Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Klemmere" igen
#1
Hej...

Har lige søgt lidt rundt i de tidligere tråde vedrørende "klemmere", og tillader mig derfor, at tage emnet op igen.

Jeg har været ude for ved nogle patroner ladet i frontier-hylstre, at låsen ved nogle gik meget stramt og ved andre slet ikke kunne lukkes. Der er tale om hylstre, der ikke tidligere har været afskudt i min riffel, og det er naturligvis et kalibereringsproblem. Efter at have skilt bønnerne ad igen og fullsizet dem går de tomme hylstre fint i riflen, og det antager jeg så, at de også gør når kuglen kommer i igen.

Mit spørgsmål til expert-panelet er nu, hvornår er det en "OM'er" ?. Da jeg ikke tidligere har bøvlet med klemmere gjorde jeg i det konkrete tilfælde kort proces med alle de patroner, hvor låsen ikke gik i så let som smør - også dem hvor jeg kunne lukke låsen med modstand (nogle med let modstand og andre mere hård). Man bander jo lidt når man skal adskille, og starte forfra. Kunne jeg havde undladt at adskille og rekalibrere dem, hvor låsen kunne lukkes trods alt ?.

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#2
Det kan tyde på at du skal justere dit sizer die en snert længere ned... bare en anelse...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Hej DOC

Tak for svar :-)

Har skruet sizer die'en lidt ned - og det virker som du helt rigtigt skriver :-)

Hvad med de patroner, hvor låsen godt kan lukkes, men hvor den går stramt. Skal jeg bare skyde dem af ? eller er der risiko for at jeg får problemer med fastsiddende hylstre osv. hvis jeg prøver på det. I en gammel tråd var der en der skrev - såvidt jeg forstod det[:I], at hylstrene retter sig til mit kammer netop ved afskydning ?

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
Hejsa
Jeg hælder til doktorens opfattelse. Jeg oplevede samme problem første gange jeg ladede til min 308W med andre hylstre end mine egne. Efter at dieën blev skruet ordenligt til, har jeg ikke støt på dette problem mere.
En anden ting jeg dog af at til har oplevet, er at nogle hylstre ved sizening (full) får en bule nær hylsterhalsen. Jeg har fundet ud af at dette skyldes at hvis der er for meget fedt på hylsteret, og dette ikke kan nå at blive presset ud af de lille hul i dieen, så presser det hylsteret. Så deter lidt pest eller kolera - uden smøremiddel sidder de fast og med for meget bliver de bulet.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Palmer

Hvad med de patroner, hvor låsen godt kan lukkes, men hvor den går stramt. Skal jeg bare skyde dem af ?

I en gammel tråd var der en der skrev - såvidt jeg forstod det[:I], at hylstrene retter sig til mit kammer netop ved afskydning ?

Palmer :-)



Skyd du dem blot af, så længe at ladningen er sikker, selvfølgelig...

og, ja, hylstrerne former sig efter dit kammer efter affyring.[Image: thum_up.gif]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
øøøhhh HOV!

I glemmer lige at tage "MAX Trimlængde" med!

Jeg har set flere eksempler på at genladere "glemmer" at få trimmet deres hylstre ned....

Det giver også en patron der "klemmer" i kammeret (nogen gange ganske lidt, som om hylstret pare "passer godt"[V])

Men her KAN det være farligt!

Den forreste del af hylsterhalsen klemmer derved omkring projektilet og kan ikke altid "give sig" og slippe projektilet på normal vis...
Med FARLIGT højt tryk til følge, selv med en "sikker ladning"

Nogen gange glemmer vi "de ting der står på side 1 i ladebogen"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Nogen her der har oplevet forskellige træfpunkter med hylstre der klemmer og dem der ligger "løst" i kammeret [?][?]

Teoretisk kan der være en forskel, er der noget praktisk erfaring her?

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Jeg har ikke oplevet forskellige træfpunkter der ligger udenfor den normale gruppering min ammo kan præstere.

Jeg får lidt større grupper hvis jeg, f.eks. i min 6,5xkedelig, mixer fullsizede hylstre med necksizede.

Jeg har testet med Lapua 7 grams Scenar fabriksammo, som giver grupper med et gennemsnit på ca 15 mm, mod mine egne som er necksizede og med samme projektil giver grupper med et gennemsnit på ca 10 mm. (Lapua OG Norma hylstre, dog ikke blandet)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Nogen her der har oplevet forskellige træfpunkter med hylstre der klemmer og dem der ligger "løst" i kammeret [?][?]

Teoretisk kan der være en forskel, er der noget praktisk erfaring her?


For efterhånden en del år siden var 6,5x55 hylstre ikke så let tilgængelige som de er i dag. Dengang genbrugte jeg hylstrene igen og igen. Det er der jo for så vidt ikke noget i vejen for, blot man husker at trimme dem, efterhånden som de ”strækker sig”. På et tidspunkt hvor jeg havde ladet en serie patroner med en 140 gr. Hornady kugle, oplevede jeg med nogle af patronerne en træfpunktafvigelse på helt op til 8 – 10 cm på hundrede meters afstand. Jeg studerede patronerne nærmere, og opdagede til min skræk at nogle af hylstrene var længere end max. længde. Da jeg fik sorteret de lange fra, var problemet med træfpunktafvigelsen løst.

Siden den dag måler jeg samtlige hylstre, hver gang jeg lader.

mvh.
Gert
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Swift

[For efterhånden en del år siden var 6,5x55 hylstre ikke så let tilgængelige som de er i dag. Dengang genbrugte jeg hylstrene igen og igen.


Stor var min undren, da min ven Søren forleden viste mig nogle gamle 6,5 x 55, der var lavet af 30.06!!! hylstre.

Det må så være det der var årsagen til, at man havde brugt et forkert basishylster ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)