Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Militærlignende våben
#36
Jeg tror jeg vil fortælle en lille historie:

Jeg er ALDRIG, af nogen "ikke jæger" eller anden "naturbruger" blevet adspurgt, råbt af, nedstirret eller andet i den boldgade, på grund af at jeg på jagt eller ved skydning bar på et "militær-lignende våben"

De ENESTE personer der nogensinde har henvendt sig negativt i forbindelse med f.eks. anvendelsen af en meget sort (uha-da-da) Steyr Scout på trykjagt VAR DE ANDRE DELTAGERE I JAGTEN!!!!

Det var typisk en person iklædt ulasteligt Tweed eller grøn-germaner-loden... Typisk selv udstyret med enten en Blaser ([:o)]) eller anden "Fin" riffel (der har også været enkelte S&L -ejere imellem[Big Grin])med "nord-kaukasisk ånde-nød" og graveret monogram....
(Sådan et har jeg da osse ... på min Scout!!!!!)

Jeg har mange gange båret en typisk "sniper-riffel" iført Real-tree Camo OG militært udseende hoved-beklædning (Boonie-hat og sløringsnet) forbi andre "Naturbrugere" herunder også enkelte mere ellermindre misfornøjede "Ornitofuglekiggere"

Ikke 1 gang har der været kommenteret negativt på udseendet af andet end min egen fysionogmi[Wink]

Flere gange er jeg blevet spurgt (uden antydning af negativitet i spørgerens stemmeføring): Om vi var på øvelse eller hvad? ... Er i fra hjemmeværnet? Nåå i er JÆGERE!!!! hvad er i så på jagt efter? Har i skudt noget? Jaa med det TØJ(!) ku i jo ligesågodt være fra jægerkorpset, de render jo tit rundt hernede... eller var det hjemmeværnet sidste gang?

Jeg tror vi skal have in mente at Jagt og Jægere stort set KUN har et meget negativt image i visse dele af pressen og i visse meget små grupper i den danske befolkning, som alligevel er LANGT udenfor pædagogisk rækkevidde[V]
I størstedelen af det "flertal" der tales så meget om er jagt og jægere enten helt uden interesse eller bliver set moderat positivt på.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at der fra "ordensmagtens" side "på lederplan" er ønsker om at begrænse mængden af "militære" eller "militær-lignende" skydevåben, samt de "særligt farlige skydevåben" i hænderne på selv lovlydige borgere (Det ER jo en forudsætning for at anskaffe sig et våben på lovlig vis, at man ikke har et udestående med ordensmagten, der gør én "ugenet" til at have ansvaret for et rigtigt skydevåben)

Hvis du som "højt placeret embedsmand" eller politiker kan profilere dig selv på at "begrænse adgangen til farlige våben" så giver politikere og embesdmænd med "taburet-kløe" F..den i om det går ud over en minoritet som de få forvirrede individer i jæger eller skyttekredse som af den ene eller den anden grund ønsker sig et "militærlignende våben".

Det der ævl med at "uha nu skal vi passe på at vi ikke "støder nogen" og SÅ FÅR VI DET BARE MEGET VÆRRE... Det BURDE jo nok være indtruffet noget tidligere... med adskillige "amokløbne" hjemmeværnsfolk og skytteforeningsmedlemmer, døde dyrlæger, og rockere der tømmer en pistol-klub... bare sådan grebet ud af min hullede hukommelse over de sidste 20 år....

Jeg diskuterer OFTE våbenlovgivning med mennesker der ellers kun kender våben fra fjernsynet (men sjovt nok også næsten alle fra Onkel Benny der går/gik på jagt)

Folk har som regel INGEN ANELSE om hvad der er tilladt som jagtvåben (endsige "politisk korrekt" blandt jægere!!!!!) De ANER intet om udseendet på jagtvåben... Jeg har fremvist min Walter GSP skytteforenings-pistol for personer de har spurgt: Hvad er det? Må man gå på jagt med den?

Bare for sjov har jeg i denne weekend forevist følgende våben for nogle bekendte og bedt dem om at udpege jagtvåbnene blandt dem..

Alle udpegede uden tøven en Kovo Side-by-side som et "Jagtgevær"
Det samme gjaldt en Browning Auto5......[Smile]
Alle var enige om at min Sako 6,5x55 i "jagtfelt" udgave med "ortopædisk" valnøddeskæfte og rustfri pibe.. Det måtte være "en slags konkurrence-skyder" ihvertfald IKKE et jagtvåben.
Min 10/22 Ruger var ubetinget "en Sniper-riffel eller skarpskytte-dims"
"Lotte" (Ruger No1 Tropical allweather i 458Lott) fik kommentaren: Den der... Den er da ikke ægte ER den?[Big Grin][8D][8D]

Samme kommentar fik min Freedom Arms model 97 i 357Magnum...[V] Korrigeret for ægtheden var der dog ingen der var i tvivl om at den IKKE var et jagtvåben...

Så kommer vi til dagens Clou: Alle deltagere i "dommerpanelet" var efter lidt diskussion enige om at en Steyr Scout i sort var et jagtvåben!
der var dog en enkelt kommentar: Den ser GODTNOK sådan øhhh seriøs ud..
Hvad skyder man med den?

Ingen af de deltagende identificerede en Walther GSP som værende et våben overhovedet!!!! (det kunne ligesågodt ha været en sømpistol)
"Madkassen" med en Glock 17L blev slet ikke bemærket selvom den lå på bordet......[V]

Kun 1 riffel blev ubetinget set som et jagtvåben og det var en gammel Mauser 98......
Der var LIDT tvivl om en PArker Hale replica af en sortkrudts-riffel.[8D]

Baseret på denne uvidenskabelige lille test vil jeg våge følgende påstand...
Hvis Hr. og Fru "flertal" blev præsenteret for dette "dilemma" ville det ikke rage dem en hylende fis!!!

Kun kendere af våben kan se forskel på de forskellige typer, og dermed er det de forstokkede "fnulrehoveder" i vores egne jæger-rækker der er problemet.
Hr. og Fru "flertal" ville IKKE løfte det ene øjenbryn hvis en flok jægere gik forbi dem med en eller to af dem bærende på hver sin AR-15... Rasmus Betjent ville MÅSKE kigge efter! Og var han RIGTIGT nidkær ville han måske checkke våbentilladelserne og jagttegn..

Angående HVAD man søger tilladelse til og hvad man så efterfølgende BRUGER våbnet til..... Det ER da ærgeligt at man ikke bare kan tone rent flag og så søge tilladelse til et våben til det man nu gerne vil bruge det til.. .Jeg kunne da ikke være mere LIGEGLAD med hvad "IPSC-Benny" vil bruge SIN fritid til. hvis han vil rende rundt og skyde "kombi-skydning" så FRED VÆRE MED DET! Det jeg har set til IPSC, så er det kompetente og seriøse folk med stort fokus på sikkerhed OG et ønske om at skabe en action-sport med store udfordringer. Hvis "IPSC-Benny" har erhvervet sin våbentilladelse ved at bestå en jagtprøve, søge en tilladelse OG er godkendt af ordensmagten til at eje et våben af den karakter han gerne vil bruge, hvorfor må han så ikke det? Det skal da ikke være fordi MALINGEN og skæftematerialet på hans våben ikke er "politisk korrekt" blandt "andre jægere" SÅ er vi da ude på et sidespor!!!

Jeg ejer adskillige våben, som jeg anvender mere end 90% til konkurrence/sjov/træning og mindre end 10 % til Jagt, men de er da ALLE registreret til jagt, ellers KAN JEG JO IKKE GÅ PÅ JAGT ELLER REGULERING MED DEM, hvis jeg skulle få lyst til det!

Hvis jeg kunne få en dispensation til det, så ville jeg da søge om at få lov til at gå på jagt/regulering med mine revolvere.....
Det KUNNE da være blæret at have en revolver med "konkurrence OG jagt" på tilladelsen[Big Grin]

Altså alle I derude der er til "sorte våben" og "Real-tree Camo"
Tag det med på jagt!!! Vis at det at være jæger IKKE handler om farven på våben eller Loden-frakker og Gammel-germanske traditioner.
Det handler om noget HELT andet... Det handler om JAGTEN!

Hvis JEG overholder jagtens ETISKE regler og det sikkerhedmæssige OG opfører mig korrket og høfligt, så reserverer jeg mig retten til at være UBEHØVLET overfor nedsættende kommentarer om farven og formen på mit jagtvåben... Jeg ville da ALDRIG nedværdige mig til at rakke ned på andre jægeres "kaukasiske åndenød" med diverse henkastede syrligheder om "egnethed" og ligheder med en udskåret, overdekoreret knortekæp....

Jeg giver ID HELT RET.... Tag jer nu sammen og udvis tolerance og rummelighed.....træk på SAMME hammel....

Fordi "Brian" kan lide små sorte skydere, er det jo ikke sikkert at han er en DÅRLIG jæger....eller en UETISK jæger...meeen bevares han KUNNE jo få VORES JAGT til at SE GRIM UD...[xx(]

Det der samler mange her ER vel en interesse for VÅBEN???
Så lad os da stå sammen om DEN interesse...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Militærlignende våben - af ID - 01-05-2008, 06:26 PM
Militærlignende våben - af STROM - 01-05-2008, 09:12 PM
Militærlignende våben - af ID - 01-05-2008, 09:46 PM
Militærlignende våben - af STROM - 01-05-2008, 10:27 PM
Militærlignende våben - af Høgh - 01-05-2008, 10:29 PM
Militærlignende våben - af HappyNanoq - 01-05-2008, 10:33 PM
Militærlignende våben - af lynge - 01-05-2008, 10:54 PM
Militærlignende våben - af The Shootist - 01-05-2008, 11:11 PM
Militærlignende våben - af ID - 01-05-2008, 11:36 PM
Militærlignende våben - af kazla - 02-05-2008, 02:03 AM
Militærlignende våben - af ID - 02-05-2008, 02:20 AM
Militærlignende våben - af kazla - 02-05-2008, 02:53 AM
Militærlignende våben - af n/a - 02-05-2008, 02:56 AM
Militærlignende våben - af ID - 02-05-2008, 10:08 AM
Militærlignende våben - af STROM - 02-05-2008, 11:59 AM
Militærlignende våben - af ID - 02-05-2008, 12:55 PM
Militærlignende våben - af halvautomat - 02-05-2008, 01:38 PM
Militærlignende våben - af BC - 02-05-2008, 01:47 PM
Militærlignende våben - af Jimmy - 02-05-2008, 03:49 PM
Militærlignende våben - af n/a - 02-05-2008, 04:01 PM
Militærlignende våben - af ID - 02-05-2008, 04:26 PM
Militærlignende våben - af Uvak - 02-05-2008, 05:55 PM
Militærlignende våben - af HappyNanoq - 02-05-2008, 06:19 PM
Militærlignende våben - af Høgh - 02-05-2008, 06:40 PM
Militærlignende våben - af STROM - 02-05-2008, 06:46 PM
Militærlignende våben - af HappyNanoq - 02-05-2008, 07:20 PM
Militærlignende våben - af ID - 02-05-2008, 08:12 PM
Militærlignende våben - af STROM - 02-05-2008, 08:49 PM
Militærlignende våben - af ID - 02-05-2008, 09:05 PM
Militærlignende våben - af HappyNanoq - 02-05-2008, 09:39 PM
Militærlignende våben - af STROM - 02-05-2008, 09:58 PM
Militærlignende våben - af n/a - 02-05-2008, 10:08 PM
Militærlignende våben - af Kelle - 04-05-2008, 02:34 PM
Militærlignende våben - af hatting - 04-05-2008, 02:57 PM
Militærlignende våben - af HappyNanoq - 04-05-2008, 07:32 PM
Militærlignende våben - af dravis - 05-05-2008, 05:22 AM
Militærlignende våben - af LasseScout - 05-05-2008, 06:09 AM
Militærlignende våben - af Eric A - 05-05-2008, 08:48 AM
Militærlignende våben - af TRG-S - 05-05-2008, 10:03 AM
Militærlignende våben - af ID - 05-05-2008, 11:32 AM
Militærlignende våben - af Høgh - 05-05-2008, 11:42 AM
Militærlignende våben - af Høgh - 05-05-2008, 10:56 PM
Militærlignende våben - af ujensen - 05-05-2008, 11:04 PM
Militærlignende våben - af ID - 06-05-2008, 12:18 AM
Militærlignende våben - af HappyNanoq - 06-05-2008, 01:16 AM
Militærlignende våben - af dravis - 06-05-2008, 02:38 PM
Militærlignende våben - af Kenneth - 06-05-2008, 04:25 PM
Militærlignende våben - af Kima - 06-05-2008, 04:59 PM
Militærlignende våben - af Kima - 09-05-2008, 01:07 PM
Militærlignende våben - af dravis - 09-05-2008, 03:31 PM
Militærlignende våben - af ID - 18-05-2008, 12:54 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)