Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trænings ammuntion / jagt ammunition
#1
Hej alle
Jeg har brug for lidt kvalificeret hjælp. Jeg har en Classic 2000 i cal 6,5 * 55. Den er blevet beddet sidste år og skyder rigtig godt og præcis med LAPUA Mega. Forleden dag skød jeg uden problemer f.eks 2 blink 10 og en 9 på ringskive fra liggende position. Sidst år havde jeg købe noget Norma jagtmach elektron. Da jeg forsøgt med den, spredes skudene over hele skiven - jeg blev helt nervøs for om der var noget galt - men da jeg gik tilbage til LAPUA MEGA samlede riflen helt perfekt. Det gentog sig flere gange indtil jeg opgav og forærede resten af æsken til en anden jæger.

Jeg er virkelig chokeret over den store forskel. Jeg har tidliger brugt spidsskarpt uden at det spredte så meget. Normalt flyttes træfpunktet lidt og spredningen øges lidt.

Kan det være kuglevægten der gør forskellen?
Kan i anbefale noget træningsammunition med høj kuglevægt.

kommentarer er meget velkommen.

mvh

Jan

Janus
Jan
Svar
#2
Har lige oplevet noget tilsvarende.

Min Sako Varmint i 308w skyder rigtig fint med Lapua Mega 12 grams versionen - så bukkene kan bare komme an [^]
Da jeg efterhånden er integreret jyde så ville jeg se om man kunne slippe nemmere om ved at købe billig trænings ammu nemlig Magtech... men det går ikke dem bliver jeg aldrig venner med. De skyder inden for ca 5 cm på 100 m.

Ikke for ødelægge topic - men er der nogen som har erfaring med Barnaul i 308w - 145 gr. dem har jeg 20 stk af som skal testes [?]

Det ender med at jeg må lade selv....

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#3
Hej jgpx-ray.
Jeg vil anbefale dig til og prøve Lapua Scennar. I cal 6,5x55 fås de i både 7 - 8 og 9 grams dem har jeg rigtig gode erfaringer med.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#4
Hvis du starter med a lade selv så kan du lave Mega-patroner til næsten samme pris som spidsskarp - hylstrene til 6,5x55 kommer du jo aldrig til at betale for da de ligger og flyder alle steder.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Hej..

Jeg har også skudt med 6,5'er i en periode og kender godt dit problem. Min foretrukne jagtkugle var ligeledes 10,1 g. Lapua Mega. Jeg testede mange træningspatroner, og gud bedre det om ikke det viste sig at Sellier & Bellot (Boller i Selleri), faktisk skød hul i hul med megaen i min riffel på 100m. Norma Jaktmatch kunne jeg heller ikke få til at du sammen med. Lapua Scenar kunne også være et forsøg værd som nemo skriver.

Nu lader jeg også selv, og har i min 308'er lavet sammenfald med Hornady SP 150 gr. og 150 gr, mega. det virker fint. Jeg ved ikke om det samme kan laves i 6,5'eren.

Hilsen
Palmer

"Vi laver jagtpartiet..."
- Lægeordineret ammunition til stærkt afhængige riffeljægere
- Skattefri kørsels- eller rejsegodtgørelse til jagtrejser
- Jagtfamilieydelse
- Kikkerttilskud
- Kommunal tilskud til nødvendige hjælpemidler
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#6
Hej

Jeg har selv haft en sådan riffel.

Det er umuligt at få den til at skyde superpræcis med lette kugler.
Fortsæt med Lapua Mega, eller Norma Alaska/Vulcan eller SAKO softpoint ( alle 10,1 grams ).

Såfremt du kender en hjemmelader, er en mulighed 9,3 grams LAPUA FMJBT, ladet med 43,5 grains N 160.

Mvh.

CCK

cck
cck
Svar
#7
Hej alle bidragsydere

Det var rart at høre at der andre der har haft samme oplevelse som mig.
Jeg var forbi Hubertushuset i Ringsted og kom derfra med en æske
Sellier & Bellot med en kuglevægt på 9,7 gram. Så nu mangler jeg bare at prøve dem på skydebanen.

Tak for de gode råd og svar.

mvh

Janus
Jan
Svar
#8
Hejsan,

Jeg har sjovt nok samme problem!

Har en Neuhausen/swissarms og bruger Norma Oryx som jagt ammo.

Har siden experimenteret list med tränings ammo.

S&B skyder rimeligt ok - MEN kun up til 100 meter. Derefter er de närmest ikke til at styre...[Sad]

Har så prövet nogle Federal - det var helt godnat...[xx(]

Ladede selv nogle Nosler Custom Competition - det er også helt godnat...[xx(]

Normas Jagtmatch fungerer ganske ok - f.eks på elgbanen v. 80 meter - men ikke helt tilfredsstillende på längere afstande.

Stön det har ikke väret nemt - tänker nu på at skille mig af med riflen...[V]

Med mindre der altså er nogen der har tilsvarende erfaringer med Swissarms/Neuhausen og hvordan det kan rettes/hvad den rigtige tränings ammo er?
Mvh, Tore
Svar
#9
Hej,
jeg har så den modsatte erfaring med Norma Jaktmatch. Jeg har en T3 30.06 hvor jeg på jagt skyder jeg med hjemmeladet Lapua Mega i 9,7g.
De 2 patroner/kugler sidder i inden for en 10'eren hver gang uden at skulle klikke eller hæve sigtet.

//Eske
Svar
#10
Min Howa 1500 kan være lidt kræsen, ligesom din lyder til at være. Min holder så til gengæld af Jaktmatch og Alaska. Jeg tror man må prøve sig frem. Jeg prøvede en håndfuld af en kammerats Remington Core Lokt (20 stk 249,- el 60stk 600,-) og de sad tæt. Så dem skyder jeg med næste sæson og ser om det er det er ligeså godt som Alaska.....for min riffel. Core lokt er jo osse til komme til for penge, kan bruges til træning.

################
Howa 1500 30.06
Svar
#11
Jeg skal indrømme min riffel skyder rimeligt ligegyldigt hvad jeg putter i den, men har i prøvet norma golden taget 8,4 grams(ca. 5kr per skud)? Ellers Hulspids 6,5 grams?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#12
Også haft samme problem med min S&L DL 97er spredte over hele skiven med de lette.
Jeg er endt med Mega i 10,1 gr og Scenar i 9 gr, dem er der ikke meget forskel på, og så sidder de samlet [Wink]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#13
Lige præcis en 6,5 er typisk med stejl stigning for at kunne skude med 10,1 grams kugler så den bliver lovlig til Elg, kronvildt mv. Det betyder at lettere kugler kan risikere at få for meget spin.

Jeg havde rigtig gode erfaringer med Normas Golden target i min 6,5'er, mens jagtmatchen var ok uden at være prangende.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#14
Jeg har lidt de samme grublerier og tror det relaterer til den 1:10 twist der er i min 30.06'er [Wink]

Her lidt udenlandsk input om barrel twist og projektilvægt. Taget ud af en anden (.308W vs 30.06) sammenhæng meeen måske brugbart:

* Another reason is barrel twist. .30-06 barrels standardized on a 1:10
twist in the early 1900s. That is way too fast for best accuracy with
150 to 180 grain bullets they mostly used. A 1:12 twist would have been
much better but folks didn't understand that at the time. With the .308
having 1:12 or 1:11 twists, their slower-velocity bullets were perfectly
stabilized and they shot smaller groups. Only with 200-grain bullets
did the .30-06 hold its own, but they had to shot with maximum charges
and that meant recoil started getting difficult to consistantly manage.

Kilde: http://yarchive.net/gun/ammo/308_vs_30-06.html


Mvh Peter

################
Howa 1500 30.06
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)