Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7x61 S
#1
hvad mener i om det kaliber, er lidt lun på det;men kan se norma ikke længere laver hylstre,kan de fireformes udfra andre ?
Svar
#2
Hej .358Jap
Jeg har en kammerat der har brugt 7x61 S i mange år. En glimrende
kaliber der ligger tæt op ad 7mm Rem Mag. "Desvære" har han for
nylig fået den ændret til 7mm Rem Mag på grund af det ringe udbud
af projektiler i fabriksamunitionen.(han er ikke håndlader)
Jeg mener at have læst på et amerikansk ladeforum at hylstre kan
omformes af 264Win Mag hylstre, men det er stadig muligt at finde
fabriksamu rundt omkring. Så for nylig et par æsker ved den
østjydske våbenpusher.

Mvh.
O.Smith

PS 7x61Super er en rigtig autistkaliber[:p]
Svar
#3
en klassiker...
ydeevnen er identisk med 7 rem mag, som var medvirkende til at den ikke er så udbredt i dag... remington var åbenbart bedre til at promovere deres barn... eller les bowman's barn...
lur mig om ikke jeg husker forkert, når jeg siger at 7x61 sharp&hart er førsteudgaven af 7x61 super... superen har vist tyndere hylstergods, så der kan være en snert mere krudt i... deraf titlen super... de 2 er ellers identiske...

fireformning... det kan vist ikke betale sig... hylsteret er ikke et normalt hylster... kan ikke huske hvad det stammer af... men det er ikke amerikansk...

hylstere er stadig tilgængelige... tilsyneladende...

http://www.midwayusa.com/eproductpage.ex...mid=986443

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Det er helt rigtigt Doc, det var Niels Kvale fra Norma der heksede
lidt med hylsteret så det kunne tage en snert krudt mere.
En snert = 5 grains[Big Grin]

Mvh.
O.Smith
Svar
#5
I skrivende stund ved jeg det ikke; men hvis nu jeg får fingre i den; mon der er så er nogen der har ladedata på den (jeg kan vel få dem ved Norma) hvis ikke andet, og måske en eller anden har hylstre eller måske en matrice, for det er jo ikke sikkert rcbs laver den mere og hvis ja koster den jo nok en halv riffel !
mvh
.358jap måske snart 7x61Sjap[:p]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by .358jap

I skrivende stund ved jeg det ikke; men hvis nu jeg får fingre i den; mon der er så er nogen der har ladedata på den (jeg kan vel få dem ved Norma) hvis ikke andet, og måske en eller anden har hylstre eller måske en matrice, for det er jo ikke sikkert rcbs laver den mere og hvis ja koster den jo nok en halv riffel !
mvh
.358jap måske snart 7x61Sjap[:p]



Hej 358jap.

Hverken Die-set eller hylstre koster en halv riffel. (Det er tæt på.)
Hvis jeg skraber lidt i gemmerne, kunne det da godt tænkes at alle tre dele kunne findes.
Hylstre kan selvfølgelig formes af andre hylstre.
7x61S er efter min ringe mening, det bedste magnumkaliber i 7 mm klassen.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#7
Det lyder rigtig godt, på torsdag ved jeg om det lykkes for mig, så vender jeg tilbage, det er godt nok lidt spændende! hvad gør den efter din mening til den bedste i det selskab ?

mvh .358jap
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by .358jap

Det lyder rigtig godt, på torsdag ved jeg om det lykkes for mig, så vender jeg tilbage, det er godt nok lidt spændende! hvad gør den efter din mening til den bedste i det selskab ?

mvh .358jap



Hej 358jap.

Jeg ved godt at jeg vover mindst det ene øje nu, men hvad. Hvo intet vover, får ikke startet en diskution
Først må jeg lige slå fast, at i min terminologi, så skyder en 7 mm med projektilvægte mellem 150 og 160 grains.

Nu er det så jeg vover det ene øje.
Hvis ikke man kan øge hastigheden med mere end 50 m/sek, kender jeg ingen der er i stand til at skyde sig en forskel. I det mindste ikke på jagtrelevante afstande.

Du kan for eksempel gå ind på Normas hjemmeside WWW://norma.cc og bruge den ballistiske tabel der findes der.

Tager du f. eks. en 7mm Scirocco 9,7 grams projektil, med en ballistisk koeficient på 0,536, skyder ind på 200 meter, og sætter mundingshastigheden til 950 m/sek, er kuglefaldet 1,5 meter på lige godt 560 meter. Øger du mundingshastigheden til 1000 m/sek er afstanden øget til knap 590 meter.

Så spørger jeg igen. Hvem kan skyde sig til rette med det.

Afhængig af kildematerialet er der selvfølgelig lidt forskel på de opnåede hastigheder.

Kilde: Ældre katalog fra Norma.
7x71 S, med 154 grains Sp. Opgivet mundingshastighed 933 m/sek
7mm Rem. Mag. 154 graisn SP. -- -- 970 m/sek
Altså en forskel på 37 m/sek
(Det er ikke sikkert at nogen af hastighederne holder i virkeligheden, men de er sikker lige optimistiske.)

Ladeboken 4. udgave.

7x61 S, ladet med 160 grains Nosler Partition
ladevægt 65,0 grains norma MRP. Opgivet mundingshastighed 901 m/sek.
Bemærk at disse hastigheder er målt i en 24 tommer lang pibe.

7 mm Rem. Mag. ladet med 160 grains nosler Partition
ladevægt 66,0 grains Norma MRP. Opgivet mundingshastighed 916 m/sek.
Bemærk at der her er brugt en 26 tommer lang pibe, for at nå en hastighedsforøgelse på 15 m/sek.

Så tilbage til en af mine kæpheste. Den mere koniske patron (7x61 S) vil alt andet lige give en bedre fødning fra magasin til kammer.

Inden alle autister med en 7 mm Rem. Mag. nu farer i blækhuset og beretter at jeres riffel giver langt højere hastigheder, så vil jeg til dels godt give jer ret. Disse rifler findes. Jeg ved også godt, at der er kommet nyere krudttyper på markedet som gør, at hastigheden godt kan øgens men kan den for den ene, kan den vel også for den anden.
Som en afasluttende bemærkning vil blot nævne, at Remington patronen ofte giver en mundingsflamme som tydelig kan ses når blot der er en sky for solen.

For den seriøse genlader er der i mine øjne ingen grund til ikke at vælge 7x61 S.

Knæk og bræk med din 7x61 Sjap

375 ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#9
Hej 375ras, mange tak for et fyldestgørende og uddybende svar. Hvis jeg ikke selv husker det, så mind mig eller fruen om at jeg skylder dig en lille en af en slags, når vi ses om en måned i Ulfborg[Big Grin]
Fik jeg øvrigt fortalt at fruen ikke længere skyder med .243? da hun fik en ny skyder i Julegave?

Husquarna 1900 m 22 mm matchpibe, semimatch skæfte, EAW sving samt Swarovski 6-24 x50.
kom så ikke at sige hun ikke er en smule forkælet[^]

mvh. .358jap
Svar
#10
ØVØVØV[Sad]Det var så det eventyr, den 7x61 holdt ikke den beskrivelse jeg havde fået i telefonen om at man ikke kunne se den havde været brugt, den havde måske ikke skudt mange skud, piben var ihverfald blank; men havde en tværgående revne indvendig 2 cm. fra mundingen herudover trængte den til en brunering plus at det lakerede skæfte var meget afskallet og palisanderafslutníngen på på forskæftet havde en 3-4 cm lang revne, altsammen ting der kunne laves; men det stemte ikke overens med mit forhåndsbud i telefonen, den lå ellers godt og vejede ikke så meget som mine andre våben; men nå der kommer nok flere.

mvh .358jap
Svar
#11
Så kom den hjem. Min Schultz & Larsen model 68DL i kaliber 7 x 61 S&H. Jeg glæder mig til at prøve den.

FN
FN
Svar
#12
Tillykke Doktor, det bliver spændende at høre om.

Det er jo en ægte klassiker med historiske vingesus fra Rudolf Sand og "De Gode Gamle Dage" (snøft). Du må endelig fortælle grundigt om, hvordan den tér sig, og hvordan den er at gå på jagt med. Den skal jo fyldes op med patroner på en lidt utraditionel måde, men derudover burde den da opføre sig ordentligt.

Kunne godt selv overveje at gå den vej, når jeg har mine nostalgiske øjeblikke. Så fortæl fortæl ! og husk billeder, både af riflen og af skudgrupperne.

P.S. Hvis den driller, så kan jeg da godt pege dig i retning af en forholdsvis habil bøssemager her på Fyn der ved en smule om riflen og kalibret [Big Grin].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Ja Lasse. Jeg har slet ikke brug for den, jeg er rigeligt dækket ind, med det der står i skabet, men som du ved...mænd har visse behov!
Jeg falder dog for den fine kvalitet i Schultz & larsen riflerne, de er rost overalt. Jeg "manglede" denne i samlingen, min første af model 68 DL. Jeg er ikke i tvivl om at kaliberen er særdeles god, og har ry for at være meget præcis. Jeg skal til Polen om et par uger med 6 gode venner, jeg tager denne med som ekstra riffel, den skal jo prøves.

FN
FN
Svar
#14
Har selv en, dog med mauserlås, men stadig præcis og hylstrene gav jeg vist 4 kr. for ved østjysk for nogle år siden, men kunne forestille mig at alle .375 h&h baserede hylstre kunne omdannes til at passe hvis man havde et die-set. venter lige på jeg finder et til rimelige penge, så lader jeg selv. Fik min for 500 kr. fordi den trængte til en renovering og det har jeg så gjort.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)