Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fucking Åmål beaver!
#1
Her en gang i foråret var jeg så heldig at blive inviteret på bæverjagt i Sverige. Jagtområdet ligger lidt sydvest for Åmål og vi er 6 danskere der skal bo i et hus der tilhører skovselskabet.
Nogle har de mærkeligste ting med på jagt.

[Image: P5020028.jpg]

Da det er første gang jeg skal på bæverjagt, studeres alt tilgængeligt video og artikler i diverse jagtblade. Hmmm, hvilken riffel skal man nu tage med. Nogle bruger elgbøssen og andre har en fin lille bæverrig i .222.
Jeg vælger at rejse let, så det bliver min Rem 700 i .223
Jeg lader og indskyder 2 forskellige kugler. En 50 grs varmintkugle og en 55 grs Spire Point, begge fra Hornady.

Vi sejler fra Frederikshavn kl.10 den 1/5 og er ved hytten, hen på eftermiddagen. Vejret er lidt trist og det regner.

Der kommer 3 erfarne svenske bæverjægere og vi 3 der er gæster, får hver sin guide. Jeg kommer ud til en rigtig flot sø, hvor Stefan i forvejen har set bæver.
Jeg ser bæver hver gang jeg er ved søen, men de kommer ikke på land og jeg må godt nok revidere min opfattelse om at bæverjagt er let.
Bare det at de har så fin en næse, gør jo at man kun kan nærme sig fra læsiden, og det er tilfældigvis ofte osse vandsiden.[Sad!]
Om aftenen på 2den dagen sker der pludselig noget. En lille bæver krydser søen men retning mod den lille tange jeg opholder mig på.
Imidlertid aner den uråd og slår et slag med halen.
Alle artikler og videofilm fortæller at hvis den gør det, så kan man lige så godt tage hjem den dag, men denne bæver VIL på land, så den svømmer lidt frem og tilbage samtidig med at jeg leger snigende indianer oppe imellem træerne.
Til sidst kravler den op et sted der er ret stejlt og lige da den stikker hovedet op over klippen, skyder jeg den i nakken.
Bæveren triller ned i søen igen og de sidste spjæt får den til at drive en meters penge ud i søen.
Denne situation er jeg selvfølgelig forberedt på, så hjemmefra har jeg svejset en krog sammen af hydraulikrør. En lang snor i krogen og jeg er klar.
Hovsa! Min rygsæk satte jeg da fra mig oppe ved vejen og der er en lille ½ kilometer derop.
Nå! Jeg spurter af sted som om det er min første bæver der ligger ude i vandet og det var jo lige det det var. Forpustet efter løbeturen over væltede birketræer, kommer jeg tilbage med krogen, blot for at konstatere at nu er den døde bæver 20 meter fra land. Læste jeg ikke noget om at de synker og at man derfor kun skal skyde dem på land.[:0]

Ret hurtigt må jeg erfare at det er ret vanskeligt både at kaste langt nok, præcist nok og undgå at snoren filtrer sig sammen til en klump.

Jeg kaster mange gange og jeg kan se at hver gang retningen er god nok, men kastet for kort, så bevirker bølgen fra nedslaget af krogen at bæveren driver en smule længere bort.
HMM! Hvordan får man bølgen til at komme udefra såen og ind mod land? Man beskyder da søen med alle de patroner man har med. Jeg tømmer mit magasin, en for en og det er imponerende flot på en næsten spejlblank sø. Bæveren kommer et par meter tættere på land, men ikke nok til at min efterhånden trætte skulder kan kaste krogen langt nok ud.
Mørket er ved at falde på og jeg må erkende af min første bæver er gået tabt.
Hjemme i hytten er mit humør på nulpunktet, men det gode selskab gør at stemningen hurtigt ændrer sig til det bedre igen. Vi får en masse god mad og en enkelt Havana Club.
Stefan opfordrer mig til at tage ud til søen igen næste morgen og Kjeld tager med. Vi kigger efter min bæver, men den er vist væk nu.
Pludselig får jeg øje på en skygge på vandet ovre ved den modsatte bred og Kjeld og jeg tager en længere gåtur rundt om søen.
DER! nej DER er den jo. Bæveren flyder stadig og ligger ca. 20 meter fra land. Kjeld forsøger at kaste krogen derud, men osse han må konstatere at det er sværere end det ser ud til.

Hvis jeg vil bjerge min bæver er der ikke andet at gøre end at svømme ud efter den. Jeg gør mig klar....
[Image: P5030041.jpg]

Det er fuc*ing koldt... ca 1 centimeter koldt...

[Image: P5030043.jpg]

Freemmmmmaddd!!

[Image: P5030045.jpg]

Hvor er den????

[Image: P5030047.jpg]

Uha! hurtigt ind igen...

[Image: P5030049.jpg]

Kjeld mumler noget om at det er hans største fangst nogensinde på 3krog. Havde det da bare været på fluestangen...

[Image: P5030050.jpg]

Og her er den så [^]

[Image: P5030054.jpg]

Af med tøjet og resten er slettet af muggeratoren...[}Smile]

[Image: P5030055.jpg]

Erik skød denne flotte bæver:

[Image: DSC_0010.jpg]

Artapple Goier fik osse en. En fætter til min, tror jeg.

[Image: DSC_0025.jpg]

Her sidder Stefan og funderer over hvornår han kan komme på støverjagt efter hare. Bæverjagt er for passivt for ham.

[Image: DSC_0036.jpg]

men så nyder vi naturen og stilheden i stedet, medens snepperne passerer over os...[Smile]

[Image: DSC_0037.jpg]

Hvis der er andre der spekulerer på om bæverjagt er noget for dem, så se at komme af sted.
Forøvrigt smager stegt bæver glimrende. Erik og Kartoffelkasteren stegte køllerne og leveren fra den ene bæver og serverede det for os alle incl. svenskerne. Det synes de godt nok var lidt sært, men det gled da ned. Jeg lagde lige bunden med en hjemmelaver hamburgerryg først og fik så stegt bæver til dessert.
Fed tur som jeg håber vi kan gentag en anden gang i fremtiden.[Smile][:p]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Kvik er meget imponeret over at hans farfar vil apportere i 1 cm koldt vand! Fantastisk hvad sådan en M@X-Russell evner[Big Grin]
Stort tillykke!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Godt gået Max, og flot apportering.

Vidste hele tiden, at du havde det i sig.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Tillykke[Big Grin]

Hmmm, 2 fluer med et smæk[^], du fik bæveren med hjem, samtidig fik du det årlige bad[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#5
Du skriver at der er nogen der har mærkelige ting med på jagt. Jeg sidder ved Svend lige nu, han siger han valgte flasken ude til højre i stedet for våbenolie. Og at det kun er nyttige ting.
MVH Svend og Kjeld[Big Grin]
Svar
#6
Du må hilse Svend og sige tak for sidst. Det var en dejlig tur og I er jo nogen dejlige friske gutter at være sammen med. Jeg har sjældent haft det så hyggeligt og spist så meget.[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Thumbs up [^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Kima
Hmmm, 2 fluer med et smæk[^], du fik bæveren med hjem, samtidig fik du det årlige bad[Big Grin]


Min helt personlige erfaring: Hvis kropshygiejnen har nået et niveau, hvor man med rimelig sandsynlighed får to fluer med et smæk, så kan det afgjort ANBEFALES at tage et bad, hvis man vil have bæver.

M@x er med andre ord en erfaren mand.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Flot gået, tilykke med den. Især svømmeturen imponerer, personagen taget i betragning.[Wink]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#10
Hej Max

Tillykke om din grupper stort bæverjagt i Sverige,rigtig flot fotos og interessant billeder om svømning i naturen i tidlig Maj[Big Grin], men søen kigger koldt.[Big Grin][Big Grin] Du drik alle de whiskey i mappen (1st billedet i tråden)befor svømning i søen.[?][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Oh...næst tid brug sauna for årlig bad,et lille mere varm osse...haha[Big Grin][Big Grin][Big Grin].....Eric
[Image: 33ktyc4.jpg]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#11
Citat:quote:

Det er fuc*ing koldt... ca 1 centimeter koldt...


er det der for du bliver kaldt reje-m@x[Big Grin][}Smile][8D][Wink]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#12
Fine billeder og god historie M@x.

Det må have været sund og nærende kost I har indtaget, for dine ben er da vokset en del siden "War dwarf" billedet er taget ????

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Det er ikke benene der er blevet længere på WarDwarf'en, det er det imellem, der er blevet kortere, resten er synsbedrag ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)