Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R93"klikker"
#1
Vi var på skydebanen idag for at prøveskyde en ny R93,den skød faktisk godt trods navnet.
Problerme begyndte da den skulle prøveskydes, med genladet ammo fra dens foregænger en Sako 75, den klikkede på 2 ud af 10 skud uden
mærker i fænghætten.
Er det fordi hylsterne er blevet for store efter at være afskudt i
Sakoen, der var ingen forskæld at mærke når låsen smækkede i,
en alm. repeterriffel ville ikke kunne lukke hvis det var ovenstående problem men det er jo et helt andet låsesystem.
Jeg tror ikke det er fordi at skulderne er for langt tilbage, da jeg bruger et RCBS full lenght dieset, og den er ikke skruget helt i bund.
Hvad er problemet?

MVH Benny
Svar
#2
Der er formentlig fordi hylstre skal have flyttet skulder en smule.

De er ldt for lange, og du kan ikke lukke bundstykket helt ind, Selv om den virker lukket, mangler den den sidste smule.

Når bundstykke ikke er helt lukket, kan ingen rifler skyde.

Derfor giver den klik-lyd fra sig, men slagstift slår ikke hætten.

Enten skal hylstre kalibreres lidt mere, eller skal bundstykke skubbes lidt hårdere frem.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Jeg er enig med Buba, på min oplevet jeg det også intil jeg lærte at lukke den hårdt nok.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
Hvis det er problemet, vil det formodent$ligt forsvinde, når jeg får ladet på nogle hylstre der er afskudt i den samme riffel.
Svar
#5
Du kan mærke det på bundstykket om det er lukket helt,når du bruger de "lange" patroner.

Men ja, det burde forsvinde når du bruger hylstre som der afskudt i den pibe. Dog vil jeg sige, at ordentlig kalibrering er løsning, da hylstrene sagtens kan gå stramt, selv om der er afskudt i din pibe.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#6
Det er bare "Blaser-syge[Smile]

Blaseren's lås har ingen "Camming-force" som en almindelig bolt-riffel (Det ER ikke en boltriffel[Wink])Den kan altså IKKE give hylstret de sidste 1,5/1000-deles "klem" der sørger for at hylstret sidder helt perfekt i kammeret....
Ammo til Blasere skal altid fuldsizes, ellers oplever man det efter min meninge gyselige at man TROR man har lukket låsen helt, riflen klikker, og da det jo ER en SUPER-RIFFEL, så må det jo være ammo'en det er galt med!!! (Nå ja, det ER det jo også, den er jo 1,5/1000 mm for lang....[:o)])
Blaseren er sikker nok, for hvis ikke bundstykket er HELT lukket, så kan slagstiften ikke nå langt nok frem og slå gænghætten an, hvilket jo er MEGET heldigt, da der ellers kunne ske ubehagelige ting[xx(]

om dette er noget der kan ændres med sliddet på riflen eller en eller anden uheldig kombination af hylster og sætning af fænghætter det finder JEG heldigvis ALDRIG ud af.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Fænomenet ses ofte på skydebanen / feltskydning.

Om det er tidspresset/stress der er skyld i det er ikke til at sige.

Fænomenet opleves stort set aldrig på "liftbolt´s"[B)].

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Ja, de tyskere, der har lavet skidtet, har nok været meget HELDIGE.
Det er sørme heldigt, at rifelen faldt sådan ud, at den ikke kan skyde, når den ikke er lukket. Fordi dem, der har konstrueret skidtet kan ikke have meget teknisk forstand, og det kan umuligt være bevidst, at den ikke kan skyde, når ikke er lukket.

De er slet ikke klare over, at MAN FAKTISK SLET IKKE KAN LAVE en riffel uden at det er en boltlift, de tåber.

Men må håbe på, at de nogensinde kommer til at læse forumet her, og blive lidt mere teknisk oplyst.

Min Tikka kan også gøre det, dog har den det ikke nær så læt ved det som SUPER-RIFFEL

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Hvor er du dog klog og vis, Buba[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Du har fuldstændig ret. En riffel har en bolt der skal løftes for at åbne den. En kobling til en haveslange har en ring man trækker tilbage for at åbne den og den konstruktion er stærk nok til vandværkstryk, max 10 bar[8D][Wink][^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Det er det jeg altid har sagt, jo jo!

Klog OG vis!!!

Hi Hi!

Det eneste vi mangler er, at lære de tyskere,vad man bruger haveslangekoblinger til.

Forresten kan de godt nok holde til hele 10 bar, de der Blasere??

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Citat:quote:

Det er sørme heldigt, at rifelen faldt sådan ud, at den ikke kan skyde, når den ikke er lukket.

Præcis Buba,

det jeg mener er at når skytten er stresset husker han ikke den der lille ting??? hvem ved??

Det mystiske er at hvis man "lister" låsen i kan man nogen gange fremprovokere fænomenet, men "slammer" man låsen i er det ikke særligt sandsynligt. Det vil altså sige at men ikke kan lade "lydløst"?

Er det samme situation på alle Bl***** eller kun på nogle??

Alt andet lige burde det være muligt at liste låsen i og føre "stilken" frem til den møder modstand og ikke fysisk kan komme længere. Det er bare her det nogen gange siger "klik".....[B)]

Hvorfor er det så at det til tider ses i pressede situationer på feltskydninger? mystisk.....[?]

PS: Når du tester det på Tikka´en, skal den så hjælpes til at klikke eller kan du positionere håndtaget så det sker?
Hvis man bevidst løfter håndtaget nok, samtidig med at man skyder vil alle de rifler, jeg har testet det på, klikke incl "mævser".

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Ang. Blaser:

På min Blaser kan man altid lukke bunstykket i bund, uden at "smække" den.
Det kan gøres mere eller mindre lydlyst, dog ikke helt så dejligt som hos mauser efterfølger.

Men man skal trykke til.

Det, der er mest irriterende hos R93 er, at den giver nemlig et "klik", når man lukker bundstykket,og så tror man at den er hjemme. Men det er den ikke, da den faktisk skal lige lidt længere frem(faktisk et ekstra/lille "klik" for at være helt lukket, og det kan kræve kræfter, hvis hylster er kalibreret til Press-Fit.

Det er nok derfor man oplever det på banen, når folk er lidt under pres. Der koncentrerer man sig om at skyde, og ikke om skide bundstykke er i bund, og så kommer man lige til at mangle det sidste.

Uden tvivl irriterende, når det sker!

Tror alle R93 kan gøre det, det er simpelthen fordi den i virkeligheden ikke er helt lukket. Det er ikke en "artifact".

Den første/store "klik" stammer fra, at den stilk rør ved piben, og der sker noget i "gardena" systemet, men den er ikke helt låst, hvis skulderen går lidt på.

Hvis der ingen modstand er, findes der ikke 2 adskilte "klik". Det er som om den kan trække sig selv på plads, hvis der ingen modstand er(hylster tilpads kalibreret, eller kammer tomt). Der kan man ikke mærke de sidste "klik", men jeg tror bestemt at den er der alligevel.

Men når der er lidt pres på, kan den ikke klare det selv, så skal der trykkes til, og der skal man holde øje med den sidste "klik".

Ang. Tikka:

Ved ikke rigtigt hvorfor, men det skete uprovokeret til den sidste feltskydning.
Jeg havde lidt travlt, og åbenbart ikke lykkede bundstykket helt ned.

Det fandt jeg ud af efter den klikkede, og da lagde jeg mærke til, at "håndtaget ikke var helt i bund. Da der ikke var buler i hætten stoppede jeg den samme patron i, og prøvede igen, men denne gang med bundstykket i bund. Det gik det fint.

Har prøvet det hjemme, og det kunne lade sig at gøre, efter rigtigt mange forsøg. Det var ikke nær så nemt som på Supper-Riffelen. Der kan man gøre det hver gang.

Tænkte først på hættepunktering, da den har det med at klikke uden slagstiften går frem, efter punktering.

Men da det klukkedes også hjemme enkelt gang, formåede jeg at det også kan være årsag til det.[?]

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#13
Ang Blasere og klikkere ved "knapt nok lukket" bundstykke..

Jeg har haft den fornøjelse at genlade til 3 forskellige Blasere i 6 forskellige kalibre, og i 3 af disse kalibre fordelt på på 3 rifler forekom fænomenet.

1. Blaser Safari Offroad, monteret med en tyk matchpibe i 6,5 x kedelig... Meget præcist våben, men uden fuld kalibrering af hylstrene gik det bare ikke! Selv hylstre der var afskudt i samme riffel og necksized kunne den ikke lukke korrekt på, hvorefter den kunne "klikkes" af uden at der gik et skud.

Da det skete en del gange efter hinanden blev jeg efterhånden lidt nervøs ved det våben...

Denne kombination ladede jeg også til i 416Rem og 300WM, i disse kalibre var der altid tale om fuldsizede hylstre, så der forekom problemet ikke.

2. Blaser std. i 308 med nogle flotte stykker træ på.. samme som ovenfor. Blev aldrig bedre end "almindelig præcision" (2-3 cm/100m)

3. Blaser std. med piber i 22-250 samt 30-06 samme problem i begge kalibre..... 22-250'eren kom aldrig til at skyde bedre end ca 4-5 cm spredning, så den pibe blev ikke brugt meget... 30-06 piben var bedre, men ikke mere end "acceptabel" præcision" altså 2-3 cm spredning.
Mit forslag om at han skulle købe sig en rigtig riffel i 22-250 i stedet for at bebrejde kaliberet faldt ikke i god jord....[Big Grin]
Min gamle Win70 skød bedre med fabrikspiben---- og kostede mindre end det halve af PIBEN til Blaseren..... go figure[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Jep, som jeg skrev, alle R93 gør det.

Forklaring ligger i konstruktionen og løsningen ligger i noget så simpelt som kalibrering af hylstre, og derfor kan jeg ikke se grund til meget panik.

Det er altid kedeligt når antal nuller på kviteringen, og det smukke træværk ikke gør riffelen mere præcist.

Men der skal siges, at min plastik udgave, den billigeste der fås, kunne skyde med alle de piber jeg har haft fingre i, og ingen af dem kostede mere end 3500,-dkk.

Fænomenet er sket nogle få gange i starten af min lykkelig partnerskab med min Blaser, men aldrig siden jeg har gennemskuet problemet.

Meget simpelt at udgå.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#15
Citat:quote:

da den har det med at klikke uden slagstiften går frem, efter punktering


Det har ikke noget med det at gøre.
Det er den lille "brik" der er stanset ud af fænghætten der bliver blæst ind i bundstykket og herefter forfindrer "nålen" i at nå helt frem.

Et halvt eller helt grain krudt mindre og fænomenet skulle være elimineret.

Citat:quote:

eller kammer tomt

øhhh hvad er det nu lige det er???[B)][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Ups!

Men det er kun fordi Super-Riffelen er så mega mejet sikker, du ved!!!

Det med punkteringerne er elimeneret, det var under afprøvning.

Nu kører det bare.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#17
R93 = "mega mejet tralleren"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Super-Riffelen....så sikker at man altid kan gå med en patron i kammer.

Så kan de lære det!

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#19
Citat:quote:

så sikker at man altid kan gå med en patron i kammer.



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)