Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skal bukkejagten flyttes?
#1
Jeg synes at I skulle medvirke i afstemning på HuntersMagazine vedrørende bukkejagten. Afgiv din stemme og følg resultaterne time for time! Det er lidt af en gyser, næsten ligesom i Ekstra Bladet!

http://www.huntersmagazine.com/?mod=article&aID=2738

"Ja. For en 5-årig forsøgsperiode" en rigtig spændende mulighed, hvis brunsten ligger set i den valgte 5-års periode.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Sjovt at resultatet er så entydigt. Man har endda(efter min ringe mening) forsøgt at påvirke resultatet ved at få 1ste mulighed til at lyde negativt ladet...om det er bevidst eller ubevidst kan man naturligvis ikke vide...

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
10. August [^]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
"Aldrig i livet" [^]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Og hvis bukkejagten endelig skal flyttes - Strom!

Hvis ikke jeg har sagt det før, så gentager jeg det nu: Råbuk fra 10 maj til 1 oktober! Og fra 1½ time før solopgang til 1 time efter solopgang. Dette vil give de optimale betingelser for selektiv afskydning. Det har man flere steder i Europa og med et udmærket resultat.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Og hvis bukkejagten endelig skal flyttes - Strom!

Hvis ikke jeg har sagt det før, så gentager jeg det nu: Råbuk fra 10 maj til 1 oktober! Og fra 1½ time før solopgang til 1 time efter solopgang. Dette vil give de optimale betingelser for selektiv afskydning. Det har man flere steder i Europa og med et udmærket resultat.



Det ville jeg gerne stemme for!

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Jeg synes også bukkejagten skal flyttes.. Grunden til at vi har den her i maj, er jo fordi man skal skyde AFSKUDSBUKKENE, så man sikre sig at det kun er de store bukke der fører generne videre.. På den måde vil standarden for bukkene kun blive bedre og bedre.. Det er ødelæggene for bestanden at vi har denne forårsjagt.!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Og hvis bukkejagten endelig skal flyttes - Strom!

Hvis ikke jeg har sagt det før, så gentager jeg det nu: Råbuk fra 10 maj til 1 oktober! Og fra 1½ time før solopgang til 1 time efter solopgang. Dette vil give de optimale betingelser for selektiv afskydning. Det har man flere steder i Europa og med et udmærket resultat.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Jamen så lad os da få gang i diskussionen[Smile]

Nej - nej og atter nej

Thorlak jeg forstår nok essensen af dit indlæg og såfremt du var enejæger på den i en anden tråd tidligere omtalt ø, kunne det være optimalt.
MEN da et af de omtalte "problemer" er, at der i forvejen skydes rigeligt med bukke og generelt i for ung en alder, vil dit forslag kun være benzin på bålet.

Ved jagtstart 1. maj vil der være endnu flere tottede bastbukke og i nogle år, hvor foråret er senere på vej, vil de tillige være sultne og måske endda magre.
Tror du at man i højere grad end i dag ville undlade at skyde stort set alt som rører sig på små og store terrænner?

Ved skydning 1½ time før solopgang og 1 time efter SOLNEDGANG (som jeg formoder du mener), har alle endnu større chancer for at skyde både store og små, unge og gamle bukke - altså der bliver sandsynligvis ikke skudt færre bukke end nu.
Samtidig åbnes der for en noget uheldig mulighed for "svage sjæle" til i september måned at "tage fejl" af en buk og en hjort i tusmørket - det kan give endnu dårligere odds for kronhjortejagten i september.

Ved fredning af bukken i den egentlige jagttid okt. til 15/1, vil der kunne opstå uheldige og utilsigtede lovbrud, hvis der skydes en "kastebuk" på efterårets drivjagter - og hvad med en lille "knopbuk" som ofte er helt umulig at skelne fra andet råvildt på drivjagterne.
Følgevirkningen kan blive, at man ikke tør skyde på råvildt på drivjagter, eller at man gør det så sent (dyret er ovre sporet og næsten dækket af træer på modsat side) at skuddet bliver dårligt. Konsekvensen kan blive den utilsigtede, at der skydes alt for få lam og til dels råer.

Nej lad bukkejagten være 16.08 - 15/1 mens solen er på himlen[8D]

mvh
Korthår
Svar
#9
Så pyt da[Big Grin]!

Knæk og bræk, vi tager afsted i morgen aften.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Så pyt da[Big Grin]!

Knæk og bræk, vi tager afsted i morgen aften.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Selv KNÆK OG BRÆK[Big Grin]

mvh
Korthår
Svar
#11
Dette vil give de optimale betingelser for selektiv afskydning.
hvis der blandt de danske jægere eksisterede selektiv afskydning, har du ret.
desværre er normalen: først til bukkelammet (13 mdr gl.) inden naboen eller din konsordiekammerat gør det [Sad!]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Dette vil give de optimale betingelser for selektiv afskydning.
hvis der blandt de danske jægere eksisterede selektiv afskydning, har du ret.
desværre er normalen: først til bukkelammet (13 mdr gl.) inden naboen eller din konsordiekammerat gør det [Sad!]

mvh
Strom



Hej Strom
Er det fordi du selv føler dig for gammel[Wink][8D], at du absolut skal få bukkelammet til at være mere end 11 mdr.
Bliver de ikke oftest sat i begyndelsen af juni

jbn
Svar
#13
halløj Ignorentus

du har ret: ikke blot er jeg gammel, bagstræber og negativ overfor mange de danske jægere.[:I]
og nu kan jeg heller ikke regne mere - det her går rivende galt[Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Jeg synes rådyr og bukkejagten skulle gives helt fri. Lige med undtagelse af når lammene er undfangede fra råen og indtil de kan klare sig selv - der kan så skydes bukke.

Til gengæld skulle hver jægerhave tildelt en maksimal årlig kvote - uanset jagtmetode. Så kunne man jage når man ville.

Hvis en jæger så vil have en flot trofæbuk kan han jo vente til august. Hvis en kødjæger manglen et dyr til familiefesten i marts kan han nedlægge et dyr uden unger.

Så undgår vi også alt den diskussion om "den lille mands jagt" Så må dem med de store revirer skyde lige så meget som den lille mand. Til gengæld gør der store revirejere noget positivt for bestanden, da der ikke bortskydes så mange dyr på hans store areal, der huser flere dyr.

Om du skyder en rå i en efterårsjagt, hvor den alligevel er beslået, eller om du skyder den i marts, hvor den ikke har sat lammene endnu, kan være ligegyldigt - det ændrer ikke bestandsudviklingen.

HVis man vælger at skyde en ikke buk i tiden hvor råen har lam, skal det være et lam.... men da det jo typisk er et dårligt bytte i forhold til et voksent dyr, regulerer det jo nok sig selv...

Så kunne alle jægere blive udstyret med det antal tags, som kvoten lyder på som skal sidde på dyret, straks det var brækket.

Og alle tilhængerne af råvildtforeningen kan blive ansat som jagtbetjente og gå rundt og se til, at nedlagte dyr er registrerede og taggede efter forskrifterne...så har de noget fornuftigt at gå op i [}Smile]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Om Bukkejagten skal flyttes? - [:0] - Hvor skal vi da så flytte den hen?
Nej lad den nu bare blive hvor den er! – "Ude i Naturen"!!! [Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Jeg synes også bukkejagten skal flyttes.. Grunden til at vi har den her i maj, er jo fordi man skal skyde AFSKUDSBUKKENE, så man sikre sig at det kun er de store bukke der fører generne videre.. På den måde vil standarden for bukkene kun blive bedre og bedre.. Det er ødelæggene for bestanden at vi har denne forårsjagt.!


Når du skriver store bukke, er det så deres opsats eller deres krop? At det er ødelæggende for bestanden må du uddybe lidt. En bestand der er gået så meget frem de seneste år virker ikke ødelagt i mine øjne. Det der, i mine øjne, kan give problemer for bestanden er at folk er så trofæfikserede at de ikke værdsætter efterårsjagten på råer og lam lege så meget som bukkejagten, og der derfor er en så skæv en afskydning. Når det er sådan, kan bestanden i et område blive større end området kan bære. Det kan give en sundhedsmæssig usund bestand, og dermed mere faldvildt. Om det er det der skete på Fyn er et åbent spørgsmål, men man kan da have det i baghovedet.
Tilrettelæggelse af afskydningen med henblik på store trofæer, synes jeg er en ting man må blive enige om lokalt. Når der skal lovgives, skal de andre naturbrugere også med ind over, og de synes nok ikke at deres oplevelse ved at se et rådyr er bedre eller dårligere afhængigt om det har rundet 100 point. Hvis din jagt ikke er stor nok, må du gå den tunge vej og samle alle jægerne i dit område og klare tingene via dialog [:0].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ran

Til gengæld skulle hver jægerhave tildelt en maksimal årlig kvote - uanset jagtmetode. Så kunne man jage når man ville.

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Lige netop kvotejagt er én af de tiltag som jeg tror langt hovedparten af danske jægere gerne vil undgå, og nok også meget svær at administrere i praksis.

Uden at skulle tale Råvildtforeningens sag, er diskussionen og synspunkterne fra Råvildtforeningen vel i bund og grund opstået fordi, nogle jægere har villet råvildtet det bedste.

Diskussionen er vel også opstået netop for at være på forkant med udviklingen og ønsket om, at vi jægere gerne selv skal forme den fremtidige råvildtjagt - fremfor andre såkaldte "grønne" organisationer skal sætte en dagsorden.
Når vi drager paralleler til de "grønnes" tanker omkring den fremtidige kronvildtforvaltning, tror jeg det vil være det bedste for os jægere, at vi selv påvirker udviklingen.

Der er ingen tvivl om at råvildtbestandens udvikling har været én lang succeshistorie.

Jeg kan dog godt støtte Råvildtforeningens tanker ang. flytning af jagttiden på sommerbukke.
Ser vi bort fra egocentriske jægerbetragtninger om nyudsprungne bøgeblade m.v. er oplevelserne ved forårsjagten vel ikke meget anderledes end hvis den flyttes til efter brunsten (fra 16/8).

Derimod synes jeg vi opnår mange fordele ved en flytning.

Fordelene ved flytning er efter min mening:

1 Bukkene er røde, flotte og en estetisk nydelse

2 Bukkene er ganske "gratis" blevet brugt i avlen i 1 ekstra år

3 Temperaturen er gennemsnitlig blevet højere (behageligere for jægeren)

4 Naturen viser sig fra sin mest imponerende side med høstede og høstklare marker.

5 Der kan reguleres ræve, når vi nu alligevel er derude.

6 Mere ro i centrale dele af terrænnet i den periode, hvor råen sætter lam

7 Bukkene vil være mere spredt ud i læhegn og uhøstede marker (fordel for den "lille" jæger)

8 Familien vil være begejstret for at "farmand" også er hjemme til grillaftnerne i sommertiden.

9 Man skal ikke helt så tidligt op[Smile]

10 Måske en lidt "bedre samvittighed" hvis den store buk nedlægges.

Ulemperne er efter min mening:

1 Ikke at opleve forårsskoven - men jeg kan da gå en tur uden riffel

2 At der nok vil blive kørt en del unge bukke ned, da der kostes mere rundt med dem fra 16. maj til 16. aug.

3 Ikke at have reviret for sig selv, når der skal reguleres ræve i sensommeren

4 At ......[?]

mvh
Korthår
Svar
#18
Kvotejagt er da meget nemt at administrere...
Det fungerer da fint i USA....

Der er kvoter fordelt på region, køn, tidspunkt på året og anvendt våben.

D.v.s. alsidig jagtmuligheder og en bestandsopretholdelse målt i mængder - ikke i opsatsernes størrelse.

Bevares en stor opstas er da pæn - (med fare for at få den kvindelige halvdel af befolkningen på nakken) - men det er nu ikke opsatsen, der giver jagtoplevelsen...

Skulle man ned og selektere på enkelt individ niveau med bukkejagt... så burde kritieriet være at skyde den dummeste buk hver gang... så er det de klogeste og mest overlevelsesdygtige, der viderefører slægten...

Den der med at udsætte bukkejagten har reel kun effekt det første år man indfører det, hvor de store bukke får lov at formere sig en ekstra gang. Næste år er det jo den buk der kommer til, som ellers ville have fået lov året før, hvor man havde skudt den store buk inden parringen....

Derfor: flytningen af bukkejagten med argument i at generne fra de store bukke skal gives videre først - holder ikke! [^]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Aldrig i livet! – og det er der pt. 69,2 % af de afgivne stemmer der mener. [Wink]

mvh.
Swift
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Aldrig i livet! – og det er der pt. 69,2 % af de afgivne stemmer der mener. [Wink]

mvh.
Swift



Hej Swift.

Så kan man vel, som Niels Haugsgard gjorde, spørge om de fleste er de bedste, eller bare de fleste.[8D]

Venlig hilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)