter min mening. Jeg forstår din frustration, men personligt ville jeg undersøge alt andet først. Et tip er f.eks. at komme symaskineolie på alle "samlinger". Det er så tyndtflydende at det kommer ind overalt. Hvis du så vrider i kikkerten, vil du kunne se om det "pumper" nogen steder.
Du siger, at riflen er ny - har du tjekket, at piben er fritliggende?

Umage gir' mage.
Svar
#3
Zeiss fejler som alle andre.
Jeg har kendskab til en Victory 6-24x56 der ikke kunne tåle rekyl og smed kuglerne over hele skiven og det er en kikkert til 17000kr.
Svar
#4
Prøv at sætte en anden kikkert på riflen
Bo
Svar
#5
Uden at kende de to patrontyper... sådan lige.

Vil lige spørge - har du skudt med patrontyper med det sorte stads... Moly på projektilerne.?

Et skift mellem Moly-projektiler til patroner med ren kobber eller tombak... det kan give nogle ret underlige skudbilleder.

Når man skifter fra kobber/tombak til moly - bør man lave en total rensning med egnet solvent af piben og skyde nogle skud for ligesom at "vænne" piben til den type projektiler.

Hvis du skyder med Moly projektiler og skifter til kobber eller tombak, så sker det at grupperne åbner sig meget.

Det var bare en strøtanke.!

Man kan læse mere om det ve at søge på projectiles og molycoating

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Hejsa.

I mine øjne er Zeiss ikke mere pålidelig end f.eks S&B og Swarovski. Jeg har oplevet 3 gange at folk har haft problemer med indskydningen med Zeiss. Den ene var en spritny Diavary... og har aldrig set det med S&B og Swarovski. (men det er der sikkert andre der har - alle fejler af og til.)

Problemet har været enten at kuglerne har fløjet i øst og vest eller netop klikfasthed, hvor træfpunktet ikke har flyttet sig som det skulle efter klikkene for pludselig at springe et godt stykke.

Prøv som tidligere foreslået at tjekke om piben ligger frit. Når det er gjort så prøv at låne en anden kikkert. Den kan sagtens være problemet.
Svar
#7
Kan krydset hænge lidt, så det ikke flytter sig når du klikker, men først ved rekylen, så prøv at slå let på kikkerten lige efter du har klikket.

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#8
Hvis kikkerten sidder korrekt monteret i optilock, så gå videre til næste trin [Wink]

Skru kikkerten ud i yderstillingerne og tilbage igen, måske kan korset "hænge". Har selv prøvet det med en Swarovski.

Du kan også, som foreslået før, allerførst prøve med en anden kikkert, du ved virker.

Så er den ged helt sikkert barberet[Wink]

En Zeiss skal man ikke banke på, enten virker den, eller også gør den ikke.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Det synes mig, at i helt bortser fra at forhandleren ingen problemer havde med grupperingen.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#10
Ikke her.

Det var udfra at riffelen først begyndte at sprede, da de stillede på røret, at jeg mente det var der problemet lå.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Palmer

..........og jeg tager for god ordens skyld ned til forhandleren, der tager mig seriøs og går med mig i skydetunnelen. Her samler han 12 skud med Remmington UMC inden for en 5'er - herefter skruer han kikkerten 10 klik væk og 10 klik tilbage både op/ned og v/h, og skuddene sidder samme sted. Han rusker og rykker lidt i kikkerten, og gør det samme en gang til.





Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#12
så det godt, men der er noget der vakler og her tror jeg mest på at det er kikkerten der er det svageste led ...

Har før set "periodefejl" og parallaksefejl på kvalitetskikkerter.

Måske forhandleren har set ens i kikkerten hver gang og det var derfor han kunne få den til at samle, men alt er jo muligt.

Ikke nemt når man ikke selv har grejet i hånden [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Hej alle...

Tak for mange gode input - frygtede faktisk at blive til grin :-). Til orientering kan jeg sige, at piben ligger frit, det var det første jeg checkede, da den som i siger var jo oplagt. Vedrørende ammoen så var det 9,7g mega i norma hylster. I relation til bemærkningen med forhandleren, så justerede han frem og tilbage på kikkerten mellem skudserierne, og rystede herefter riflen i kikkerten, hvorefter han skød samme sted. Han gjorde sgu hvad han kunne :-). Jeg havde selv mistanke om en løst/flydende trådkors, men det må man vel sige er udelukket efter sådan en behandling.

Nu prøver jeg forfra på lørdag. Jeg har en aftale med en bøssemager på skydebanen, og så prøver jeg at skifte kikkerten.

Jeg skal nok give en melding tilbage, når der er en afklaring. Indtil da tusind tak til jer alle.

Palmer.
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#14
Har en kammerat der havde det samme problem med en ny Zeiss magen til. Klikfastheden var periodisk ustabil. Kikkerten havde været skruet helt ud i yderstilling da baserne ikke var monteret rigtigt af forhandleren. Historien endte med at kikkerten blev sendt tilbage til fabrikken og fejlen blev rettet.

Mvh.
O.Smith
Svar
#15
Hej alle..

Så er jeg hjemme fra skydebanen, og ja, problemet er løst. Kikkerten blev afmonteret, og monteret igen. Herefter blev riflen og montager efterspændt alle vegne og kikkerten blev flyttet ½ centimeter frem.

For at eliminere alle menneskelige fejl skød vi den ind i bænk, og herefter justerede den 15 cm. til højre skød og retur igen. Ingen problemer det røg tilbage på plads. Resten af dagen var ren fornøjelse, jeg var rigtig billig i plaster - alt jeg skød sad inden for en 5'er. Konklusionen er at årsagen har være en kombination af manglende efterspænding af riffel/kikkert/montager, kikkert for tæt på [:I] og Remmington UMC, som ihvertfald ikke skyder ordentligt i riflen.

Nu er der ro i sindet - og heldigvis blev kikkerten frikendt af bøssemageren.

Hilsen
Palmer
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#16
Tillykke med resultatet, det var dejligt at det kom til at virke ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)