Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pistolkalibre til jagt
#1
Har lige været ved at ryde op i mine våbenblade, hvor jeg fandt en test af Winchesters mod. 94 Trapper i kal. 44 mag. (Artiklen var vist skrevet af Jens Ulrik)
Er der nogen i forummet som bruger/har brugt pistolkalibre til jagt. På papiret lyder det jo ganske fornuftigt mht. anslagsenergi osv.[Wink]

270
Svar
#2
44 mag. Er en killer til råvildt. Du får en (forholdsvis) langsom tung kugle. Den kan bære en kuglevægt op til 330 grains. Ydermere er den flad nok i kuglebanen, til at man kan sigte lige på ud til 100 meters afstand. 44 mag og opefter i pistol kalibre er det eneste du vil kunne bruge, hvis vi taler bukkejagt. Ruger laver iøvrigt en cylinderlås riffel i 44 mag...

G.D.
Great Dane

Svar
#3
hej 270
pistol cal er udemærket til jagt
38special og 357 mag fungere
fint der skal bare bruges de rigtige
projektiler (dem af bly )eller
hornedy xtp[Big Grin]
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
357 mag er ikke kraftig nok til noget større..Råvildt for eksempel!

G.D.
Great Dane

Svar
#5
Var dette selvbyggerprojekt noget for jer??????

http://action_enterprise.tripod.com/Mauser.htm

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Hej GD.
Iteressant project, men jeg kan ikke se at han har lavet en "boltstopper" der kan begrænse repeterbevægelsen. Har du en fix ide til hvordan man kunne ordne det uden at man behøver korte låsestolen op[?]
Jeg tænker osse på dem der laver en 300WSM på en Mauserlås.

mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Det burde da være rimeligt nemt, kan man ikke bare flytte "ejector"- palen fremad på siden af låsen (Der skal jo nok files og lægges lidt metal imellem, men det burde kunne lade sig gøre.
En fordel med det arrangement vil så også være at hylstrets udkast vil være mere sikkert og længere fremme, og dermed får man en reel afkortning af låsebevægelsen.

Jeg vil eksperimentere....

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Hej M@x og Dravis....Ja det er et interessant projekt, og lidt af en "gardengun" for os der dagligt har besøg af en bambi[}Smile]

Jeg har såmænd ikke tænkt særligt meget over at slagte en M98 til et sådan projekt, men har dog testet om en 45 acp patron passer på bundstykkehovedet-og det gør den[Big Grin] Dog kan jeg bare ikke forliges med alt den ekstra plads det lange bundstykke giver, og vil hellere finde noget med en kortere lås til et sådant projekt. For år tilbage kom jeg desværre for sent til en håndfuld spanske politi-karabiner der blev solgt billigt. De går under navnet "destroyer carabineri"
[Image: destroy.gif]
Og blev oprindeligt lavet i 9mm Largo, som kan ændres til en hel masse spændende. Nogen der ved hvor der står en sådan, så sig til.
http://www.9mmlargo.com/destroy/

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#9
Pistolkalibre til jagt?[?]
Er vi trinvis ved at gå tilbage til bue og pil.(I sportens navn)[Big Grin]
Eller er det sommervarmen?
Jeg husker at man for år tilbage, i nogle kredse, fandt at det var ædel sport at nedlægge vildt med så lille et kaliber som muligt.[:I]
I lystfiskerkredse, såkaldte sportsfiskere, er det stadigvæk en dyd at fange størst mulig fisk på tyndest mulig line.
Er nogle ved at anbefale samme øvelse for jægerne, nu hedder det blot en tung og langsom kugle?
Ingen tvivl om at de omtalte kugler kan slå ihjel, men kan de ramme?
Kan man forvente at en typisk jæger, med typisk bukkefeber har overblik til at korrigere for den dårlige ballistik der er forbundet med meget tunge og langsomme kugler.
Ved at se på ballistiktabel (Norma) fremgår det at en pistolkugle
ved vindhastig 10 m/sek.(sidevind) har en afdrift på 35-45 cm. på 100 m. skudlængde.
Er vi ved at være lidt ude på overdrevet? Er jeg blot bagefter?
Eller hvà ?
mvh.

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#10
Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, når jeg hermed understreger, at mit valg af kaliber .44 Remington Magnum til råvildt alene hviler på rent tekniske overvejelser. Jeg vil påstå, at det til min jagtform, som er pürsch og anstandsjagt på råvildt, er den ideelle kaliber ved skud ud til 130 meter. Hvorfor?
Jeg får en lille, let og svagt rekylerende riffel. Den tunge kugle er en meget effektiv dræber og samtidigt skåner den - pga. den lave anslagshastighed - kødet, således at dyreryggen, som er målet for min jagt, ender ubeskåret i fryseren. Ydermere er kombinationen tung kugle/ lav hastighed overlegen i bevoksning eftersom den er betydeligt mere retningsstabil ved utilsigtet træf i grene og småkviste.
Med hensyn til at ramme, så er præcisionen fuldt på højde med alt muligt andet, kuglebanen er - ved indskydning på 100 meter - perfekt ud til 130 meter.
Du har da ret i, at en langsom fladnæset kugle ikke er det bedste valg i stiv sidevind på tværs. De 10 sekundmeter vind du nævner som eksempel er dog ingen brise (en sekunmeter mere og der er tale om hård vind i meteorologiske termer). Ved mere normale vindhastigheder (i hvert fald på mit kommende skovrevir), hvilket vil sige let til svag vind, er vindafdriften intet reelt problem (maximalt 6 cm/100m).

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Hej Knerik,
hvis man nu satte den maximale skudafstand til en 50 - 60 meter for fx caliber 44 mag. og ellers gik ud fra den antagelse, at folk havde så meget selvindsigt i deres evner indenfor jagt, at de fravalgte at skyde hvis de var det mindste usikre ang. resultatet, så havde jeg ingen indvendinger mod ideen.
44 mag. er vel ikke som sådan et pistolkaliber, men et kaliber der opstod som Remingtons svar, på de vedvarende fremsatte ønsker om en patron, der var tilstrækkeligt kraftig til jagt på større dyrearter, og hvor jagtvåbnet var en kraftig revolver.
At den så har fundet vej til div. enkeltskudspistoler og pump, bolt eller "lever-action" karabiner, giver den kun en anelse større berettigelse som valg til jagt.
Personligt har jeg lidt vanskeligt ved at se en berettigelse for den i jagt sammenhæng, men det er vel nærmest et spørgsmål om smag og behag.
mvh

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#12
En lille tilføjelse

Hvis folk der kigger på energi og hastigheder, kigger under pistol-ladedata vil de få et forvrænget syn på sagen. Husk på at en riffel har stærkere lås og længere løb, hvilket gør at ladninger kan peppes godt op.

Sakset fra http://www.reloadersnest.com

Denne ladning er til en revolver

Bullet Speer Gold Dot
Bullet Weight 15.55 g
Powder Hodgdon H110
Powder Weight 1.68 g
Primer CCI 350
Brass Make Winchester
Barrel Length 19 cm
C.O.L mm
Velocity 500 m/s
Group (inches by 3 shot)
Submitted Date 3/13/2004 2:27:00 PM
Submitted By 4bambam
Comment Will work with 240 XTP MAX load 2ingp

Energy 198 Kgm/s^2
IPSC PF 393.6
OGW 173 Kg

Og denne til riffel

Bullet Nosler JHP
Bullet Weight 15.55 g
Powder Hodgdon H110
Powder Weight 1.56 g
Primer Remington 2 1/2
Brass Make Winchester
Barrel Length 51 cm
C.O.L 40.6 mm
Velocity 554 m/s
Group (inches by 3 shot at 100 yds)
Submitted Date 1/14/2003 10:53:00 PM
Submitted By
Comment

Energy 243 Kgm/s^2
TKO 27.41
OGW 235 Kg

Læg lige mærke til OGW (Optimum game weigth) Og så kig på samme OGW på en god hårdt ladet 222 REM der er mindst lovlige kaliber til råvildt
Bullet Sierra
Bullet Weight 3.56 g
Powder Vihtavuori N120
Powder Weight 1.3 g
Primer CCI-400
Brass Make Federal
Barrel Length 61 cm
C.O.L 55.5 mm
Velocity 935 m/s
Group (inches by 3 shot at 100 yds)
Submitted Date 3/10/2002 4:00:00 PM
Submitted By
Comment

Energy 159 Kgm/s^2
TKO 5.35
OGW 60 Kg

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#13
Selvfølgelig har GD ret...

For at en kaliber skal være velegnet til jagt kræves der kun:

Tilstrækkelig anslags-energi til dyrets størrelse

Tilstrækkelig gennemtrængningsevne (altså et ordentligt expanderende projektil med tilstrækkelig vægt)

Tilstrækkelig præcision på den længste realistiske skudafstand.

Alle er vist enigen om at "bukken" skal træffes indenfor en cirkel på ca 15 - 20 cm "på bladet" og skudafstande på over ca. 130- 150 m er "på anden mands mark" i Danmark.

Set i det lys er det jo sagen aldeles uvedkommende om patronen er "født" som pistol-kaliber eller riffel, og ligeså ligegyldigt hvad man kalder den.

Jeg har haft den fornøjelse at prøveskyde en S&W model 629 i 44 magnum med 10" pibe og kikkert og ejerens kommentar til min skudgruppe på ca 6 -7 cm på 100 yards var: Jeg synes du ryster lidt på hånden!! Hvorefter han selv skød 5 skud der målte ca. 4 cm spredning!! (Dette var med "fast anlæg" på et ældre havebord et sted i Nordengland FØR de pænt måtte aflevere deres "korte håndvåben")

Rigtigt sat op og med kikkert som alle andre "Rigtige jagtrifler" kan en 44 magnum være en bedre løsning end f.eks .222
(men med min .222 kan jeg også nakke den elendige krage derude på 190 m [}Smile] Men det ER KUN fordi jeg kender kuglebanen for min .222!!!

Modstand mod en "pistol-kaliber" til jagt uden "tal på tavlen" kan kun være fordomme!!

Pistoler med på jagt er noget helt andet.....[:p]Alt andet lige er en pistol jo noget sværere at ramme med...... for nogen......

Hvad med .357 Magnum i en 18.5" pibe .....

Hornady XTP
BulletWeight 158 grs
Powder Hodgdon H110
PowderWeight 16.7 grs
Primer Winchester SPM
Brass Make Winchester
Barrel Length 18.5 (inches)
C.O.L 1.58 (inches)
Velocity 1757 fps
Group (inches by 3 shot at 100 yds)
Submitted Date 1/23/2003 4:01:00 AM
Submitted By
Comment

Energy 1081 ft-lbs
TKO 14.2
OGW 203 lbs

(også sakset fra http://www.reloadersnest.com)

45ACP skal man dog nok holde sig fra..... [^] der kunne godt komme til at mangle lidt energi....

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
ja der er ikke noget nyt i, eller for den sags skyld forkert i, at bruge 44 mag til jagt. Det er bare aldrig blevet et faktum, der har fået almindelige (besindige) danske jægere, til at fare løs på hylderne med Ruger, Marlin og Winchester.
Dette forhold skyldes nok ej blot fordomme, men nok det faktum, at fordelene ved omtalte kaliber er så marginale, at de bliver lidt vanskelige at få øje på.
Som sagt, smag og behag er forskellig.
MVH

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#15
Neuhof...

Du kan spørge dig selv om en anden ting-nemlig hvor lange hold de fleste danske bukke reelt bliver skudt på. Mit gæt er at 80-90% er skudt på under 100 meter, og så er præcisionen i en 44 Magnum Ruger M77 mere end rigeligt. Du har jo sjovt selv været inde på 45/70 og forskellen på den og 44 mag er blot at den ene er væsentligt større. De kører cirka med samme hastigheder og 44eren har dog i de fleste tilfælde en bedre ballistik. Og nej forskellene er langt mere end blot marginale, tænk blot på de mængder blod der vil vælte ud af et gennemskudt stykke råvildt-skudt med 44 magnum. Det kan du ikke sætte en 222 rem til at gøre lige så effektivt, og slet ikke med garanteret gennemskud.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#16
Nu er 44 mag og jeg jo lige gamle i gårde, vi har begge været på banen i knapt 50 år.
Der er dog immervæk et pænt stykke tid.
Lad os nu antage at 44 mag virkelig var sådan en "mirakel medicin" til jagt, så ville det nok havde været noget nært umuligt, at holde dette mirakel skjult for jægere i henved en generation.
To af mine bekendte anskaffede 44 mag, da denne kom frem som en mulighed i Winchesters model 94, en kort periode i 70'erne.
De var i starten begge ret så entusiastiske mht at anvende disse rifler til jagt, men begge vendte ret hurtigt tilbage til deres 243 og 6,5.
Men hvad fik dem så til at gå tilbage til "slave kalibrene", når de nu havde sådan nogle fabelagtige "death-ray guns" til deres disposition?
Jeg tror det var den erfaring der udsprang af, at det de plejede at gøre, virkede ganske udmærket, og når man beskæftiger sig seriøst med et emne, vil man forsøge at fjerne så mange usikkerhedsfaktorer som muligt. "Assumptions osv...
Ud fra et jagtetisk synspunkt finder jeg dette rosværdigt.
Ja, jeg er selv betaget af .45-70, og finder det lidt besynderligt at forsøge en sammenligning mellem den og en opreklameret, forlænget 44 special.

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#17
Sikke en debat [Wink]

Neuhof...Jeg tror ikke at du skal tage dine kammeraters vidensagn for meget, da der mig bekendt er adskillige faktorer der ikke tæller i nutiden. For det første er det som du selv nævner helt tilbage i halvfjerdserne, og jeg tror ikke rigtigt de ladede så meget selv. Det ammunition man dengang kunne få var til revolver, og faktisk tror jeg at det stadigt forholder sig sådan i dag (af sikkerhedsmæssige årsager) Punkt nummer to må være at det var i en Winchester 94, og sikkert en af dem med en lidt uheldig præcision (bånd mellem pibe og løb ligesom min 30-30 win [xx(]) Jeg håber at du en dag bliver lidt mere overbevist, om ikke andet at du vil se positivt på test og eventuelt selv-afprøvning. Men lad os se i fremtiden om danske jægere raner hylderne, i det mindste bliver vores våbenhandlere lidt gladere [Wink]En sidste ting jeg absolut vil slå et ekstra slag for, er at den er en genial kaliber at lade til. Den kører i et straigth-wall diesæt med hårdmetal-kerne og et blyprojektil i hylstret + en smule pulver og en fænghætte (under 2 kroner pr. skud med glimrende jagtammo)

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#18
Ja GD, de er nu begge "dyed in the wool" hjemmeladere, men du kan nok have ret i det med Winchesteren, nogen "sniper" bliver den aldrig.
Hvad mener du med "bånd mellem pibe og løb, ligesom min 30-30"[?][?]
Jeg tilstår at mine erfaringer stammer fra div prøveskydninger med S&W samt Ruger Blackhawk og en af de omtalte m 94'ere.
Selv i en m 94 synes jeg 44 mag er et lidt ubehageligt bekendtskab, men de var også ladet til max. Sammenlignet hermed forekommer 30-30 mig noget mere "brugervenlig".
Jeg har læst en del artikler om emnet, nogle positive, andre lidt mere beherskede, bl.a er det lidt småt med de "videnskabelige" argumenter når de tunge kuglers påståede evne til at bevare deres oprindelige retning efter sammenstød med strå, småkviste etc. kommer under lup. Her har jeg ikke kunnet finde ret meget bevis herfor, udover at det er en generel antagelse.
Mit eget præcisionskrav er 10 træffere indenfor en cirkel med en diameter på 10 cm.
Da jeg går ud fra, at der anvendes åbne sigtemidler, af hensyn til at bibeholde våbnets lave vægt, vil min max skudafstand med et sådant våben være 50 - 60 meter, men så ved jeg til gengæld også præcist hvor jeg rammer.
Jeg hader ****up's og anskydninger er bare kæmpe ****up's[Wink]
Det bliver interessant at høre mere om erfaringerne med 44 mag, jeg er absolut lutter øre.

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Neuhof

Da jeg går ud fra, at der anvendes åbne sigtemidler, af hensyn til at bibeholde våbnets lave vægt, vil min max skudafstand med et sådant våben være 50 - 60 meter, men så ved jeg til gengæld også præcist hvor jeg rammer.


Der bliver nu monteret en lille 4x kikkert på min Ruger - og så er den stadig betydeligt lettere end en standard riffel med en standardkikkert....[8D]


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Neuhof

Ja GD, de er nu begge "dyed in the wool" hjemmeladere, men du kan nok have ret i det med Winchesteren, nogen "sniper" bliver den aldrig.
Hvad mener du med "bånd mellem pibe og løb, ligesom min 30-30"[?][?]
Jeg tilstår at mine erfaringer stammer fra div prøveskydninger med S&W samt Ruger Blackhawk og en af de omtalte m 94'ere.
Selv i en m 94 synes jeg 44 mag er et lidt ubehageligt bekendtskab, men de var også ladet til max. Sammenlignet hermed forekommer 30-30 mig noget mere "brugervenlig".

Neuhof



Bånd mellem pibe og løb...Der sidder to stålringe/bånd til at fastholde magasinet mod piben, problemet er blot at de giver voldsomme spændinger og riflen skyder inden for 10x15cm på 80ms. Det er cirka samme præcision som hvis man kastede en sten mod skiven...(Overdrivelse fremmer forståelsen) Derfor hvis du hører om en præcist-skydende Winchester 94 er den typisk med halv magasinlængde, og sådan bliver min også. Brugervenlig er det at forstå som at det er fordi det er mere riffel-look a like?? Omkring selve retningstabillitet på en 44 mag vil jeg ikke påstå at den ikke kan ændre retning, men vil sige at der selvfølge skal lidt mere til end en 222 kugle. En 222 kugle er ofte af en letekspanderende type, som ikke eksiterer til 44eren. En 44 er heller ikke så følsom over for de tre græstrå der står foran bukken, men som du ikke kan se. MEN DET ER ANDRE SMÅKALIBRER. Jeg håber er dag at vi får dig omvendt/konverteret til vores religion [Wink]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)