Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtprøven skal måske ændres
#1
"Der er i Vildtforvaltningsrådets regi nedsat en gruppe, som arbejder med, hvordan en ny jagtprøve kan udformes. Gruppen består af repræsentanter fra Danmarks Jægerforbund og Skov- og Naturstyrelsen.

Den nuværende jagtprøve har, med justeringer, været anvendt i næsten 40 år, hvorfor der nu er behov for en ny jagtprøve.

En ny jagtprøve skal samle elementer fra den nuværende jagtprøve, og tilføre nye, herunder drage nytte af mere moderne undervisningsmaterialer, samt øge fokus på bl.a. vildtkendskab, anskydninger, sikkerhed og praktisk skydning, herunder træfsikkerhed. En ny prøve bør ligeledes have sammenhæng med de øvrige prøver, der i dag er forbundet med det at gå på jagt, f. eks med riffel eller bue".

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#2
Mit indtryk er, at en sværere prøve resulterer i mere ansvarsbevidste og kyndige jægere. Måske fordi det kræver motivation og indsats at få jagttegnet, når der stilles krav til kundskaberne inden jægerne slippes løs. Det er ude af trit med tiden, at man reelt kan trække tegnet i en automat efter to dages udenadslære på et lynkursus.

Retfærdigvis burde man benytte overgangen til en mere fagligt udfordrende jagtprøve til også at samle op på de ældre generationer af jægere (mig selv inklusive). Man kunne lave en overgangsperiode på f.eks. ti år hvorefter alle jagttegnsløsere skal have bestået den nye prøve. Det kunne praktisk arrangeres således at jagtorganisationerne blev godkendte til at afholde prøver i stor skala og evt. tjente en skilling til foreningskassen for ulejligheden.

Dette ville sortere ud i de mest uegnede og den samlede jægerstand ville fremstå mere seriøse. Alle de, der mener at det er rent spild af tid at gå op til en fornyet jagtprøve, kan jo trøste sig med, at det formentligt er en ren formsag for en gammel erfaren jæger at bestå en sådan grundlæggende prøve....

Tænk på hvor mange dumme jagtnaboer, der ville få klippet pappet. Lavere jagtlejer og billige brugte våben. [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Du, Høgh... du har da en idé der!!!

Hvad med at gøre det samme med KØREKORTET!!!

MEGET mere plads på vejene, og billige biler til salg[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg er helt enig med dig, jagtprøven bør være mere praktisk anlagt:

Fuglekending: kend de arter der er FREDET primært, sekundært kend forskel på de enkelte arter, inclusive dem der er jagttid på...

Andre dyr: Igen fokus på dem der er fredet, sekundært praktisk "syn for sagen" så jægerne lærer at kende forskel på kronkalve og råvildt[8D] o.s.v.

Afstandsbedømmelse!

Praktisk test med jagtligt relevante våben (Gerne sorte og ONDT udseende[Wink])

Skydning med riffel og haglbøsse under realistiske forhold. (Handlebane-agtigt)

Krav til "rimelig" træfsikkerhed med både riffel og haglvåben.

Buejagtsprøven kunne være et "add-on" til den generelle jagtprøve.

Så meget som muligt af teori undervises der i samtidigt med den praktiske undervisning, så teorien sættes i perspektiv.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Ja [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Det lyder nærmest som om man kunne lave jagtprøven om til "DM i jagtsti".

Der skal man kunne noget ekstra, for at gøre sig bemærket ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kima

En ny jagtprøve skal samle elementer fra den nuværende jagtprøve, og tilføre nye, herunder drage nytte af mere moderne undervisningsmaterialer, samt øge fokus på bl.a. vildtkendskab, anskydninger, sikkerhed og praktisk skydning, herunder træfsikkerhed.


Ikke enig. Jeg mener ikke man kan stille krav til træfsikkerhed så længe kursisterne ikke har adgang til egne våben.
Der kan man lægge en prøve ind for hagl, lignende riffelprøven.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by PeptoBizmo

Citat:quote:

Originally posted by Kima

En ny jagtprøve skal samle elementer fra den nuværende jagtprøve, og tilføre nye, herunder drage nytte af mere moderne undervisningsmaterialer, samt øge fokus på bl.a. vildtkendskab, anskydninger, sikkerhed og praktisk skydning, herunder træfsikkerhed.


Ikke enig. Jeg mener ikke man kan stille krav til træfsikkerhed så længe kursisterne ikke har adgang til egne våben.
Der kan man lægge en prøve ind for hagl, lignende riffelprøven.



Enig i ovenstående... Og velkommen Pepto [Wink]

Jeg tog jagttegn først i halvfemserne, og har egentligt ikke ladet mig opdatere, andet end primært det der reelt angår mig og mine jagtformer. Da jeg har en kollega der er jagttegns-underviser falder talen naturligvis ofte på jagt, og forleden blev jeg sgu noget overrasket da han meddelte at man blandt andet i dag også har uglerne med i vildtkending. Så mon ikke at der er sket lidt de sidste mange år på den front?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#8
Det er fint nok at køre både hagl, riffel og bue som valgfrie add-ons. Så har folk også mulighed for at træne med eget gevær inden de respektive prøver.

Prøven kunne simpelthen bestå i at ramme 20 ud af 40 duer i en almindelig sportingserie. [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Min ukvalificerede mening som tidligere jagttegns aspirent og nyuddannet certificeret jagttegnslærer er nok desværre at vores jagtprøve ikke er specielt udfordrene for vores elever. Den består mest af uden ads lære.

Hvad der er godt ved jagtprøven er afstandsbedømmelse og våbenbetjening. Det mener jeg bringer bedre jæger ud i det danske samfund. Tildels er gennemgang af lovgivning også positiv.

At man kan huske diverse jagtbare arter på om de kikker til højre eller venstre, vil jeg stille et stortspørgsmålstegn ved om videre jagt relavant. Det er der et stort rum for at forbedre på.

En ting der mere er interessant er at det eneste man skal have af en certificeret jagttegnslære er et våbenkursus. Resten kan man klare som selstuderende, og der med ingen mulighed for holdnings bearbejdelse. Envidere er der ingen krav om timeforbrug til jagttegns undervsning udover nogle krav til våbenkurset.

Med en jagtprøve der giver tilladdelse til erhvervelse af våben, men ikke jagt før man har bestået hagl prøve, riffel eller bue prøve lyder som en god ide. Men det skal ikke være for avenceret. Det mener jeg ikke er rimeligt. Jagt er ikke avenceret fysik selv om man ser mange forsøg på at gøre riffeljagt til avanceret fysik her på forumet[8D]

Med 90.000(eller hvor mange det nu er) medlemmer af danmarks jægerforbund og 160.000 jagttegnsløsere i alt, mener jeg ikke det er logistisk muligt at alle jægere betår en "hagljagtsrprøve" inden for en 10årig periode. Skydebanerne er ikke gearet til at klare det pres det vil skabe og vildt konsulenter ville ikke have tid til at lave andet i den periode.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Min ukvalificerede mening som tidligere jagttegns aspirent og nyuddannet certificeret jagttegnslærer er nok desværre at vores jagtprøve ikke er specielt udfordrene for vores elever. Den består mest af uden ads lære.

Hvad der er godt ved jagtprøven er afstandsbedømmelse og våbenbetjening. Det mener jeg bringer bedre jæger ud i det danske samfund. Tildels er gennemgang af lovgivning også positiv.

At man kan huske diverse jagtbare arter på om de kikker til højre eller venstre, vil jeg stille et stortspørgsmålstegn ved om videre jagt relavant. Det er der et stort rum for at forbedre på.

En ting der mere er interessant er at det eneste man skal have af en certificeret jagttegnslære er et våbenkursus. Resten kan man klare som selstuderende, og der med ingen mulighed for holdnings bearbejdelse. Envidere er der ingen krav om timeforbrug til jagttegns undervsning udover nogle krav til våbenkurset.

Med en jagtprøve der giver tilladdelse til erhvervelse af våben, men ikke jagt før man har bestået hagl prøve, riffel eller bue prøve lyder som en god ide. Men det skal ikke være for avenceret. Det mener jeg ikke er rimeligt. Jagt er ikke avenceret fysik selv om man ser mange forsøg på at gøre riffeljagt til avanceret fysik her på forumet[8D]

Med 90.000(eller hvor mange det nu er) medlemmer af danmarks jægerforbund og 160.000 jagttegnsløsere i alt, mener jeg ikke det er logistisk muligt at alle jægere betår en "hagljagtsrprøve" inden for en 10årig periode. Skydebanerne er ikke gearet tklare det pres det vil skabeil at og vildt konsulenter ville ikke have tid til at lave andet i den periode.
Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?



Nej men det ville måske give en mulighed for at alle baner ikke blev lukket. Når der politisk blev gjort ved lov, at alle skal på skydebanen i et vist omfang[^]

Vi skal jo bare kigge til Tyskland og deres prøver. Der blir fårene sorteret fra bukkene
allerede hvor det koster minimum 7000kr for kurset. Plus temmelig meget skydetræning, for
at bestå prøven. Havde en nyudklækket jæger med på på jagt sidste år. Blev meget skuffet
over hvor lidt han vidste om våben og jagt i det hele taget. Det var ikke sket med en tysker.

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#11
Rent principielt mener jeg, at det ikke er holdbart at inddrage allerede erhvervede rettigheder/kompetencer med mindre der er tale om bevidst misligholdelse eller anden form for forseelse/grov uagtsomhed. Og der er allerede et filter ved, at man fortaber retten til jagttegn, såfremt man ikke indløser i en årrække.

Så hellere mere tydelig konsekvens, når der bliver trådt over stregen. For jeg synes ikke det holder at indkalde hele jægerstanden "profylaktisk" og så køre dem gennem møllen. Men det skal da ikke afholde "nogen" for at udvikle på uddannelsen, og så gøre den bedre. For det kan den helt sikkert blive. Hvormange har f.eks. mødt en Muflon på reviret? De findes ikke her i Gribskov, skal jeg lige hilse og sige.

Mht. om det er ude af trit med tiden at tage jagttegn på nogle få dage, så passede det glimrende til mig at være semi-privatist. Jeg ville aldrig have fundet tid (men heller ikke tålmodighed) til en hel vinter med kaffe og jordkage + røverhistorier i det lokale oplysningsforbund.
Svar
#12
Hvor meget røver historie og hvor meget effiktiv undervisning, der i jagttegns undervisning er jo helt op til læren. Jeg er ikke særlig god til at fortælle røverhistorier og jeg har altid synes de var spild af tid medmindre de blev fortalt for at understrege en pointe. Hvis du kommer på et af de kursus jeg kommer til at afholdr skal du ikke forvente en sludder for en sladder for det er hverken min eller kursisternes tid værd.

Udover det skal de nok høre deres del når du kommer ud på jagt.

Sådan som jagttegns kurserne er udformet er det efter min mening vigtigere at give et grundlag så kursisterne opføre sig så de ikke er til fare for sig selv eller andre når han kommer på jagt første gang. At lære at gå på jagt er en proces man aldrig rigtigt bliver færdig med, men selve grundtrækne kan vi ikke nå at lære dem i jagttegns undervsning, men er noget de må lære når de kommer ud på jagt. Det er derfor prethom du står med en nyjæger der ikke ved ret meget om jagt, da hans tidligere liv ikke har givet ham nogen erfaring med jagt og kurset ikke har muligheden for at gøre en fuldbefaren jæger ud af ham.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Det er så sandelig heller ikke nyjægeren jeg er efter. Det er det mangelfulde kursus jeg

er utilfreds med. Havde jeg ikke gået på jagt siden jeg selv kunne gå, havde jeg været i

samme situation som mange andre. Som skrevet i et tidligere indlæg, så var jeg på jagt

med en flok forretningsfolk der mere eller mindre har fået jagttegn i en sen alder, og

egentligt ikke har noget forhold til jagt, udover at de har råd til det. Vi var på

drivjagt i Polen, og kuglerne fløjtede om ørerne, af et par stykker af os[V]Jeg er bare

glad for, at folk der tar kørekort, er bedre uddannede[^]Jeg siger ikke at vi skal have

tyske tilstande, men vi kunne bruge en del af deres undervisning. Det er ikke uden grund

at vi ikke kan leje jagt i Tyskland, uden at have bestået jagtprøven der.

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#14
Jagttegnskurserne er svære at klantre for det. Det er lovgivningen du må efter. Hvis du laver dine jagttegnskurser for lange er folk ikke interesseret.

Så må der skulle nogle flere krav ind til hvad skal de være undervist i og komme til prøve i.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#15
Prethoms oplevelse af jægere er trist. Og det er netop den opførsel, han har været vidne til, der er svær at håndtere. Ved uddannelse fokuseres ofte på viden, færdigheder og holdninger. Og det gælder f.eks. også jagttegnsundervisning.

Viden kommer med ren indlæring af teoretiske stof. Ingen problemer, så længe man blot er nogenlunde begavet.

Færdighederne kommer typisk med indøvelse og rutinering af procedurer og/eller håndgreb. In casu praktisk håndtering af våben, sigteøvelser samt træning af skydefærdigheder.

F.s.v.a. det sidste, holdninger, så er det jo det, at man gør det rigtige, også når man ikke bliver kontrolleret, eller ingen ser det. I modsat fald er det bare hykleri.

Og det er måske der, skoen trykker. At der mangler (den rigtige) holdning. Og det er der altså nogen, der aldrig opnår. Om de så får 1000 timers jagttegnsundervisning. Så de ældre, velhavende forretningsfolk, der blev observeret i ovenstående eksempel, kan udmærket være i stand til at opremse alt fra mufloner til lækatte, kunne alle jagttiderne, kunne skyde godt, men alligevel være lousy jægere... Pga. deres forkerte holdninger. Og det er der, jeg tror udfordringen ligger i fremtiden.

Har jeg ret i ovenstående, er løsningen derfor ikke først og fremmest at sætte ind med en indsats på at styrke viden og færdigheder. Men på holdninger. Og det gør man ikke med et udvidet fjernkendingskursus, mere GAKSPIDS etc.

Det handler måske om, at man gør det socialt uacceptabelt at have dårlige jægerholdninger (lav jægeretik)? At jægere gør klart overfor hinanden, hvad der er god etik og hvad der ikke er. Så kommer holdningsændringen nedefra, og ikke i form af nye cirkulærer.
Svar
#16
omsider et emne vi ikke kan blive uenige i. CHOKERENDE !! [Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Ja, det kan man sige. Men kun så længe jeg ikke skal til orienterende jagtprøve.
Svar
#18
Jeg mener BESTEMT at man skal stille krav til træfsikkerheden!!

Argumentet med at man ikke har adgang til "sit eget våben" mener jer kun er middelmådigt relevant i forbindelse med haglvåben. Med hensyn til riffel mener jeg at en jagttegnsaspirant bør på en riffelbane og træne med en "standard-riffel" som så også benyttes til prøven i forbindelse med jagttegnet.
(Der er jo heller ikke nogen der har deres egen bil at køre i til køreprøven?)
Under denne "instruktion og træning" bør der vises eksempler på en jagtriffels faktiske farlighed, med hensyn til kuglefang. Det er altid en øjenåbner for nogle hvor meget en "almindelig jagtriffel" kan gennemskyde og ødelægge. Der går ALT for mange jægere rundt derude allerede, som slet ikke forstår disse "fysiske forhold"

Hvis man ikke kan bestå den nuværende riffelprøve med en lånt "standard-riffel" så skal det jo være på grund af en eller anden form for handicap.
(Naturligvis skal der være mulighed for at låne en links-riffel til formålet, det er jo ikke et decideret handicap at være "south-paw"[Wink])

At træffe med en riffel er bestemt IKKE "avanceret fysik"[8D]

Jeg har set 3 personer der med en forudgående "træning" på 10 - 20 skud med en salonriffel, var i stand til med deres første skud med riffel HVER gang at ramme en appelsin på 60 m afstand. De to af disse personer havde ALDRIG skudt med riffel før, og 1. skud var med en 6,5x55, 2. skud var med en 376steyr!!!!!! 3. skud var med .308...
3. person var min 70-årige far, som ikke havde skudt med riffel i mindst 20 år.. (Han reddede sig dog et lille Weatherby-scar fra 376'eren[8D])
Med den rette instruktion og "standard-udstyr" er det overhovedet ikke svært at skyde og ramme med en riffel!!!!! Jeg vil vove den påstand at det er langt sværere at ramme med en haglbøsse!!!

Man bør altså SOM MINIMUM kunne bestå riffelprøven som den ER.

Med hensyn til haglvåben, så bør man nok lade mindst 1 tur på en skydebane med instruktør og 50 duer, indgå som en obligatorisk del af jagttegnsundervisningen.
Så kan man jo opfordre jagttegns-aspiranterne til at komme på skydebanen nogle gange inden prøven.
Et rimeligt krav derefter må så være at de rammer halvdelen af duerne?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Som reglerne er dag skal eleverne have skudt til 50 duer fordelt over mer end 1 dag

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så trærne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#20
Jeg vil have lov til at være uenig.

Det skal være et realt problem, før man ændre prøver og krav til jagttegn og våbentilladelse.

Du skal i dag have gennemgået et våbenkursus, bestå en teoretisk multiple-choice prøve, en praktisk prøve med afstandsbedømmelse og afgivelse af skud.

Det er rigtigt at man med CD mv. i dag kan lære multiple-choice prøve udenad, det drejer sig kun om ca. 1000 spørgsmål og billeder. Men det er betydeligt lettere at lære det.

Men lige meget hvor meget man teoretiske prøver ville der være muligheden for udenadslære, det kan jeg da huske fra studie.

Det eneste som jeg måske synes kunne ændres er kravet til at man rammer nogen lerduer ved afgivelse ad skud, men det kræver så at man har haft mulighed for at øve sig med det gevær man til prøve med og det har man ikke i dag.

Så ingen man begynder at ændre prøverne, skal man stille sig det spørgsmål, har vi et problem eller ej?

Jeg synes ikke vi har et problem

Nu har jeg haft mit jagttegn i 8 år og det er rutinen, der gør en god jæger og så er det er sjovt at sidde og læse om hvordan gamle og rutineret jæger mener at man skal stille større krav, når man tænker på at de bare afhentede jagttegnet hos den lokale politibetjent.

Man har stillet større krav til at tage kørekort end da jeg tog det for 25 år siden, men jeg er ikke sikker på at de unge mennesker kører bedre af den grund, men kørelærerne er blevet rigere
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)